Zelfmoordplannen van klasgenoot

15-11-2014 10:08 80 berichten
Onze dochter zit sinds september op het MBO, in de klas ontstonden al snel problemen met één jongen. Dochter heeft geprobeerd dit stalken te negeren, maar toen werd ze aangewezen als pestkop. Alles is in de klas uitgepraat en leek even opgelost. De enige die nu nog last heeft van het stalken is onze dochter. Deze jongen staat naast het damestoilet te wachten tot dochter klaar is etc.

Deze jongen heeft nu aangegeven verliefd te zijn op onze dochter, en dochter heeft aangegeven dit niet op hem te zijn. Ook heeft ze gezegd dat ze een vriend heeft en dat deze jongen echt geen kans maakt. Nu komen er berichtjes bij dochter binnen over zijn zelfmoordneigingen. Nu dochter hem dus niet leuk vind, ziet hij het leven niet meer zitten.

Wat kan dochter doen? Met de mentor gaan praten, voelt als verraad, want deze jongen vraagt of ze er met niemand over wil praten. Niet vertellen voelt ook niet goed, want wat als hij de daad bij het woord voegt!

Dochter vind dat deze jongen hulp nodig heeft en verdient, maar zelf kan zij die hulp niet bieden. Wat kan ze doen?
anoniem_206165 wijzigde dit bericht op 17-11-2014 10:31
Reden: enkele herkenbare feiten verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig voor je dochter!

Kunnen jullie hem niet uitnodigen om met hem te praten?
Toch wel de mentor en evt zijn ouders inlichten.

Iemand stalken en vervolgens verbieden anderen in te lichten, dat lijkt me gedrag waar zsm iets aan gedaan moet worden.

Je helpt hem er ook niet mee als je meegaat in dit gedrag.
Wow dat lijkt mij zwaar voor haar, maar let wel op dat wat die jongen doet echt heel kwalijk is: hij is haar emotioneel aan het chanteren en daar kan zij heel lang nog veel last van hebben als hier niets aan gedaan wordt. Neem je dochter in bescherming hiertegen.

Ik zou denk ik toch met de mentor gaan praten en tegen die jongen aangeven dat het heel vervelend voor hem is en dat hij echt hulp nodig heeft, maar die hulp niet bij jouw dochter moet zoeken.

Maar het lijkt mij een hele nare situatie, voor iedereen die erin verwikkeld is.
quote:jippie55 schreef op 15 november 2014 @ 10:14:

Jeetje wat heftig voor je dochter!

Kunnen jullie hem niet uitnodigen om met hem te praten?Liever niet, dochter kent deze jongen nu krap drie maanden, wij kennen hem helemaal niet. Ik wil hier geen partij in worden. Klinkt misschien hard, maar ik ben geen hulpverlener. Als ik die jongen hier naar toe haal, en hij vind steun bij ons, dan moet ik er verder mee. Ik heb zelf drie kinderen en zit niet op een extra kind of zorg te wachten.
quote:sandt2.0 schreef op 15 november 2014 @ 10:18:

[...]

Liever niet, dochter kent deze jongen nu krap drie maanden, wij kennen hem helemaal niet. Ik wil hier geen partij in worden. Klinkt misschien hard, maar ik ben geen hulpverlener. Als ik die jongen hier naar toe haal, en hij vind steun bij ons, dan moet ik er verder mee. Ik heb zelf drie kinderen en zit niet op een extra kind of zorg te wachten.Snap ik. Maar dan zijn er niet veel andere opties dan toch mentor inschakelen. Of het negeren. Maar dat lijkt me lastig. Sterkte! Vooral voor je dochter
quote:to_maatje schreef op 15 november 2014 @ 10:18:

Wow dat lijkt mij zwaar voor haar, maar let wel op dat wat die jongen doet echt heel kwalijk is: hij is haar emotioneel aan het chanteren en daar kan zij heel lang nog veel last van hebben als hier niets aan gedaan wordt. Neem je dochter in bescherming hiertegen.

Ik zou denk ik toch met de mentor gaan praten en tegen die jongen aangeven dat het heel vervelend voor hem is en dat hij echt hulp nodig heeft, maar die hulp niet bij jouw dochter moet zoeken.

Maar het lijkt mij een hele nare situatie, voor iedereen die erin verwikkeld is.Dochter is een type dat de hele klas graag bindt. Zij betrekt ook de klasgenoten erbij die er soms wat buiten vallen. Eerder op de mavo is dat ook al heel fout gelopen. Ze is sociaal, wil niemand buitensluiten, maar daardoor gaan anderen zich vaak wat afhankelijk opstellen. En dan komt er soms een punt dat zij bewust een stap terug moet doen en dat wordt niet altijd gewaardeerd.
quote:jippie55 schreef op 15 november 2014 @ 10:21:

[...]

Snap ik. Maar dan zijn er niet veel andere opties dan toch mentor inschakelen. Of het negeren. Maar dat lijkt me lastig. Sterkte! Vooral voor je dochterWat voor opties? Ik wil het het liefst ergens melden waar men er iets mee gaat doen, zodanig dat wij en dochter er niet bij betrokken zijn en worden!
Direct de mentor inlichten!

In feite is die jongen nu jouw dochter aan het 'pesten' he. Je kunt het zien als 'ongewenste omgangsvorm'. Zij heeft er last van. Bovendien, mocht hij écht die gevoelens hebben en het niet gebruiken als chantagemiddel, dan heeft hij hulp nodig. Goede hulp. (sowieso heb je, als je zulk gedrag vertoond hulp nodig, denk ik) en zoals jij terecht zegt, die kunnen jullie niet geven en je dochter al helemaal niet.

Als ik jou was, zou ik vandaag de mentor nog een email sturen. Echt.
Later is nu
Ik vind dat er hulp van buitenaf nodig is voor die jongen en dan kun je het dus niet geheim houden dat hij zelfmoordplannen heeft. Dus de mentor inlichten, en is er niet een pedagogisch medewerker of psycholoog van de school? Vaak zijn die er, betrek die er ook bij.

Dit kun je niet alleen handelen, daar moet een professional bij worden ingeschakeld, echt. Dit is ook veel te zwaar voor jullie dochter om te moeten dragen. Ik denk dat het best zou kunnen dat hij opgenomen moet worden. Dus ik zou actie ondernemen, voor jullie dochter opgescheept wordt met een trauma voor het leven. Verraad pleeg je niet naar iemand die depressief en suicidaal niet hoor. Dat is geen verraad maar hulp, ook al zal hij dat zelf misschien anders zien. Absoluut melden en mensen inschakelen die hem kunnen helpen dus.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Zeker wel de mentor/decaan inlichten. Die jongen heeft een probleem en hij vertoont ongewenst gedrag.
Jammer voor die jongen dat hij thuis veel ruzie met z'n ouders heeft en daardoor niet goed in z'n vel zit, maar wat hij nu doet is je dochter er ook mee belasten.

Hij kan dan wel willen dat ze er met niemand over gaat praten, maar dochter heeft er ook niet om gevraagd om in zijn problemen betrokken te worden.

Zou de jongen zeker niet bij je thuis uitnodigen, zoals een ander opperde. Dan heeft de jongen nml. weer een ingang om bij je dochter te zijn. Daarbij moet jullie thuis, een veilige haven voor dochter zijn.

Zou het zeker wel aan de mentor vertellen, als dochter het niet wil doen, zou ik het als ouder doen, om dochter in bescherming te nemen.

Het negatieve emotionele claim gedrag van die jongen, gaat je dochter anders op een negatieve manier beïnvloeden.
quote:vla-flip schreef op 15 november 2014 @ 10:32:

Jammer voor die jongen dat hij thuis veel ruzie met z'n ouders heeft en daardoor niet goed in z'n vel zit, maar wat hij nu doet is je dochter er ook mee belasten.

Hij kan dan wel willen dat ze er met niemand over gaat praten, maar dochter heeft er ook niet om gevraagd om in zijn problemen betrokken te worden.

Zou de jongen zeker niet bij je thuis uitnodigen, zoals een ander opperde. Dan heeft de jongen nml. weer een ingang om bij je dochter te zijn. Daarbij moet jullie thuis, een veilige haven voor dochter zijn.

Zou het zeker wel aan de mentor vertellen, als dochter het niet wil doen, zou ik het als ouder doen, om dochter in bescherming te nemen.

Het negatieve emotionele claim gedrag van die jongen, gaat je dochter anders op een negatieve manier beïnvloeden.Dat had ik ook al bedacht!
Vla-vlip, ik schrijf niet bij hun thuis uitnodigen. Ik schrijf uitnodigen om met hem te praten. Dat kan overal. Het gaat erom dat je als ouders dan duidelijk aangeeft dat je hier niet van gediend bent voor je dochter.
quote:gladoortje74 schreef op 15 november 2014 @ 10:25:

Ik vind dat er hulp van buitenaf nodig is voor die jongen en dan kun je het dus niet geheim houden dat hij zelfmoordplannen heeft. Dus de mentor inlichten, en is er niet een pedagogisch medewerker of psycholoog van de school? Vaak zijn die er, betrek die er ook bij.

Dit kun je niet alleen handelen, daar moet een professional bij worden ingeschakeld, echt. Dit is ook veel te zwaar voor jullie dochter om te moeten dragen. Ik denk dat het best zou kunnen dat hij opgenomen moet worden. Dus ik zou actie ondernemen, voor jullie dochter opgescheept wordt met een trauma voor het leven. Verraad pleeg je niet naar iemand die depressief en suicidaal niet hoor. Dat is geen verraad maar hulp, ook al zal hij dat zelf misschien anders zien. Absoluut melden en mensen inschakelen die hem kunnen helpen dus.Dochter zit dus pas op dit MBO, het is niet hier in ons dorp, ik weet er nog niet zo goed de weg. Vandaag is de school dicht, ik kan denk ik pas maandag bellen. Dochter heeft inmiddels haar WhatsApp zo gezet, dat niemand meer kan zien wanneer ze het laatst actief was daar. Ze reageert even niet in de groep van de klas en leest even niet de berichten van deze jongen. Vanmorgen dus al gelijk weer een hele stroom berichtjes. Heel onschuldig als je de achtergrond niet kent.
Is het niet gewoon emotionele chantage wat hij doet en haar probeert te manipuleren? Ik heb ook ooit een vriendje gehad die dreigde voor de trein te springen als ik de relatie zou verbreken. Toen zei ik alleen maar "zal ik met je meelopen?". Toen was het heel gauw afgelopen.
Mentor inlichten. Dit gaat niet om vertrouwelijkheden, maar om stalken en emotionele chantage. Leer je dochter dat je daar altijd iets mee mag doen en anderen in mag lichten, dat de ander jouw loyaliteit verspeelt als hij je kwaad doet.

Buiten dat die jongen professionele hulp nodig heeft, is dit de enige les die jij je dochter moet leren.
quote:GateKeeper schreef op 15 november 2014 @ 10:47:

Is het niet gewoon emotionele chantage wat hij doet en haar probeert te manipuleren? Ik heb ook ooit een vriendje gehad die dreigde voor de trein te springen als ik de relatie zou verbreken. Toen zei ik alleen maar "zal ik met je meelopen?". Toen was het heel gauw afgelopen.Er is meer. Alleen tegen dochter heeft hij het echt over denken aan zelfmoord.
quote:patchouli_ schreef op 15 november 2014 @ 10:49:

Mentor inlichten. Dit gaat niet om vertrouwelijkheden, maar om stalken en emotionele chantage. Leer je dochter dat je daar altijd iets mee mag doen en anderen in mag lichten, dat de ander jouw loyaliteit verspeelt als hij je kwaad doet.

Buiten dat die jongen professionele hulp nodig heeft, is dit de enige les die jij je dochter moet leren.Dat weet ze ook! Ze komt alleen bij mij voor hulp, hoe ze het aan moet pakken. Want naast de problemen met deze jongen is er ook nog de groepsdruk. Toen dochter hem een paar weken geleden een beetje negeerde, kwam de klas in opstand, want dat kon dochter toch niet maken! Kind is pas zestien, één van de jongsten van de klas!
quote:sandt2.0 schreef op 15 november 2014 @ 10:46:

[...]

Dochter zit dus pas op dit MBO, het is niet hier in ons dorp, ik weet er nog niet zo goed de weg. Vandaag is de school dicht, ik kan denk ik pas maandag bellen. Dochter heeft inmiddels haar WhatsApp zo gezet, dat niemand meer kan zien wanneer ze het laatst actief was daar. Ze reageert even niet in de groep van de klas en leest even niet de berichten van deze jongen. Vanmorgen dus al gelijk weer een hele stroom berichtjes. Heel onschuldig als je de achtergrond niet kent. 'Ben je al lang wakker?' 'Heb je lekker geslapen?' 'Wat ga je doen vandaag?'

Heeft je dochter geen e-mailadres van haar mentor? Voor dit soort dingen kun je mailen, wanneer de mentor er niet gelijk mee aan de slag gaat, kan hij/zij ervoor kiezen het niet in het weekend te lezen. Anders het algemene e-mailadres van school, staat wel op de website. Dochter kan vast ook op een soort magister, waar meerdere e-mailadressen staan. Dan heb je nu alvast alles gedaan wat je kon.

Verder kun je iemand blokkeren op whatsapp, toch? Zodat ze zijn berichtjes helemaal niet meer ziet.
Later is nu
quote:sandt2.0 schreef op 15 november 2014 @ 10:53:

[...]

Er is meer. Hij laat in de groeps-chat ook dingen vallen als dat het leven geen zin meer heeft. Dat hij zo niet verder wil, dat hij weg wil lopen van huis etc. Alleen tegen dochter heeft hij het echt over denken aan zelfmoord.Maar voor zo'n jongen kan dat natuurlijk nog steeds alleen maar aandacht vragen zijn, alleen.. het is niet aan jullie om dit te beoordelen. Misschien kun je zelfs inlichtingen inwinnen bij AMK of andere instantie. Niet om de jongen aan te geven, of zijn ouders, maar voor informatie, wat je kunt doen in dit geval.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 15 november 2014 @ 10:56:

[...]

Heeft je dochter geen e-mailadres van haar mentor? Voor dit soort dingen kun je mailen, wanneer de mentor er niet gelijk mee aan de slag gaat, kan hij/zij ervoor kiezen het niet in het weekend te lezen. Anders het algemene e-mailadres van school, staat wel op de website. Dochter kan vast ook op een soort magister, waar meerdere e-mailadressen staan. Dan heb je nu alvast alles gedaan wat je kon.

Verder kun je iemand blokkeren op whatsapp, toch? Zodat ze zijn berichtjes helemaal niet meer ziet.Dat kan, maar dochter is bang dat ze hem dan echt over het randje duwt. Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar dochter is pas 16.
quote:gelderka schreef op 15 november 2014 @ 10:56:

Even opsommen.

We hebben het dus over een stalker, die meerdere malen stalkt bij verschillende mensen. Daarbij is emotionele chantage (zielig, oncontroleerbaar verhaal over ouders, en zogenaamd zelfmoordneiging) één van zijn taktieken.

Thuis uitnodigen voel je gelukkig zelf al aan - wat een dramatisch plan! Zijn aanpak is: liegen met veel drama om aandacht te krijgen. Als je hem aandacht geeft, gaat hij dus echt geen spijt krijgen van zijn gedrag - je hebt het namelijk zojuist beloond.

Hier vanachter het toetsenbord is het allemaal makkelijk. Het is stalking en het is strafbaar.

Maar ja, jullie zitten er mee.

Wat ik in elk geval niet zou doen is proberen begrip te kweken bij hem. Dat werkt to-taal niet. Ik zou denk ik de mentor en/of de politie inschakelen.Doen we ook niet. Negeren is nu even het hoogst haalbare denk ik!
Op bijna elke school is tegenwoordig wel een sociaal medewerker die kinderen met problemen helpt (zeker als het een wat grotere school is)

Ik zou zeker de mentor inlichten (samen met je dochter ) en deze ook de berichtjes laten lezen. Bewaar deze zodat hij later niet kan zeggen zoiets niets gezegd te hebben.

Dit is idd gewoon emotionele chantage, maar niet alleen je dochter moet hierin geholpen worden, iemand die zó ver gaat heeft ook hulp nodig.

Aangezien je de jongen en zijn ouders niet kent, is de kortste weg nu via school.

Sterkte! Lijkt me voor je dochter ook erg moeilijk.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ouders van de jongen inlichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven