Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IV

29-12-2014 16:56 3035 berichten
Deel I, II en deel III zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...

De link naar deel I: http://forum.viva.nl/foru ... ties/list_messages/161276

De link naar deel II: http://forum.viva.nl/foru ... s-ii/list_messages/166328

En de link naar deel III: http://forum.viva.nl/foru ... -iii/list_messages/185739
anoniem_201872 wijzigde dit bericht op 29-12-2014 17:22
Reden: linkjes deel 1 en 2 toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:aspirientje schreef op 07 januari 2015 @ 11:33:

Een vriend van ons zit nogal op zijn geld.

Op 2de kerstdag is er altijd een jogging in de stad. Leuk, ik had die vorig jaar al gelopen, dit jaar twee vrienden aangespoord om mee te doen. 8km. Loopt vriend al weken te blazen dat hij op zijn basisconditie 4km zo uitloopt. Wij: nou, mooi dan, loop maar mee want het is 2 keer een lus van 4km en dan lopen wij gewoon nog een rondje meer. Plots kon hij nog maar 2km lopen, maar brute pech, had je maar niet zo hoog van de toren moeten blazen. Even weddenschap opgezet met hem: meelopen of een etentje betalen.

Inschrijvingsgeld was iets van een 15 euro voor de 4km, 18 voor de 8 denk ik, maar daarvoor krijg je ook wel een kwaliteitsvol loopshirt en een leuke loopwedstrijd.

Nee, daar haakte hij toch op af hoor. Veel te veel geld, want hij had net een nieuwe gitaar van 300 euro gekocht. Kan best, geen probleem, dan kom je toch gewoon met de rest van de vrienden mee supporteren?

Nee, want dan moet hij een ticketje voor de metro betalen en hij zou dan vast ook wel weer iets drinken op de kerstmarkt.

Toch een beetje jammer dat je in je sociaal leven snijdt omdat het geld kost. Zeker tijdens een uitstap die je echt zo duur/goedkoop maakt als je zelf wilt.

Dat etentje beweert hij te geven als hij ooit aan het werk is. Ik schrijf het alvast op.

Hij heeft dus geen werk. Heeft hij een uitkering? Zo ja, dan zal hij zuinig aan moeten doen en kan dat tientje voor een paar drankjes een heel verschil maken.

En als jullie zulke goede vrienden zijn dan kun je hem ook aanbieden wat drankjes te betalen of gewoon gezellig bij hem op visite gaan. Dat kost niks. Dan hoeft hij ook niet in zijn sociale leven te snijden.
Ik ga niet in de verdediging gaan over een leuke weddenschap die op zijn aangeven werd opgesteld. En als dit het enige was wat hij flikt, doet het er ook helemaal niet toe.

Maar ok dan, dan ben ik maar een slechte vriendin.
quote:aspirientje schreef op 07 januari 2015 @ 12:45:

Ik ga niet in de verdediging gaan over een leuke weddenschap die op zijn aangeven werd opgesteld. En als dit het enige was wat hij flikt, doet het er ook helemaal niet toe.

Maar ok dan, dan ben ik maar een slechte vriendin.Als je vriend anders is dan nu uit je verhaal blijkt, dan had je zelf je verhaal completer moeten brengen, in plaats van nijdig te worden omdat de reacties je niet aanstaan.

Dat die weddenschap zijn initiatief was stond er niet bij, dat maakt het allemaal anders natuurlijk .

Ik snap wel dat je het soms lastig vind dat hij zo op zijn centen zit (zoals jij dat omschrijft, wij weten naast dit verhaal natuurlijk niet hoe hij verder met zijn geld omgaat).

Ik kan ook wel eens balen als vriendinnen bv niet naar een terrasje willen, omdat ze dan liever voor dat geld een fles drank kopen en thuis wat gaan drinken.

De sfeer is natuurlijk veel leuker als je er even uit bent met z'n allen, dan dat je thuis zit.

Daar doe je het uiteindelijk ook voor.

Maar als ik het goed begrijp heeft je vriend dus een uitkering?

En die gitaar zal er dan best wel inhakken voor die maand.

Veel mensen geven liever niet veel uit aan een gezellige dag, en weer veel andere mensen letten dan juist niet op de kosten voor een gezellige dag.

Als jij dan de ene bent en je vriend de ander, kan dat inderdaad frustrerend zijn soms.

Maar aangezien jullie vrienden zijn, is dat iets wat jullie van elkaar moeten accepteren.

Misschien komt het op ons anders over dan je het bedoelde.

Laat gaan.
Mijn schoonmoeder vroeg mij een keer wat ik van producten van het merk fa vond voor onder de douche.

Geen idee hoe ze daarbij kwam, maar ik vertelde dat ik het op zich lekker vind ruiken, maar het nooit koop omdat ik daar jeuk en uitslag van krijg.

Vervolgens werd ze pissig en chagrijnig, waarna schoonvader riep dat hij niet begreep waarom ze er zo nodig over moest beginnen.

Toen kwam de uitleg:

Schoonmoeder had een fa cadeaupakket van een van de bewoners van haar werk gejat, want zij deed er volgens haar toch niks mee en was van plan dit voor mijn verjaardag te geven en dat kon nu dus niet meer.

Ze had verwacht dat ik zou zeggen dat ik het erg lekker vond zodat zij kon doen alsof ze die daarna speciaal voor mij uitgezocht heeft.

Zij vond absoluut niet dat het gestolen was, want bewoner deed er toch niks mee en heeft niet eens in de gaten dat het zomaar weg is. Ik vind dat als je in de zorg werkt, je je in een machtspositie bevindt waarin het niet eens geoorloofd is om aan iemand te vragen of je iets van ze mee mag nemen, maar dit is meer iets voor een ander topic.

De sfeer was goed verziekt kan ik je in elk geval vertellen.

Echt bizar.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Schoonmoeder is gek!
Ja, dit was ongeveer een week voor mijn verjaardag, maar omdat het nu weer rond deze tijd van het jaar is kwam ik er weer op na het lezen van de nieuwe gierige acties op dit forum.

Er zijn nog veel meer van dit soort acties van haar.

Ik heb hier ook al eerder iets over een fles wijn gepost.

Ben er ook achter gekomen dat het in de familie zit. Ik hoop niet dat het een generatie overslaat en de kinderen van mij en mijn vriend ook zo worden.
quote:saartje- schreef op 07 januari 2015 @ 13:11:

Mijn schoonmoeder vroeg mij een keer wat ik van producten van het merk fa vond voor onder de douche.

Geen idee hoe ze daarbij kwam, maar ik vertelde dat ik het op zich lekker vind ruiken, maar het nooit koop omdat ik daar jeuk en uitslag van krijg.

Vervolgens werd ze pissig en chagrijnig, waarna schoonvader riep dat hij niet begreep waarom ze er zo nodig over moest beginnen.

Toen kwam de uitleg:

Schoonmoeder had een fa cadeaupakket van een van de bewoners van haar werk gejat, want zij deed er volgens haar toch niks mee en was van plan dit voor mijn verjaardag te geven en dat kon nu dus niet meer.

Ze had verwacht dat ik zou zeggen dat ik het erg lekker vond zodat zij kon doen alsof ze die daarna speciaal voor mij uitgezocht heeft.

Zij vond absoluut niet dat het gestolen was, want bewoner deed er toch niks mee en heeft niet eens in de gaten dat het zomaar weg is. Ik vind dat als je in de zorg werkt, je je in een machtspositie bevindt waarin het niet eens geoorloofd is om aan iemand te vragen of je iets van ze mee mag nemen, maar dit is meer iets voor een ander topic.

De sfeer was goed verziekt kan ik je in elk geval vertellen.Waaaat? Je schoonmoeder werkt in de zorg en heeft gewoon producten van een cliënt gejat!! Dat kan echt niet hoor! Ga je haar baas inlichten?
Ik heb er mee gedreigd en heb het niet gedaan omdat ik bang was dat ik mijn vriend kwijt zou raken. Hij is namelijk heel erg gek op zijn moeder en ziet mij meer als de boosdoener dat we niet samen door een deur kunnen.

Ik heb geen idee of je dat jaren later alsnog kunt doen, maar eigenlijk heb ik wel spijt dat ik het niet gedaan heb. Toen ik dat verhaal zat te typen merkte ik wel dat dat mij nog wel dwars zit.

Niet dat ze mij een gejat cadeau wil geven, want ik ben nu wel ongevoelig geworden voor dat soort asociale acties van haar kant, maar dat ze het van iemand heeft die eigenlijk weerloos is en misschien al geen nee durft te zeggen in een afhankelijke situatie.
quote:saartje- schreef op 07 januari 2015 @ 13:47:

Ik heb er mee gedreigd en heb het niet gedaan omdat ik bang was dat ik mijn vriend kwijt zou raken. Hij is namelijk heel erg gek op zijn moeder en ziet mij meer als de boosdoener dat we niet samen door een deur kunnen.

Dit lijkt mij veel erger dan een lijpe schoonmoeder hebben.
Die schoonmoeder vind ik driedubbel maf. Een cadeaupakket meenemen van een cliënt, dat cadeaupakket willen geven als verjaardagscadeau en dan nog pissig worden als jij zegt dat je Fa niet fijn vindt. Wat een raar mens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:zomaardus schreef op 07 januari 2015 @ 13:55:

[...]

Dit lijkt mij veel erger dan een lijpe schoonmoeder hebben.Gelukkig is de tijd voorbij dat ik niet voor mijzelf op durfde te komen omdat ik bang ben wat vriend er van vindt. Sindsdien is hij ook gaan inzien dat sommige dingen veel te ver gaan. Anders had ik het ook niet meer met hem vol gehouden denk ik. Er zitten nu ook consequenties aan haar gedrag en sindsdien houdt ze zich steeds meer in.
quote:aspirientje schreef op 07 januari 2015 @ 11:33:

Een vriend van ons zit nogal op zijn geld.

Op 2de kerstdag is er altijd een jogging in de stad. Leuk, ik had die vorig jaar al gelopen, dit jaar twee vrienden aangespoord om mee te doen. 8km. Loopt vriend al weken te blazen dat hij op zijn basisconditie 4km zo uitloopt. Wij: nou, mooi dan, loop maar mee want het is 2 keer een lus van 4km en dan lopen wij gewoon nog een rondje meer. Plots kon hij nog maar 2km lopen, maar brute pech, had je maar niet zo hoog van de toren moeten blazen. Even weddenschap opgezet met hem: meelopen of een etentje betalen.

Inschrijvingsgeld was iets van een 15 euro voor de 4km, 18 voor de 8 denk ik, maar daarvoor krijg je ook wel een kwaliteitsvol loopshirt en een leuke loopwedstrijd.

Nee, daar haakte hij toch op af hoor. Veel te veel geld, want hij had net een nieuwe gitaar van 300 euro gekocht. Kan best, geen probleem, dan kom je toch gewoon met de rest van de vrienden mee supporteren?

Nee, want dan moet hij een ticketje voor de metro betalen en hij zou dan vast ook wel weer iets drinken op de kerstmarkt.

Toch een beetje jammer dat je in je sociaal leven snijdt omdat het geld kost. Zeker tijdens een uitstap die je echt zo duur/goedkoop maakt als je zelf wilt.

Dat etentje beweert hij te geven als hij ooit aan het werk is. Ik schrijf het alvast op.Ik vind je nogal negatief over die vriend. Misschien heeft hij met een beperkt inkomen lang gespaard voor een gitaar die hij dolgraag wilde hebben en is hij nu blut. Kwestie van prioriteiten. Sociale activiteiten komen niet ten allen tijde voor iedereen op de eerste plaats.
Eens met Amarna.

Ik vind die weddenschap ook erg raar klinken, nadat hij al had gezegd dat hij maar 2 kilometer had gelopen moest hij opeens meelopen of een etentje betalen. Eh, dat is toch geen weddenschap?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gierig of vreemd...

Kwam net één van mijn buren naar boven lopen om een plastic tasje uit een tas met allemaal tasjes te halen (jatten) dat voor mijn deur staat. (Ik woon helemaal boven dus behalve de schoonmaker en gezinsleden komt normaal niemand)

Buur, rare actie hoor als je dit leest.
Prrrr, mauw miawwwww.
Dubbel
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:nausicaa schreef op 04 januari 2015 @ 21:18:

Boebezoebe: als het om 7 euro op een vakantie gaat, vind ik het ook miepen. Maar er zijn mensen die áltijd het duurste van de kaart bestellen, twee extra whisky en een duur dessert, en dan toch altijd willen splitten. Die dus gewoon graag misbruik maken van anderen. Dat die anderen dat een keer zat worden, snap ik best.

Van mezelf: ik was stagair, zonder vergoeding, dus had alleen 69 euro/maand stufi. We gingen met mijn afdeling uit eten. Ik had van tevoren gezegd dat ik niet veel geld had, maar dat was geen probleem, we gingen het toch goedkoop houden. Ik dus het goedkoopste van de kaart besteld, een een cola (drink sowieso geen alcohol). De rest ging uitgebreid aan de steak, flessen wijn, aperitieven, desserts, irish coffee. En toen de rekening kwam, gewoon roepen: we delen wel gewoon door 8 toch? Anders is het zo'n gedoe. Met als gevolg dat ik bijna 50 euro kwijt zou zijn ipv de 18 euro die ik gekost had. Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt om te zeggen dat ik dat niet zo'n goed idee vond. Dat vond een aantal mensen belachelijk, maar uiteindelijk mocht ik wel mijn eigen deel betalen. Misschien gierig, maar voor mij maakte die 30 euro echt heel veel verschil, en ik had het van tevoren aangegeven.Wij houden de stagiairs altijd vrij met etentjes.
Sinds mij dat gebeurde, houd ik de stagiairs dus ook vrij. Als ik ze uitnodig om mee te gaan iets drinken of eten, meld ik er meteen bij 'op onze kosten', zo sat ze ook niet om financiele redeem hi even te twijfelen om uberhaupt mee te gaan.
quote:saartje- schreef op 07 januari 2015 @ 13:11:

Toen kwam de uitleg:

De sfeer was goed verziekt kan ik je in elk geval vertellen.

Echt bizar, geen woorden voor.
Wij gingen altijd met een groepje [4a5 mensen]

of op vrijdag of zaterdag uit en het was de gewoonte om om de beurt een rondje te betalen.

Iedereen nam eigenlijk wel een mix tot we bij een vriendin van mij uit kwamen het was haar beurt en we mochten alleen colo/up/sinas. Ik heb tegen een andere meid uit het groepje gezegt zullen we voortaan samen uit gaan. wij deden nooit moeilijk over een drankje betaen als de 1 zijn drankje duurder was dan de anderen
quote:winnie2000 schreef op 08 januari 2015 @ 09:09:

Wij gingen altijd met een groepje [4a5 mensen]

of op vrijdag of zaterdag uit en het was de gewoonte om om de beurt een rondje te betalen.

Iedereen nam eigenlijk wel een mix tot we bij een vriendin van mij uit kwamen het was haar beurt en we mochten alleen colo/up/sinas. Ik heb tegen een andere meid uit het groepje gezegt zullen we voortaan samen uit gaan. wij deden nooit moeilijk over een drankje betaen als de 1 zijn drankje duurder was dan de anderen

Iemand buitensluiten vind ik ook niet erg aardig.

Waarom maken jullie niet aan het begin van de avond een pot?
quote:Bieb2.0 schreef op 08 januari 2015 @ 14:56:

[...]

Iemand buitensluiten vind ik ook niet erg aardig.

Waarom maken jullie niet aan het begin van de avond een pot?

Nou idd. Heel aardig hoor iemand buitensluiten.

Misschien had ze gewoon niet zoveel geld?

Wij kunnen ook niet veel rondjes geven. Vrienden weten dat. Ze vinden het geen probleem dat wij 2 rondjes doen en zij 5. ( wij drinken niet steeds op hun kosten, slaan ook vaak over. Zij drinken meer en sneller).

Met een pot waarin iedereen hetzelfde afgesproken bedrag doet kun je dit soort dingen voorkomen.

Het gaat om de gezelligheid toch?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Of nog beter: gewoon geen pot doen dan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven