Gezondheid alle pijlers

Ouder met dementie (op vrij jonge leeftijd)

16-11-2014 10:38 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_210817 wijzigde dit bericht op 28-08-2015 22:23
Reden: -
% gewijzigd
Informeer eens of er een Alzheimer café is in jouw woonplaats. En in de woonplaats van je moeder. Daar tref je lotgenoten, er is kennis aanwezig en de medewerkers kunnen je adviseren.
-
anoniem_210817 wijzigde dit bericht op 28-08-2015 22:23
% gewijzigd
Beste Catfan,

Ik zit in een zelfde soort situatie, mijn vader is 70 en lijdt al een aantal jaren aan de ziekte van Alzheimer en gaat de laatste tijd behoorlijk hard achteruit. Mijn moeder is een aantal jaren jonger dan mijn vader en heeft naast de zorg voor mijn vader ook nog een baan. De ziekte van mijn vader heeft veel impact op het gezin en met name op mijn moeder, zij heeft enorm veel verdriet waar ze niet goed mee uit de voeten kan.

Wellicht kunnen we inderdaad ervaringen/tips uitwisselen.
Dag Catfan,

Ook hier herkenning. Mijn moeder is net 70 jaar en vorig jaar is de diagnose Alzheimer gesteld. Helaas is mijn moeder alleenstaand en ernstig in de rouw, dus het is thuis volledig ontspoord. Ze zit nu in een verpleeghuis tussen zwaar dementerende en we zijn op zoek naar een betere plek voor haar. Het is een heel zwaar proces met veel ontkenning, confrontaties en verdriet aan beide kanten
Heel vervelend, ik weet er alles van ook al is mijn moeder dan geen 66 maar 91. Probeer zoveel mogelijk mee te gaan in zijn belevingswereld, ook als hij bepaalde dingen voortdurend blijft herhalen. Ik kan er soms enorm kwaad om worden en dan schiet ik weleens uit mijn slof. Er zijn dagen dat ik te pas en te onpas word gebeld met dezelfde vraag als een half uur daarvóór, natuurlijk sta ik dan net tot aan mijn ellebogen in het gehakt of iets dergelijks, laten bellen is geen optie want dan belt ze naar mijn mobiel en als ik die niet opneem naar die van mijn man. Voor je moeder wordt het steeds zwaarder, uiteindelijk zal er weinig anders opzitten dan opname in een verzorgingshuis, in het volgende stadium krijgt ze waarschijnlijk geen moment rust want mensen met Alzheimer kunnen rare dingen doen, gaan zwerven en de weg naar huis niet meer weten, midden in de nacht boodschappen doen en dan verbaasd zijn over het feit dat alle winkels gesloten zijn, onrustig slapen, geen benul meer hebben van dag, datum en tijd, gevoel voor decorum verliezen. Het is een rotziekte. Als bij je vader daadwerkelijk Alzheimer is geconstateerd kan er een slapende inschrijving komen, als het dan echt niet meer gaat krijgt hij makkelijker een plaats in een verzorgingshuis. Mijn moeder weigert mee te werken aan een test, inschrijven kan dus niet.
verba volant, scripta manent.
Ik heb helaas ook ervaring. Mijn moeder was midden vijftig toen ze de diagnose Alzheimer kreeg. We zijn nu een paar jaar verder en ze woont al 2 jaar in een verpleeghuis.

Mijn vader leeft ook niet meer, dus de zorgen komen helemaal op ons als kinderen neer. Ik vind het erg moeilijk om mijn moeder aan deze ziekte te verliezen. Ze leeft nog wel, maar het is niet mijn moeder meer. De rollen zijn volledig omgedraaid.

Het is echt een kloteziekte! Helemaal op deze leeftijd, mijn moeder ziet er nog prachtig uit, je ziet niks aan haar. Van daar dat we veel onbegrip krijgen van anderen. Niemand heeft door hoe erg het is en hoe hard ze achteruit gaat.

Sterkte allemaal!
Ook ik ben een mede ervarings "deskundige"

Bij mijn vader begon het toen hij midden 50 was. Eerst vallen alleen gekke dingetjes op maar toen hij tegen de 60 liep konden we er niet meer omheen.

Inmiddels is pap 74 en een schim van de stoere, coole man die hij ooit was.

Een lang en pijnlijk proces
Mijn vader woont overigens al jaren niet meer thuis. Mijn moeder ging er compleet aan onderdoor.

Eerst werd hij 3 dagen in de week met een taxibusje opgehaald en naar dagopvang gebracht.

"Naar de zaak" noemde hij het En dan vroegen we of hij een fijne dag op zijn werk had gehad en wat hij allemaal gedaan had.

Later werd dat de alle 5 de doordeweekse dagen. Dan had mijn moeder even lucht.

Wij hebben goede ervaringen met het Alzheimer café. In het begin vooral vond ik het erg fijn om met andere familieleden van patiënten te praten.

Nu zijn we al zoveel jaren verder dat ik het zelf een plek heb kunnen geven.

Ik kom nog steeds erg verdrietig thuis als ik bij pap ben geweest en dat zielig hoopje mens in zijn rolstoel heb geknuffeld.

Dat gaat niet weg die pijn.
Mijn moeder heeft ook op vrij jonge leeftijd alzheimer gekregen. Achteraf bezien is het proces al 5 á 6 jaar geleden echt begonnen maar vorig jaar heeft ze een officiële diagnose gekregen. Ze is nu 72 jaar oud.
Hier nog een lotgenoot, schoonvader op 67 vasculaire dementie gekregen na een herseninfarct. Verloopt nog grilliger dan Alzheimer. Hij zit sinds een half jaar in een verpleegtehuis.

Dementieonline is een goede website voor info, kan je ook diverse informatieboekjes aanvragen. Er is een heleboel te vinden over mantelzorg. Je kan voor informatie ook bellen met de casemanager Alzheimer in je eigen gemeente.

Sterkte.

Ook voor jou Bieb ik wist het niet van je vader.
quote:paper-clip schreef op 16 november 2014 @ 13:33:

Ook voor jou Bieb ik wist het niet van je vader.

Dat wou ik net tegen jou zeggen

Mijn vader heeft ook vasculaire dementie.
Voor de mensen hier die toevallig een zorgverzekering hebben bij Zilveren Kruis.

Eens per jaar kun je een gratis zorgboek aanvragen.

Er is er eentje over dementie en ook over Mantelzorg.

Nu eentje aanvragen en in/begin 2015 de andere

Zijn echt erg mooie en goede boeken.

https://www.zilverenkruis ... px?TYPE=zknl&CID=zorgboek
-
anoniem_210817 wijzigde dit bericht op 28-08-2015 22:24
% gewijzigd
Gps lijkt me handig dan voor hem inderdaad. Mijn moeder is ook eens een hele dag kwijt geweest. Dat was toen ze nog auto reed. Vreselijk om zo'n dag in de stress te zitten, dat wil je echt niet mee maken!

Zit je vader op een dagopvang voor jong dementerenden? Moeilijk om te zien hè?

Er verandert veel in de zorg, lijkt me lastig, die onzekerheid. Ik ben ergens heel blij dat mijn moeder al een plek heeft. Voordat alles verandert.

Mijn moeder heeft geen hele nare gedragsveranderingen gelukkig. Ze is vooral heel teruggetrokken en passief geworden. Er komt niets meer uit. Ook heel naar hoor, maar voor haar zelf wel fijner.
Catfan,

Er zijn speciale telefoons verkrijgbaar die eenvoudig in gebruik zijn, grote toetsen etc. en ingebouwde GPS. Daarnaast kun je er alarm nummers inzetten, waardoor bijv. jij een noodoproep kunt krijgen wanneer je vader het alarmtoets gebruikt. Mijn vader heeft deze telefoon al een tijdje en het overschakelen ging vrij makkelijk omdat hij toegaf zijn eigen nokia niet meer te begrijpen.

Het is voor de familie een geruststelling dat ook al kan mijn vader de telefoon niet bedienen wij hem via GPS kunnen traceren. Mijn vader gaat 3 dagen naar een dagopvang en hij kan gelukkig nog steeds op de fiets, een lange rechte weg. Maar bij slecht weer wordt hij gehaald en gebracht door een regiotaxi. Dit heeft mijn moeder aangevraagd bij de gemeente waar ze wonen. Er zitten wel kosten aan verbonden, maar deze zijn minimaal in vergelijk met regulier taxivervoer.
Heeft je vader een infarct gehad Catfan ? De vasculaire vorm komt alleen voor na een infarct.

Wij dachten eerst dat zijn gedrag voortkwam uit bijwerkingen van de medicijnen maar het bleek helaas VD te zijn.

Hij gaat met grote sprongen achteruit, deze vorm verloopt met grote pieken en dalen.

Ik zou je toch willen adviseren om contact te zoeken met de casemanager, die kan ook bemiddelen bij een zorgvraag of eventueel opname. Dat loopt allemaal via deze persoon.

Zijn remmingen zijn helemaal weg, veel boos en vloeken. Ook is hij erg rusteloos en verplaatst de hele dag dingen.

Bedankt voor de link Bieb, ik ga een boek bestellen !
-
anoniem_210817 wijzigde dit bericht op 28-08-2015 22:24
% gewijzigd
quote:paper-clip schreef op 16 november 2014 @ 16:12:

De vasculaire vorm komt alleen voor na een infarct.

Dat hoeft niet per se hoor. Mijn vader is al wel heel lang hartpatiënt maar heeft voor zover bekend geen infarcten gehad. (wel omleidingen)

http://www.alzheimer-nede ... /vasculaire-dementie.aspx

Vasculaire dementie is één van de meest voorkomende vormen van dementie. Een storing in de bloedvoorziening in de hersenen is de oorzaak van deze ziekte.

Hersendoorbloeding

Bij ongeveer 16 procent van mensen met dementie zijn de verschijnselen het gevolg van stoornissen in de doorbloeding van de hersenen, zoals een beroerte. Dit heet vasculaire dementie.

Hart- en vaatziekten

Veel mensen met vasculaire dementie hebben een voorgeschiedenis van hart- en vaatziekten, zoals een chronisch hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, diabetes en tia's. Ook is het mogelijk dat iemand een of meerdere beroertes heeft doorgemaakt voor de dementie begon.

Verschijnselen

De verschijnselen van vasculaire dementie variëren naar gelang welk gebied in de hersenen is beschadigd. Als gevolg hiervan bestaan er diverse soorten vasculaire dementie. Wat opvalt bij mensen met vasculaire dementie is een afname in het tempo van denken, spreken en handelen. Ze kunnen zich moeilijker concentreren. Wat ook kenmerkend is bij vasculaire dementie is de combinatie van geestelijke achteruitgang en lichamelijke verschijnselen. Als gevolg van de hersenbeschadiging kan een verlamming, spierverstijving of gevoelsverlies ontstaan.
quote:Catfan schreef op 18 november 2014 @ 19:32:

Wonen jullie ouders nog thuis ?

En ging het ook in stappen. Dus een tijd dat ze echt achteruit gaan, en dan weer op een plateau blijven voor een tijdje ?

Mijn vader woont al jaren in een verzorgingshuis op een gesloten afdeling. Het gaat idd hij hem ook in stappen. Maar die gaan soms sneller dan je lief is.

quote:paper-clip schreef op 16 november 2014 @ 16:12:

Heeft je vader een infarct gehad Catfan ? De vasculaire vorm komt alleen voor na een infarct.

Mijn moeder heeft ook VD, infarct is wel de meest voorkomende oorzaak maar niet altijd. Mijn moeder heeft nooit een infarct gehad maar ze zagen op de mri scan wel stugge vaten.
Ik vind het een verschrikkelijke ziekte en wil je veel sterkte wensen.
Cum non tum age
Helaas heb ik er ook ervaring mee. Mijn vader is nu 60 en woont sinds anderhalf jaar in een verzorgingshuis op de gesloten afdeling. We zijn nu zo ver dat hij in de terminale fase van Alzheimer is beland. Bij hem zijn we via zijn werk achtergekomen dat het niet goed ging. Ze waren bezig met een ontslagprocedure. Mijn vader werd in het verloop van de ziekte heel opstandig en agressief.

Van een lieve rustige man veranderde hij in een opstandige nukkige man. Naar nu op het punt dat hij niet meer kan praten, incontinent en totaal geen herkenning meer heeft. Het is een afschuwelijke ziekte met een lang slopend rouwproces. We kunnen nu eigenlijk, hoe hard het ook klinkt, hopen dat hij snel mag overlijden.
Jade, wat erg zeg. Zo jong nog en dan al in de laatste fase! Dan is het ook snel gegaan zeg! Hoe lang is hij nu al ziek?

Mijn moeder is net zo oud, maar nog niet zo ver heen. Slopend proces hè? Sterkte!
quote:jade80 schreef op 18 november 2014 @ 21:22:

Naar nu op het punt dat hij niet meer kan praten, incontinent en totaal geen herkenning meer heeft. Het is een afschuwelijke ziekte met een lang slopend rouwproces. We kunnen nu eigenlijk, hoe hard het ook klinkt, hopen dat hij snel mag overlijden.

Wat is dat snel gegaan zeg En wat is hij jong!

Mijn vader is nu op hetzelfde punt als jouw vader.(maar is 74 en al bijna 20 jaar ziek) Hij kan nog lopen maar durft het niet meer en zit daarom de hele dag in een rolstoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven