Entertainment alle pijlers

Sinterklaasjournaal

11-11-2014 17:57 602 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die altijd braaf het Sinterklaas journaal kijkt?

Ik zit in ieder geval klaar!
Ik vind het wel jammer dat het verhaal altijd weer zo 'spannend' moet. Mijn vijfjarige maakt zich grote zorgen of het Sinterklaasfeest dit jaar wel doorgaat. Ze wilde zelfs haar verlanglijstje en de prachtige tekening die ze voor de Sint heeft gemaakt al weggooien, omdat de boot gaat zinken volgens haar. Vorig jaar maakte ze zich ook al zo'n zorgen, voor een kleuter is het heel wat allemaal.
quote:Schabolleke schreef op 13 november 2014 @ 16:40:

Ik vind het wel jammer dat het verhaal altijd weer zo 'spannend' moet. Mijn vijfjarige maakt zich grote zorgen of het Sinterklaasfeest dit jaar wel doorgaat. Ze wilde zelfs haar verlanglijstje en de prachtige tekening die ze voor de Sint heeft gemaakt al weggooien, omdat de boot gaat zinken volgens haar. Vorig jaar maakte ze zich ook al zo'n zorgen, voor een kleuter is het heel wat allemaal.Dat maakt het juist leuk, kom op zeg.
'De kleur van de Piet is maar bijzaak'.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wel voorspelbaar verhaal zo, maar wordt wel leuk gedaan
Had ik toch een helderziende blik met mijn vermoeden!

En gezien de opmerking van Sint 'de kleur is maar bijzaak' zullen ze er ook nog wel andere kleuren pieten aan toevoegen. Regenboogpiet oid.

Maar de oorsprong van zwarte piet is hiermee helder: dat komt dus ouderwets door de schoorsteen!

Mijn jongste miste in deze aflevering wel de échte Pieten. Dat zijn naar zijn mening de bekende Pieten á la Wellespiet, Pietje Paniek etc 😀
Ja onbekende mama. Dochter hier zei: "er komen nieuwe pieten mamma" (alsof ik er niet naast heb gezeten en heb gekeken) "maar dan mis ik Piet Paniek wel een beetje."

Leuk op deze manier!
Maar zijn nu al die Zwarte Pieten helemaal verdwenen dan, die komen ook niet meer terug? Dat zou ik toch wel erg matig vinden hoor. Eigenlijk hoop ik stiekem dat volgend jaar het hele gezeur is overgewaaid en we weer gewoon naar Pietje Paniek en Welles Piet en alle andere geweldige Pieten kunnen kijken.
Tuurlijk komen de echte pieten gewoon terug.
Oja die komen zeker terug.
Even van Wiki geplakt:

Jan Salie is een personificatie van de trage 19e-eeuwse, Nederlandse geest zoals beschreven door Potgieter in zijn korte verhaal Jan, Jannetje en hun jongste kind (aanvankelijk gepubliceerd in De Gids, 1841).

In dit verhaal beschrijft Potgieter aan de hand van een allegorie de geschiedenis van de Nederlanden, waarbij de ouders (Jan en Jannetje) staan voor het verleden (de Nederlandse Gouden Eeuw), waarop hun kind Jan Salie een lamlendige invloed uitoefent tot het moment waarop de familie met Jan Salie breekt en het herstel van Nederland kan beginnen. [1]

Het verhaal bekritiseert de zwakke volksgeest (en indirect het gebrekkige culturele leven en de langzame Industriële Revolutie) in de 19e eeuw.

Ik vind het nogal een sneer naar de pro-pieten, die benaming Jan Salie.
Tuurlijk komen die klassieke Pieten terug.

Maar wellicht is dit de inleiding naar ook een iets ander uiterlijk van hen.
quote:Annapalona schreef op 13 november 2014 @ 17:23:

[...]

Dat maakt het juist leuk, kom op zeg.Hier ook een dochter die zich snel zorgen maakt. Het was wel direct de tweede avond heul spannend, met die pieten die overboord gingen.... Ik heb haar maar verteld dat het altijd goed komt. Dat het altijd lijkt alsof het helemaal in de soep loopt, maar het is ieder jaar nog goed gekomen, dus dit jaar komt het ook goed.
Zoontje van vrienden was heel pragmatisch; hij vond het niet zo erg dat de Pieten weg waren, zolang de pakjes er nog maar waren
Ik schreef het in het discussietopic ook al, maar vermoed dat de hoofdkarakters gewoon zwarte piet blijven. De rest zal wel een beetje van alles en nogwat worden.
Ik stond gister te koken. Heb het zelf dus niet gezien. Wel het artikel gelezen op Geen Stijl, en de reaguurders daar uiten doodsbedreigingen naar de NPO. Ik vind het zo ontzettend diep treurig dat de hele discussie zo op de spits is gedreven.

Alsof mensen hun identiteit op het spel staat als je de kleur van een fictief personage veranderd.
Ow.

Hmmm.

Dit vind ik jammer. Clowns. Ik heb een beetje een hekel aan clowns. Ze hebben naar mijn idee ook niets met Sinterklaas te maken.

Jammer.
Ik vind de vegenpieten die net zijn begonnen een prima oplossing.

De clowns zijn echt heel stom, ik hoop dat ze worden ontslagen.
Stom die clowns.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zijn die clowns uit Frankrijk.
Ik vond het 'dan ga ik nog een keer' van Jan Salie wel heel goed trouwens toen Jeroen zei dat hij nog herkenbaar was. Zo simpel kan het zijn.
De link naar de huispakken van Roy Donders vond ik leuk
quote:blijftgewoondametje schreef op 14 november 2014 @ 10:43:

Ik stond gister te koken. Heb het zelf dus niet gezien. Wel het artikel gelezen op Geen Stijl, en de reaguurders daar uiten doodsbedreigingen naar de NPO. Ik vind het zo ontzettend diep treurig dat de hele discussie zo op de spits is gedreven.

Alsof mensen hun identiteit op het spel staat als je de kleur van een fictief personage veranderd. En dat laatste is nu net het punt. Die kleur is niet fictief, sinterklaas is niet fictief. het is een opgeleukte herdenking van een echt bestaande man, de bisschop van myra.

Deze woonde in spanje en de slaven daar, die hij bevrijde, waren moren. Moren zijn niet rood, geel of blauw maar...zwart. Nou ja zwart...donker iig.
Leuk dat het Hoofd Bijzaken na zijn diploma Piet Lut heet.

Het verhaal van Pietern die zwarter worden naarmate ze vaker door de schoorsteen gaan vind ik prima.

Ik vind de clowns niets, maar de achterliggende boodschap 'het is het Pietenpak dat een Piet een Piet maakt' wel weer slim.

Ofwel: de kleur is bijzaak, het gaan om het pak.

En: ook al lijken sommige mensen op een Piet, als ze geen Pietenpak aanhebben zijn ze het niet.
quote:Broedkippetje schreef op 13 november 2014 @ 19:06:

Tuurlijk komen die klassieke Pieten terug.

Maar wellicht is dit de inleiding naar ook een iets ander uiterlijk van hen.Die zijn allemaal drie keer uit de reddingsboten gevallen en al het roet is er af gespoeld vermoed ik.
Ik mag het niet hopen Norah. Dan kan hier nooit meer naar Jochem Myjer worden gekeken. :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven