Kindje in stuit
zaterdag 29 november 2014 om 11:18
Hi preggies!
Ik ben 35 wkn zwanger van mijn tweede kindje. Zij ligt al een aantal weken in stuit. Volgende week heb ik een liggingsecho, als het kindje dan nog in stuit ligt wil de VK een versie gaan doen. Wat nou als ik dat zelf niet wil? Kan ik dat weigeren en kom ik dan bij een gyneacoloog terecht? Ik zit vanaf augustus al thuis wegens bekkeninstabiliteit en weet niet of ik nog meer pijn van de versie kan verdragen. Daarnaast heb ik een grote buik met extreem veel vruchtwater dus is de kans dat kindje na de versie weer terugdraait groot. Sowieso las ik in de informatiefolder dat het slagingspercentagie van een versie slechts 40% is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de versie en heb er ook niet hele succesvolle verhalen overgehoord (zeer pijnlijk, kindje weer teruggedraaid en zelfs bevalling op gang gekomen) Verder heb ik het idee dat de VK er alles aan zal doen mij als patiënt niet kwijt te raken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben 35 wkn zwanger van mijn tweede kindje. Zij ligt al een aantal weken in stuit. Volgende week heb ik een liggingsecho, als het kindje dan nog in stuit ligt wil de VK een versie gaan doen. Wat nou als ik dat zelf niet wil? Kan ik dat weigeren en kom ik dan bij een gyneacoloog terecht? Ik zit vanaf augustus al thuis wegens bekkeninstabiliteit en weet niet of ik nog meer pijn van de versie kan verdragen. Daarnaast heb ik een grote buik met extreem veel vruchtwater dus is de kans dat kindje na de versie weer terugdraait groot. Sowieso las ik in de informatiefolder dat het slagingspercentagie van een versie slechts 40% is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de versie en heb er ook niet hele succesvolle verhalen overgehoord (zeer pijnlijk, kindje weer teruggedraaid en zelfs bevalling op gang gekomen) Verder heb ik het idee dat de VK er alles aan zal doen mij als patiënt niet kwijt te raken. Heeft iemand hier ervaring mee?
anoniem_211804 wijzigde dit bericht op 29-11-2014 11:20
Reden: spelfoutje!
Reden: spelfoutje!
% gewijzigd
zaterdag 29 november 2014 om 11:23
Ja, dan ben je medisch.
En dan kun je met de gyn de opties bespreken:
- versie
- vaginale stuitbevalling
- keizersnede
Jij beslist dat uiteindelijk.
En de laatste 2 moetem sowieso in het ziekenhuis onder begeleiding van de gyn.
Vaak vinden versies trouwens ook in het ZH plaats.
En dan kun je met de gyn de opties bespreken:
- versie
- vaginale stuitbevalling
- keizersnede
Jij beslist dat uiteindelijk.
En de laatste 2 moetem sowieso in het ziekenhuis onder begeleiding van de gyn.
Vaak vinden versies trouwens ook in het ZH plaats.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
zaterdag 29 november 2014 om 11:24
Laat je goed voorlichten over de mogelijkheden en voor- en nadelen.
Ik zou ook bedenkingen hebben bij een versie.
Als je het niet ziet zitten zeg je gewoon 'ik zie het niet zitten en wil graag met de gyn praten over de andere opties'.
Succes.
Ik zou ook bedenkingen hebben bij een versie.
Als je het niet ziet zitten zeg je gewoon 'ik zie het niet zitten en wil graag met de gyn praten over de andere opties'.
Succes.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
zaterdag 29 november 2014 om 11:32
Ik zou nog heel even wachten. Mijn zoon was groot en kon écht niet meer draaien zeiden ze, ik was iets van 37 weken. Ik was wel al in het ziekenhuis onder controle. Ze wilden dus ook kijken of ze 'm nog om konden duwen. Geen idee wat ik me daar bij voor moest stellen. Maar toen de gyn terug kwam met iemand anders waren ze zoons hartslag kwijt. Beetje paniek daar maar er was niets, zoon was gewoon zelf al gedraaid.
Misschien angst voor het geduw enzo
Ik zou dus zeggen wacht het even af, wie weet is hij net zo eigenwijs als mijn zoon. (wat evengoed een hele zware bevalling was trouwens)
Misschien angst voor het geduw enzo
Ik zou dus zeggen wacht het even af, wie weet is hij net zo eigenwijs als mijn zoon. (wat evengoed een hele zware bevalling was trouwens)
zaterdag 29 november 2014 om 11:34
Je kunt weigeren natuurlijk. Ik werd overigens voor een versie ook al naar het ziekenhuis verwezen. Ik vond dat je extreem goed in de gaten gehouden werd, eerst een echo, toen de poging en daarna een half uur aan de ctg. Ik vond het overigens niet pijnlijk, toen het pijn ging doen hielden ze op. Het is bij mij overigens niet gelukt. Hij is in stuit blijven liggen en ik ben in het ziekenhuis vaginaal bevallen van hem. Prima bevalling gehad en een prachtige zoon van 4,5 kilo gekregen.
zaterdag 29 november 2014 om 11:42
Ik zou vooral met een gynaecoloog gaan praten over de mogelijkheden en advies over jouw specifieke situatie. Zij zijn de expert op het gebied van stuitliggingen, versies en bevallingen in stuit. Je verloskundige weet daar toch minder van.
Overigens heb je bij veel vruchtwater inderdaad meer kans dat je kind weer terug draait, maar ook meer kans dat de versie lukt.
Overigens heb je bij veel vruchtwater inderdaad meer kans dat je kind weer terug draait, maar ook meer kans dat de versie lukt.
zaterdag 29 november 2014 om 11:43
Mijn dochter lag ook in stuit met 35 weken, ik kreeg vd verloskundige (yoga)oefeningen mee om thuis te doen (ik hing o.a. ondersteboven in een stoel en maakte een soort duikbewegingen als ik in bad lag), een week lang elke dag. Na die week kreeg ik nog een echo, lag ze dan nog in stuit werd ik doorgestuurd naar de gyn, maar ze was gedraaid! Volgens mijn verloskundige erg succesvol en een vrij goede kans dat ze dan nog draaien (vraag is natuurlijk of dat door de oefeningen kwam of anders ook was gebeurd). Google er eens op en vraag je verloskundige om je te helpen om de oefeningen goed uit te voeren zou ik zeggen.
zaterdag 29 november 2014 om 12:06
Mijn kindje lag tot voor kort ook elke afspraak in een stuit en de VK had het ook al over draaien en dergelijke (beetje voorbarig vond ik, aangezien ik pas 32weken was) maar bij de laatste afspraak bleek ze niet alleen te zijn gedraaid, maar ook al volledig te zijn ingedaald (met 35 weken). Ik zou trouwens voor een vaginale bevalling gegaan zijn, daar had ik dan al wel weer over nagedacht hihi alleen is dat volgens mij ook aan de gynaecoloog..
Bij een vriendin van mij is het kindje alsnog zelf gedraaid met 36 weken en bij mijn achternicht hebben ze 3 draaipogingen gedaan voor niets en zij krijgt nu een geplande keizersnede..
Ik zou het ook nog even afwachten en je ondertussen een beetje inlezen (of met vk bespreken). Succes hoor, hopelijk draait je kindje vanzelf nog!
Bij een vriendin van mij is het kindje alsnog zelf gedraaid met 36 weken en bij mijn achternicht hebben ze 3 draaipogingen gedaan voor niets en zij krijgt nu een geplande keizersnede..
Ik zou het ook nog even afwachten en je ondertussen een beetje inlezen (of met vk bespreken). Succes hoor, hopelijk draait je kindje vanzelf nog!
zaterdag 29 november 2014 om 12:06
Mijn jongste is zelf nog gedraaid. Die lag, of eigenlijk stond, dwars op. Zijn voetjes voor de uitgang, zijn ruggetje evenwijdig aan mijn middenrif hoofd links, bibs recht tegen mijn onderste ribben.
Ergens in week 35 is kind vanzelf gedraaid tijdens een etentje van mijn werk. Ik dacht dat ik weeën had, mijn 20 jaar oude mannelijke collega die naast me zat, maakte zich ernstig zorgen. Later nog heel erg om gelachen. Ik wilde wel naar huis, maar had geen vervoer. En ineens was alles weer rustig, dus toch nog het dessert en de koffie weer mee gedaan.
Ergens in week 35 is kind vanzelf gedraaid tijdens een etentje van mijn werk. Ik dacht dat ik weeën had, mijn 20 jaar oude mannelijke collega die naast me zat, maakte zich ernstig zorgen. Later nog heel erg om gelachen. Ik wilde wel naar huis, maar had geen vervoer. En ineens was alles weer rustig, dus toch nog het dessert en de koffie weer mee gedaan.
zaterdag 29 november 2014 om 12:20
Mijn dochter is - achteraf gezien - met 38 weken zelf gedraaid in mijn buik. Maar de VK is daar nooit achter gekomen. Zelfs tijdens de bevalling is het niet ontdekt. Ik moest dus halfoverkop naar het zkh toen een vaginale bevalling niet lukte. Het werd toen een spoedsectio onder algehele anesthesie. Traumatisch, zelfs voor de nuchtere ik. Het had niet veel gescheeld of ze was er niet meer.
In jouw geval zou ik een gesprek met de gyn willen en jouw 'tegens' willen bespreken de 'voors' van de gyn. horen zodat je zelf een goede overweging kan doen. Natuurlijk wordt jouw beslissing gehoord.
Ik zou zelf gek worden als ik weer een keizersnede moest ondergaan. Heb daarna 2 vaginale bevallingen doorgemaakt en ik vond het zo fijn om dezelfde dag weer lekker te kunnen gaan en staan. Van die keizersnede heb ik 6 weken hulpeloos krom gelopen
In jouw geval zou ik een gesprek met de gyn willen en jouw 'tegens' willen bespreken de 'voors' van de gyn. horen zodat je zelf een goede overweging kan doen. Natuurlijk wordt jouw beslissing gehoord.
Ik zou zelf gek worden als ik weer een keizersnede moest ondergaan. Heb daarna 2 vaginale bevallingen doorgemaakt en ik vond het zo fijn om dezelfde dag weer lekker te kunnen gaan en staan. Van die keizersnede heb ik 6 weken hulpeloos krom gelopen
zaterdag 29 november 2014 om 13:13
Dank voor alle ervaringen en adviezen. Mijn VK wil zelf de versie doen, en zeker niet in het ZH. Dat vind ik zelf best een risico. Daarnaast beweert zij dat het geen pijn doet. Ik wacht af tot de liggingsecho, wellicht is ze dan gedraaid, ik hoop het echt. Een stuitbevalling zie ik niet zitten, dus dan zal het een geplande KS moeten worden. Ook daar kijk ik niet naar uit. Mijn eerste bevalling ging echt heel soepel, gewoon via de normale weg, was binnen een paar uur gedaan en herstelde ook snel. Voor het draaien van de baby hoorde ik ook dat moxatherapie goed kan werken. Heeft iemand daar ervaringen mee?
zaterdag 29 november 2014 om 13:49
Hoi Sanchi, ik werk zelf in het ziekenhuis en begeleid wekelijks versies mee. Een versie moet echt in een ziekenhuis gedaan worden, zowel voor als na de versie moet een CTG (hartfilmpje) gemaakt worden. En welke bloedgroep heb je? Daar moet ook naar gekeken worden.
Dus een versie bij de VK zou ik sowieso al weigeren!
Ook mijn dochter heeft in een stuit gelegen tot 36 weken en ondanks dat ik het zelf dus vaak zie, had ik er bewust voor gekozen om geen versie te laten doen. Of misschien juist wel daarom.
Ik had de afspraak voor Moxa al staan, niet geschoten is altijd mis, maar op de avond voordat ik hier naar toe zou gaan heb ik zelf op de bank oefeningen gedaan en hierna is ze zelf gedraaid die avond.
Ik ben heel ontspannen gaan liggen en met massage olie rondjes gedraaid in de richting waarop ze zou moeten draaien (koppeltje duiken).
Als jouw gevoel zegt dat je het niet moet doen, mag jij dat zeker weigeren. Het gaat om jouw lichaam, jouw kindje! Heel veel succes met keuzes maken.
Dus een versie bij de VK zou ik sowieso al weigeren!
Ook mijn dochter heeft in een stuit gelegen tot 36 weken en ondanks dat ik het zelf dus vaak zie, had ik er bewust voor gekozen om geen versie te laten doen. Of misschien juist wel daarom.
Ik had de afspraak voor Moxa al staan, niet geschoten is altijd mis, maar op de avond voordat ik hier naar toe zou gaan heb ik zelf op de bank oefeningen gedaan en hierna is ze zelf gedraaid die avond.
Ik ben heel ontspannen gaan liggen en met massage olie rondjes gedraaid in de richting waarop ze zou moeten draaien (koppeltje duiken).
Als jouw gevoel zegt dat je het niet moet doen, mag jij dat zeker weigeren. Het gaat om jouw lichaam, jouw kindje! Heel veel succes met keuzes maken.
zaterdag 29 november 2014 om 14:14
zaterdag 29 november 2014 om 14:24
Hier 3 pogingen, 2 bij de VK en 1 in het ziekenhuis, waar op een gegeven moment 2 artsen met opgerolde mouwen, opbollende spierballen en zweet op de kop aan mijn buis stonden te trekken.
Alles voor niets, bij de eerste poging door de VK was het gelukt, kindje was gedraaid. Hoera, hoera...
VK liet haar nog niet los of mevrouw draaide weer terug. Bij de andere pogingen zette ze zich schrap en was er geen beweging meer in de krijgen.
Ik zou het nooit meer doen!! Ook niet omdat ik haar na de poging in het ziekenhuis niet meer voelde bewegen. Ben nog nooit zo bang geweest!! Gelukkig niets aan de hand,
Met 39 weken 4 dagen een geplande KS, prima, alleen het hechten duurde lang. Geen moment spijt van gehad. Herstel duurt even, maar daar moet je je dan ook wel de tijd voor gunnen.
Alle verhalen zijn natuurlijk anders, maar doe het wel in het ziekenhuis.
Succes
Alles voor niets, bij de eerste poging door de VK was het gelukt, kindje was gedraaid. Hoera, hoera...
VK liet haar nog niet los of mevrouw draaide weer terug. Bij de andere pogingen zette ze zich schrap en was er geen beweging meer in de krijgen.
Ik zou het nooit meer doen!! Ook niet omdat ik haar na de poging in het ziekenhuis niet meer voelde bewegen. Ben nog nooit zo bang geweest!! Gelukkig niets aan de hand,
Met 39 weken 4 dagen een geplande KS, prima, alleen het hechten duurde lang. Geen moment spijt van gehad. Herstel duurt even, maar daar moet je je dan ook wel de tijd voor gunnen.
Alle verhalen zijn natuurlijk anders, maar doe het wel in het ziekenhuis.
Succes
zaterdag 29 november 2014 om 16:20
zaterdag 29 november 2014 om 17:33
zaterdag 29 november 2014 om 17:45
Mijn heel kleine eerste kindje draaide rond 25 weken zelf, dat vond ik al enorm pijnlijk.
Ik vermoed dat een groter kindje later in de zwangerschap gedwongen draaien nog veel pijnlijker is. Ik zou dat ook zeker niet in de vk-praktijk laten doen TO, praat met een gynaecoloog. Ik heb geen idee hoe een stuitbevalling voelt, herstel van een ks hangt af van je algehele conditie. Bij mij duurde dat wel even, ondanks dat mijn kindje heel klein was.
Voor iedereen zijn de ervaringen anders, volg je eigen gevoel . . . . . . . .
Ik vermoed dat een groter kindje later in de zwangerschap gedwongen draaien nog veel pijnlijker is. Ik zou dat ook zeker niet in de vk-praktijk laten doen TO, praat met een gynaecoloog. Ik heb geen idee hoe een stuitbevalling voelt, herstel van een ks hangt af van je algehele conditie. Bij mij duurde dat wel even, ondanks dat mijn kindje heel klein was.
Voor iedereen zijn de ervaringen anders, volg je eigen gevoel . . . . . . . .
zaterdag 29 november 2014 om 18:04
Mijn eerste lag in een stuit. Ze hebben een versie poging gedaan, in het ziekenhuis, maar dat mocht niet baten. Omdat het de eerste was, was mijn buik en baarmoeder nog heel strak, dus er was haast geen beweging in te krijgen. Ik vond dit dus wel pijnlijk.
Ik wilde toen een stuitbevalling proberen. Maar het is uiteindelijk toch een keizersnede geworden, omdat de ontsluiting niet verder kwam dan 9 cm.
Ik vond de keizersnede 100% meevallen. Ik was er echt heel bang voor. Alleen je herstel duurt wel wat langer en eventuele borstvoeding komt minder snel op gang.
Ik zou gaan voor een versie in het ziekenhuis of moxa therapie proberen, in het kader van baat het niet... En misschien draait de kleine nog uit zichzelf.
Overigens ken ik ook iemand die van 2 stuitkindjes natuurlijk is bevallen, maar dat zijn wel de uitzonderingen...
Succes met je keuze en de laatste loodjes!
Ik wilde toen een stuitbevalling proberen. Maar het is uiteindelijk toch een keizersnede geworden, omdat de ontsluiting niet verder kwam dan 9 cm.
Ik vond de keizersnede 100% meevallen. Ik was er echt heel bang voor. Alleen je herstel duurt wel wat langer en eventuele borstvoeding komt minder snel op gang.
Ik zou gaan voor een versie in het ziekenhuis of moxa therapie proberen, in het kader van baat het niet... En misschien draait de kleine nog uit zichzelf.
Overigens ken ik ook iemand die van 2 stuitkindjes natuurlijk is bevallen, maar dat zijn wel de uitzonderingen...
Succes met je keuze en de laatste loodjes!
zaterdag 29 november 2014 om 18:12
toevallig zit ik in ongeveer hetzelfde schuitje; ruim 35 weken en baby al zeker 6 weken in stuit. Liggingsecho gehad en na het weekend overleg met de verloskundige hoe verder. Op basis van de echo en internetinfo laat ik geen versie doen (kind ligt al wat dieper en placenta ligt mijns inziens ongunstig). Ik heb aardig wat afgestruind op internet om informatie over draaien etcetera te vinden, en kwam tot de conclusie dat de meeste ziekenhuizen eenzelfde folder gebruiken. misschien even bij de website van je eigen ziekenhuis kijken wat hun folder hierover is? In elk geval ben je medisch bij een stuitligging, als het kind terugdraait en er is geen andere medische indicatie kom je weer bij je VK. Elke situatie is anders, neem alle informatie die je kunt krijgen in overweging en beslis voor jezelf wat je wel of niet wil.
Succes!
Succes!
maar het regent, en het regent zonnestralen... (acda en de munnik)