Wachten met bijvoeding tot baby 6 maanden is?

27-07-2008 17:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon is nu dik 4 maanden, en ik had me er eigenlijk wel een beetje op "verheugd" om fruithapjes te gaan geven.

Maar nu zeiden ze op het CB dat het beter was om hiermee te wachten tot hij 6 maanden is, omdat:

- hij dan minder kans zou hebben om naderhand allergieën te ontwikkelen (die trouwens niet in de familie zitten)

- in borst- en/of flesvoeding alles zit wat hij nodig heeft, en bijvoeding dus op dit moment nog overbodig is.

Wat hebben jullie gedaan? Braaf het advies van het CB opgevolgd of toch gewoon rond 4 maanden begonnen met bijvoeding?

Ik ben erg benieuwd!
Heeft niks te maken met braaf het advies van het CB opvolgen, maar ook een beetje gezond verstand gebruiken.

Gewacht dus. Darmpjes zijn ook pas met zes maanden 'rijp'.
Waarom nu ermee beginnen omdat jij je er zo op verheugt, als dat voor je kindje niet het beste is? Het gaat toch om de gezondheid van je baby, niet om jou plezier.... Dat moment komt snel genoeg.

Aan alle kanten wordt aangeraden te wachten tot je kindje 6 maanden is. Met vier maanden kun je een hongerige baby rijstebloem gaan geven, met andere dingen heb ik gewacht tot ze 6 maanden was.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
De enige die adviseren om vanaf 4 maanden te beginnen, zijn de fabrikanten van babyvoeding. Die, commercieel als ze zijn, vooral aan hun omzet denken. Twee maanden extra potjes afzetten! Maal heel veel baby's! Is veel extra geld!
Ik ben met zes maanden begonnen met bijvoeding. Dat wordt niet voor niks gezegd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heb ook gewacht. Je kunt daarna nog maanden en jaren bezig zijn met eten geven aan het kind!
Ik ben dan waarschijnlijk een 'ontaarde' moeder. Ik heb vanaf dat mijn zoon vier maanden was, af en toe (dus niet dagelijks!) een potje gegeven, hij vond het heerlijk. ben begonnen met worteltjes (niet slim, alles was oranje) Maar hij is niet allergisch, dit zit ook niet in de familie, dus dat scheelt. Verder kreeg hij tegen de honger idd rijstebloem enzo. ik ben van mening dat als er allergieen in de familie zitten ,om even te wachten. maar verder is het volgens mij gewoon je boerenverstand gebruiken. Daarbij heeft mijn zoon nooit! last gehad van zijn darmen, ik heb denk ik geluk gehad...pfoeh, wie weet wat er allemaal mis had kunnen gaan!
Ik heb gewacht tot bijna acht maanden.
Het CB raad het niet voor niets af.

Waarom zou je als moeder doelbewust iets doen wat mogelijkerwijs schadelijk is voor je kind?

Stel dat je kind daar wel een allergie of buikpijn van krijgt is het dan nog zo leuk om bij te voeden?

Kortom ik snap je totaal niet.
Het is wel gek hoe snel de adviezen steeds weer veranderen. Twee jaar terug was het advies van mijn CB om met vier maanden te beginnen met bijvoeden.

Ik heb toen zelf overigens langer gewacht, omdat allergieën in de familie voorkomen.

Joh, die 2 maanden extra wachten zijn zo voorbij, voor je het weet kun je gezellig fruithapjes en groentehapjes geven.
Vreemd hoor. Mijn zoontje is 4,5 maand en ik heb vorige week juist het advies van het cb gekregen om 's avonds wat groenten te geven...
The time is now
Ik snap juist niet dat er tegenwoordig zo moeilijk over wordt gedaan. Idd als er allergieen voorkomen, lijkt het me logisch om te wachten ivm evt darmproblemen of huidproblemen, maar als dat nietvoorkomt en TO wil het graag proberen, zou ik zeggen: Lekker doen! Als het niet goed gaat kun je altijd nog stoppen en later opnieuw proberen. Vroegah (ik ben van 1975) kregen wij ook op die leeftijd bijvoeding (en ja ik en mijn zoon zijn ook nog eens groot geworden op flessenvoeding) ik mankeer niets en mijn kind ook niet. Ik ben van mening (en ik weet dat ik nu heel veel mensen tegen de borst stuit) dat er vroegah...veel! minder allergieen waren, hoe zou dat nou komen? We zijn te schoon en te voorzichtig geworden, nogmaals, iedereen moet doen wat hij wil en nodig/onnodig acht maar ik blijf erbij. Oh ja, mijn zoon en ik trouwens ook gaan niet elke dag in bad en toch hebben wij allebei geen huidproblemen en we stinken ook niet...
Zie de reacties voor mij, die adviezen van het CB veranderen per maand geloof ik... zo zie je maar weer! Gewoon je boerenverstand gebruiken.
Sja en mijn boerenverstand zegt dat je het beste pas kunt bijvoeden als je baby zes maanden is.

Nou, dan zijn we uitgediscussiëerd hè?
ja idd hahaha, nogmaals iedereen moet doen wat ie goed acht, ik ben niet degene om iemand daarop aan te vallen, ik zeg alleen hoe ik erover denk...
dit is net als de borstvoedingsdiscussie en de wel of niet werkende moeder discussie!
Ik heb er allemaal helemaal geen verstand van want geen kids (nog niet). Maar heb je hier nu wat aan Wen? Want het lijkt erop alsof de 6 maanden meestal wordt aangehouden.
Tja, Teigetje, 'ze' zijn er niet voor niets van teruggekomen dat bijvoeden vanaf dat je kind 5 kilo is af te raden is. Ik was 6 weken dat ik mijn eerste liga met sinaasappelsap naar binnen gelepeld kreeg, en ben hasske allergisch.

(En dat er vroegah minder allergien waren, heeft voor een groot deel te maken met hoe allergien ontstaan. Te vroeg gaan bijvoeden verhoogt dat risico. Allergische ouders ook. Do the math. Or read a book. )

Winterlelie: 2 jaar terug (en langere geleden ook al) was het officiele advies ook al vanaf 6 maanden, ik denk dat je cb niet helemaal up to date was of vasthield aan hele oude standaarden.
Beide keren gewacht tot 6 maanden en dat gaat bij de baby die nog in de buik zit ook gebeuren.

Dat boerenverstand gebruiken vind ik altijd een makkelijk excuus om de 'regels' te omzeilen. Als de WHO het aanraadt, wie ben ik dan om risico's met mijn kinderen te nemen? Dan maakt het mij niet uit of er nu allergie in de familie voorkomt of niet.

Ik kreeg vroegah ook met 6 weken hetzelfde recept als Tilalia. Mijn moeder volgde die adviezen, maar ruim 30 jaar later zijn er nieuwe onderzoeken en dus nieuwe adviezen. En waarschijnlijk is dat ook zo tegen de tijd dat ik oma word (mijn hemel laat dat nog lang duren ) en dan doen mijn kinderen het hoop ik niet op de manier die ik heb gedaan, maar volgens de dan gegeven adviezen.
Ik heb ook netjes gewacht tot 6 maanden (nou ja, 5 maanden en 3 weken want toen had ik een weekje vakantie).

Dit is voor zover ik weet al jaren het algemene advies.

Nou weet ik best dat die adviezen nog wel eens veranderen maar die 6 maanden is op basis van jarenlang onderzoek door artsen en ik ga ervan uit dat die er meer verstand van hebben dan ik.

Of ze er (veel) slechter van worden als je eerder begint is misschien niet helemaal duidelijk en zal per kind verschillen maar ik neem het risico liever niet ook al keek ik er erg naar uit.

Wij zijn met 6 maanden begonnen. Mijn dochtertje heeft erg last van eczeem gehad (is nu gelukkig bijna weg) en is ben zelf ook allergisch.

Maar anders had ik ook gewacht tot 6 maanden. Alleen voor je eigen lol eerder beginnen? Ik snap dat niet. Het gaat niet om jouw lol, maar om het welzijn van je kindje. Het heeft het gewoon eerder echt niet nodig en behalve bij ernstige reflux, kan ik me niet voorstellen dat iemand eerder zou willen beginnen.

Zo leuk is het trouwens niet hoor, ik denk nog met weemoed terug aan de tijd dat ik alleen maar de borst hoefde te geven, lekker makkelijk (en mijn dochter is pas 7 maanden). Verder vind ik het fijn dat ik zeker weet dat ze nu ongeveer klaar is voor vast voedsel en zich dus waarschijnlijk niet zo snel zal verslikken (heeft ze nog nooit gedaan terwijl ik wel stukjes geef) en de kans op buikpijn is ook een stuk minder.
Okee, da's helder!

Ik hoorde in mijn omgeving van veel moeders dat ze wel met 4 maanden begonnen waren.

Daarnaast worden de dingen die het CB "voorschrijft" wel vaker met een korrel zout genomen door heel veel mensen... dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Het is dus NIET zo dat ik perse mijn zin hierover wil doordrijven, ook al is het niet goed voor mijn kind!!

@kiekeboe23: ja, ik heb zeker wat aan de adviezen hier.

Ik heb dus ook besloten te wachten met bijvoeding tot zoon 6 maanden is.

Allemaal bedankt voor jullie reacties
Het leek mij ook heel leuk hoor, dus ik kan me de vraag heel goed voorstellen.

Fijn dat je wat aan de tips hebt gehad.

Geniet nog maar een maand of 2 van de melkluiers, die worden daarna een stuk minder leuk om te verschonen. Elke keer weer een verassing hoe vast voedsel er weer uit komt
quote:Teigetje29 schreef op 27 juli 2008 @ 19:22:

Ik snap juist niet dat er tegenwoordig zo moeilijk over wordt gedaan. Idd als er allergieen voorkomen, lijkt het me logisch om te wachten ivm evt darmproblemen of huidproblemen, maar als dat nietvoorkomt en TO wil het graag proberen, zou ik zeggen: Lekker doen! Als het niet goed gaat kun je altijd nog stoppen en later opnieuw proberen. Vroegah (ik ben van 1975) kregen wij ook op die leeftijd bijvoeding (en ja ik en mijn zoon zijn ook nog eens groot geworden op flessenvoeding) ik mankeer niets en mijn kind ook niet. Ik ben van mening (en ik weet dat ik nu heel veel mensen tegen de borst stuit) dat er vroegah...veel! minder allergieen waren, hoe zou dat nou komen? We zijn te schoon en te voorzichtig geworden, nogmaals, iedereen moet doen wat hij wil en nodig/onnodig acht maar ik blijf erbij. Oh ja, mijn zoon en ik trouwens ook gaan niet elke dag in bad en toch hebben wij allebei geen huidproblemen en we stinken ook niet...teigetje, als jij ziek wordt, vraag je dan ook om de behandeling van 1975, want die kreeg je opa ook en die is er ook beter meegeworden? ik vind dit altijd zo'n onnozele manier van denken, vroeger deden ze het en dus is het goed, tja, inzichten veranderen en daarom veranderen adviezen. Lijkt mij tamelijk logisch. Ik heb ook met 6 weken liga en sinasappel gekregen, ben niet allergisch, maar heb zelf toch maar mooi 6 maanden gewacht. En als over 2 jaar het advies zou zijn om 8 maanden te wachten, wacht ik dan 8 maanden ook al is nu 6 maanden goed gegaan bij dochter. En die stomme cb's die achter lopen met hun advies, ik kreeg ook bij dochter 2 het advies bij 4 maanden om te gaan bijvoeden, anders kwam ze nooit meer van de borst af. jaja. tuurlijk.
Hallo Wen1977,

Goed besluit, kan ik het helemaal mee eens zijn. Ik snap dat het je erg leuk lijkt om vast voedsel te gaan geven. Ik had dat ook, maar als je bedenkt hoe kort de periode is dat je kind alleen maar melk drinkt, dan moet je daar gewoon nog even lekker van genieten. Hij kan zijn leven lang nog eten toch?

Toen mijn dochter alleen nog maar melk dronkt, rook ik altijd graag even aan haar mondje, ik vond dat melkluchtje op de een of andere manier erg lekker ruiken. Toen ze ook ander eten kreeg, is dat luchtje helaas weggegaan. Ik zag om mij heen trouwens ook bijna alleen maar moeders die eerder dan 6 maanden gingen bijvoeden, voor mijn gevoel ben je toch wel een unicum als je tot 6 maanden wacht.

Misschien kun je alvast op internet gaan zoeken naar receptjes voor kinderen vanaf 6 maanden. Je kunt wellicht al iets maken en invriezen. Altijd handig om een (klein) voorraadje te hebben. Want het zou zomaar kunnen dat je zoon de potjesvoeding niet lust. Zo ben je toch al een beetje bezig met zijn eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven