Zwanger, wat nu?

26-08-2014 18:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Jess, 20 jaar en heb een vaste vriend we zijn 1,5 jaar samen nu. Vanmorgen ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben, ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet aangezien ik nog studeer, zit in mijn laatste jaar nu. Ik heb ook PCOS dat betekend dat ik niet automatisch zwanger kan worden, vandaar dat dit best een schok voor mij is. Als ik naga wanneer mijn laatste menstruatie was, was dit begin mei, dus dan zal ik al ongeveer op 12 weken zitten.Ik heb het totaal niet zien aankomen en clearblue geeft aan dat ik al +5 weken zwanger ben. Ik vrees het ergste dat ik misschien al over de 12 weken ben; dus het al een echt mensje is. Ik weet niet of ik het wil laten weg halen of dat ik moeder wil worden, ik moet het ook allemaal even laten bezinken.. Heeft iemand hier nog meer ervaring met PCOS en zwanger zijn? Ik wil dit graag weten ook ivm mijn keuze. Het klinkt misschien egoïstisch maar ik heb in mijn toekomstbeeld geen kind, maar dit komt ook door het PCOS. Heb altijd gedacht dat het voor mij moeilijk gaat worden om kinderen te krijgen. Pff weet het echt allemaal eventjes niet meer. En aangezien ik geen vaste baan heb omdat ik nog op school zit, en mijn vriend ook niet word het allemaal nóg lastiger. Ook woon ik nog thuis en heb het mijn moeder nog niet verteld omdat ik denk dat die het al helemaal niet aankan.. Hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Groetjes Jess
Pfff heftig.

Weet je vriend het al? Ik zou dit eerst aan hem vertellen en hier samen een beslissing over maken!
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
@deksels Ja, mijn vriend weet het en hij staat volledig achter mij, welke keuze ik ook maak. Heb vrijdag een afspraak bij de dokter dus hopen dat ik dan wat meer weet hoeveel weken ik ben. De keuze was makkelijker geweest als kinderen krijgen vanszelfsprekend was voor ons.. Gr
Dat is inderdaad heftig. Mijn advies is eerst eens een echo te laten maken om te kijken hoever je daadwerkelijk bent. Aangezien je geen regelmatige cyclus hebt, is het moeilijk in te schatten wanneer je hebt geovuleerd.

Succes!
quote:jessss13 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 18:28 @deksels Ja, mijn vriend weet het en hij staat volledig achter mij, welke keuze ik ook maak. Heb vrijdag een afspraak bij de dokter dus hopen dat ik dan wat meer weet hoeveel weken ik ben. De keuze was makkelijker geweest als kinderen krijgen vanszelfsprekend was voor ons.. Gr

Een heftige keuze blijft het sowieso, of je nu pcos of niet hebt. Heel fijn dat je vriend zo gereageerd heeft! Gaat hij ook met je mee naar de dokter?

Weet je toevallig ook of de dokter een echo apparaat heeft om het termijn te bepalen?

Anders zal hij je daarna nog doorsturen naar een gynaecoloog of verloskundige.

Als je een goede band met je moeder hebt, kun je haar dan niet voor vrijdag inlichten? Wellicht kan ze je van goed advies voorzien en een grote steun zijn? Deze keuze is natuurlijk heel persoonlijk, maar mijn moeder kent mij beter dan wie dan ook en zou mij in een dergelijke situatie wel kunnen helpen. Hoe moeilijk het ook is om dit te vertellen.

Sterkte! Ik hoop dat je snel een weloverwogen beslissing kan maken, welke deze ook mag zijn.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Jeetje wat heftig voor je!

Ik kan je helaas geen advies geven dat zullen jij en je vriend echt zelf moeten beslissen! Maak geen overhaaste beslissing waar je later misschien spijt van krijgt ook al lijkt het nu allemaal onmogelijk voor alles is een oplossing.
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Je laatste menstruatie zegt bij jou niets over hoelang je nu zwanger zou kunnen zijn. Maak zo snel mogelijke en afspraak bij je huisarts en laat een echo maken of maak een afspraak bij een abortuskliniek. Deze klinieken kunnen je ook helpen bij het maken van een beslissing rondom ongeplande zwangerschap en zullen ook meteen een echo maken om te kijken hoe ver je bent.
Sterkte met het nemen van je beslissing.
Elmira, dat hoeft toch niet gelijk een abortuskliniek te zijn? Dat is gelijk een heel heftige omgeving voor iemand die de keuze nog niet heeft gemaakt. Ik zou toch echt dan naar een gynaecoloog gaan.

En stel, ze wil het houden.. Dan moet ze later tegen het kind zeggen dat de eerste echo in een abortuskliniek was.

Hiermee wil ik trouwens absoluut niet het idee wekken tegen abortus te zijn. Baas in eigen buik.
quote:deksels schreef op 26 augustus 2014 @ 18:42:

Elmira, dat hoeft toch niet gelijk een abortuskliniek te zijn? Dat is gelijk een heel heftige omgeving voor iemand die de keuze nog niet heeft gemaakt. Ik zou toch echt dan naar een gynaecoloog gaan.

En stel, ze wil het houden.. Dan moet ze later tegen het kind zeggen dat de eerste echo in een abortuskliniek was.

Hiermee wil ik trouwens absoluut niet het idee wekken tegen abortus te zijn. Baas in eigen buik.

Ik begrijp je gedachte, ik had eerst hetzelfde gevoel erbij. Maar nu weet ik dat het niet zo heftig is als het klinkt, ja ze voeren abortussen uit, maar dat is niet hun 'doel' ofzo. Ze willen je graag helpen bij de beslissing en hebben erg veel ervaring, de juiste personen om naar door te verwijzen etc. Plus een gynaecoloog kost erg veel geld, zo'n kliniek niet (weer: persoonlijke ervaring, misschien is niet alles hetzelfde).

En hulpverleners zullen je niet veroordelen dat je eerste echo daar was, je was ongepland zwanger en wilde je goed informeren, daar is niets mis mee! En je kindje is zeker niet minder gewenst als je besluit het te houden.
Maar als je zwanger bent en je gaat naar de gyn, dan wordt dat vergoed vanuit je basisverzekering toch?
.
Ja en de termijnecho wordt vergoed. Alleen voor het bezoek aan de gynaecoloog betaal je eigen risico, niet voor de echo!
Elmira, zoals jij het beschrijft, begrijp ik het wel. Alleen de naam van de arbortuskliniek zou mij een heel negatief gevoel geven.
Je vraagt ook naar ervaringen met pcos en zwanger worden, ik denk omdat je wil inschatten of dit je 'enige' kans is?

Helaas kan daar denk ik geen zinnig antwoord op gegeven worden. Ik heb pcos en weet sinds een week dat ik zwanger ben, en dat zonder medicatie o.d. Maar dat is wel een grote meevaller en verrassing! Er zijn wel percentages, volgens mij is ongeveer 50 % van de vrouwen met pcos met behulp van medicatie binnen een jaar zwanger. Dat zegt dus heel weinig... Jij bent nu spontaan' zwanger, het werkt dus af en toe wel, maar of het een volgende keer weer werkt? Met medicatie heb je een redelijke kans, maar garanties heb je niet.

Veel sterkte met je keuze!
Een clearblue die 5+ aangeeft? Welke is dat dan? Ik dacht dat ze er alleen tot 3+ waren.

Wel heel veel sterkte met je beslissing en toch gefeliciteerd met je zwangerschap mocht je het houden!
Ik denk dat je niet zondermeer moet aannemen dat je moeder het niet aankan. Ze is al een stuk ouder dan jij en ze heeft al een hele berg levenservaring en ze heeft zelf ook kinderen gekregen. Misschien kan ze je juist helpen hier mee om te gaan. Het lijkt me juist dat je moeder een belangrijke factor voor je is.

Misschien kunnen je ouders het eerste jaar helpen zodat je je school af kunt maken en dan is het voor hun wel zo prettig als ze meteen op de hoogte zijn.

Wat betreft je PCOS: anderen hebben het al gezegd: misschien is dit een kans die je moet grijpen omdat je niet weet of het ooit nog weer gebeurd.

Aan de andere kant kan niemand jou vertellen hoe je je leven moet inrichten.

Over de gyneacoloog: ik denk omdat je pcos hebt, je automatisch langs een gyn zult moeten omdat je een medische indicatie hebt..en dan wordt het gewoon vergoed vanuit het basispakket.
@Prulletje, de test zelf gaf 3+ aan idd, maar in de bijsluiter staat dat dat betekend dat de dokter 5+ aan zou geven.. En heb het inmiddels aan mijn moeder verteld en die zegt dat welke keuze ik ook maak ze mij niet er mee zal laten zitten; ook financieel gezien niet. Ze is ergens wel teleurgesteld, maar ze probeert het niet te veel te laten merken aan mij dus ben erg blij met haar reactie. Bedankt voor al jullie reacties!
Fijn dat je moeder je steunt!

Laat je ons weten welke keuze je hebt gemaakt?
Wat heftig meis!

Fijn dat je vriend en moeder achter je staan.

Succes met je keuze.
En Jessss13, hoe gaat het nu met je? Heb je inmiddels een beslissing genomen?
Waarom een kinderlozetoekomst voor je zien als je hoort dat je PCOS hebt? Het betekend niet dat je automatisch niet zwanger kan raken. Het betekend dat je veel eerder terecht kan om hulp te krijgen bij het zwanger worden. Er zijn genoeg andere vrouwen zonder PCOS die er langer over doen dan vrouwen met..

Wat is je keuze geweest?
Hele tijd verder (was even aan mij voorbij gegaan). Maar heb toch de keuze genomen om het te laten afbreken. Was 6 weken, en het hartje klopte nog niet. Heb vrede met mijn keuze en heb er emotioneel gezien ook geen last van gehad. Wel lichamelijk veel klachten gehad, het was uiteindelijk toch niet allemaal goed weggehaald en heb nog een lange tijd bij de gynaecoloog gelopen om van mijn krampen en bloedverlies af te komen, ook al is dit uiteindelijk op een natuurlijke manier verlopen. Bedankt voor al jullie advies! xx
Hey! Ik wil even reageren op je verhaal met betrekking tot het PCOS gedeelte. Ik ben 21 jaar en op mijn 17e werd ook PCOS "geconstateerd". Na gestopt te zijn met de pil, om vervolgens ongeveer een jaar niet ongesteld te worden ben ik naar het ziekenhuis gegaan en heb ik meerdere onderzoeken gehad. Conclusie: ik had PCOS en moest maar terug komen als ik een kinderwens had. Dit werd letterlijk zo gezegd! Ik ging er dus ook vanuit dat spontaan zwanger worden vrijwel niet mogelijk was en was hier erg verdrietig om. Wat bleek een jaar geleden.. Ik werd gewoon weer regelmatig ongesteld (kon er de klok op zetten gewoon) en een halfjaar later was ik spontaan zwanger. Ik gebruikte geen anticonceptie omdat ik dacht dat het niet mogelijk was (zonder hele medische molen) en ik een vaste vriend heb. Mijn eerste zwangerschap is helaas een vroege miskraam geworden maar inmiddels ben ik 20 weken zwanger van ons zoontje en zielsgelukkig. Bij de gynaecoloog werd mij verteld dat er van PCOS absoluut geen sprake was. Dit hebben maar liefst drie gynaecologen bevestigd.

Omdat ik geen vrouwen van mijn leeftijd ken waarbij ook PCOS geconstateerd werd wil ik graag aan je vragen hoe ze het bij jou hebben onderzocht en hoe ze tot de conclusie PCOS kwamen? En heb je het na je abortus ook nog eens laten checken? Gewoon uit interesse hoor, spontaan zwanger met PCOS komt zo weinig voor (als ik de verhalen op internet lees) dat ik enorm benieuwd ben naar jou

Vervelend dat het lichamelijk niet in één keer goed is gegaan maar wel fijn dat je je emotioneel prima voelt
---

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven