zwanger en werk

17-12-2014 19:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 26 weken zwanger. Ik werk fulltime. Maar door de vermoeidheid trek ik het eigenlijk niet meer. Ik wil minder gaan werken. Liefst 1 dag minder. Maar als ik dat doe gaat dit ten koste van mijn uitkering. Kan ik voor 1 dag de ziektewet in of hoe kan ik dit het beste regelen? Ik ben niet echt ziek, maar door de zwangerschap wel extreem vermoeid. Mijn werk lijdt er ook onder vind ik.
Welke uitkering bedoel je?
als je ziek bent als gevolg van zwangerschap dan betaald het uwv het verschil. Dus of je werkgever ontvangt compensatie voor het feit dat je wel loon ontvangt en niet werkt, of jij krijgt je loondaling door het uwv uitbetaald. Dit geldt alleen niet als je zelfstandige bent. Dan moet je zelf een aanvullende ziektewet verzekering hebben om het verschil op te vangen.
Mijn contract wordt sowieso niet verlengd. Dus na zwangerschapsverlof krijg ik een uitkering. Eerst via uwv zw uitkering, daaropvolgend ww uitkering. Als ik nu 1 dag minder ga werken krijg ik uiteindelijk minder ww uitkering omdat ik de laatste weken minder uren maak. Als ik de ziektewet inga dan niet.
quote:mila81 schreef op 17 december 2014 @ 19:41:

Mijn contract wordt sowieso niet verlengd. Dus na zwangerschapsverlof krijg ik een uitkering. Eerst via uwv zw uitkering, daaropvolgend ww uitkering. Als ik nu 1 dag minder ga werken krijg ik uiteindelijk minder ww uitkering omdat ik de laatste weken minder uren maak. Als ik de ziektewet inga dan niet.

Volgens mij mag je gewoon de ziektewet in hoor, je baas kande uren dat je minder wil werken gewoon afboeken als ziekte.

Wat zegt je vk?
Ze baseren je uitkering toch niet alleen op je laatste weken? En over hoeveel weken ga je met zwangerschapsverlof?
Je kunt als zwangere in overleg met je werkgever en verloskundige voor een aantal uur per week de ziektewet in. Je kunt dan bijvoorbeeld halve dagen gaan werken of een dag minder; het uwv betaalt die ziektekosten aan je werkgever.
Vrije dagen gebruiken om 1 dag minder te werken. Zou dat lukken?
Dat heeft verder geen gevolgen voor je wazo- en ww-uitkering.
Over 8 weken ga ik met zw verlof. Vrije dagen heb ik helaas niet genoeg. Anders had ik dat wel gedaan.
als je een contract hebt voor 40 uur, krijg je een uitkering op basis van 40 uur. Ook als je in de laatste weken minder werkt ivm ziekte als gevolg van zwangerschap. Als je uitzendkracht bent of een oproepcontract hebt kan dat wel invloed hebben op je uitkering maar als je een oproep contract hebt en 3 maanden lang 40 uur per week werkt, heb je feitelijke een contract voor 40 uur en heb je dus ook recht op een uitkering op basis van die 40 uur.
Ik ben een uitzendkracht. Ik heb meer dan een jaar 40 uur per week gewerkt. Alleen de laatste anderhalve maand zou dan 32 uur zijn. Zou dit dan veel schelen mbt uitkering?
feitelijk merk je daar niet super veel van want je betaald ook minder belasting...dus het netto verschil in inkomen is natuurlijk ook afhankelijk van je functie/salaris, maar zal misschien 150 euro per maand zijn. Je levert in ieder geval geen 20% van je salaris in. Veel minder dan dat.

Het uwv kijkt in ieder geval naar je gemiddelde inkomen over de laatste drie (volle) maanden. Dus als je 8 weken 32 uur werkt en je stopt 6 weken van te voren met werken om met zwangerschap verlof te gaan, dan zou je halverwege een maand stoppen. Dan ziet het UW dus 1 maand volledig 32 uur, 1 maand 2 weken 32 uur en 2 weken 40 uur en 1 maand 40 uur. Feitelijk zou je uitkering dan op 36 uur per week gemiddeld uitkomen.
Dank je wel!
Meld je ziek voor een aantal uur in de week ivm zwangerschap. Krijgt je werkgever vergoed door het UWV en zo heeft het geen gevolgen voor je latere uitkering. Ook voor je zwangerschapsuitkering niet. Als je zelf minder gaat werken heeft dat op beide invloed en zou niet nodig hoeven zijn.

Lees je in over de rechten en plichten die je hebt als je zwanger bent . Dat kan je op internet en bij de vakbonden en UWV vinden.

Zelf ben ik ook zwanger en heb werk wat naarmate de zwangerschap vordert steeds zwaarder en op den duur te zwaar wordt. Bij ons werkt het dan zo dat je je voor een aantal uur per dag ziek meld ivm zwangerschap , naarmate de zwangerschap vordert worden dat ook meer uur per dag, net wat vol te houden is.

Hopelijk zijn ze bij jou op t werk ook zo meegaand en geven ze je makkelijk waar je recht op heb.
quote:mila81 schreef op 17 december 2014 @ 19:41:

dit klopt niet! tenzij je een nul uren contract hebt of iets dergelijks?

je kunt je ziekmelden voor de uren dat je niet meer kan werken, vraag voor de zekerheid een gesprek aan met de bedrijfsarts. dit heeft geen invloed op je ww, dat zijn de uren die je volgens je contract hebt gewerkt de afgelopen jaren.
The best is yet to come
Een dag minder zet weinig zoden aan de dijk als je vermoeid bent, lijkt me. Ik ben bij de tweede vanaf ongeveer week 25 5 uur per dag gaan werken en vanaf week 33 helemaal gestopt omdat het niet meer ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven