Wonen in Grootebroek e.o.

30-11-2014 15:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe woonplaats. Nu komen vooral Grootebroek en de omliggende plaatsen, zoals Lutjebroek, Hoogkarspel, Bovenkarspel in aanmerking.

Graag hoor ik hoe het wonen daar is. Welke straten/buurten moet ik vermijden of juist gaan kijken? Tips voor basisscholen? Is er een actief verenigingsleven? En ook belangrijk: kom je een beetje makkelijk in contact met mensen of zijn het 'gesloten' dorpen?

Ik hoor graag zo veel mogelijk!

Vanmiddag ben ik de deur uit, maar zal vanavond bijlezen en reageren.
Ik heb geen tips, kom daar niet vandaan maar wel uit NH, kaasstad. Wanneer je er nog niet eerder gewoond hebt moet je erg wennen aan het dialect, het Westfries. Er wordt geknauwd, zoals het wordt genoemd. Het klinkt plat. Of de mensen stug dan wel vriendelijk zijn weet ik niet, ik ben er niet opgegroeid, hoewel mijn roots er wel liggen. Bij mijn weten is Grootebroek een stad trouwens . . . . . . . . . . .
Je bent vast op zoek naar een goedkope woning, of wil je je ingraven? Wat een gehuchten noem je daar. Het is een hoog ons kent ons gehalte wat het liefst geen "volk"van buiten af wil.
Ik heb een heel stel collega's uit die contreien. Prima mensen, maar wel met een soort directheid en 'zelfverzekerdheid' waar ik even aan heb moeten wennen. Ook erg van de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg', in combinatie met 'zo hoort dat nu eenmaal'.

Een vriendin van mijn moeder is jaren geleden eens naar zo'n dorpje verhuisd als alleenstaande moeder. Dat was nog in een tijd dat je als gescheiden vrouw er soms wel op werd aangekeken. Ze wist niet hoe snel ze weg moest naar het (wat grotere) Schagen.
Dat zijn toch zwarte kousen dorpen ?
quote:dalphin schreef op 30 november 2014 @ 16:00:

Je bent vast op zoek naar een goedkope woning, of wil je je ingraven? Wat een gehuchten noem je daar. Het is een hoog ons kent ons gehalte wat het liefst geen "volk"van buiten af wil.

+1

Kom je uit die buurt?
quote:piepdemuis schreef op 30 november 2014 @ 16:46:

Dat zijn toch zwarte kousen dorpen ?

Nou uh niet echt

Heb je wel eens de kermissen van NH gezien?
quote:annavanandelle schreef op 30 november 2014 @ 16:52:

[...]

Nou uh niet echt

Heb je wel eens de kermissen van NH gezien?

Ik woon in het oosten des lands dus nee. Is dat leuk dan ?

Hier is het zuipen en achter de tent een deerntje bij de kont pakken.
quote:annavanandelle schreef op 30 november 2014 @ 16:52:

[...]

Nou uh niet echt

Heb je wel eens de kermissen van NH gezien?Zo'n kermis waar vele dorpelingen het hele jaar voor sparen en de hele week stomdronken zijn en geen kermis hebben gezien, maar de kroegbaas het jaaromzet weer in een week binnen heeft bedoel je? Dat bedoel je vast?
TO kijk eens in Schagen, net iets geoter dan dorpen maar iets vriendelijker kwa bewoners, en meer openbaar vervoer voor als de kinderen naar de middelbare school moeten.
quote:dalphin schreef op 30 november 2014 @ 17:15:

TO kijk eens in Schagen, net iets groter dan dorpen maar iets vriendelijker kwa bewoners, en meer openbaar vervoer voor als de kinderen naar de middelbare school moeten.
Haha, wat een vreemde ideeën lees ik hier over Grootebroek. Ik kom zelf uit Enkhuizen en vond het daar echt leuk opgroeien. Verder lijkt het me wel meevallen om mensen te leren kennen, ik ga er vanuit dat je toch ook in die buurt werkt? Dus die mensen ken je al. Ja, er zijn grote vriendengroepen waar het moeilijk tussen te komen is, maar dat hou je toch altijd?

En ze praten inderdaad dat dialect. Oh wat ben ik blij dat ik dat niet (meer) doe Als ik mijn ouders hoor praten dan pas valt het me op dat ze daar echt in dialect praten.

Die kermissen daar zijn inderdaad: zuipen! Niets voor mij, maar heel veel mensen genieten er echt van.

De 'zelfverzekerdheid' die betjebig noemt herken ik niet, misschien ken ik niet die typische Grootebroekers. Wel zijn ze daar inderdaad vrij nuchter en is het al snel 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Volgens mij is het nu niet meer zo vreemd om daar als alleenstaand moeder te wonen, maar ik woon er niet meer, dus wat weet ik ervan.

Voor kinderen is het dus echt een leuke omgeving. Je hebt Sprookjeswonderland en het Zuiderzeemuseum en de Stoomtram in Hoorn bijvoorbeeld. Verder is er altijd voldoende ruimte om buiten te spelen. Nu ben ik zelf 25 en woon ik er liever niet, want voor mij is er gewoon niet zo veel te beleven voor m'n gevoel. Hoewel ik dat heerlijk vind als ik even bij mijn ouders ben, want ik kan er dan echt ontspannen en in Amsterdam vind ik dat moeilijker, zou ik er nu niet willen wonen.
Met het openbaar vervoer is overigens niets mis in Grootebroek, Bovenkarspel en Enkhuizen. In ieder geval niet als je naar andere steden toe wilt met de trein. Ja, de bus is belabberd, maar ga dan ook met de fiets, dat is voor al die afstanden prima te doen.

Wonen in Andijk, dat zou ik daarom dus al niet willen, want dan zit je ver van de trein af.
quote:dalphin schreef op 30 november 2014 @ 17:15:

TO kijk eens in Schagen, net iets geoter dan dorpen maar iets vriendelijker kwa bewoners, en meer openbaar vervoer voor als de kinderen naar de middelbare school moeten.

Wat is dat nou een rare opmerking? Er is niets mis met de bewoners van Grootebroek etc. en er zijn prima middelbare scholen. En mij lijkt Schagen trouwens helemaal niets.
Ik zou wel in lutjebroek willen wonen
@piepdemuis: Alleen al vanwege de naam zeker
quote:understatement schreef op 30 november 2014 @ 17:26:

@piepdemuis: Alleen al vanwege de naam zeker Precies
Goede treinverbinding naar grote steden, een redelijk winkelcentrum, in de buurt van hoorn en enkhuizen en inmiddels zoveel mensen van "buiten", dat het ons kent ons erg is afgenomen. Daarnaast een klein theatertje in bovenkarspel (het postkantoor) met diverse culturele aktiviteiten (ook in drommedaris in enhuizen). Veel sportverenigingen en inderdaad vreselijke kermissen.

Streekbos, ijselmeer, sprookjeswonderland, buitenmuseum en zoals ik als zij een goede treinverbinding. Binnen nog geen uur zit je in het centrum van amsterdam.

Tot zover het vvv praatje.
Dank allen voor de reacties.

Ik heb jaren in Hoorn gewoond, dus ken de omgeving en de kermis ook. Mijn ouders en zusje wonen ook in deze buurt, dus geen probleem met dialect. Ik heb niet het idee dat het ontzettende gehuchten zijn maar om het steden te noemen.... Grootebroek heeft volgens wiki nog geen 9.000 inwoners.

Max. Daffie en Understatement, bedankt voor de vvv praatjes

Heeft er nog iemand ervaring met een basisschool in één van de plaatsen?
Oh en ben geen alleenstaande moeder, misschien scheelt dat ook nog een beetje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stede_Grootebroek
Ik heb op een basisschool gezeten in Enkhuizen Maar verder geen ervaring natuurlijk. Maar zou je daar je beslissing van af laten hangen dan?
http://www.nationaleonder ... k-beeld-basisscholen.html
quote:understatement schreef op 30 november 2014 @ 22:24:

Ik heb op een basisschool gezeten in Enkhuizen Maar verder geen ervaring natuurlijk. Maar zou je daar je beslissing van af laten hangen dan?

Nee, keuze hangt er niet vanaf. Maar als iemand aangeeft dat een bepaalde school heel goed of juist slecht is, kan ik makkelijker schiften.

quote:Max.Daffie schreef op 30 november 2014 @ 22:33:

http://www.nationaleonder ... k-beeld-basisscholen.htmlDank! Handige site.
In Bovenkarspel heb je twee basisscholen naast elkaar: De wendel en de Molenwiek. De molenwiek is een leuke school. Er wordt gezegd dat het een katholieke school is, maar qua lesgeven merk je hier niet heel veel van. Alleen in groep 5 wordt er een musical gedaan rond de kerst over het geloof.

De Baskuul in Lutjebroek is een ook een leuke school. Hoor altijd goede verhalen in iedergeval. Verder heb je in Lutjebroek een vereniging genaamd Promejo. Dit is erg leuk voor de kinderen. 1 keer in de week heeft je kind dan groepsavond wat inhoudt dat je (afhankelijk van de leeftijd) een uur tot anderhalf uur creatief of sportief bezig bent.

Lutjebroek is nog wel echt een dorp waar bijna iedereen elkaar kent en een ons kent ons sfeer hangt. Dit is de afgelopen jaren wel een stuk minder geworden, omdat er al meer mensen van 'buitenaf' in Lutjebroek komen wonen. In Bovenkarspel en Grootebroek is dit een stuk minder mede omdat deze dorpen een stuk groter zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven