Werk & Studie alle pijlers

Leren workshops geven

13-01-2015 14:09 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar maanden ga ik voor het eerst een workshop geven. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen, maar zou graag nog meer handvatten hebben als het gaat om het uitvoeren van een workshop. De inhoud is er, net zoals de deelnemers, maar nu nog de juiste vormgeving. Ik heb natuurlijk al wel een beetje een idee, maar ik wil echt heel erg goed voor de dag komen. Als deze workshop goed gaat, dan heb ik kans dat ik vaker gevraagd zal worden.

Kent iemand een goede 'training' waarbij je leert hoe je het beste een workshop opbouwt, hoe je je het beste opstelt als je een workshop geeft en waar je aan moet denken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Nodig wat vrienden uit en geef de workshop voor hen. Dan kom je vanzelf dingen tegen.
Wat voor soort workshop is het? Iets creatiefs of iets met persoonlijke ontwikkeling? Het verschilt wel van aanpak en waar je kunt zoeken naar voorbeelden/lesplannen.

Sowieso zou ik voor jezelf de doelen formuleren en alles opschrijven wat je nodig hebt. Maar daar had je waarschijnlijk zelf al aan gedacht ;) succes iig!
Kun je wat specifieker zijn? Wat je gaat doen in de workshop? Zelf geef ik vaak creatieve workshops aan kinderen. Ik werk in het onderwijs dus voor mij ks het gewoon een lesvoorbereiding.

Als je nog nooit een les hebt voorbereid dan zou je dat misschien wel even in schema op papier moeten zetten. Doe je het eenmaal vaker, dan lukt het ook wel 'in je hoofd'.
In je workshop in ieder geval concreter en duidelijker zijn dan hier
En maak een duidelijke tijdsplanning. Als je twee uur hebt, bepaal dan hoeveel tijd er is voor alle afzonderlijke onderdelen. Zelf wel eens een workshop gehad die 50% van de tijd uitliep! Als iets duurt van 20,00 tot 22.00 uur dan willen je klanten er om 23.00 uur echt niet meer zitten!
quote:sandt2.0 schreef op 13 januari 2015 @ 14:50:

En maak een duidelijke tijdsplanning. Als je twee uur hebt, bepaal dan hoeveel tijd er is voor alle afzonderlijke onderdelen. Zelf wel eens een workshop gehad die 50% van de tijd uitliep! Als iets duurt van 20,00 tot 22.00 uur dan willen je klanten er om 23.00 uur echt niet meer zitten!En ook niet al om 21:00 naar huis!
De inhoud is vaak leidend voor de vorm. Daarnaast is het doel ook van belang.

wil je de deelnemers individueel aan het werk zetten of is het een groepsopdracht?

Leren de deelnemers een vast stramien of is er juist veel vrijheid?

In beide gevallen moet je iets achter de hand houden waarmee je kan ingrijpen wanneer deelnemers blokkeren door gebruik/overmaat aan vrijheid.

In wat voor ruimte geef je de workshop. Speelt deze zich in een of meerdere ruimtes af? Is er ruimte om eventueel in kleinere groepen te splitsen? kun je daar ook een presentatie geven mbv een projectiescherm? Etc etc.

Tijdens de workshop zijn deelnemers net kinderen: positieve punten benadrukken en negatief gedrag negeren. Wat dat laatste betreft is het ook altijd handig om te weten of je deelnemers verplicht aanwezig moeten zijn van een derde partij.
quote:Sorende schreef op 13 januari 2015 @ 14:53:

[...]

En ook niet al om 21:00 naar huis! Dat ook niet nee! Dat uitlopen heb ik zelf nogal eens ervaren. Mijn creatieve workshops aan kinderen zijn op school, en dan heb ik echt een uur. Op vaste tijd gaat de school uit. Vijf minuten te vroeg klaar dan gaan ze lopen klieren, vijf minuten te laat dan heb je gelijk een aantal verontruste ouders in je klas. Dat is echt op de minuut plannen. Ik leer elke keer dat beter te doen!
Besteed ook aandacht aan de afronding van je workshop. Wil je nog iets zeggen? Ervaringen horen van de deelnemers? Hen stof meegeven tot nadenken, afrondende opdracht? Het is vervelend als je pas tijdens de workshop zelf eraan denkt hoe je de workshop wilt afsluiten.

Je wilt de deelnemers natuurlijk met een positief en goed gevoel naar huis laten gaan. Het zou raar zijn als iedereen op een gegeven moment gewoon maar weggaat. Tevreden klanten kunnen voor meer klanten zorgen!
Oefen!

Zoek slachtoffers en draai je programma. Zo zal je al een aantal dingen tegen komen, waar je niet of onvoldoende aan gedacht hebt.

Bedenk wat voor een persoon je bent. Sommigen werken het liefste volgens een vast stramien, anderen improviseren het liefste rondom een raamwerk. Ik ben zelf meer van de improvisatie, wat wel betekent dat je je raamwerk ergens als een reminder moet houden zodat je geen punten vergeet (als dat van belang is tenminste, soms kun je je volledig door improvisatie laten leiden).

Zorg dat de materie je vertrouwd is.

Maar belangrijkste is oefenen, oefenen en oefenen en feedback gebruiken. Naarmate je een workshop vaker doet, zul je geroutineerder (en vaak beter) worden.
En zorg voor koffie, thee en een klein koekje. Niet iedereen denkt daar aan.
Dank je wel voor jullie reacties! Ik ben inderdaad niet specifiek geweest in mijn OP, maar ik meende dat dat niet nodig was. Ik wil vooral informatie over het principe "workshop". Inhoudelijk is het klaar, beheers ik de materie. Maar het is misschien toch wel duidelijker om voor de volledigheid wat uitleg te geven.

De workshop heb ik dus al helemaal uitgeschreven. Het is een onderdeel van een grote training. Het is een 5 daagse training waar mensen zich zelf voor opgeven. De training bestaat uit verschillende onderdelen; van creatieve onderdelen tot serieuze onderdelen. Ik neem een creatief onderdeel voor mijn rekening. Het is een workshop die, zoals het woord al zegt, vooral bestaat dingen doen. Dus wat uitleg en daarna een opdracht. Zowel zelfstandig, in groepjes en met z'n allen. Het geheel duurt zo'n 2,5 à 3 uur. De workshop is al helemaal klaar, maar ik ben niet gewend om het in workshop vorm te geven. Aan informatie dus geen gebrek, maar hoe breng ik dit op een interessante manier. Hoe zorg ik dat de deelnemers van de workshop het leuk hebben en toch veel leren?
Zaken als eten en drinken zijn aanwezig.
Echt, ook met je uitleg erbij is het veel te weinig concreet.

"Dingen doen": achter de computer, schilderen, schrijven, koken, elkaars haar vlechten?

"Creatief": in de zin van artistiek, in de zin van "out of the box", in de zin van "niet serieus" (jouw tegenstelling), anders, namelijk?

Zowel zelfstandig, in groepjes en met z'n allen: dat lijkt me erg veel in 2,5 à 3 uur, zeker als je weinig ervaring hebt. Hoe lang voor elk onderdeel?

Een even vage tip, geef antwoord op de volgende vragen: wat is je doel met de workshop? Wat moeten de deelnemers na afloop geleerd hebben? Wat draagt jouw opdracht daaraan bij en op wat voor manier? Hoe past het in het geheel van de training?

Het gaat dus om ''dingen doen", niet om de informatie die jij allemaal hebt en wilt vertellen. Bij de gemiddelde creatieve opdracht valt er weinig uit te schrijven, dan is het een kwestie van beknopt uitleggen en mensen verder zelf zo veel mogelijk laten ontdekken. Hou je inleiding zo kort mogelijk en geef dan de opdracht. Je wandelt daarna langs de groepjes en geeft op het juiste moment een duwtje hier en een duwtje daar. Na afloop laat je ze presenteren en geef jij (per groepje) een samenvatting van wat ze ervan geleerd kunnen hebben.

Groepjes: hoe komen de groepjes tot stand, wijs je mensen aan, moeten ze het zelf regelen? Is er een rolverdeling binnen de groepjes? Hoe zorg je dat iedereen binnen een groepje actief een bijdrage levert?
Nog een aanvulling: als je workshop onderdeel is van een grotere training, hou dan in de opbouw rekening met wat ervoor en erna komt. Als de mensen net twee uur theorie hebben aangehoord, laat ze dan meteen aan het begin iets doen, iets zelf ontdekken, al is het maar 10 minuten. Geef daarna pas weer nieuwe theorie. Als het 's ochtends na de koffie is, kun je wel beginnen met een langere uitleg. Als het op de eerste dag is en de mensen elkaar niet kennen, vormen de groepjes zich waarschijnlijk niet vanzelf. Enzovoort.
het begint bij het formuleren van een helder en haalbaar doel. Een workshop "uitschrijven" begrijp ik niet
Dank je Korenwolf voor je tips. Daar kan ik wel wat mee.

Ok, dus nog niet specifiek genoeg. Helaas kan (wil) ik het hier echt niet specifieker neer zetten.

Met de tips die gegeven zijn, kan ik al heel veel kanten op. Ik ga de gestelde vragen zeker beantwoorden en naast mijn al bestaande workshop leggen. Dan kan ik toetsen of het zo klopt. Mijn precieze plek binnen de training weet ik nog niet. Het kan inderdaad 's ochtends, 's middags of 's avonds zijn. Maar het zal nooit op de eerste dag zijn. Voor die dag zijn al vaste trainingen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 januari 2015 @ 17:54:

het begint bij het formuleren van een helder en haalbaar doel. Een workshop "uitschrijven" begrijp ik niet

Ook niet te letterlijk, maar het was om aan te geven dat de inhoud klaar is. Nu moet het nog een mooi vat gegoten worden.

Formuleren van een helder en haalbaar doel: dat ga ik doen. Dank je wel!
En zorg dat je voldoende materialen hebt om je creatieve ding te doen. Niets zo irritant als 12 deelnemers die met zijn allen met 1 tangetje moeten doen. Ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zorg ook dat je weet wat de deelnemers voor voorkennis hebben. Als je gaat mozaïeken en 9 van de 10 doen dat voor de derde keer, dan is je instructie heel anders dan als het voor iedereen nieuw is!

En als je die info van derden krijgt, check het dan nog even aan het begin van de workshop. Ik heb wel eens aan groep vier staan uitleggen hoe je een muizentrappetje maakt. Volgens de leerkracht de beheersten de kimderen dat niet. In mijn ogen was het werkje groep twee niveau. En inderdaad ik stond daar met twee enorme stroken uit te leggen hoe dat moest, zeiden die kinderen: 'Oh dat deden we in groep twee al!' Dus ik had kunnen volstaan met: 'Maak een muizentrappetje.'
quote:himalaya schreef op 13 januari 2015 @ 18:11:

En zorg dat je voldoende materialen hebt om je creatieve ding te doen. Niets zo irritant als 12 deelnemers die met zijn allen met 1 tangetje moeten doen. Ofzo.En dat de laatste mensen ook nog keus hebben. Dat je niet omdat je de laatste bent iets moet nemen omdat er niks anders meer is!
quote:jules schreef op 13 januari 2015 @ 17:59:

[...]

Ook niet te letterlijk, maar het was om aan te geven dat de inhoud klaar is. Nu moet het nog een mooi vat gegoten worden.

Formuleren van een helder en haalbaar doel: dat ga ik doen. Dank je wel!Dat doel zou al bij de inhoud moeten horen, of niet? Ik dacht eerst te begrijpen dat je op zoek was naar werkvormen of tips voor een planning van de workshop maar dat de inhoud al vaststaat en wilde je het boek "50 creatieve werkvormen" aanraden maar hoe meer ik lees, hoe meer ik in verwarring raak over "de workshop", dus geen idee of je hier wat aan hebt
Ik heb wel eens mensen heel creatieve dingen laten doen met data-analysetools in een workshop als onderdeel van een grotere training over pensioenfondsen enzo. Lijkt me, zo op het oog, net iets anders dan een workshop bloemschikken in een training spirituele ontwikkeling voor crypto-agnosten.

Maar misschien niet, met de laatste heb ik geen enkele ervaring.
quote:cecelie schreef op 16 januari 2015 @ 22:26:

[...]

Dat doel zou al bij de inhoud moeten horen, of niet? Ik dacht eerst te begrijpen dat je op zoek was naar werkvormen of tips voor een planning van de workshop maar dat de inhoud al vaststaat en wilde je het boek "50 creatieve werkvormen" aanraden maar hoe meer ik lees, hoe meer ik in verwarring raak over "de workshop", dus geen idee of je hier wat aan hebt

Inhoud staat al vast (in zoverre, er is altijd ruimte om er van af te wijken). De manier waarop de inhoud wordt "gepresenteerd" staat niet vast. Met het formuleren van een doel bedoel ik vooral: wil ik de mensen laten luisteren, laten werken (en dan in groepen of juist niet). Dat soort dingen.

Ik ga je boek toch even bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven