Werk & Studie alle pijlers

Solicitatie hogeschooldocent

12-01-2015 21:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek voor een functie als hogeschooldocent. Ik ben erg blij dat ik uitgenodigd ben en het lijkt me echt heel mooi om straks met studenten te gaan werken. Ik kom echter niet uit het onderwijs maar heb wel ervaring als trainer voor professionals en heb wel veel studenten tijdens stages etc begeleid. Vakinhoudelijk heb ik ruime ervaring. Nu ben ik me aan het inlezen voor het gesprek en ben inmiddels een hoop te weten gekomen maar hebben jullie nog tips of onderwerpen die ik zeker moet aansnijden?
Geen tips, wens je wel veel succes
Ik zou als (toekomstig) docent allereerst de mods verzoeken je spelfout uit je titel te halen verder succes gewenst.
Vraag hoe het onderwijs vorm gegeven wordt. Veel/weinig contacturen, grote colleges of juist kleinere werkgroepen, aanwezigheid verplicht of niet, ga je ook stages/afstuderen begeleiden, is het alleen de fulltime-opleiding of ga je ook les geven aan een eventuele parttime variant (leuk, extra gemotiveerde studenten!).

Vraag ook of je nog bepaalde scholing moet volgen (didaktische opleiding?) en wat daar dan de termijn voor is en nog belangrijker, wie dat betaalt.

Succes!
Probeer zelfverzekerd en gemotiveerd over te komen, maar hou het natuurlijk.

Ik hoop niet dat ze van die vragen stellen zoals" noem een negatieve eigenschap van je" , daar heb ik zo een hekel aan.

Onderschat het niet. Hbo studenten schelen soms niet veel met de middelbare scholier.

Succes!!
Je zult vast casussen voorgelegd krijgen zoals: ongemotiveerde studenten motiveren hoe? En afhankelijk van de opleiding en wat jij daar kan doen, zullen ze ook vragen naar je toekomstvisie op dat terrein. Verder kun je denk ik ook de vraag verwachten hoe je de praktijk denkt bij het onderwijs te betrekken.

Succes! Laat je weten hoe het gegaan is?
Aan mij vroegen ze hoe je ongemotiveerde studenten erbij hield, op wat voor manier je het aanpakt om kritiek te leveren, als je iets over de praktijk vertelt, wat dan? Iets over competentiegericht onderwijs, iets over vervanging van andere docent bij ziekte, en verder weet ik het niet meer.
Geef aan hoe je denkt je praktijkervaring in te brengen. Heel belangrijk in het HBO. Geef ook aan of je contacten hebt met bijvoorbeeld beroepsgroeporganisaties, belangenverenigingen, zodat je kan laten zien dat je up to date bent met jouw vakgebied. Daarnaast hoe je je kennis up to date hebt gehouden en denkt te houden.

Als je wordt aangenomen, zul je een didactische cursus moeten gaan volgen voor je aantekening. Reageer daar dus positief op.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Bedankt voor de tips ik zal laten weten hoe het ging
Spannend voor welke opleiding solliciteer je?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bedankt jullie tips hebben geholpen. I got the job! Volgende maand beginnen bij commerciële economie. Dus vanaf nu zijn tips voor startende docenten welkom. Zoooo blij.
Gefeliciteerd!

Ik denk dat er nog materiaal ligt van de vorige docent, vraag daar naar. Mogelijk zijn er meerdere docenten die 'economie' geven, dus niet alleen commerciële, maar ook bijvoorbeeld bedrijfseconomie. Vraag hen welke boeken ze gebruiken, overige materialen.

Les geven is heel persoonlijk, ik ken docenten die hun bord volkalken tijdens de les, en docenten met powerpoints.

Als je al een boekenlijst hebt, lees alvast de boeken door die je gaat gebruiken tijdens de les. Er zijn ook websites, oa. Noordhoff etc, waar je als docent meer literatuur, behorend bij een bepaald boek, kunt downloaden, vragenlijsten, antwoordsleutel etc.

Daarnaast is jouw vak een actueel vak, je kan inspringen op zaken die in de maatschappij gebeuren. Desnoods pluis je voorafgaand in de bus/metro/trein de Metro uit en neem je een artikel mee in de les om te bespreken. Zo scherp je ook de studenten dat zij opletten wat er in de wereld om hen heen gebeurt.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Gefeliciteerd! En veel plezier!
Dankjewel Soetkees bedankt voor de tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven