zwangerschapssuiker

01-01-2015 14:14 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ook last (gehad) van zwangerschapssuiker? Wie weet daar de waardes ook van? Ik lees internet dat na de suikertest met drankje je waarde max 7.8 mag zijn, maar de vk had het over 6. Dat is nogal een verschil.

ik heb deze week gehoord dat mijn suiker te hoog is. Wie weet wat me nu ongeveer te wachten staat?
quote:Kirsi schreef op 01 januari 2015 @ 15:57:

Qua dieet:

Ontbijt: 60 gram koolhydraten en 20 gram voor drinken

Tussendoortje: 20 gram (incl. drinken)

Lunch: zie ontbijt

Avondeten: zie ontbijt (dit is incl. dessert)

Na iedere maaltijd moest ik anderhalf uur wachten en dan prikken. De waarde moest dan lager dan 7,8 zijn.

Bij mij werkte het dieet niet en ik heb insuline moeten spuiten tot aan de bevalling.

Diabetes-bevallingen worden (vaak) in week 38 of 39 ingeleid omdat je baby anders te groot wordt en omdat je placenta alle suikers/insuline niet meer goed kan verwerken. Na de bevalling blijf je nog 24 uur in het ziekenhuis, zodat zowel jij als je baby gecontroleerd kan worden (iedere drie uur worden jullie geprikt).Wat en enorme hoeveelheid koolhydraten zeg! dat is toch veel te veel!
dat inleiden en in het ziekenhuis blijven is vooral wanneer je insuline afhankelijk bent.

bij de 1e kon ik het af met een dieet. Ben ingeleid met 40 weken en mocht gelijk daarna weer naar huis.

Nu bij de 2e is zelfs gezegd als ik het af kan met een dieet dat er geen sprake is van inleiden.
ik kreeg trouwens gewoon de glucosemeter mee, hoefde niet het prikken te laten zien. Maar is misschien ook omdat ik zelf verpleegkundige ben en al een miljoen keer andere mensen geprikt heb.
Dat prikken stelt echt niks voor hoor! Je kan 't apparaatje instellen op oppervlakkig. Je voelt minder dan een papiersnee. 'T is meer te vergelijken met een haartjeuit je wenkbrauw trekken..

Je zet het apparaatje tegen de zijkant van je vingertopje, dan drukje op een knopje, hoor je klik en dan zie je een drupje bloed op je vinger. Met warme handen voel je 't niet eens.

Kijk je kan zeggen dat prikken wil ik niet, maarre wil je je kind dan opzadelen met complicaties? Even flink zijn hoor!

Mijn dagmenu:

O: schaaltje yoghurt, 2 eetlepels cornflakes, thee

T: appel of kiwi of kleine banaan, koffie

L: 2 volk boterhammen met mager beleg zoals slankie kaas, rookvlees, kipfilet

T: 2 droge biscuitjes met thee

A: 150g aardappels of rijst/pasta, klein stukje vlees of vis en veel groentes

T: koffie

Uiteraard geen suiker in thee/koffie en water tussendoor.
Ik mocht ook prikken in bovenbeen, maar deed het liever in mijn buik. Wel steeds op andere plek, anders pijnlijke beurse plekken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Calvijn, was het prikken in bovenbeen insuline of glucose meten? Want ik bedoel glucose/dagcurves meten.
@beelicious voor mij is alles met naalden en bloed een heel groot probleem. Is niet een kwestie van even doorzetten. Ik word al niet goed/duizelig van bloedprikken of bv bloed bij een schaafwond. Het is vrij extreem.
quote:mila81 schreef op 01 januari 2015 @ 21:48:

@beelicious voor mij is alles met naalden en bloed een heel groot probleem. Is niet een kwestie van even doorzetten. Ik word al niet goed/duizelig van bloedprikken of bv bloed bij een schaafwond. Het is vrij extreem.Nou succes met je bevalling dan..
quote:beelicious schreef op 02 januari 2015 @ 07:19:

[...]

Nou succes met je bevalling dan..hahaha inderdaad. en met glucosemeter komt er slechts 1 drupje bloed. Geen compleet bloedbad.
Om deze reden heb ik ook heel lang getwijfeld. Dit wordt ook de enige bevalling.
-
Mila, hoe gaat het met je?
Hoi kirsi, leuk dat je het vraagt.

uiteindelijk lukt het prikken wel. De waardes zijn alleen maar goed geweest. Ik hoef nu maar 2 keer per week dagcurves bij te houden. Hopelijk blijft het zo.
Oh, wat goed om te horen Mila!!
Dank je wel!
Even een vraag. Gisteravond heb ik niet gezond gegeten. Anderhalf uur later was mijn waarde goed. Ik heb zojuist nuchter geprikt. Mijn waarde was 6.0. Dit is hoog omdat het normaal nuchter in de 3 of 4 is. Weet iemand waar dit nu door komt dat het zo hoog is?
kan komen doordat je gisteravond ongezond at, maar dan zat je gisteravond giga hoog.

Een nuchtere waarde van 6 is echt te hoog. Ik zou contact opnemen met je diabetesverpleegkundige
Ik heb net na ontbijt geprikt. Dat is 6.2. Dat is weer goed. Ik snap er niks van. Ik ben weer teruggestuurd naar de verloskundige maar ben daar niet meer geweest. Heb pas later deze week een afspraak daar. Er heeft niemand meer naar mijn waardes gevraagd. Volgens mij val ik niet meer onder de diabetesverpleegkundige.

Eerlijk gezegd snap ik er niets van allemaal.
Dat is zeer vreemd. Ik val tot het eind onder de diabetesverpleegkundige omdat als je verder bent in je zwangerschap je waardes kunnen verhogen. Ik heb wekelijks contact met haar.

En 6.2 na ontbijt kan best. Als je ontbijt met een bakje yoghurt oid. Dan gaat het nauwelijks omhoog.
Ontbijt was inderdaad een bakje kwark.

middageten was 2 snee bruin brood met ei, 1 kleine eierkoek. Waarde was 6,4.

Ik snap het ook niet. Ik weet niet aan wie ik de waardes moet doorgeven. Ik kan de diabetes verpleegkundige alsnog mailen natuurlijk. Kijken wat zij zegt.
Ook ik weet sinds een aantal weken dat ik zwangerschapsdiabetes hebt. Ben soms nog erg zoekende naar wat ik kan eten, hoewel ik het nu redelijk onder controles lijk te krijgen. Nog tips wat te kunnen eten?
let vooral op de verpakkingen

eet minder aardappels, pasta, rijst

verdeel je koolhydraten.

drink voornamelijk water, thee, light-frisdrank
Dankje, dat doe ik allemaal al. In de ochtend geen brood meer iig, want steeg dan teveel. Ben echt gek op brood, dus moet me behoorlijk inhouden.
Ik had toch even een vraagje. 3 weken geleden ben ik getest voor zwangerschaps diabetes. Mn vader heeft type 2 en er was suiker in mn urine gevonden. Mijn uitslag waarde was voor t drankje 3,6 en na het suiker drankje 3,4. De verloskundige zei dat de waardes goed waren. Toen ik t thuis aan mijn ouders vertelde zei mn vader dat die t veelste laag vond en als hij die waardes zou hebben in een hypo zou zitten. Vooral na het suikerdrankje hoort het te stijgen ipv te dalen. Donderdag heb ik weer een afspraak bij de vk. Maar ik snap nog steeds niet hoe het nou kan, weten jullie t misschien?
dat is inderdaad erg vreemd, want daarmee zit je inderdaad te laag.

Het kan ook zo zijn dat je juist een laag bloedspiegel hebt en vooral koolhydraten en suiker moet eten.

Maar ik ben geen arts, dus wacht je verloskundige af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven