Bultjes oudere kat

11-11-2014 14:27 9 berichten
Mijn kat wordt langzamerhand al een dagje ouder. Hij is een gecastreerde rode kater van nu bijna 15 jaar.

Het laatste jaar wordt hij steeds magerder, ondanks dat hij veel eet. Verder lukt het springen niet meer, hij haalt het aanrecht tegenwoordig vaker niet dan wel. Ook lijkt hij wat te dementeren: als hij 's nachts wakker wordt begint hij te jammeren.

Nu voelde ik gisteren twee bultjes onder zijn kin. Ze zitten los, symetrisch ten opzichte van elkaar ter hoogte van zijn hoektanden. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Hij heeft al z'n tanden nog, zou het daar toch mee te maken hebben (gezien de plek van de bultjes?)

I know: go see the doctor, maar mocht iemand iets herkennen dan hoor ik het graag
Alle reacties Link kopieren
Het zouden gezwollen klieren kunnen zijn. Hoe groot zijn ze?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Ik vraag me af of het niet normaal is wat je beschrijft. De hoektanden maken in de onderkaak een klein putje in het vlees. Dat kan eruit zien of voelen als een bultje, omdat het vlees eromheen wat dikker is. Het is eigenlijk een soort vouw in het vlees. Ik heb ook wel eens gedacht dat mijn kat daar bultjes had. Bedoel je dat? Of zijn het echt harde balletjes die je onder de huid voelt?

Oudere katten krijgen wel vaker bultjes maar dan is het er eentje en niet zo symmetrisch. Dat zijn vaak vetbultjes.

Ik heb wel een kater gehad die een goedaardig gezwel onder zijn kin had. Daar kreeg hij een aantal weken injecties in en toen was het weg. Het werd nogal dik en ik was bang dat ie last zou krijgen met eten. Maar andere kleine bultjes laat ik niet weghalen bij een oudere kat.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ze zijn groter dan een erwt, maar kleiner dan een kleine knikker.

Ze worden niet veroorzaakt door de hoektanden van de bovenkant die in het vlees van de onderkaak duwen, de bultjes zitten verder naar beneden, er zit nog een stuk vel tussen zeg maar.

De bultjes zijn stevig en glad.
Waarschijnlijk zijn het vetbultjes of ouderdomswratjes, krijgen oudere dieren (katte, honden) vrij snel. Sowieso even laten checken natuurlijk, dat ie mager is terwijl ie wel nog goed eet zou iets met zn nieren te maken kunnen hebben. Daar zou ik me eerder zorgen om maken.. Hop, naar de dierenarts!
Zitten ze echt onder zijn kin, op het puntje zeg maar, of iets meer naar achteren richting hals? Mijn kater had altijd gezwollen lymfeklieren door een chronische ziekte, die je goed kon voelen als je hem onder zijn kin en hals aaide. Twee stuks, niet direct onder zijn kin maar net daarachter, op het 'platte gedeelte' voordat zijn hals begint zeg maar.

Gezwollen klieren kunnen veroorzaakt worden door infecties e.d.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Mm, ik denk dat je dan toch langs de dierenarts moet. Het zouden best vetbultjes kunnen zijn maar zo symmetrisch vind ik vreemd. Misschien zijn het idd wel gezwollen lymfeklieren.

Ik zou zijn bekkie even na laten kijken. Op die leeftijd wordt hun gebit vaak slecht en als ie een ontsteking in zijn bek heeft, kunnen de lymfeklieren in de buurt opzwellen omdat ze harder moeten werken.

Mijn kat van 16 had laatst iets heel engs, een abces achter zijn oog. Dat is onder narcose leeggetrokken en hij is er prima van opgeknapt. Ze kunnen best wat hebben, een ontsteking geneest meestal goed bij katten. Soms laten mensen tanden/kiezen trekken als er een aantal rot zijn, dat gaat ook meestal goed. Mits hun hart okee is, kan narcose nog best op die leeftijd. Beterschap voor je kat iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
In combi met de andere klachten die eerder horen bij een kat van 18-20 jaar dan bij een kat van 15 zou ik naar de dierenarts gaan. Het kan om een chronische aandoening gaan zoals kattenleukemie of iets anders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een kat die vermagert ondanks goed eten kan mogelijk een te snel werkende schildklier hebben. Dat is zeker iets om naar te laten kijken! De bultjes geen idee, naar een dierenarts!

Die kan alles gelijk even nakijken!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven