Wonen in Leiden

12-12-2014 10:24 71 berichten
Hallo, ik ben nieuw hier en open direct maar een topic. Ik overweeg naar Leiden te verhuizen met mijn man en twee kinderen (begin basisschool) maar ken de stad niet goed. We willen kopen en zullen daarbij een makelaar in de arm nemen, die ons ongetwijfeld wegwijs zal maken in de verschillende wijken etc. Toch zou het fijn zijn om hier alvast wat tips te krijgen voor leuke wijken/stadsdelen. Liefst wijken met een goede basisschool en wat bedrijvigheid in de wijk. Vinex-achtige settings spreken ons niet aan, verder staan we voor veel open.
Wat is de reden dat je naar Leiden wilt? Gaat het om de stad? Of de locatie?

Je budget is wel belangrijk.
Pb me maar als je wil. Budget is inderdaad belangrijk.
Een van ons komt in Den Haag te werken en de ander in de Bollenstreek. Ik ken Den Haag goed en het is niet mijn stad. In de Bollenstreek wil ik ook niet wonen, omdat ik geen dorpsmens ben (mijn man ook niet). Budget is tot circa 400.000¤.
Pb'en moet ik nog uitvogelen.
Je hebt je functie voor pb's niet aanstaan. Heb wel wat tips

Edit: onder 'mijn voorkeuren' kun je dat aanpassen.
Ik heb net een profiel gemaakt en gebruik dus de standaardinstellingen! Zit op mijn mobiel, zal kijken of ik daar de instellingen kan aanpassen.
Meestal hoor je juist van mensen die er graag weg willen en niet dat ze er willen wonen.

Maar ja als je Den Haag niet goed vindt en die dorpen ook niet, dan heb je weinig keuze vrees ik. Of wat heb je daar nog meer, Alphen aan de Rijn?
Oh ja? Waarom willen mensen daar weg?

Verbinding Alphen a/d Rijn - Den Haag is volgens mij niet goed per OV.
quote:globe80 schreef op 12 december 2014 @ 10:52:

Meestal hoor je juist van mensen die er graag weg willen en niet dat ze er willen wonen.

Maar ja als je Den Haag niet goed vindt en die dorpen ook niet, dan heb je weinig keuze vrees ik. Of wat heb je daar nog meer, Alphen aan de Rijn?Wat een onzin.
Het is geen onzin dat ik die verhalen hoor. De reden is misschien wel subjectief. Ik kan niet alles gaan toetsen wat iedereen maar zegt, dan blijf ik bezig. Maar ik vind ook dat TO gewoon zelf moet gaan kijken wat ze van die stad vind hoor. Er zijn er vast genoeg die het heerlijk vinden daar
Mijn eerste indruk is wel goed. Ik zit er nu in een hotel (die zijn niet superdik gezaaid hier) en ondanks het baggerweer vind ik het hier sfeervol.
Maar als je niet verder komt dan 'ik heb gehoord dat mensen er weg willen', dan is je bijdrage misschien niet superwaardevol, of vind je van wel? Uit Amsterdam willen ook veel mensen weg, betekent niet dat het geen leuke stad is om te wonen. En dan met Alphen als alternatief komen... daar moet ik dan weer niet aan denken.

TO, je hebt een pb!
Leiden is leuk! Veel vrienden van mij wonen er nog, trekken nu wel uit het centrum weg naar bv professorenwijk en Oegstgeest. Die laatste is denk ik voor jullie ook echt wel een optie, stadse allure en toch de voordelen van een dorp mbt wonen met kinderen en de stad is echt goed fietsbaar. Tegelijkertijd is in de zomer het strand van Noordwijk en Katwijk ook goed fietsbaar, stuk beter dan vanuit de professorenwijk iig.

In de merenwijk of stevenshof zou ik zelf echt niet willen wonen, maar smaken verschillen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Leiden is een hele leuke stad om te wonen! Centraal gelegen en niet TE massaal zoals bijvoorbeeld Amsterdam!
Leiden is een hele fijne woonstad. Ik woon er al 15 jaar 😊 Leuke wijken die denk wel aan je wensen voldoen zijn de Professorenwijk, Burgemeesterswijk en de Lage Mors.
Alphen als betere optie dan Leiden? Why? Bollenstreek is vanuit alphen ook nog eens dramatisch te bereiken, zeker op reguliere spitstijden.
quote:mardjen schreef op 12 december 2014 @ 11:05:

In de merenwijk of stevenshof zou ik zelf echt niet willen wonen, maar smaken verschillen natuurlijk.Voeg daar De Kooi ook maar aan toe ;)
Ik werk in Alphen en daar blijft het ook bij. Zou er voor geen goud willen wonen! Treinverbinding is inderdaad ook bagger. Er loopt maar 1 spoor uit het jaar 0 dus vaak vertragingen etc.!
Vanuit Oegstgeest zit je inderdaad zo aan het strand met de fiets, maar ik zou er niet meer willen wonen. Ik vind Oegstgeest wel echt een grote vinexwijk. Ja, er wonen veel mensen met kinderen, maar ik vind het verder nogal grauw. Leiden is veel leuker. Leuk, gezellig centrum.
quote:kitten25 schreef op 12 december 2014 @ 11:06:

[...]

Voeg daar De Kooi ook maar aan toe ;)Ja maar daar staan toch geen huizen in de categorie van TO? anders kunnen we er nog wel wat opnoemen denk ik...
quote:Honeymoonquiz schreef op 12 december 2014 @ 11:04:

En dan met Alphen als alternatief komen... daar moet ik dan weer niet aan denken.

Smaken verschillen. Er wonen steeds meer mensen in Alphen. Zouden die gedwongen zijn. Het zal wel net als met Leiden zijn, je moet er van houden of niet. Overal zijn vast wel leuke buurten en minder leuke buurten.
quote:mardjen schreef op 12 december 2014 @ 11:11:

[...]

Ja maar daar staan toch geen huizen in de categorie van TO? anders kunnen we er nog wel wat opnoemen denk ik...Haha, dat is waar!
quote:blablablablabla schreef op 12 december 2014 @ 11:10:

Vanuit Oegstgeest zit je inderdaad zo aan het strand met de fiets, maar ik zou er niet meer willen wonen. Ik vind Oegstgeest wel echt een grote vinexwijk. Ja, er wonen veel mensen met kinderen, maar ik vind het verder nogal grauw. Leiden is veel leuker. Leuk, gezellig centrum.Het oude centrum van Oegstgeest vind ik qua huizen echt vergelijkbaar met bijvoorbeeld professoren- of burgemeesterswijk. En qua scholen meer keuze.
Bedankt voor de reacties!

Lage Mors is voor mij nieuw, Professorenwijk/Burgemeesterswijk ben ik al eens geweest. Supermooi! Maar zou liever nog in een buurt wonen met wat meer winkeltjes en cafeetjes/terrassen.

Merenwijk (spellingscheck maakt er mierenneuken van!) en Stevenshof zijn wijken die inderdaad niet in ons plaatje passen, hoewel je er volgens mij prima woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven