kaasverslaafd, lotgenoten?
vrijdag 28 november 2014 om 01:06
De titel zegt het al, ik ben verslaafd aan kaas., Dat wil zeggen, ik ben dol op kaas, heb een hekel aan zoet op brood en andere zoute beleggingen vind ik niet lekker, Aangezien ik geen vlees eet blijft er alleen maar pinda-of notenpasta over of sandwichspread en dat soort spul. Bah!
Nu ben ik een goede broodeter dus eet ik automatisch veel te veel kaas. In mijn eentje zo'n anderhalve kilo per week. Ik voel mij verder prima maar een schuine blik op het etiketje baart me toch zorgen. Het is best wel vet natuurlijk.
Op internet lees je veel tegenstrijdige verhalen, de een zegt dat je aderen ervan dichtslibben, een andere website heeft het over een onderzoek dat uitwijst dat regelmatig kaas eten juist hartaanvallen en diabetes type 2 voorkomt. Zucht. Wie geloof je dan? Oke, eerlijk is eerlijk, met regelmatig kaas eten zullen ze ook geen anderhalve kilo per week bedoelen maar toch.
Zijn hier meer mensen die zoveel kaas eten? En maken jullie je daar zorgen over?
Nu ben ik een goede broodeter dus eet ik automatisch veel te veel kaas. In mijn eentje zo'n anderhalve kilo per week. Ik voel mij verder prima maar een schuine blik op het etiketje baart me toch zorgen. Het is best wel vet natuurlijk.
Op internet lees je veel tegenstrijdige verhalen, de een zegt dat je aderen ervan dichtslibben, een andere website heeft het over een onderzoek dat uitwijst dat regelmatig kaas eten juist hartaanvallen en diabetes type 2 voorkomt. Zucht. Wie geloof je dan? Oke, eerlijk is eerlijk, met regelmatig kaas eten zullen ze ook geen anderhalve kilo per week bedoelen maar toch.
Zijn hier meer mensen die zoveel kaas eten? En maken jullie je daar zorgen over?
vrijdag 28 november 2014 om 01:13
Ik ben wel verslaafd aan kaas maar ik eet geloof ik nooit zóveel in de week, nou dat weet ik wel zeker. Zoetigheid eet ik nooit op brood. En vleeswaren heel soms. Omelet en frittata is lekker op brood. Ei/tomaat, vissalades. Maar het liefst alles met veel kaas, ik lust maar 1 kaas niet en daar weet ik de naam niet van .
Ik maak me geen zorgen erover en ik google er ook niet naar.
Ik maak me geen zorgen erover en ik google er ook niet naar.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 28 november 2014 om 01:16
vrijdag 28 november 2014 om 01:20
Kaas met een minder vetpercentage heb ik geprobeerd maar dan smaakt het in mijn optiek niet meer naar kaas. Het lijkt er qua uiterlijk alleen nog op. Ik combineer het ook met allerlei rauwkost maar dat doen weinig af aan het feit dat ik alsnog veel kaas eet. Ik ben gezond, geen overgewicht. Maar voor een hartinfarct is overgewicht niet noodzakelijk natuurlijk. Ken veel magere mensen die desondanks ongezonder zijn dan mijn oudtante van 145 kilo. Ik vind het gewoon lastig.
vrijdag 28 november 2014 om 03:17
Zoveel kaas per week lijkt mij ook niet gezond TO. Naast het vet zou ik mij ook zorgen maken over al het zout wat je binnen krijgt, dat is niet bevorderlijk voor jouw bloeddruk op de lange termijn. Zelf houd ik ook gigantisch veel van kaas (erfelijk kwaaltje). Kaas op brood, ei, aardappel, pasta enz. Veel gerechten maak ik graag af met kaas.
Ik zou als ik jou was gewoon een maximale hoeveelheid voor jezelf gaan bepalen. Bijv. max 1 boterham met kaas per dag. Koop een tupperware broodtrommel/bakje en maak daarin de avond voordat je naar werk/studie gaat een salade of iets met couscous ofzo en stop dat in de koelkast. Je kan ook havermoutpap meenemen.
Ik zou als ik jou was gewoon een maximale hoeveelheid voor jezelf gaan bepalen. Bijv. max 1 boterham met kaas per dag. Koop een tupperware broodtrommel/bakje en maak daarin de avond voordat je naar werk/studie gaat een salade of iets met couscous ofzo en stop dat in de koelkast. Je kan ook havermoutpap meenemen.
No love without lost
vrijdag 28 november 2014 om 05:34
Ik eet ook graag kaas, maar 1,5 kg per week dat is wel een astronomische hoeveelheid.
Het is vet, en ook nog eens verzadigd vet en dat is slecht voor hart en bloedvaten.
Wordt het niet tijd voor alternatieven? Sandwich spread, een omeletje of gekookt eitje, huttekase, plakje avocado met peper en zout, notenspread (lekker van de bio supermarkt!), hummus met plakje tomaat, vegetarische pate van AH is ook heerlijk vind ik.
En allemaal gezonder dan de honderden kcal aan kaas die je nu wegwerkt.
Het is vet, en ook nog eens verzadigd vet en dat is slecht voor hart en bloedvaten.
Wordt het niet tijd voor alternatieven? Sandwich spread, een omeletje of gekookt eitje, huttekase, plakje avocado met peper en zout, notenspread (lekker van de bio supermarkt!), hummus met plakje tomaat, vegetarische pate van AH is ook heerlijk vind ik.
En allemaal gezonder dan de honderden kcal aan kaas die je nu wegwerkt.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 28 november 2014 om 05:40
Maar ik vraag me af wat je met dit topic wil.
Wil je zoeken naar alternatieven of wil je horen dat je goed bezig bent? Want als je Googlet naar de voordelen van kaas eten, kom je niet over als iemand die ontevreden is op dit moment.
Wil je zoeken naar alternatieven of wil je horen dat je goed bezig bent? Want als je Googlet naar de voordelen van kaas eten, kom je niet over als iemand die ontevreden is op dit moment.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 28 november 2014 om 06:04
Poeh, 1,5 kg per week per persoon is wel heel veel. Ik dacht dat wij al absurd veel kaas aten (1 kg met 3 personen per week of per 10 dagen ofzo) maar dat valt dan nog wel mee.
En afwisselen met andere soorten kaas? Smeerbare geitenkaas, roomkaas? Dat is volgens mij allemaal iets minder zout en minder vet dan 'gewoon' een plakje kaas.
En afwisselen met andere soorten kaas? Smeerbare geitenkaas, roomkaas? Dat is volgens mij allemaal iets minder zout en minder vet dan 'gewoon' een plakje kaas.
vrijdag 28 november 2014 om 06:54
Waar laat je het trouwens?
Als je 7 dgn per wk 6 boterhammen kaas eet, moet je 35 gram kaas per boterham verorberen om aan anderhalve kilo te komen. Da's véél.
Zeker als je bedenkt dat de zeikers van het voedingscentrum adviseren niet meer dan 30 gram kaas per dag.
http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kaas.aspx
Als je 7 dgn per wk 6 boterhammen kaas eet, moet je 35 gram kaas per boterham verorberen om aan anderhalve kilo te komen. Da's véél.
Zeker als je bedenkt dat de zeikers van het voedingscentrum adviseren niet meer dan 30 gram kaas per dag.
http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kaas.aspx
vrijdag 28 november 2014 om 07:16
Tja, ik zou toch eens proberen te variëren met andere belegsoorten. Als dat niet lukt zou je ook de broodmaaltijden kunnen vervangen door sochtends havermout / magere yoghurt met muesli etc en smiddags voor bijvoorbeeld een een zelfgemaakte (pasta/aardappel etc)salade.
Ook heb ik weleens gehoord over Kees Kaas. Dat is nog steeds 48+ kaas, verzadigde melkvetten zijn vervangen door plantaardig vet. Daardoor bevat het gezonder vet. En het bevat 30% minder zout dan normale kaas. Valt eens te proberen. Geen idee of de smaak nog te doen is.
Ook heb ik weleens gehoord over Kees Kaas. Dat is nog steeds 48+ kaas, verzadigde melkvetten zijn vervangen door plantaardig vet. Daardoor bevat het gezonder vet. En het bevat 30% minder zout dan normale kaas. Valt eens te proberen. Geen idee of de smaak nog te doen is.
Geen....
vrijdag 28 november 2014 om 08:18
Anderhalve kilo per week is wel veel maar je eet geen vlees dus misschien eet je het niet alleen op je brood. Ik ben ook een kaaskop, op mijn brood heb ik het liefst kaas, niet van de supermarkt want die is niet te pruimen, boerenkaas, bij voorkeur oud maar net niet te oud om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen snijden. Buitenlandse kazen eet ik liever uit het vuistje of op toast. Teveel is inderdaad niet goed voor je bloedvaten, probeer die kaas eens te combineren met wat rauwkost, plakje tomaat, komkommer, blaadje sla en dan geen dikke plak maar gewoon één dun plakje. Je eet vanzelf ook minder kaas als je twee boterhammen op elkaar legt (dieet-advies bij een hoog cholesterolgehalte).
verba volant, scripta manent.
vrijdag 28 november 2014 om 09:06
vrijdag 28 november 2014 om 09:31
Ik eet ook best veel kaas. Ik denk niet dat ik aan anderhalve kilo per week kom, ik eet ook niet elke dag kaas, maar als ik kaas eet ben ik er niet zuinig mee. Kaas over de pasta, erbij nog een tomatensalade met fèta, een kaassausje bij de lof of de spruiten, broodjes uit de oven met gesmolten kaas, 's avonds lekker blokjes oude kaas en dan hou ik het echt niet bij twee blokjes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.