Werk & Studie alle pijlers

Vrijstelling Open Universiteit

15-01-2015 15:36 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben een vrouw die overweegt Psychologie aan de OU te gaan studeren. Nu heb ik hiervoor Communicatiewetenschap aan de VU gestudeerd en ik ben benieuwd of er ook andere mensen zijn die deze weg hebben gevolgd. En hoeveel vrijstelling ze hebben gekregen. Daarnaast hoor ik ook heel graag hoe het bevalt.

Alvast bedankt
Als je op de website van de OU kijkt, kun je daar de studiegids vinden, daar staat dit precies in. Ik studeer er ook, zal even voor je zoeken.
Helaas, communicatiewetenschappen valt niet onder de "verwante" opleidingen (zoals bijvoorbeeld antropologie of geneeskunde), dus je komt niet automatisch in aanmerking voor een heel pakket aan vrijstellingen. Wel krijg je, omdat je al een diploma hoger onderwijs hebt, je vrije ruimte vrijgesteld (gaat om 5 modules) en nog 2 andere modules, in totaal 7 modules dus. Mogelijk krijg je er, op basis van je vakken, nog wat meer.

Als je eenmaal ingeschreven staat als student bij de OU, doordat je het eerste vak gekocht hebt, Inleiding in de Psychologie, kun je een verzoek tot vrijstellingen indienen. Dit kost je wel geld (was vorig jaar ca. 160 euro toen ik het deed) maar je bespaart natuurlijk op de vakken die je niet hoeft te doen. Je moet dan gewaarmerkte kopieën van je diploma's en cijferlijsten, evt. aangevuld met studiegidsen die de gevolgde vakken omschrijven e.d. opsturen en dan krijg je na een paar weken bericht.

Verder vraag je hoe het bevalt. Ik vind het heerlijk om weer te studeren en doe het echt met heel veel plezier. De stof is van behoorlijk niveau en over het algemeen boeiend. Via FB is er een actieve groep studenten die in groepen, per vak, contact heeft waardoor het minder eenzaam studeert. Het enige waar ik me zorgen over maak is het arbeidsperspectief, maar ik hoop dat de combinatie met mijn eerdere opleidingen en werk- en levenservaring toch mogelijkheden biedt. Ik ben 1,5 jaar bezig nu, naast baan en gezin, maar doordat ik een flink aantal vrijstellingen heb ben ik al over de helft van mijn bachelor. Mocht je meer willen weten, stuur me dan een PB.

Je vindt de informatie over vrijstellingen overigens hier.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 15-01-2015 16:08
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd
TO? Ben je er nog?

Voor iemand die communicatiewetenschappen gestudeerd heeft, communiceer je wel erg weinig......
Ik heb je een pb gestuurd. Niet gekregen dus?
Hoe zit dat met die vrijstellingen? Ik overweeg het ook, maar ik zou een vrijstelling kunnen krijgen op basis van verwachte hbo opleiding, en dat is juist het startpakket. Beetje zonde om die dan te kopen als je het vervolgens niet hoeft te doen.

En ze zeggen dat je zonder vrijstellingen 6 modules per jaar doet en dan dus 6 jaar bezig bent, klopt dat ongeveer?
quote:Amsterdam255 schreef op 16 januari 2015 @ 13:11:

Ik heb je een pb gestuurd. Niet gekregen dus?

Een PB zie ik alleen maar als ik actief ga zoeken, dus is het handig als je even in het topic meldt, dat je een bericht gestuurd hebt.

Inmiddels heb je een PB terug.
quote:Thordis2.0 schreef op 16 januari 2015 @ 13:17:

Hoe zit dat met die vrijstellingen? Ik overweeg het ook, maar ik zou een vrijstelling kunnen krijgen op basis van verwachte hbo opleiding, en dat is juist het startpakket. Beetje zonde om die dan te kopen als je het vervolgens niet hoeft te doen.

En ze zeggen dat je zonder vrijstellingen 6 modules per jaar doet en dan dus 6 jaar bezig bent, klopt dat ongeveer?Je krijgt alleen vrijstellingen obv dingen die je al afgerond hebt, dus niet als je nog verwacht iets te gaan afronden.

Hier kun je lezen hoe het werkt met de vrijstellingen.
Ik bedoelde verwante. Ik heb dat diploma al. Autocorrectfoutje,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven