regeldagen

28-07-2008 12:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 7 weken en volgens mij zitten we midden in een sprongetje/regeldagen.

Na de voeding van 20 uur wil ze niet meer slapen (tot de laatste voeding) maar heeft ze een enorme zuigbehoefte, net of ze na 1 uur al weer mega honger heeft. Volgens het CB kunnen we dan beter rekken tot 3 uur (ik geef flesvoeding) om te voorkomen dat ze telkens kleine beetjes gaat eten.

Ik had ooit bij mijn vorige dochter het oei ik groei boek, maar die kan ik even niet meer vinden (leuk zo'n verhuizing), wanneer zijn al die sprongetjes ook al weer:?
ik denk dat die sprongetjes komen als t kind vind dat het kan springen. Kind gaat echt niet kijken in een boek wanneer dat mag.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
1e sprongetje is rond 5 weken.
nlies, wat is dat nu weer voor een rare opmerking? TO zegt toch ook niet dat ze vindt dat haar baby nu een sprongetje moet maken, maar ze merkt op dat haar baby zich opeens anders gedraagt en vraagt zich af of dat een sprongetje kan zijn...

TO, volgens mij is het inderdaad een sprongetje. Mijn dochtertje is nu 2,5 maand en die was met een week of 6-7 ook een beetje onrustig 's avonds. Nu is ze dat niet meer en na een paar huilerige dagen kon ze opeens alleen nog maar de hele dag lachen, terwijl ze dat daarvoor sporadisch deed.
Ik heb het Oei, ik groei boek en heb het even voor je nagekeken.

Er is inderdaad een sprongetje rond 7/8 weken. Mijn dochtertje is nu 2,5 maand en was rond die tijd ook onrustig.

Volgende sprongetje is rond 12 weken (kun je je alvast voorbereiden )

Succes ermee. Vervelend die sprongetjes, maar ze gaan gelukkig ook weer over!
Babies die kunstvoeding krijgen, die hebben geen regeldagen. Regeldagen horen bij borstgevoede babies.
quote:tilalia2 schreef op 28 juli 2008 @ 13:09:

Babies die kunstvoeding krijgen, die hebben geen regeldagen. Regeldagen horen bij borstgevoede babies.Of je moet spreken van flesvoeding op verzoek wat ook kan maar dan heb je het inderdaad niet over "de voeding van 20.00 uur" en ook niet van rekken tot de volgende voeding. Lijkt erop dat deze baby dan wel niet op een kalender kan kijken maar wel op de klok?
LI, dan krijgen kunstgevoede baby's nog steeds de hoeveelheid melk die bij hun gewicht hoort, en dus hebben ze geen regeldagen.
Mijn (met moedermelk) flesgevoede baby had wel degelijk regeldagen hoor. Terwijl ik ook de hoeveelheid melk gaf die ze volgens haar gewicht moest hebben. Maar mevrouw wilde kleinere hoeveelheden met kortere tussenpozen. Een kind kan ook het etiket van de fles niet lezen, dus weet niet of het kunstvoeding krijgt of puur natuur, om de dooddoeners nog maar even door te trekken.

Kan prima dus, dat je kind z'n (d'r) eigen natuur volgt en gaat regelen, ook al is daar bij flesvoeding geen noodzaak toe. Het hangt van jou af hoe je daarmee om wilt gaan. Als je op verzoek voedt, kun je erin mee gaan. Al kan ik me voorstellen dat je er lekker van profiteert dat je bij flesvoeding niet met de natuur mee hóeft te gaan. In ieder geval is rond de zes weken inderdaad een geijkt moment voor regeldagen, sprongetjes en ook van hernieuwde zuigreflex trouwens, dus dat van die zuigbehoefte kan kloppen.
quote:tilalia2 schreef op 28 juli 2008 @ 19:22:

LI, dan krijgen kunstgevoede baby's nog steeds de hoeveelheid melk die bij hun gewicht hoort, en dus hebben ze geen regeldagen.ik snap dat dus nooit, flesgevoede babies krijgen toch alleen maar steeds minder voedingen? ik heb me er nooit in verdiept, maar ik hoor vriendinnen altijd over een voeding laten vallen ipv een voeding erbij en toch wordt het kind zwaarder.
Beláchelijk!

(Volgens mij worden de hoeveelheden groter, terwijl er op minder tijdstippen aangeboden wordt. Zo was dat in ieder geval bij mij wel in het begin, toen we nog op schema en op basis van het gewicht voedden.)
quote:tilalia2 schreef op 28 juli 2008 @ 19:22:

LI, dan krijgen kunstgevoede baby's nog steeds de hoeveelheid melk die bij hun gewicht hoort, en dus hebben ze geen regeldagen.Ze hebben mijn inziens wél regeldagen maar regelen het niet echt zelf,.....is dat beter dan? Ze laten het regelen door ma of pa ( of nog iemand anders ) die inderdaad de hoeveelheid per voeding opschroeft en het aantal voedingen tot een aantrekkelijk minimum laat dalen. Moet niet teveel werk worden uiteraard,....
quote:arwen173 schreef op 28 juli 2008 @ 20:07:

[...]

ik snap dat dus nooit, flesgevoede babies krijgen toch alleen maar steeds minder voedingen? ik heb me er nooit in verdiept, maar ik hoor vriendinnen altijd over een voeding laten vallen ipv een voeding erbij en toch wordt het kind zwaarder.

Ken je het beeld van zo'n heel klein kindje met zo'n hele grote volle fles ? Datte dus.

Q, kan dat komen omdat moedermelk lichter verteerbaar is en ze daardoor juist meer gaan vragen? Ook al is het gekolfde melk, het moet wel gekolfd worden en hoe meer vraag hoe meer kolven, lijkt me.
Ik heb geen idee, Tila. Het viel mij op omdat het nutteloos was vanwege het fulltime kolven. Ik kolfde overproductie, dus meer kolven was niet nodig en zelfs ongewenst.
Misschien een domme opmerking, maar zijn 'regeldagen' en 'oei-ik-groei-sprongetjes' niet twee verschillende dingen? Mijn baby krijgt de fles, dus heb me niet in regeldagen verdiept, maar merk hier wel dat er sprake is van sprongetjes, rond de 4/5 en 7/8 weken.

Heb pas twee sprongetjes meegemaakt, maar bij allebei de keren was mevrouw 2-3 dagen Huilerig, Hangerig en Humeurig EN dronk ze erg belabberd: wel 6 tot 8 keer kleine beetjes, terwijl ze normaal 'braaf volgens het schema' 5 flesjes krijgt (niet dat het mij wat uitmaakt hoor!). Zoals ik het begrepen heb, is ze gewoon zo onder de indruk van al die nieuwe vaardigheden dat ze gewoon geen zin heeft in drinken?
Na de voeding van 20 uur wil ze niet meer slapen (tot de laatste voeding) maar heeft ze een enorme zuigbehoefte, net of ze na 1 uur al weer mega honger heeft. Volgens het CB kunnen we dan beter rekken tot 3 uur (ik geef flesvoeding) om te voorkomen dat ze telkens kleine beetjes gaat eten.

Maschoep, dat had mijn meisje ook precies! Ik ga maar gewoon mee in de behoefte om steeds kleine beetjes te drinken (let wel op dat ze niet te veel 'schepjes' in totaal krijgt). Zat soms wel op 8 kleine flesjes per dag. Bij allebei de sprongetjes die ik nu heb meegemaakt, was het na 2-3 dagen weer over en kwam ze als vanzelf weer in haar gewone ritme. De boel rekken werkt hier niet, ze krijst de boel bij elkaar, en aangezien ze toch al zo van slag lijkt, ga ik het haar niet nog moeilijker maken.
Mijn dochter is nu 6 weken (maar 2 weken te laat geboren) en volgens mij zitten wij ook midden in een sprongetje (ze krijgt ook de fles dus van regeldagen zal ik maar niet spreken). Huilerig, humeurig, niks is goed. met 4 weken ook zoiets en daarna was ze duidelijk alerter. Leek wel een sprongetje geweest te zijn. Ik hoop dta het niet te lang duurt deze keer!

Wij geven trouwens 6 flesjes van 135 cc, dus 120cc met 4 schepjes, en dan overdag ongeveer om de 3 uur, 's nachts slaapt ze van 23 tot 7 uur door. Ze weegt ongeveer 4.6 kilo.

Is dit een beetje een "normaal" voedingsschema voor een kind van haar leeftijd en gewicht? Ik krijg vaak het idee dat ze al op 5 voedingen zou "horen" te zitten, maar de voedingen rekken tot 4 uur ertussen lukt echt niet (ook niet als ik haar meer per fles geef).

Hoe zit dat bij jullie?
quote:[

Ik krijg vaak het idee dat ze al op 5 voedingen zou "horen" te zitten, maar de voedingen rekken tot 4 uur ertussen lukt echt niet (ook niet als ik haar meer per fles geef).

Hoe zit dat bij jullie?Maar je kindje is pas zes weken en dan al op vijf voedingen????????? Ik geef dan wel borstvoeding maar zit met 12 weken nog op 6/7 voedingen. Kan zo'n klein maagje dat wel aan / last van krampjes?
Elska, vijf voedingen lijkt me wat weinig. Ik geef zelf borstvoeding en zit nog op 7-8 voedingen per dag, soms 6. En mijn kindje is even oud (maar op tijd geboren)
Bedankt voor de reacties! Ze krijgt 6 voedingen hoor, minder wil ze ook helemaal niet...ze krijgt dus gewoon 6 kleine flesjes per dag. alleen de verpakking van Nutrilon geeft aan dat een kind tussen de 4 en 5 kilo al op 5 grote voedingen zou "horen" te zitten.
Nog even een tipje, op oeiikgroei.nl kun je je aanmelden voor een soort nieuwsbriefje (de sprongenewekker), dan krijg je voor het volgende sprongetje begint ff een seintje. Voor het geval dat je je boek niet meer kunt vinden .
Heej Elska!

Ik heb van het cb een schemaatje voo flesvoeding en daarin staat: vanaf 1 maand overgaan naar 5 keer 110 - 150 ml volledige zuigelingenvoeding (550-750 ml).

Aanvankelijk dacht ik ook: hoe 'krijg' ik haar in hemelsnaam op 5 voedingen (ipv 6), maar het ging langzaamaan vanzelf. Eerst de ene dag 6, de andere dag 5, en zo steeds wat meer dagen van 5 voedingen. Heb me er verder niet druk om gemaakt, zolang ze maar minimaal 550 en maximaal 750 ml binnenkreeg vond ik het prima, of het nou 5 of 6 flesjes waren.

Wat trouwens opvalt: er zit niet altijd evenveel tijd tussen de voedingen. Hier wil m'n meisje om (ongeveer) 7-10-13-17-22.30 uur eten. Alsof ze 's ochtends sneller honger heeft na zo'n lange nacht zonder voeding (ofzo ).
quote:elska schreef op 05 augustus 2008 @ 09:40:

Bedankt voor de reacties! Ze krijgt 6 voedingen hoor, minder wil ze ook helemaal niet...ze krijgt dus gewoon 6 kleine flesjes per dag. alleen de verpakking van Nutrilon geeft aan dat een kind tussen de 4 en 5 kilo al op 5 grote voedingen zou "horen" te zitten.

Mijn hemel,...ik heb altijd borstvoeding gegegeven maar mijn kinderen waren bij de geboorte "al" tussen de 4 en 5 kilo. Die dronken op verzoek de eerste weken wel 8 a 10 voedingen per etmaal. Bij flesvoeding kun je toch ook op verzoek voeden?

Mijn oudste kreeg drie flesjes van 120 ml moedermelk mee naar de creche toen ze 12 weken was,...... dat spul zou toch licht vertreerbaar moeten zijn?
Nalaa, mijn dochter drinkt eigenlijk altijd wel tussen de 750 en 800 cc, best veel als ik het met die van jou vergelijk! Ben benieuwd of die van mij ook "vanzelf" in een 5 flessenritme gaat komen.

La India, echt op verzoek voeden vind ik bij mijn meisje een beetje moeilijk. Die drinkt namelijk bijna altijd de hele fles leeg, en ik ben bang dat ze dan veel te veel zou binnenkrijgen! Ik doe dus niet meer in de fles dan "mag" van het CB, en probeer niet boven 800cc per dag uit te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven