Tassencontrole supermarkt

27-02-2014 18:59 166 berichten
Hoi hoi,

Ik vind het absoluut niet erg als ze bij een supermarkt in mijn boodschappentas willen kijken, dus ik laat hem altijd net zo makkelijk even zien als het me gevraagd wordt.

Alleen valt het me de laatste tijd steeds meer op dat het wel aan mij gevraagd wordt en aan andere mensen in de rij niet. Dacht ik eerst nog dat het toeval was, of dat het toevallig een paar keer zo uitkwam. Maar het is mijn moeder ook opgevallen, die er uit zichzelf over begon toen we de laatste keer samen boodschappen deden. Dat doen we zo 2 á 3 keer per maand.

Ik heb er gisteren eens extra op gelet en ja hoor, of ik mijn tas even wou laten zien. Natuurlijk, geen probleem. Maar bij de mensen voor me heb ik het geen enkele keer gemerkt dat het gevraagd was en de mensen na me heb ik extra opgelet tijdens het inpakken van de boodschappen en de 4 die ik langs de kassa zag gaan inclusief tassen hoefden hem ook geen van allen te tonen.

Ik begin het idee te krijgen dat ik een erg onbetrouwbaar uiterlijk heb tegenwoordig, of wat kan het zijn?

Iemand hier een idee? Leuk is anders.
quote:blueblue schreef op 07 november 2014 @ 10:31:

Ik snap trouwens niet waarom je : nee zou zeggen, as; ze vragen of ze je tas mogen zien.... Dus dan ga je lekker veel bombarie maken en de politie er bij laten halen, nee dan sta je niet voor schut...? ALs je niks te verbergen hebt, kun je toch gewoon je tas laten zien,

Winkels zijn geen openbare ruimten. De winkelier mag huisregels opstellen waar de klant zich aan moet houden. Die regels moeten wel duidelijk zichtbaar bij de ingang hangen.

Wie de winkel betreedt, accepteert de huisregels.' Als je het er niet mee eens bent, kun je hoogstens naar een andere winkel gaan.

Als er staat dat de winkelier zich het recht voorbehoudt de tassen te inspecteren, dan mag in principe elke winkelbediende je tas bekijken.Die huisregels zijn dan wel strijdig met de wet, waarin staat dat alleen de politie visitatierecht heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 07 november 2014 @ 13:13:

[...]

Die huisregels zijn dan wel strijdig met de wet, waarin staat dat alleen de politie visitatierecht heeft.

Nee hoor, ook de fiscus heeft visitatierecht.

En dan nog mag een winkel inderdaad regels opstellen waaraan de klant zich moet houden. Wil de klant dat niet, mag hij naar een andere winkel gaan.
quote:Istar_ schreef op 07 november 2014 @ 09:51:

Ik mocht mijn tas bij de infobalie achter laten. Als ik dan vraag of ze mij kunnen garanderen dat alles er nog in zit als ik terug kom, kunnen ze dat niet.

Zet dat kluisjes neer.

Dat doet een supermarkt bij ons winkelcentrum ook. Je moet - indien je ongeacht waar eerder hebt geshopt - je tas bij een van de kassa's laten staan. Maar geen garantie op de inhoud. Dat weiger ik dus ook. Als men mijn tas wil zien, prima, ik bewaar alle bonnen en kan altijd instaan dat ik de boodschappen elders heb gekocht.

Wel een keertje meegemaakt bij een hele kleine winkel (beetje als Action) dat ik door het controle poortje liep en tegelijk met mij een winkeldief razendsnel de winkel uit vluchtte, waardoor het alarm afging. Ik werd toen teruggetrokken en mijn tas zonder pardon opengetrokken en op de grond omgekeerd. Daar heb ik toen wel enorm veel heibel over geschopt, ook al begrijp ik dan wel dat ze denken dat we bij elkaar horen. Maar dat gegraai in mijn handtas vond ik toch wat minder.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Wauw, wat kunnen mensen zich het zichzelf moeilijk maken zeg..weigeren boodschappentas open te maken en anders politie erbij roepen etc. (net als diegene die het winkelpersoneel dan wel even een lesje rechten zou geven) Die zitten daar ook echt op te wachten,extra-onzin werk en tasjes controleren bij de supermarkt, zou wat zijn als alle mensen dat gaan doen.

Val dan in ieder geval een ander niet lastig en ga naar een andere winkel, dan heb je tenminste alleen jezelf ermee, omdat je even je tas niet wil laten zien..

En ik schaam me helemaal niet als ik m'n tas moet laten zien, wat boeit mij die andere mensen nou, en een paar seconden later zien ze inderdaad dat er helemaal niets aan de hand is.

En anderen denken heus niet altijd 'waar rook is,is vuur' , die hebben zelf vast ook weleens zoiets gezien of meegemaakt.

Zou een stuk makkelijker zijn voor jezelf als je over dit soort dingen heen stapt (ojeee, wat denken anderen ervan), en scheelt winkelpersoneel en de politie weer een hoop energie en werk, die kunnen ze wel beter gebruiken.
Ik snap niet waarom iedereen zich hier zo druk maakt over tascontrole ivm privacy. Tascontrole in de supermarkt gaat over de lege boodschappentas die je mee naar binnen neemt om na het afrekenen je boodschappen in te doen, daarvan willen ze bij de kassa controleren of ze echt leeg zijn. Welke privacy problemen zijn er met een lege boodschappentas?

Kijk, dat mensen niet willen dat er in hun privé handtas wordt geneust dat snap ik, maar daar gaat het helemaal niet om (en dat heb ik ook nog nooit meegemaakt), het gaat om de grote boodschappenshoppers (en dat is hier in de supermarkt standaard)
quote:_blabla_ schreef op 07 november 2014 @ 14:22:

Ik snap niet waarom iedereen zich hier zo druk maakt over tascontrole ivm privacy. Tascontrole in de supermarkt gaat over de lege boodschappentas die je mee naar binnen neemt om na het afrekenen je boodschappen in te doen, daarvan willen ze bij de kassa controleren of ze echt leeg zijn. Welke privacy problemen zijn er met een lege boodschappentas?

Kijk, dat mensen niet willen dat er in hun privé handtas wordt geneust dat snap ik, maar daar gaat het helemaal niet om (en dat heb ik ook nog nooit meegemaakt), het gaat om de grote boodschappenshoppers (en dat is hier in de supermarkt standaard)Dat heeft niets met privacy te maken maar met dat ik het vervelend vind om aangezien te worden voor dief terwijl daar geen enkele reden voor is!
En hebben jullie gisteren op tv gezien dat wij op plaats 2 staan waar het meeste wordt gestolen in supermarkten.Ze lieten ook een filmpje van een vrouw zien die daar vaste klant was en kinderen had.doodnormaal eigenlijk en waar je het juist niet van zou verwachten.Ze had haar tas in de kar en legde er dan heel sneaky boodschappen in net of het leek dat ze het in het karretje legde.Vervolgens rekende ze dan 5 dingen af maar had voor 50 euro in haar tas zitten.Wat een lef heb je dan.Dus uiterlijk zegt helemaal niks.Alles stond op camera en tja ze kon er dus niet meer omheen.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Ze willen helemaal niet mijn lege boodschappentas zien blabla, ze willen mijn handtasje zien.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 november 2014 @ 14:46:

Ze willen helemaal niet mijn lege boodschappentas zien blabla, ze willen mijn handtasje zien.En dat weiger ik.
Jennie, in dat geval hebben ze een redelijk vermoeden en mogen ze staande houden. Vervolgens mag politie controleren.

Maar zonder redelijk vermoeden mogen ze niet iemand dwingen zijn tas te laten zien. Alle bordjes bij de ingang ten spijt. En no way dat ik er dus ooit aan mee zou werken. En nee, ik jat niks.
O noah ik bedoelde eigenlijk met dit stukje dat uiterlijk dus niks zegt.Sommigen hadden het hier over dat ze vaak staande werden gehouden om hun tassen te controleren door hun uiterlijk.

Maar inderdaad ik zou mijn tas ook niet laten zien.Ik voel me al opgelaten als het alarm afgaat omdat er niet goed gescand is.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Het is mij nog nooit gevraagd en ik heb het ook nog nooit bij anderen zien gebeuren, dat er gevraagd was of ze in de tas mochten kijken. Ik woon in een grote stad en haal mijn boodschappen bij grote supermarkten.

Als mij gevraagd wordt of ze in mijn tas mogen kijken mogen ze daar eerst een reden voor opgeven. En 'omdat ze dat nou eenmaal mogen volgens de huisregels' is m.i. geen reden. Als ze aangeven dat ze gezien dachten te hebben dat ik er iets in gestopt heb, dan is het een reden. Maar zomaar in mijn tas kijken, nee, dat gaat niet gebeuren.
Ik heb hier nog nooit een tassencontrole gehad, wellicht meer iets uit de Randstad? Wel controle bij de zelfscan van AH, bij voorkeur als ik alles nèt passend in mijn fietstas heb weten te krijgen.

Irritant, maar ik moet zeggen dat ze het ook weer altijd keurig terug (proberen te) doen.

Op een gegeven moment was ik wel heel vaak aan de beurt voor controle (als je een keer vergeet iets te scannen 'zak' je op een bepaalde beoordelingsladder). Heb na de zoveelste keer aangegeven dat het nu wel vervelend werd: nooit meer controle gehad.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Bij de meeste supermarkten heb ik het nog nooit meegemaakt. Kan het me ook niet herinneren dat ik het bij anderen heb zien gebeuren. Enige supermarkt waar het me ooit gevraagd is, is jaren geleden bij de Lidl. En dat ging idd om mijn handtas en niet om de boodschappentas.
quote:eldorado schreef op 07 november 2014 @ 09:46:

En for the record: als ik thuis ontdek dat een brood niet is afgerekend, ga ik terug om het te betalen. Winkelpersoneel reageert daar meestal beledigd op, want neemt zonder meer aan dat je hen van een fout komt beschuldigen. Bizar, maar meermalen meegemaakt.

Ook als je er op wijst dat je teveel geld terug krijgt: beledigde reacties.

Ik steel niet, ik wil geen onrechtmatige voordeeltjes doordat iemand zich vergist, en het is niet mijn probleem dat winkeliers massaal voor zelfbediening hebben gekozen maar daar het nadeel niet van weten op te lossen.Dit herken ik helemaal niet. Dan deugt die winkel niet.
supermarkten heb ik er geen last van, maar zodra ik op het vliegveld kom en door de douane heen ga ben ik altijd de klos. Maakt niet uit waar altijd word ik er uit gehaald voor een extra controle of gefouilleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven