Werk & Studie alle pijlers

school advies

24-12-2014 18:35 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste leden

Wie heeft een kind in groep 8 en heeft een school advies gekregen van school waar jij als ouder niet achter staat..

Hoe ga jij hier mee om?

en accepteer jij de keuze
Oh, dat had ik dolgraag gedaan, maar het mag niet he. Ik heb het trouwens drie maanden gedaan, met een tijdelijke vrijstelling, toen zoon van school was getrapt en er voor het vijfjarige monstertje niet meteen een nieuwe school voorradig was.

Met zijn huidige school ben ik trouwens dik tevreden hoor, en ik heb er nog nooit ruzie gemaakt. Op zijn oude school trouwens ook niet. Dat je het niet altijd met de leerkrachten houdt nog niet in dat je ze behandelt als oud vuil of zo, dat zou inderdaad een beetje raar zijn.
Nou weet je dat is wel mijn ervaring; ouders die het niet eens zijn met wat je in de klas doet en die je vervolgens op het plein, bij de teamleider en als ze het een beetje voor elkaar kunnen krijgen bij de voorzitter van de raad van bestuur gaan zwartmaken. Ik heb nog maar heel zelden ouders ontmoet die constructief met me in overleg wilden over wat de beste route zou zijn voor hun kind. Kan natuurlijk aan onze doelgroep liggen, of aan mijn communicatieve vaardigheden, maar ik vermoed toch ook dat het te maken heeft met de huidige overtuiging dat elk kind een prins of prinses is die hoe-dan-ook tekort gedaan wordt door de maatschappij.
quote:watbestaatniet schreef op 24 december 2014 @ 19:03:

Advies is te laag.

En VO volgt advies van BS ..

Ik ben al paar keer in gesprek gegaan met school alleen blijft de juf bij haar advies,

ik ben nu van plan om een intelligentie test aan te vragen voor mij kind, zijn hier ouders die dit al hebben gedaan

Waarom wil je niet zeggen om welk advies het gaat? Is het VMBO terwijl jij vindt dat het HAVO zou kunnen zijn? Of ligt het nog verder uit elkaar?

In een combinatie-klas kristalliseert het zich vanzelf wel uit is mijn ervaring. Mijn zoon heeft een disharmonisch profiel. Op taalgebied scoorde hij VWO, op rekengebied een lage VMBO. Zijn juf vond dat hij het in een HAVO/VWO-klas moest proberen omdat veel waarde werd gehecht aan begrijpend lezen. Ik ben blij dat hij die kans heeft gekregen, jammer dat hij het niet waar kon maken. Als je alsnog op wiskunde 3-en scoort, red je het namelijk niet. We hebben een scholengemeenschap gezocht die ruime mogelijkheden had, kwa op- en afstromen. Het tweede jaar zakte hij naar HAVO (meer vanwege inzet, dan vanwege de resultaten). In dat tweede jaar kreeg hij het zwaar, weer met wiskunde.

En nu zit hij op het VMBO en haalt mooie cijfers. Logisch, want de meeste vakken zijn onder zijn niveau en wiskunde valt met wat bijles nu wel aardig bij te benen. Het is het aloude probleem van ons onderwijssysteem. Op hoog niveau moet je ook op álles hoog scoren. Ligt daar soms het probleem, dat de juf daarom voorziet dat je kind het niet gaat redden op de vakken waar het minder goed in is? Maar dat je kind zo goed scoort op de andere vakken in de test, dat het het gemiddelde van het advies hoger ligt dan het advies van juf?
Dochter kreeg hier pas geleden en tl-bespreekgeval advies. Wat betekent dat ze op basis van cito een tl advies zou krijgen maar dat school tl niet bij haar vindt passen dus het aan het vo overlaat waar ze terecht komt. Hier hebben wij bezwaar tegen gemaakt. Dochtere is zeer hb getest (iq 145+) maar heeft daar adhd bij en heeft lang depressieve klachten gehad. Lang is ons havo/vwo of vwo voorgehouden, zelfs tot afgelopen oktober. Tot de eisen van het vo strenger werden. Ik heb contact gehad met onderwijsinspectie, cito, ouderportaal. Ik had desnoods een klacht ingedient.

School heeft er uiteindelijk een havo/vwo advies van gemaakt. Hopelijk bevestigt dochter dit bij de m8. Het wordt wel een plaatsingsadvies, onafhankelijk van scores maar gemotiveerd door verwachting, iq en motivatie. Wij willen vooral dat dochter een kans krijgt
Ik heb dit jaar groep 8 en het is lastig. Veel ouders kunnen zich prima vinden in het voorlopig advies, we hebben de M8 toetsen nog niet eens gehad, dus hier nog een voorlopig advies. Er zijn ook ouders die vinden dat hun kind meer aan kan, maar wij moeten als school een advies geven op basis van wat het kind heeft laten zien, niet op basis van wat het misschien nog gaat doen. Er zijn best kinderen die later tot bloei komen en een hoger niveau kunnen gaan doen dan dat ze op de basisschool hebben laten zien, maar daar kan je geen advies op baseren. En ik zou ze graag allemaal naar Havo of VWO laten gaan, maar dat gaat niet. Je wil dat het kind naar het goede niveau gaat, waar het goede cijfers zal halen en een diploma.

Voor een VWO advies moet het kind toekomen aan extra stof naast het gewone aanbod. Alleen goede cijfers op het rapport is niet genoeg. Het gymnasium hier in de buurt heeft dit jaar op papier gezet welke scores gehaald moeten zijn in het LVS vanaf groep 6, nu er geen eindcito score is.
quote:misspoez schreef op 24 december 2014 @ 20:55:

Nou weet je dat is wel mijn ervaring; ouders die het niet eens zijn met wat je in de klas doet en die je vervolgens op het plein, bij de teamleider en als ze het een beetje voor elkaar kunnen krijgen bij de voorzitter van de raad van bestuur gaan zwartmaken. Ik heb nog maar heel zelden ouders ontmoet die constructief met me in overleg wilden over wat de beste route zou zijn voor hun kind. Kan natuurlijk aan onze doelgroep liggen, of aan mijn communicatieve vaardigheden, maar ik vermoed toch ook dat het te maken heeft met de huidige overtuiging dat elk kind een prins of prinses is die hoe-dan-ook tekort gedaan wordt door de maatschappij.

Ik ben er eigenlijk bijna altijd uit gekomen met de leerkrachten. Met een paar niet, maar daar viel eerlijk waar geen goed garen mee te spinnen. Ik zal je niet vermoeien met de details, maar die leerkrachten zagen er zelfs geen been in om keihard te liegen. Ja, en dan houdt het op he. En nee, ik ga niet meer voetstoots af op de expertise van leerkrachten, maar ik ga wel altijd uit van de goede bedoelingen. Dat zij hetzelfde willen als ik: een kind dat zich optimaal ontwikkelt en zo.

Ik denk dat je er goed aan doet je dat laatste voor ogen te houden: dat ouders en leerkrachten toch uiteindelijk hetzelfde nastreven, op hun eigen manier en vanuit hun eigen expertise. Zodra je er een wij-zij verhaal van maakt ga je de mist in. Dat geldt voor ouders, maar ook voor leerkrachten.
Mag ik je van de week PBen?
quote:misspoez schreef op 24 december 2014 @ 21:08:

Mag ik je van de week PBen?

Tuurlijk!

Aangenomen dat je het tegen mij had .
ja dat was tegen jou. En die verhandeling gaat over ouderbetrokkenheid in het SO.
Met de meeste ouders gaat het ook prima, maar als er gezegd wordt dat het mijn schuld is als hun kind later in de goot ligt aan de drugs, omdat zij niet dat soort mensen zijn (lees VMBO mensen) houdt het bij mij op.

Nou, ik vind je communicatie hier in ieder geval niet helder, je bedoelingen onduidelijk en voor het gemak scheer je hele groepen ouders over een kam en dat vind ik oneerlijk.

Ik ben in ieder geval niet zo'n ouder, tot nu toe heb ik nog nooit een probleem gehad met een van de docenten van mijn kinderen, (wel met de directie over hun pestbeleid, of eerder de afwezigheid daarvan) en ben ze zowel in het speciaal als in het regulier onderwijs niet veel tegengekomen.

Kindsgewijs loop ik al een aardig riedeltje mee in onderwijsland, al zo'n 11 jaar.
quote:misspoez schreef op 24 december 2014 @ 21:12:

ja dat was tegen jou. En die verhandeling gaat over ouderbetrokkenheid in het SO.Leuk! Ik ben benieuwd
quote:reisa1978 schreef op 24 december 2014 @ 21:14:

Met de meeste ouders gaat het ook prima, maar als er gezegd wordt dat het mijn schuld is als hun kind later in de goot ligt aan de drugs, omdat zij niet dat soort mensen zijn (lees VMBO mensen) houdt het bij mij op.Och heden. Ja dan houdt het op ja, en daar is ook helemaal niks mis mee. Het gaat pas mis als je alle ouders over die kam scheert (niet dat jij dat volgens mij doet hoor, maar even voortbordurend op wat ik net schreef dus).
*reacties niet gelezen*

Als je het niet eens bent met het advies:

- contact opnemen met de beoogde VO-school en het verhaal voorleggen. Je moet dan wel met iets concreets komen (bijvoorbeeld hoge cito-score, aparte omstandigheden in leven van het kind de afgelopen 24/12 maanden)

- vaak worden ouders en kind dan uitgenodigd voor een afspraak op de VO-school

- soms (op onze VO-school is dat ongeveer 43% van de 'aanmeldingen op eigen initiatief) worden kinderen aangenomen onder voorbehoud. Die maken dan op de school zelf nog een NIO of GIVO. Zelf laten testen is dus weggegooid geld.

Bij de aanname kijkt een VO-school op de eerste plaats naar het advies van de basisschool, dan naar het leerlingvolgsysteem en dan de cito. In sommige gevallen nemen wij contact op met een basisschool als er nogal tegenstrijdige zaken worden gevonden voor verdere tekst en uitleg. En soms heeft een basisschool niet een al te beste reputatie ('adverteren' met een uitstroom van maar liefst 70% naar havo of hoger terwijl twee jaar later van de gehele uitstroom er 66% is teruggezet qua niveau. Daarbij moet je dan wel rekening houden met een school die relatief veel leerlingen met een 'hindernis' heeft, die scoren lager op de beruchte overzichten maar leveren dan weer wel puik individueel maatwerk af voor hun leerlingen).

Nou weet je dat is wel mijn ervaring; ouders die het niet eens zijn met wat je in de klas doet en die je vervolgens op het plein, bij de teamleider en als ze het een beetje voor elkaar kunnen krijgen bij de voorzitter van de raad van bestuur gaan zwartmaken. Ik heb nog maar heel zelden ouders ontmoet die constructief met me in overleg wilden over wat de beste route zou zijn voor hun kind. Kan natuurlijk aan onze doelgroep liggen, of aan mijn communicatieve vaardigheden, maar ik vermoed toch ook dat het te maken heeft met de huidige overtuiging dat elk kind een prins of prinses is die hoe-dan-ook tekort gedaan wordt door de maatschappij.Misschien dat ouders haarfijn aanvoelen dat jij ze niet als gelijkwaardige gesprekspartners ziet. In dat geval zou ik liever ook iemand op school zoeken die wel ouders ziet als de deskundige over hun eigen kind, i.p.v. een juf die denkt dat, omdat ze gestudeerd heeft èn mijn kind een jaartje in de klas heeft gehad, ze beter over dat kind kan oordelen dan ikzelf.
Antwoord op OP;

Onze dochter kreeg een lager advies dan wij hadden verwacht. Wij hebben daarom voor een school gekozen met combinatieklassen, en dan ook nog eens 2 schooljaren. Het waren mavo/havo en havo/atheneum klassen, en aan het einde van het tweede jaar werd er een definitieve keuze gemaakt. Advies was VMBO kader of eventueel TL. Dochter zit nu in 3 Havo. Eerlijk is eerlijk, ze moet daar wel wat voor doen, het komt haar niet aanwaaien. Maar haar kerstrapport is prima, ze heeft 2 verliespunten op vakken die ze volgend jaar niet meer zal volgen. Aan de andere kant scoort ze voor de talen meer dan ruim voldoende.

Twee klasgenootjes (van de basisschool) hadden geen TL advies. Zij hebben een toelatingstoets moeten doen. Het ene meisje is inmiddels van school af en doet inderdaad Kader. Het andere zit nu in 3 Mavo.

In haar huidige klas is nu (dus met het kerstrapport) 1 meisje alsnog naar de Mavo en 2 jongens alsnog naar het Atheneum. Dat is nou net het fijne aan deze school, ze zijn echt super flexibel als een kind laat zien het toch te kunnen.
Laat je kind een NIO afnemen als er onduidelijkheid is. De NIO zegt iets over de mogelijkheden. En IQ zegt echt lang niet alles. Je kan nog zo 'slim' zijn maar je moet ook de juiste leerhouding hebben.

Ik krijg er altijd enorm de kriebels van wanneer ouders hun kind een hoger niveau toedichten dan het kind heeft/aankan. Uiteraard heeft je kind capaciteiten maar het moet ook de mogelijkheid hebben die capaciteiten te benutten. En een leerling kan bijna altijd tussentijds opstromen, dit gebeurt echter veel minder vaak dan andersom...

TO, leg eens uit wat voor advies de leerkracht gegeven heeft en waarom en waarom jullie denken dat het advies te laag is.

Overigens vonden wij bij mijn dochter het basisschooladvies te hoog. Zij kreeg een havo advies maar aangezien wij beide in het VO werken zagen en zien wij in haar echt (voorlopig) geen havo-kind. Ze kan goed leren, als in rijtjes stampen enz, maar inzicht heeft ze niet. Ze heeft dan niks op de havo te zoeken. Haar lvs was prima, maar de eindcito was maar 519, volledig verknald. VO school heeft haar daarom in een vmbo-basis/kader/tl klas geplaatst en ze zit nu zonder problemen in 2 TL.

Zoon advies H/V zit nu in 2 havo, blijven zitten omdat hij nooit heeft leren leren, alles deed ie op het bo met 2 vingers in zijn neus. IQ van 139 maar geen idee hoe je je leerwerk aanpakt, naast dat ie l(e)i(j)dt aan chronische eigenwijsheid heeft hij ook add, dcd en dyslectie. Complex setje etiketjes wat maakt dat ondanks dat hij slim en volgens diverse testen die geen rekening houden met die etiketjes makkelijk VWO zou moeten kunnen doen. Kan dat niet, misschien later, als ie uitgepuberd is en het leren door heeft...

Maar vooralsnog zien wij in het VO vaak kinderen die terug moeten stromen. Dat komt omdat er de laatste jaren hogere adviezen worden gegeven (vaak onder druk ook van ouders). 2/3e van de mensen is een vmbo'er, toch komt maar de helft daar in eerste instantie terecht maar stroomt er wel 2/3e uiteindelijk uit.

Mijn mentorklas, 3TL bestaat voor de helft (van 30) uit kinderen die vorig jaar nog op de havo zaten.

Veel VO scholen hebben de laatste jaren geen dakpanklassen meer. Je komt in de eerste klas meteen in havo of kader terecht. Dat speelt ook mee in de adviezen van de basisschool. Een mavo/havo advies wordt dan een havo advies onder het mom, laat het hem maar proberen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Suzyqfive, hier zijn vanaf volgend jaar ook geen dakpanklassen meer, ik zie echter bij ons juist de trend dat er heel voorzichtig geadviseerd wordt. Liever een niveautje lager want stel het kind moet afstromen. Terwijl opstromen moeilijk is omdat de niveaus verspreid over de stad liggen. Ik zou juist graag hebben dat ze kinderen een kans geven en niet meteen een niveau lager indelen.
Ik kreeg op basisschool advies havo, Cito zei vwo maar ik was niet het kind om naar het vwo te gaan aldus de leerkracht. De dochter van de burgemeester dan weer wel. Idem voor de brugklas havo/vwo. Ik had voldoende punten om naar het gymnasium te gaan, maar kreeg advies havo. Ik was volgens de leerkrachten niet iemand die ze op het vwo zagen. Geen reet van aangetrokken, vwo netjes afgerond en nu afgestudeerd. Maw: soms zijn subjectieve beelden van iemand echt niet de juiste. Ik was dan wel geen boekenwurm, geen dochter van de burgemeester of van de arts... maar ik heb het wel gewoon gedaan.
Ik zou om te beginnen schooladvies als één woord schrijven.
quote:suzyqfive schreef op 25 december 2014 @ 23:51:

Laat je kind een NIO afnemen als er onduidelijkheid is. De NIO zegt iets over de mogelijkheden. En IQ zegt echt lang niet alles. Je kan nog zo 'slim' zijn maar je moet ook de juiste leerhouding hebben.

Ik krijg er altijd enorm de kriebels van wanneer ouders hun kind een hoger niveau toedichten dan het kind heeft/aankan. Uiteraard heeft je kind capaciteiten maar het moet ook de mogelijkheid hebben die capaciteiten te benutten. En een leerling kan bijna altijd tussentijds opstromen, dit gebeurt echter veel minder vaak dan andersom...

TO, leg eens uit wat voor advies de leerkracht gegeven heeft en waarom en waarom jullie denken dat het advies te laag is.

Overigens vonden wij bij mijn dochter het basisschooladvies te hoog. Zij kreeg een havo advies maar aangezien wij beide in het VO werken zagen en zien wij in haar echt (voorlopig) geen havo-kind. Ze kan goed leren, als in rijtjes stampen enz, maar inzicht heeft ze niet. Ze heeft dan niks op de havo te zoeken. Haar lvs was prima, maar de eindcito was maar 519, volledig verknald. VO school heeft haar daarom in een vmbo-basis/kader/tl klas geplaatst en ze zit nu zonder problemen in 2 TL.

Zoon advies H/V zit nu in 2 havo, blijven zitten omdat hij nooit heeft leren leren, alles deed ie op het bo met 2 vingers in zijn neus. IQ van 139 maar geen idee hoe je je leerwerk aanpakt, naast dat ie l(e)i(j)dt aan chronische eigenwijsheid heeft hij ook add, dcd en dyslectie. Complex setje etiketjes wat maakt dat ondanks dat hij slim en volgens diverse testen die geen rekening houden met die etiketjes makkelijk VWO zou moeten kunnen doen. Kan dat niet, misschien later, als ie uitgepuberd is en het leren door heeft...

Maar vooralsnog zien wij in het VO vaak kinderen die terug moeten stromen. Dat komt omdat er de laatste jaren hogere adviezen worden gegeven (vaak onder druk ook van ouders). 2/3e van de mensen is een vmbo'er, toch komt maar de helft daar in eerste instantie terecht maar stroomt er wel 2/3e uiteindelijk uit.

Mijn mentorklas, 3TL bestaat voor de helft (van 30) uit kinderen die vorig jaar nog op de havo zaten.

Veel VO scholen hebben de laatste jaren geen dakpanklassen meer. Je komt in de eerste klas meteen in havo of kader terecht. Dat speelt ook mee in de adviezen van de basisschool. Een mavo/havo advies wordt dan een havo advies onder het mom, laat het hem maar proberen.

Dat idee heb ik ook. In mijn basisschoolklas kregen 3 kinderen vwo advies. Ik was daar een van, maar ja, ik deed ook in groep 8 Frans, Spaans, wiskunde, Grieks en Latijn, dus niemand was verbaasd dat ik naar het gym ging.

Mijn oppaskindje heeft net ook vwo advies gekregen, net als 13 andere kinderen uit haar klas. Niet dat ik denk dat mijn oppaskindje geen vwo aankan hoor. Integendeel. Maar 14 in een klas en 3 in een klas vind ik best een groot verschil. En volgens mij zat ik niet op een hele slechte basisschool ofzo.
Mijn oudste zat in een klas waarvan vier kinderen een vwo-advies hebben gekregen. Drie daarvan zitten bij hem op school en zitten nog steeds op het vwo. Zijn gymnasiumklas begon met 25 kinderen, daar is nu nog de helft van over en het is al duidelijk dat nog een aantal gym 4 niet zal halen.

Zijn jongere broer ongeveer hetzelfde laken een pak, een stuk of vier naar het vwo, hij is de enige uit zijn klas die naar het gym is gegaan, alhoewel hij zijn eindcito verknald had, is hij zonder enig probleem aangenomen.

Blijkbaar is deze school niet zo bang voor afstromers, of calculeren ze een vrij groot percentage afstromers in.

Mijn eigen eindcito was heel lastig te duiden, voor rekenen zat ik nog te laag voor wat destijds de LOM-school was, taalkundig gezien zat ik op vwo-niveau en had dus nog wel een redelijke eindscore. Ik heb de mavo gedaan en had genoeg compensatiepunten om de 4 op een exact vak op te kunnen halen en heb op de havo een "pretpakket" genomen en ben zonder noemenswaardige inspanning geslaagd.

Maar met de eisen van tegenwoordig had ik waarschijnlijk geen enkel diploma gehaald. Ik heb dyscalculie en ben blijven steken op niveau groep 6/7 van de basisschool qua rekenen.
Wanneer een ouder het niet eens is met het schooladvies dan vinden ze het advies altijd te laag.

Tegenwoordig kunnen en moeten ten slotte alle kinderen minimaal atheneum doen.

Wanneer een kind vervolgens compleet ontspoort omdat het allemaal te hoog gegrepen is dan doet het kind onvoldoende zijn/haar best.

Wanneer gaan ouders nu eens in zien dat niet alle kinderen op het hoogste niveau kunnen acteren en soms ook emotioneel helemaal nog niet toe zijn aan de hoogst mogelijke studies.
Niet geschoten is altijd mis
Wanneer het advies VMBO TL is, dan is er minder aan de hand. Als het (onterecht) basis kader, bepaald het teveel de complete toekomst.
quote:Bitje93 schreef op 28 december 2014 @ 11:52:

Wanneer een ouder het niet eens is met het schooladvies dan vinden ze het advies altijd te laag.

Tegenwoordig kunnen en moeten ten slotte alle kinderen minimaal atheneum doen.

Wanneer een kind vervolgens compleet ontspoort omdat het allemaal te hoog gegrepen is dan doet het kind onvoldoende zijn/haar best.

Wanneer gaan ouders nu eens in zien dat niet alle kinderen op het hoogste niveau kunnen acteren en soms ook emotioneel helemaal nog niet toe zijn aan de hoogst mogelijke studies.

Je scheert voor het gemak alle ouders over een kam en overdrijft ook nog eens schromelijk.

De enige ouders die ik ken die jij beschrijft zijn mijn schoonouders. Die waarschijnlijk dan heel erg voorlijk waren, want dat "tegenwoordig" was 25 jaar geleden.

Van TO kun je dat niet beweren, want die is verdwenen en heeft zulke minimale informatie gegeven dat je daar echt geen conclusies uit kunt trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven