Jehovah's Getuigen

14-12-2014 19:53 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
De eerste vier maanden van mijn zwangerschap was ik zo vreselijk ziek, ik hield niks binnen en het moment dat ik opstond viel ik weer flauw. Alles deed me pijn en ik had voortdurend hoofdpijn en sliep 16 uur per dag. Ik kwam alleen nog buiten om naar de huisarts te gaan, die ook niks voor me kon doen behalve hb gehalte meten en pillen voorschrijven die niet hielpen. Ik was net van Arnhem naar het zuiden van het land verhuisd, terwijl mijn beste vriendin naar Hengelo verhuisde. Ik kende niemand en was vreselijk eenzaam, dacht dat ik gek zou worden.

Als door God gezonden (wat waarschijnlijk ook zo was  ) stonden ze ineens voor mijn deur. Twee Jehovah’s getuigen, normaal zeg ik dat ik geen interesse heb en op mijn eigen manier geloof maar uit wanhoop smeekte ik ze bijna om binnen te komen voor een kopje thee. Na vier lange maanden ben ik, zeker dankzij hen, geestelijk weer gezond geworden. Vier vrouwen hebben me door die zware periode heengesleurd. Ze kwamen voortdurend langs, waar mijn moeder zei dat ik me niet aan moest stellen en zij ook negen maanden ziek van mij is geweest, luisterden zij wel naar mijn geklaag en ellende. En ik kreeg uiteraard ook over den Bijbel te horen en het einde der tijden. Dankzij die paar uurtjes gezelschap per week, lieve appjes en de Wachttoren en Ontwaakt en andere brochures ging het een heel stuk beter en volgens mij zou ik, zonder hen, in een prenatale depressie belandt zijn.

Gisteren ben ik meegevraagd naar een lezing in de Koninkrijkszaal. Voor degenen die het niet weten: het hol van de leeuw. Waar alle Getuigen samenkomen.

Mijn moeder is er al op tegen dat ik de dames überhaupt binnen laat, volgens haar zijn ze niet te vertrouwen en willen ze me alleen hersenspoelen. Is dit een truc om me in hun macht te krijgen. Vriendlief vind het prima, zolang ik me maar niet ga bekeren en langs de deuren ga prediken. Enerzijds wil ik graag een keer mee gaan, ik ben nuchter genoeg om mijn vraagtekens bij hun verhaal te zetten en soms zeggen ze ook dingen die gewoon NIET waar kunnen zijn, dat ik me afvraag hoe het mogelijk is dat de onlogica hen ontgaat.

Iemand van jullie die ervaring heeft hier mee? Is het verstandiger om niet te gaan, of denken jullie dat het niet zo veel kwaad kan? Of, zoals moeders zegt, het contact helemaal te verbreken?

Ben ik dom bezig als ik ga, of is dit een kwestie van jezelf openstellen voor andermans overtuigingen? Iemand er al eens geweest? Wordt je daar inderdaad bij je kladden gegrepen of is het ‘geheel vrijblijvend’? Wat raden jullie me aan?
Noi al lag ik dood te gaan op de grond, geen haar op mijn hoofd dat ik me met Jehova's in zou laten...
Niet gaan! Door je zwangerschapshormonen ben je duidelijk niet toerekeningsvatbaar en die zwakte misbruiken ze.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Phoe...lastig

De kans is erg aanwezig dat ze alles op alles zetten om je te vekeren.

Ik snap ook waarom het je trekt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Het is mooi dat ze je er doorheen gesleept hebben, maar als je verder geen interesse hebt om dit geloof aan te hangen, zou ik hun tijd (én je eigen tijd als jonge moeder) niet verdoen.
Just because I rock, doesn't mean I'm made of stone.
Ze hebben je proberen "in te pakken" met goede zorgen, op het moment dat jij zwak was.

Niet gaan, ze bedanken voor wat ze hebben gedaan en verder contact ontmoedigen.

Als je er eenmaal in zit kom je er niet meer uit!!!
Wat dacht je van niet gaan!

En wat fame zegt inderdaad.
Wat fijn dat er mensen waren die je door die moeilijke periode heen hebben gesleept. Je klinkt alsof je vreselijk eenzaam was in die tijd. En zij hoorden je aan en gaven je wat je nodig hebt.

Heb je hen nu nog nodig? Heb je nu nog baat bij hun steun en vertrouwen? Met welke reden wil jij naar die zaal? Omdat je het je verplicht voelt omdat zij voor je klaar stonden? Of omdat je overtuigd bent van deze zienswijze?

Denk er goed om: zij hebben zichzelf verplicht om een aantal maanden bij je langs te komen. Je bent nu niet verplicht om je hele leven aan hen te gaan wijden uit misplaatst schuldgevoel, loyaliteit of het idee dat dit de beste manier is om hen daarvoor te bedanken.
Het is niet vrijblijvend. Sowieso niet. Ze gebruiken jouw ellende inderdaad om je binden aan de club.

Ik heb ooit een boek gelezen van een oud-Jehovagetuige. Hij beschreef daarin heel duidelijk in welke 'flow' hij zat. Zo begon het tenminste en daarna zat hij er helemaal in een kon er niet los van komen. Hij werd er zo door in beslag genomen, dat hij ook geen ruimte had voor bezinning of om erover na te denken. En als hij al (hele logische) vragen had over het einde ten tijden bijvoorbeeld, werd dat weggewuifd. Of men werd boos omdat hij zelf durfde te denken, dat was niet aan hem namelijk, dat deed de Wachttoren en wat daar stond wat waar was. De tijd die hij had, moest hij in de Jehova's getuigen steken. Pas toen hij ziek werd en in het ziekenhuis terecht kwam en niks te doen had, kwam de ruimte tot nadenken. Toen is hij eruit gestapt.

Ik weet de naam van het boek niet meer, maar het moet te googelen zijn. Lees het zou ik zeggen, dan kan je daarna altijd nog een beslissing maken.
Ik ben zelf christen (en sta Jehova's getuigen netjes te woord maar zeg ook meteen dat ik christelijk ben (andere variant) en dan gaan ze meestal snel weer weg) maar ik vind dit neigen naar zieltje winnen.

Geloof komt uit je zelf, ik vind dit klinken als chantage allemaal, misbruik maken van een zwak iemand.

Maar ik vind het wat vreemd, je hebt een moeder, een vriend, waar om kon je daar niet terecht? Of stelde je je echt aan?
Ik heb hier ook 2 hele lieve mensen over de vloer gehad, ik was vanaf het begin duidelijk.. Ja ik wilde er meer over weten en Nee ik wil me nergens aan binden..

super leuk geweest, niet echt antwoorden gehad maar wel reuze gezellig! Ik pas zo goed bij de getuigen aldus het vrouwtje :-) ..

Waarom wil je er eigenlijk meer over weten? Zie je jezelf als getuige? Of is het pure interesse? Ik denk dat als je jouw standpunt duidelijk overbengt je daar van hun weer feedback van krijgt ..
Je vraagt of ze je "bij de kladden grijpen" en dat is ze al aardig gelukt. Jouw keuze om verder te gaan.

Ik denk dat het verstandiger is om er eerst voor te zorgen dat jij weer de oude bent en lekker in je vel zit. Dan kun je altijd nog besluiten om naar zo'n bijeenkomst te gaan.

Hier in de buurt lezen ze de overlijdensberichten in de krant en dan staan ze meteen op je stoep. Dus mensen op hun zwakke momenten pakken is wel de tactiek. Maar wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal slechte mensen zijn of niets goed doen.
Niet erin meegaan is mijn dringende advies. Ik ben als kind opgegroeid in die sekte. Dat is het namelijk. Een sekte waar je bijna niet uitkomt. En als je niet meegaat in hun bepaalde ideeën, word je uitgekotst. Geloof me. Niet doen. Het is veel gevaarlijker dan datgene wat deze vriendelijke dames je doen willen laten geloven.
Ik zou niet gaan. Hier kan volgens mij niets goeds van komen.
Als je over enige integriteit beschikt, dan begin je pas over geloofsovertuigingen als iemand weer in zijn/haar kracht staat en met zijn/haar volle verstand kan kiezen. Dit soort praktijken zie je dan ook maar bij een zeer beperkt aantal "kerken". Goede kerken helpen je namelijk zonder daar iets voor terug te verwachten!
Ik denk dat mijn vriend ze er eigenhandig had uitgezet. Wat een pannenkoek zeg dat hij dat zomaar allemaal goed vindt. Had hij zelf geen tijd voor je?
Voor Getuigen ben ik ongeveer satan incarnatus, dus gesprekjes lopen meestal heel genoegelijk, en vrij kort.

Bekeren vind ik een wat onaangename hobby
Eens met iedereen.
Ach, ze doen geen kwaad, leven net als refo's strikt naar de bijbel en de tien geboden, roken niet, weigeren bloedtransfusie. De voet tussen de deur is een fabeltje, bovendien stoppen ze met prediken van deur tot deur. Verjaardagen en feestdagen worden niet gevierd, stemmen doen ze niet want er is maar één hogere macht, in hemel en hel geloven ze niet, wel in een wederopstanding en het eeuwige leven na armageddon. Wie overspel pleegt, een misdrijf of openlijk homoseksueel is wordt buitengesloten, seks vóór het huwelijk is verboden, er wordt doorgaans ook héél jong getrouwd, 18 en 18 is geen uitzondering. Voorbehoedsmiddelen, orgaantransplantaties en vaccinaties zijn geen probleem. Wie uitgesloten wordt mag de bijeenkomsten, en dat zijn er nogal wat, wel bezoeken maar niemand zegt een woord tegen de uitgeslotene. Net als in een gewoon kerkgenootschap worden ouderen en gehandicapten niet vergeten. Overigens ben ik zelf overtuigd atheïst maar ik ken er een aantal. Bovendien ga ik graag in discussie.
verba volant, scripta manent.
Ze doen geen kwaad? Ik vind met je koters door weer en wind langs de deur gaan om je geloof op te dringen wel degelijk kwaad doen. Voor die kinderen dus.
quote:MarianneDavids schreef op 14 december 2014 @ 20:42:

Ach, ze doen geen kwaad, leven net als refo's strikt naar de bijbel en de tien geboden, roken niet, weigeren bloedtransfusie. De voet tussen de deur is een fabeltje, bovendien stoppen ze met prediken van deur tot deur. Verjaardagen en feestdagen worden niet gevierd, stemmen doen ze niet want er is maar één hogere macht, in hemel en hel geloven ze niet, wel in een wederopstanding en het eeuwige leven na armageddon. Wie overspel pleegt, een misdrijf of openlijk homoseksueel is wordt buitengesloten, seks vóór het huwelijk is verboden, er wordt doorgaans ook héél jong getrouwd, 18 en 18 is geen uitzondering. Voorbehoedsmiddelen, orgaantransplantaties en vaccinaties zijn geen probleem. Wie uitgesloten wordt mag de bijeenkomsten, en dat zijn er nogal wat, wel bezoeken maar niemand zegt een woord tegen de uitgeslotene. Net als in een gewoon kerkgenootschap worden ouderen en gehandicapten niet vergeten. Overigens ben ik zelf overtuigd atheïst maar ik ken er een aantal. Bovendien ga ik graag in discussie.Dat is wel een verschil. Je kent er een aantal, je hebt er niet in gezeten. Ik ben zo'n uitgesloten ex-JG. Er is niets frustrerender als voor een meisje van 17 jaar die uitgesloten is, dat ze vanaf dat moment door haar eigen leeftijdgenootjes c.q. vriendinnetjes compleet doodgezwegen wordt. Onmenselijk geloof. Je staat echt helemaal alleen.
Ik had ooit klasgenootjes wiens ouders Jehova's getuigen waren en één van die meisjes sprak ik laatst nog. Zij hoort dus ook bij de club en het duurde precies drie zinnen eer ze bij het geloof aan kwam. Gek genoeg gebeurt dat nooit bij Katholieken, Protestanten of Moslims. Wat ik niet juist vind aan de Jehova's, is dat ze niet open staan voor mijn geloof.

Maar als jij graag wilt gaan, moet je dat vooral doen. Ik zou alleen iemand meenemen die stevig in zijn of haar schoenen staat en die er voor kan zorgen dat je geen toezeggingen doet waar je straks spijt van krijgt.
quote:Star schreef op 14 december 2014 @ 20:52:

Ze doen geen kwaad? Ik vind met je koters door weer en wind langs de deur gaan om je geloof op te dringen wel degelijk kwaad doen. Voor die kinderen dus.Dat doen alleen degenen die pas gedoopt zijn, die zijn net als Nederlandse vrouwen die zich tot de Islam hebben bekeerd fanatiek tot op het bot.
verba volant, scripta manent.
Eens met MarianneDavids.

En oneens met dat ze proberen de 'zwakkeren' te strikken. Het zijn gewoon mensen die heel graag willen dat jij net zo blij wordt als zij, met hun geloof. Wat voor nut heeft het om als een wolf de arme zwakke mensjes te veslinden? Daar heeft niemand wat aan.

Als je naar de zaal wilt gaan, doe dat dan als je werkelijk interesse hebt in hun geloof. Of als je wilt uitvinden of het wat voor je is. Maar niet uit plichtsbesef en ook niet omdat je ze zo aardig vindt.
Ik ken 3 ex JG "kinderen". Allemaal dertigers die compleet losgeslagen zijn. En dat is niet zo gek, als je complete fundering wordt afgenomen door die uitsluitellende. Ik zou dus stellen dat ze hun kinderen kwaad doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven