Gezondheid alle pijlers

Baarmoeder en baarmoedermond verwijdering

22-09-2014 19:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet binnenkort mijn baarmoeder en baarmoedermond laten verwijderen.Nou heb ik veel info gehad van de gyn over de operatie , maar nu zou ik graag van de ervaringsdeskundigen hier willen weten op hoe lang ik ongeveer moet rekenen tot ik weer herstelt ben.Ik maak me ook best zorgen omdat je toch vaak hoort dat er na de ok een verzakking optreed of dat je libido minder word.

Kortom ik wil graag ervaringen lezen positief als negatief is welkom.
Voor mij is het nu 4 jaar geleden en ik ben blij dat alles weg is (Ik was ook goed ziek). Ik heb de 6 weken voorgeschreven rust gehouden en daarna kon ik alles weer langzaam oppakken. Mijn volledige herstel duurde een kleine vier maanden. Geen verzakking en een veel hoger libido.
Dank voor je reactie , ik ben blij dat er een oplossing komt voor alle ellende , maar ik zie er als een berg tegenop.
Herstel viel mij tegen, ik had echt de 6 weken thuis nodig en ook daarna kon ik echt nog niet meteen volle kracht aan het werk. Maar man, wat een feest dat dat ding eruit is. En libido verminderen? Ik heb eindelijk geen pijn meer in mijn buik én niet te pas en te onpas een bloedbad-met-klonters, dat is echt heel erg goed voor mijn libido, en dat van mijn man.

Het is niet niks, die operatie, maar wat ben ik blij dat mijn baarmonster eruit is. Sterkte!
Mag ik vragen wat de redenen zijn om de baarmoeder te laten verwijderen?
Hihi baarmonster

Nog geen ervaring, maar bij mij gaat de hele handel eruit... Eierstokken, baarmoeder en -mond. Ik moet alleen nog uitslag afwachten van het onderzoek naar BRCA.

Baarmoeder zou er sowieso al uit voordat bekend werd dat ik belast ben met erfelijke eierstokkanker. Maar nu de hele handel eruit gaat is de operatie eerst uitgesteld. Ik wil ook niet twee keer zo'n lange herstelperiode en dat willen de artsen ook niet.

Misschien is het handig om sowieso van tevoren naar de bekkenfysio te gaan?

2 tantes en mijn oma gingen zonder baarmoeder door het leven, mijn oma had wel last verzakking, mijn tantes niet (trouwens, andere kant van de familie -vaderskant-, de erfelijke esk zit aan moeders kant)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:jacky74 schreef op 22 september 2014 @ 21:30:

Mag ik vragen wat de redenen zijn om de baarmoeder te laten verwijderen?Bij mij omdat ik poliepen had. Die kunnen ze verwijderen zolang ze niet kwaadaardig zijn, maar de kans dat ze terugkomen en wel kwaadaardig zouden worden was groot. Ik heb overigens nog wel mijn eierstokken, dus niet gelijk in de overgang
Herstel was bij mij een eitje. Ik liep de dag er na alweer vrolijk rond en heb nauwelijks pijnstillers geslikt.

Libido is hetzelfde gebleven en daar ben ik heel erg blij mee

Ook ik had vleesbomen.
Bij mij endometriose, vleesbomen en cysten als reden.
Reden voor verwijdering is endometriose en meerdere poliepen.

Bij mij blijven de eierstokken zitten op zich ben ik daar wel blij mee dan kom ik niet gelijk in de overgang.

Als ik het hier zo lees heeft t verwijderen best veel voordelen ik zie alleen op tegen de ok en de herstelperiode.
Geen eigen ervaring, maar mijn moeder heeft het ook laten doen (alleen niet de eierstokken om vroege overgang te voorkomen) en zij was binnen 6 weken hersteld. Ze heeft wel heel veel bedrust genomen en het was zwaar om de rust ook te nemen, maar dat heeft wel voor een voorspoedig herstel gezorgd.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
quote:bromsnor schreef op 22 september 2014 @ 22:02:

Reden voor verwijdering is endometriose en meerdere poliepen.

Bij mij blijven de eierstokken zitten op zich ben ik daar wel blij mee dan kom ik niet gelijk in de overgang.

Als ik het hier zo lees heeft t verwijderen best veel voordelen ik zie alleen op tegen de ok en de herstelperiode.

Dat kan ik me best voorstellen, maar het is alleen maar goed dat je er niet te licht over denkt. De een herstelt sneller dan de ander en als je ervan uitgaat dat het pittig is, kan het alleen maar meevallen. Mij viel het tegen, maar dat kwam ook door een bijkomende probleem dat niet gebruikelijk is. Maar ondanks het langzame herstel (eind februari geopereerd, eind mei weer gaan opbouwen met werken (onderwijs) en echt op mijn tandvlees de zomervakantie gehaald), sta ik nog steeds volledig achter mijn beslissing.

Ik voel me nu al 5 jaar elke dag van de maand beter dan voor die tijd, geen enorm bloedverlies meer, geen buikpijn meer, niet die eeuwige stress of ik niet, voor een klas vol pubers, zichtbaar doorlekte, geen aparte garderobe meer voor mijn menstruatie (alleen donkere jeans, met een tuniek tot over mijn kont en een lang vest bij de hand om aan te doen als ik dan toch weer eens doorgelekt was, op pad kunnen zonder enorme handtas vol maandverband, tampons en reserve-ondergoed......

Hoe is je situatie? Woon je alleen? Want dan is het wel fijn als je voor de eerste tijd een logeeradres hebt of er iemand bij jou komt. Het is echt niet zo dat je volkomen hulpeloos bent, maar je mag nog geen volle waterkoker tillen (en dat moet je ook echt niet doen als je geen ellende als verzakking wil!). Als je weer wat mobieler en energieker bent, wordt je vanzelf vindingrijk. Een pan afgieten is bijvoorbeeld onmogelijk, want te zwaar, dus ik hengelde de aardappelen met een schuimspaan een voor een uit de pan. Bij mij was het vooral de vermoeidheid die me tegenviel, maar ik had flinke bloedarmoede.
Ik denk er ook echt niet te licht over vandaar dat ik er echt tegenop zie.

Ik woon samen en mijn vriend heeft de eerste 2 weken na mijn ok vrij dus das wel fijn.

Ik probeer me zelf maar op te peppen met het idee dat ik straks van het maandelijkse bloedbad af ben , niet hoef te plannen ivm menstruatie,idd geen aangepaste kleding meer dragen etc.

Terug gaan werken na 6 weken word echt afwachten ik heb een een merendeels staand beroep.
Het is voor mij nu 2 jaar geleden en zag er erg tegenop.Achteraf is het me reuze meegevallen.Was na _6weken rust toch wel weer bijna de oude.

Heeft alleen maar voordelen gehad geen pijn meer en het libido was en is goed.

Kan me voorstellen det je er erg tegenop ziet, maar je kunt beter niet op internet gaan lezen wat er allemaal wel niet mis kan gaan dit zijn volgens mij alleen uitzonderingen.

Nogmaals het wordt alleen maar beter.
Dat is idd vaak zo op internet worden vaak de extremen benoemd.

Je leest eigenlijk niet zo heel veel positieve verhalen , daarom ben ik blij met de reacties hier,het geeft mij weer wat meer moed.
Ik gooi mn topic maar ff omhoog .

Ben nu 4 weken geleden geopereerd en sinds 2 weken op de hoogte dat ik baarmoederhalskanker met uitzaaiingen in de baarmoeder heb gehad.Daar zijn ze pas achter gekomen na de ok .Volgende week moet ik op controle bij de gyn .Ik heb totaal geen vertrouwen meer in mijn lichaam voel nu ook allerlei pijntjes en denk steeds dat ik nog meer uitzaaiingen heb.Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit aan ga kaarten bij mijn afspraak vlgnde week.Vriend gaat gelukkig mee en die zegt dat het het beste is dat ik een scan laat maken en dat we dan pas zeker zijn.En ik , ik durf niet , ben bang voor wat de evt.uitslag is en wat er dan verder nog meer staat te gebeuren.Beetje chaotische post maar ik weet het ff niet meer.
Bromsnor, als er elders nog meer uizaaiingen zitten heeft het geen nut om je kop in het zand te steken.

Het lijkt me naar om te bedenken dat je veel zieker bent geweest dan je eerst dacht.

Misschien moet je bestraling of chemo, of was de operatie genoeg?
Jeetje dat was natuurlijk wel schrikken!_Deze uitslag heb je natuurlijk helemaal niet verwacht.Maar blijf wel positief he?Is moeilijk dat begrijp ik maar misschien is alles nu wel weggehaald.Volgende week op controle alles vragen waar je mee zit.Hoop voor je dat alles weg is gehaald.Wens je de komende dagen sterkte.
Ik probeer ook positief te blijven maar het is echt moeilijk.Voel me eigenlijk een beetje bedrogen door mn eigen lichaam..omdat ik nooit iets heb gevoeld en gemerkt.Ik hoop idd maar op het beste maar soms grijpt t me gewoon aan en ben ik echt in paniek.Zeker het feit dat ik zieker ben geweest dan ik ooit had gedacht,eigenlijk wat smulrol ook zegt.
Snap je heel goed die angst en onzekerheid die je nu voelt.

Hoop voor je dat je er in ieder geval veel met je vriend over kunt praten.

Het is natuurlijk niet niets wat je nu mee maakt.

Wacht de controle af en tot die tijd flink je hart luchten bij iemand waar je al je gevoel op tafel kunt gooien.

Weet dat het moeilijk is en de paniek dan toe kan slaan.

Hoop echt voor je dat het positief uitpakt.
@cemile bedankt voor je bemoedigende woorden.We gaan idd maar hopen dat het allemaal positief uitpakt.Praten kan ik gelukkig goed met mijn vriend maar af en toe en met name s avonds en s nachts slaat de paniek toe.
Kun je niet al eerder bij de gynaecoloog terecht?

Volgende week duurt nog zo lang.

Je kunt bellen en ze vertellen over je angst.

Toen ik geopereerd moest worden was ik ook zo ontzettend bang,dat ik gebeld heb en een paar dagen voor de operatie bij haar terecht kon met mijn vragen.

Dat van mij valt bij jou in het niet,maar vandaar dat ik mij wel die angst van jou kan voorstellen.
Het 'verhaal'is helaas nog niet afgelopen , eerst dachten ze dat ik schoon was na de operatie maar nu ik ben besproken met artsen uit andere ziekenhuizen blijkt dat ik ook kanker heb in de lymfeklieren in mijn buik.Dit heb ik afgelopen vrijdag te horen gekregen en nu kreeg ik de keus tussen 2 opties of een scan of weer een ok om de lymfe te verwijderen,ik heb gelijk aangegeven dat ik allebei wil en dat ik niet kon/wil kiezen.Nou blijkt dat als ik allebei wil een scan en de ok dat ik de scan zelf moet gaan betalen.....ik vind dit zo vreemd maar blijkbaar klopt het wel.

Nu heb ik besloten om maar voor de ok te gaan en nu word ik volgende week gebeld met de ok datum.IK ben gewoon een beetje op van het hele 'gedoe' en ben gewoon bang voor de toekomst .
Het zit je niet mee Bromsnor. Logisch dat je bang bent en het even niet ziet zitten.

Is het een complete buikoperatie of kunnen ze via de kijkbuis de lymfe verwijderen?

Sterkte en geef de moed niet op hoe moeilijk het soms ook is.
Word in ieder geval laparoscopisch gedaan . Ik probeer positief te blijven maar dat is de ene dag makkelijker dan de andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven