Napraattopic 12

07-12-2014 09:18 3041 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Omdat we jullie de mogelijkheid willen geven om na te praten over dingen die op het forum gebeuren hebben we dit topic geopend. Helaas blijkt na een aantal weken proefdraaien dat dit toch niet gaat op de gehoopte manier en daarom zullen er vanaf nu strengere regels gelden in dit topic.

Wat is Napraten?

In het napraattopic kun je samen met de andere forummers napraten over gebeurtenissen op het forum.

Wat mag:

- Bans bespreken http://forum.viva.nl/forum/overig/banto ... s/235701//

- Beleid bespreken

- Trolhinten* (mits dit op normale wijze gebeurt, en dit niet resulteert in een trollenjacht of het verpesten van het betreffende topic)

- Stoom afblazen/ offtopic kletsen* (mits dit op normale wijze gebeurt, en niet zorgt voor onrust op het forum)

*Deze privileges kunnen op ieder moment worden ingetrokken.

Wat mag niet:

Alles dat in overtreding is met de huisregels.

- Het bashen van het moderatorteam en andere gebruikers.

- Hinten en hengelen naar eerdere nicks.

- Het openbaar maken van persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats of andere privacygevoelige informatie, Ook het dreigen met het openbaar maken van deze informatie is niet toegestaan.

- Het uitvechten van privé-vetes.

Dit soort gedrag accepteren we niet en kan direct, zonder waarschuwing vooraf, resulteren in een (permanente) ban. Of er sprake is van een overtreding die leidt tot een permanente ban is ter beoordeling van de Community Manager en hier wordt niet verder over gediscussieerd.

Kritiek op ons forumbeleid mag absoluut, mits dit binnen de fatsoengrenzen gebeurt die wij redelijk achten. Mocht het toch buiten deze fatsoengrenzen komen, behouden de Junioren, Moderators en de Community Manager het recht om de betreffende reacties zonder reden van opgaaf te verwijderen, de napraat (tijdelijk) te sluiten en direct een ban van een week toe te kennen aan de betreffende forummer(s).

De moderators gaan niet in discussie op dit topic en als er dingen zijn die jullie onder de aandacht willen brengen, of als je een reactie wilt over een ban, beleid of moderatie, staf dan je posting of stuur een mailtje naar forum@viva.nl.

Net als bij Het Bantopic behoudt het moderatorteam het recht om bij misdragingen het topic offline te halen en het bestaan van dit topic te beëindigen.

NB Graag aandacht voor deze toevoeging van de Community Manager gedateerd 02-12-2014

ModeratorViva in "Moderator Mededelingen"

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Nouschi schreef op 07 december 2014 @ 21:44:

[...]

Over Bente? Of over iets anders?Ja over Bente.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Istar_ schreef op 07 december 2014 @ 21:39:

Mooi verwoord MrsS.Dank je, Istar.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:elfje12 schreef op 07 december 2014 @ 21:00:

Eerlijk gezegd weet ik nu ook niet meer wat het beste is.

Ik wil ook een leuke kerst ava!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Nouschi schreef op 07 december 2014 @ 21:40:

Iemand nog een update?Ja, Bente en ava's.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:MrsEinstein schreef op 07 december 2014 @ 21:28:

Bieb, hoe smaakte het ijs?

Voor een eerste keer best lekker Vond het wat te zoet dus volgende keer iets minder suiker.

(ik heb net het recept geplaatst zoals ik 'm gemaakt heb)
quote:BellatrixVanDetta schreef op 07 december 2014 @ 21:39:

Even kijken of ik het ook kan.

Mooi!
Ik moet Male nog even vragen voor mijn ava. Heb wel een leuk plaatje gevonden maar de echtgenoot moet eraf.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Bieb2.0 schreef op 07 december 2014 @ 21:49:

[...]

Voor een eerste keer best lekker Vond het wat te zoet dus volgende keer iets minder suiker.

(ik heb net het recept geplaatst zoals ik 'm gemaakt heb)

Ha, wat leuk!

Ik ga even bijlezen in je topic
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:hatsetats schreef op 07 december 2014 @ 21:35:

O, het mag alleen maar nergens over gaan zie ik. En dát verbaast mij dan weer niet 😄Dat is gelul en dat weet je zelf ook zuigh

Als iets me niet boeit ga ik wat anders doen, dat is alles. Of mag dat tegenwoordig ook al niet meer?
Zal ik het even doen?
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er is namelijk ook nog een verschil tussen aangeboren en/of ongeneeselijke en aangeleerde problematiek. Iemand die een psychische stoornis heeft, die niet te genezen is, benader je heel anders dan iemand met een verslaving (anorexia is een verslaving vind ik, daar zijn de meningen ook wel over verdeeld, maar dat is dus mijn zienswijze). Ik heb geen/weinig ervaring met verslavingsproblematiek (alleen een stukje theoretisch vanuit mijn opleiding). Ik weet heel goed dat het heel moeilijk is om er tegen te vechten, maar zeker niet onmogelijk. Als je er diep in zit, heb je wel een uitstekend netwerk van hulpverleners en (net zo belangrijk) familie/vrienden nodig om er weer uit te komen, anders wordt het heel erg lastig. Dat is denk ik ook het probleem met mensen die uiteindelijk overlijden aan de gevolgen van hun verslaving (of dat nu eet-gerelateerd is of op een ander vlak), die mensen hebben vaak juist niet de juiste mensen om zich heen.

Of het goed is dat ze hier meeschrijft, laat ik verder in het midden. Ik heb geen idee of ze er wat aan heeft of niet. Ik volg haar ook niet trouwens, heb alleen wel eens hier en daar wat gelezen.
quote:Nouschi schreef op 07 december 2014 @ 21:40:

[...]

Precies de reden waarom ze hier niks te zoeken heeft. Ze heeft een ban om erover te praten en doet het toch weer, wat mij betreft perma.Nou ja zeg. Dus zij mag geen uitlaatklep hier hebben omdat ze een ziekte heeft die sommigen hier niet aanstaat ofzo?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Sjoh Enn, er zit een heule creabea in jou! Ze zijn leuk
Volgens mij heeft anorexia een DSM classificatie en is het een psychiatrische stoornis. Het is meer dan alleen de kick van het niet eten.
quote:Istar_ schreef op 07 december 2014 @ 21:53:

Volgens mij heeft anorexia een DSM classificatie en is het een psychiatrische stoornis. Het is meer dan alleen de kick van het niet eten.Die hele dsm gaat/ging toch op de schop?
Ik verbeter mijzelf: anorexia lijkt heel erg op een verslaving, het is niet helemaal hetzelfde. Ik vind het te zwart-wit van mezelf om beide over 1 kam te scheren. Wel vind ik dat het veel raakvlakken heeft.
quote:Amaqanda schreef op 07 december 2014 @ 21:51:

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er is namelijk ook nog een verschil tussen aangeboren en/of ongeneeselijke en aangeleerde problematiek. Iemand die een psychische stoornis heeft, die niet te genezen is, benader je heel anders dan iemand met een verslaving (anorexia is een verslaving vind ik, daar zijn de meningen ook wel over verdeeld, maar dat is dus mijn zienswijze). Ik heb geen/weinig ervaring met verslavingsproblematiek (alleen een stukje theoretisch vanuit mijn opleiding). Ik weet heel goed dat het heel moeilijk is om er tegen te vechten, maar zeker niet onmogelijk. Als je er diep in zit, heb je wel een uitstekend netwerk van hulpverleners en (net zo belangrijk) familie/vrienden nodig om er weer uit te komen, anders wordt het heel erg lastig. Dat is denk ik ook het probleem met mensen die uiteindelijk overlijden aan de gevolgen van hun verslaving (of dat nu eet-gerelateerd is of op een ander vlak), die mensen hebben vaak juist niet de juiste mensen om zich heen.

Of het goed is dat ze hier meeschrijft, laat ik verder in het midden. Ik heb geen idee of ze er wat aan heeft of niet. Ik volg haar ook niet trouwens, heb alleen wel eens hier en daar wat gelezen.

Dat is inderdaad hoe jij het ziet.

Ik zie het als een psychische stoornis. De één is er ook gevoelig voor, de ander niet.

Net als depressiviteit bijvoorbeeld. Je psyche zegt je dat je dik bent, laat je geloven dat je spiegelbeeld inderdaad dik is, terwijl dit juist helemaal niet het geval is.

Ik zag er laatst nog ergens een foto van. Hoe een anorexiapatient zichzelf ziet in de spiegel.

Maar die opzoeken en hier plaatsen is misschien geen goed idee.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:hatsetats schreef op 07 december 2014 @ 21:54:

[...]

Die hele dsm gaat/ging toch op de schop?Nee hoor, de V is net uitgekomen en daar staan ziektes niet meer in en sommigen zijn toegevoegd of aangepast. Maar hij bestaat gewoon nog wel en is nog steeds het diagnostisch handboek.
quote:StoraHuntur schreef op 07 december 2014 @ 21:52:

Sjoh Enn, er zit een heule creabea in jou! Ze zijn leuk Ik vind het echt leuk om te doen en heb nu na zoveel jaren rommelen ein-de-lijk door wat ik moet doen. Dus ik ga los.
Eetstoornissen betreffen in het algemeen stoornissen in het doen én denken rond eten. Kenmerkend voor eetstoornissen zijn een sterke preoccupatie met eten en gewicht en een verstoord lichaamsbeeld. In de huidige versie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders IV (DSM-IV; American Psychiatric Association, 1994), een van de twee internationaal gehanteerde psychiatrische classificatiesystemen, worden drie eetstoornissen onderscheiden: anorexia nervosa, boulimia nervosa en de ‘eetstoornis niet anderszins omschreven’ (NAO). Onder deze laatste categorie valt ook de Binge Eating Disorder (Eetbuistoornis). Ten tijde van het verschijnen van de DSM-IV werd deze stoornis opgenomen onder het kopje stoornissen die nader onderzoek dienen te worden verricht. Het andere grote classificatiesysteem is het door de WHO gepubliceerde ICD-10. In de Nederlandse klinische praktijk wordt dit echter weinig gebruikt. In de richtlijn worden anorexia nervosa, boulimia nervosa en de binge-eating disorder (eetbuistoornis) beschreven.
quote:Istar_ schreef op 07 december 2014 @ 21:55:

[...]

Nee hoor, de V is net uitgekomen en daar staan ziektes niet meer in en sommigen zijn toegevoegd of aangepast. Maar hij bestaat gewoon nog wel en is nog steeds het diagnostisch handboek.Ja dat bedoelde ik
quote:Istar_ schreef op 07 december 2014 @ 21:53:

Volgens mij heeft anorexia een DSM classificatie en is het een psychiatrische stoornis. Het is meer dan alleen de kick van het niet eten.Ik verbeterde mijzelf ook al lichtelijk. Anorexia is complexer dan een drugsverslaving bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat er wel vele overeenkomsten zijn met een verslaving hebben, ook qua gedrag. Maar dat vind ik, en ik mag daar best een bepaalde mening over hebben. Sowieso kan het in de aankomende DSM zomaar weer heel anders geclassificeerd zijn. Psychiatrie is niet voor niks 'natte vingerwerk'.
quote:Amaqanda schreef op 07 december 2014 @ 21:57:

[...]

Ik verbeterde mijzelf ook al lichtelijk. Anorexia is complexer dan een drugsverslaving bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat er wel vele overeenkomsten zijn met een verslaving hebben, ook qua gedrag. Maar dat vind ik, en ik mag daar best een bepaalde mening over hebben. Sowieso kan het in de aankomende DSM zomaar weer heel anders geclassificeerd zijn. Psychiatrie is niet voor niks 'natte vingerwerk'.

Ik denk niet dat het natte vingerwerk is, maar tijdsbeeld en perceptie.

Vroeger stond homoseksualiteit er bijvoorbeeld in.

Maar er wordt wel empirisch onderbouwd.
Home Eetstoornis DSM-V

DSM-V

waterlelies

DSM (DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS)

Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient.

Met behulp van dit classificatiesysteem kunnen psychische stoornissen worden gediagnosticeerd aan de hand van een aantal criteria waaraan het ziektebeeld moet voldoen. Ook de criteria van eetstoornissen zoals Anorexia Nervosa, Boulimia Nervosa en NAO staan hierin beschreven. In mei 2013 is de geheel nieuwe versie van de DSM verschenen: de DSM-5. Het hoofdstuk over voedings- en eetstoornissen in de 5e editie van de DSM bevat verschillende veranderingen ten opzichte van de DSM-IV.

Onder de meest substantiële veranderingen vallen de erkenning van de eetbuistoornis (BED), aanpassingen in de diagnostische criteria van Anorexia Nervosa en Boulimia Nervosa, het betrekken van pica (hardnekkig blijven eten van stoffen die niet geschikt zijn voor consumptie), rumineren (het herhaaldelijk kauwen en uitspugen van eten, oftewel herkauwen, een vorm van compenseren) en het ontlopen/beperken van voedsel als een stoornis.

De DSM criteria voor Anorexia Nervosa:

Anorexia Nervosa, wat voornamelijk adolescente meisjes en jonge vrouwen treft, wordt gekarakteriseerd door een verstoord lichaamsbeeld en excessief diëten wat tot ernstig gewichtsverlies leidt, met intense angst om dik te worden.

De criteria zijn:

Lees meer

Weigering om het lichaamsgewicht op een voor de leeftijd en lengte normaal niveau of daarboven te houden (bijvoorbeeld een gewicht van 85% van het normale niveau of het uitblijven van gewichtstoename waardoor het gewicht 85% van het normale niveau is).

Intense angst voor gewichtstoename of dik worden, zelfs bij ondergewicht.

Een stoornis in de wijze waarop het lichaam of het gewicht wordt ervaren, overdreven waarde hechten aan het lichaamsgewicht of de lichaamsvorm bij het vormen van een zelfbeeld of ontkenning van de ernst van het te lage lichaamsgewicht.

Menstruatie bij vruchtbare vrouwen, in dit geval het uitblijven van minimaal drie opeenvolgende menstruele cycli. (De diagnose amenorroe kan worden gesteld als de ongesteldheid alleen optreedt na hormoonbehandeling).

Er zijn enkele kleine, maar belangrijke veranderingen in de DSM-V;

Het eerste criterium beschrijft gedrag, zoals het beperken van calorie-inname. Het woord ‘weigering’ in termen van het handhaven van het lichaamsgewicht, komt niet langer voor, omdat dit implicaties geeft omtrent de intentie van de cliënt, wat moeilijk te beoordelen is.

Het vierde DSM-IV criterium amenorroe na de menarche, of het afwezig zijn van ten minste drie menstruele cyclussen, wordt verwijderd. Dit criterium kan niet toegepast worden op mannen, premenstruele meisjes, vrouwen die anticonceptiemiddelen slikken en vrouwen die in de postmenopauze zitten. In sommige gevallen hebben cliënten alle andere symptomen, maar hebben nog steeds een menstruele cyclus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven