Parkeergedoe in wijk

18-01-2015 22:42 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een wijk waar de laatste tijd nog net geen burenruzies ontstaan om parkeerproblemen. Ik vraag me af of ik hier iets aan kan doen en zo ja wat? Praten met buren? Aankaarten bij gemeente?

De wijk waar ik woon is nota bene best ruim opgezet en ongeveer de helft van de huizen heeft een eigen oprit. Tot voor kort was er altijd plek zat, maar in een vrij korte tijd is het een heel stuk drukker geworden. Ik denk door een optelsom van dingen. Zo zijn er tegenwoordig een paar gezinnen in de straat met 3 auto's. Verder zijn er 2 oudere bewoners die slecht ter been zijn die sinds kort een gehandicaptenplek op straat hebben. Heel begrijpelijk, maar zo'n plek staat dan gewoon leeg als ze op vakantie of weg zijn. Ook heeft de gemeente 2 parkeerplaatsen bestemd voor elektrische rijders, maar in de praktijk staan die dus leeg terwijl je er niet mag parkeren (er zijn wel mensen met elektrische auto's maar die laden op hun eigen oprit op). Verder is er verderop een kantoor met meer medewerkers dan parkeerplaatsen, wat overdag wat extra auto's met zich meebrengt.

Het resultaat is dat de straat tegenwoordig altijd vol staat, maar ook dat mensen de grenzen opzoeken. Zo kon ik laatst met heel veel moeite en 3 keer steken m'n eigen oprit af omdat er een auto nog met de neus voor de oprit stond. Ook wordt er gecommuniceerd met briefjes onder de voorruit. Wij hebben nog maar 1 auto die meestal op de oprit staat, maar laatst hadden we bezoek, hun auto stond iets verderop in de straat en daar lag bij vertrek een briefje op van de hele schuine overburen dat het hinderlijk is dat zij nu hun eigen auto niet voor hun huis kwijt konden.

Verder staan er ook nog wat aanhangers op openbare plekken. Volgens mij mag dat niet, maar voor de gemeente/politie lijkt dit niet echt een prioriteit.

Het gaat nog niet direct ten koste van woongenot, maar op de een of andere manier vind ik het wel hinderlijk dat bezoek nauwelijks nog kan parkeren en dat buren al chagrijnig worden van auto's van vrienden en kennissen.

Iemand ervaringen met dit soort situaties? Wat mag je verwachten van een gemeente? En kun je tegen buren op een vriendelijek manier zeggen dat ze niet zo moeten z**ken als er een keer een vreemde auto voor hun huis staat?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Wat een gezeik toch altijd om die parkeerplaatsen. De straat is openbaar dus als je een eigen plek wilt, dan zul je een vergunning aan moeten vragen en dokken.

Bij mijn ouders in de straat woont er een tiran die ook denkt dat de plek voor haar huis van haar is. Die is zelfs zover gegaan dat ze vernielingen aan auto's aanrichtte, als die op haar plek stonden en ze heeft mensen bedreigd. Dan spoor je niet.

Vroeger woonden wij thuis in een ander huis met parkeerhavens voor de deur. Plek genoeg en gratis. Als de auto dan net voor het huis van de buurvrouw stond, dan kwam ze altijd aan de deur of wij de auto weg wilden zetten, want hij stond op 'haar' plek
Maar serieus, dan spoor je toch gewoon niet? Zijn die mensen dan zo dom dat ze niet snappen hoe de parkeerregels werken of denken ze gewoon: 'proberen kan altijd'?
Waarom moet de auto ook per se pal voor de deur staan?
Hier hadden we ook jaren dat probleem en daarom hebben veel mensen hier nu een garage of een parkeerplek in de buurt gehuurd. Sinds een paar jaar heeft de gemeente onze straat bij een vergunninghouders zone getrokken omdat een persoon maar steeds bleef klagen dat hij zij auto's niet kwijt kon. Resultaat: Meeste parkeerplekken zijn de hele dag leeg en alleen zijn auto's staan er. Vind het zo zonde! En nu hebben ze iets verderop een parkeerprobleem omdat mensen die eerst de auto in onze straat zette hem nu daar parkeren en nog langere files bij de parkeergarages in de buurt want je kunt hier alleen dagkaarten kopen

Ik zou zeker met de buurt gaan praten, misschien kunnen jullie gezamenlijk wel tot een oplossing komen. Misschien is dat vergunninghouders wel een idee? Is niet helemaal eerlijk tegenover de mensen die geen oprit hebben maar als men zoveel waarde hecht aan een plekje voor de deur kan het een oplossing zijn. Vind het ook behoorlijk aso dat mensen zomaar hun aanhanger op parkeerplekken stallen,. Zou daar ook de gemeente of politie voor inschakelen als de eigenaren er niks aan doen.
Hier is het ook wel eens een probleem. Er zijn volgens mij gezinnen met meerdere auto's, maar ook heel veel bedrijfsbussen. Die laatste zijn best irritant want omdat de straat smal is kun je bijna niet inparkeren als er aan twee kanten een bus staat (niet genoeg ruimte om in te draaien). Op parkeervignetten o.i.d. zit ik niet te wachten, dus bij gebrek aan ruimte parkeer ik wel een straatje verder.
quote:lisaviva schreef op 18 januari 2015 @ 22:54:

Drie auto's per gezin?!

Op het platteland, zonder fatsoenlijk OV, is voor elk 18+ gezinslid een eigen auto niet vreemd.

Maar parkeerproblemen zijn daar ook niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lisaviva schreef op 18 januari 2015 @ 23:10:

[...]

Een bedrijfsbus plus 1 auto kan ik me goed voorstellen, maar vier auto's binnen een gezin? Ieder gezinslid heeft die auto echt nodig? Een scooter, fiets of ov is geen optie? Samen carpoolen/een auto delen.

Je woont in Spitsbergen, Langeleegte of Gasselternijveen.

Gezinslid 1 moet om 6:00 uur in Beilen zijn.

Gezinslid 2 om 08;00 uur in Delfzijl.

Gezinslid 3 om 15:00 uur in Adorp en gezinslid 4 zit op school in Winschoten.

Niet onvoorstelbaar, masr ook niet carpoolbaar.
quote:yajes schreef op 18 januari 2015 @ 22:58:

Ik weet niet in welke plaats je woont maar indien er in jouw plaats ook vergunningparkeren is, zou je aan de gemeente kunnen vragen of ze in jullie wijk een enquête kunnen houden. Als de meeste bewoners het eens zijn, kan de gemeente een vergunninggebied uitbreiden met jullie wijk.

Aanhangers mogen maximaal 3 dagen geparkeerd staan dus ik zou steeds handhaving bellen. Of de eigenaren aanspreken.Na drie dagen verplaats je die aanhanger 50 centimeter en gaan die drie dagen opnieuw in.
Bovendien is het niet verboden om meerdere auto's per gezin te hebben. Het zou wel sociaal zijn om in elk geval 2 of 3 van de 4 auto's wat verder weg te parkeren en op die manier rekening te houden met je buren

Drie auto's per gezin?!Ja, tweeverdieners met oudere thuiswonende kinderen.. 1 van deze kinderen heeft een baan en ook een autootje.
Eigenlijk zijn het een aantal kleine ergernissen die opstapelen en dagelijks terugkomen...

Ten eerste dat je bezoek zo'n briefje krijgt terwijl wij verder echt weinig overlast veroorzaken (1 auto op eigen oprit).

Ten tweede dat de straat bijna altijd vol staat, onhandig voor als je wél plek nodig hebt.

Ten derde een gemeente die duizenden euro's uitgeeft aan laadpalen en daar parkeerplaatsen voor reserveert die vervolgens bijna niet gebruikt worden.

Ten vierde dat mensen ook gewoon aanhangers op straat zetten.

Over dat laatste ga ik in ieder geval de gemeente bellen, want volgens de APV mogen deze er idd maar 3 dagen staan (google is my friend).

Het probleem helemaal oplossen lukt denk ik alleen met een vergunningensysteem. Aangezien mijn wijk nog net op loopafstand van het centrum ligt (2 straten verderop parkeren alweer mensen die daarheen gaan) zie ik het er ook nog wel eens van komen maar veel mensen zien dit (nog) niet zitten.
Hier ook parkeerproblemen terwijl niet eens ieder huishouden in de straat een auto heeft. In de omringende wijken is er betaald parkeren ingevoerd, met als gevolg dat mensen die daar wonen en geen zin hebben om een vergunning aan te vragen bij ons komen parkeren. Daarnaast zit er een hogeschool heel dicht hier in de buurt. Studenten en docenten parkeren dus ook bij ons in de straat.

Waarom ik graag voor mijn eigen deur parkeer? Nou, bijvoorbeeld als ik voor de hele week boodschappen heb gedaan vind ik het wel fijn om niet tig keer heen en weer te moeten lopen vanuit een andere wijk naar mijn huis. En als ik op vakantie ga vind ik het wel heel fijn om de spullen voor mijn deur in te kunnen laden.

Drie auto's per gezin?!

Wij hebben er ook 3, en dan nog een caravan en een scooter. Waarom? Omdat we sowieso 2 auto's nodig hebben. De 3e is voor de fun, een oldtimer. Die staat in de wintermaanden in de stalling, in de zomermaanden voor de deur. De andere auto is van mijn man, voor zijn werk. En ik heb een eigen auto zodat ik ook de deur uit kan met dochter. Die kan nl niet op de scooter, daarmee ga ik alleen naar het werk en terug.

Maar goed, hier is wel genoeg plek. Heb geen huizen tegenover ons en dat scheelt al een heleboel. Alleen de oldtimer vinden de buren wat minder.
Met vakantie overleggen wij altijd even met de buren of ze hun auto bv iets kunnen verzetten, zodat de caravan voor de deur kan. Dat is nooit een probleem, eventueel maak ik plek voor ze door 1 van onze auto's om de hoek te zetten. En de caravan staat hier zo kort mogelijk, daar hou ik wel rekening mee.
Ik zou het parkeerprobleem zeker wel aankaarten bij de gemeente, met name wb de ongebruikte oplaadplaatsen, de aanhangwagens en de auto's van het bedrijf.

Als niemand het meldt doen ze er zeker niets aan.

Het briefje zou ik nu negeren, maar als ze het nogmaals doen zou ik ze vriendelijk doch duidelijk uitleggen dat niemand een plek op de openbare weg mag claimen en dat ik verwacht dat ze toekomstig bezoek niet meer lastigvallen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik woon in een straat met blauwe zone.

In het verleden (toen ik hier nog niet woonde) schijnt het drama geweest te zijn met parkeren. Er zit hier een ministerie naast waar veel te weinig parkeerplekken waren en deze parkeerden dus in de wijk. Je mag nu in mijn straat 3 uur met je parkeerkaart staan waardoor er nu altijd genoeg plek is.

Parkeervergunning is ¤15,- voor een jaar. Een tweede auto is wel duurder, ergens in de ¤200 euro dacht ik. Maar ik denk dat wij hem dan gewoon op 2 minuten lopen parkeren waar geen blauwe zone meer is.

Misschien kan je het aankaarten bij de gemeente en kunnen ze zoiets invoeren? Dan gaat iedereen die aan het werk is daar niet meer staan. Bedrijven mogen in principe niet de woonwijken overnemen.

Drie auto's per gezin?!Dat is nog te doen, hier woont een gezin tegenover met allemaal een eigen auto. Pa, Ma, zoon, dochter. Dan komen in het weekend nog de vriend en vriendin logeren en dan staan er dus 6 auto's voor 1 gezin in de straat. Ze parkeren er 2 op hun eigen oprit en dan blijven er dus nog 4 over...
quote:Janneke012345 schreef op 19 januari 2015 @ 08:44:

Eigenlijk zijn het een aantal kleine ergernissen die opstapelen en dagelijks terugkomen...

Ten eerste dat je bezoek zo'n briefje krijgt terwijl wij verder echt weinig overlast veroorzaken (1 auto op eigen oprit).

Ten tweede dat de straat bijna altijd vol staat, onhandig voor als je wél plek nodig hebt.

Ten derde een gemeente die duizenden euro's uitgeeft aan laadpalen en daar parkeerplaatsen voor reserveert die vervolgens bijna niet gebruikt worden.

Ten vierde dat mensen ook gewoon aanhangers op straat zetten.

Over dat laatste ga ik in ieder geval de gemeente bellen, want volgens de APV mogen deze er idd maar 3 dagen staan (google is my friend).

Het probleem helemaal oplossen lukt denk ik alleen met een vergunningensysteem. Aangezien mijn wijk nog net op loopafstand van het centrum ligt (2 straten verderop parkeren alweer mensen die daarheen gaan) zie ik het er ook nog wel eens van komen maar veel mensen zien dit (nog) niet zitten.

Begrijp ik goed dat je visite de oprit blokkeerde van buren?

Dan hebben ze toch groot gelijk dat ze daar wat van zeggen? Die mensen moeten toch op en af hun oprit kunnen?
quote:markovic schreef op 19 januari 2015 @ 10:29:

[...]

Begrijp ik goed dat je visite de oprit blokkeerde van buren?

Dan hebben ze toch groot gelijk dat ze daar wat van zeggen? Die mensen moeten toch op en af hun oprit kunnen?Nee, ze stonden gewoon op een normale plek. Alleen dan bij hele schuine overburen zonder oprit die vinden dat zij een soort monopolie hebben op de parkeerplek precies voor hun huis. De vrouw des huizes spreekt regelmatig mensen aan, verzoekt ze om elders te parkeren of laat een briefje achter.
quote:Janneke012345 schreef op 19 januari 2015 @ 10:52:

[...]

Nee, ze stonden gewoon op een normale plek. Alleen dan bij hele schuine overburen zonder oprit die vinden dat zij een soort monopolie hebben op de parkeerplek precies voor hun huis. De vrouw des huizes spreekt regelmatig mensen aan, verzoekt ze om elders te parkeren of laat een briefje achter.

Zou ik terug doen als ze bij jou voor de deur staan.

Hier wel een keer gehad dat iemand steeds voor onze gehuurde garagebox parkeerde en dat zo dat wij er niet goed bij konden. Nu hebben wij hem meerder keren met briefjes gewaarschuwd dat dit eigen terein is (is van verhuurder, niet gemeente), en er niet voor onze box geparkeerd mocht worden. Vervolgens toen dat niet hielp zijn auto gewoon met die 2 van ons ingebouwd, zodat hij wel moest aanbellen en wij het hem nogmaals uitgelegd hebben, met de mededeling erbij dat als hij dit nogmaals zou doen, wij hem gewoon weer in zouden bouwen. Het is nooit meer gebeurd.
Wat een gezeur. Je moet een oprit vrijhouden en je mag niet op een gereserveerde plek staan (dus invalideplek of parkeerplaats van een arts), verder mag iedereen overal staan en heb je gewoon pech als de plek voor je eigen deur bezet is. Ik vind het belachelijk om mensen daarop aan te spreken of te verwachten dat ze hun auto ergens anders parkeren. Bij ons in de straat zijn sowieso niet veel parkeerplekken dus wij moeten de auto vaak zat in een andere straat parkeren. Jammer dan. Het is een gelukje als je vlak bij je huis kan staan, maar zeker geen recht. Je staat altijd wel voor iemands deur, je kunt moeilijk verwachten dat mensen hun auto buiten de bebouwde kom parkeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Shenandoah schreef op 19 januari 2015 @ 11:19:

[...]

Zou ik terug doen als ze bij jou voor de deur staan.

Hier wel een keer gehad dat iemand steeds voor onze gehuurde garagebox parkeerde en dat zo dat wij er niet goed bij konden.

Het lijkt er soms op dat mensen het niet eens expres doen maar lijken te denken dat je er nog wel in en uit kan rijden als ze maar een klein beetje in de weg staan. Ze vergeten dan dat een auto ook nog een draaicirkel heeft als je een garage uit moet of een oprit af wilt rijden.

Voor de rest zijn er gewoon in veel woonwijken meer auto's dan men gedacht had; ik meen dat er inmiddels bijna 1 auto is per 2 mensen (inclusief 90 plussers en 18 minners).
quote:yajes schreef op 18 januari 2015 @ 22:58:

Ik weet niet in welke plaats je woont maar indien er in jouw plaats ook vergunningparkeren is, zou je aan de gemeente kunnen vragen of ze in jullie wijk een enquête kunnen houden. Als de meeste bewoners het eens zijn, kan de gemeente een vergunninggebied uitbreiden met jullie wijk.

Aanhangers mogen maximaal 3 dagen geparkeerd staan dus ik zou steeds handhaving bellen. Of de eigenaren aanspreken.

maar als de aanhanger overdag weg is, mag hij er 's avonds gewoon weer staan. Een aanhanger op een rustig moment verplaatsen naar de parkeerplaats ernaast geeft ook weer recht op 3 nieuwe dagen. Een kwartiertje van z'n plaats is in principe al genoeg, maar dat moet iemand dan wel gezien hebben, natuurlijk.

Vervelend Janneke. Veel wijken zijn gebouwd in een tijd, dat nog niet elk gezin een auto had. Daardoor komen er nu steeds meer parkeerproblemen. Maar ook door mensen zelf, natuurlijk, die het kennelijk belangrijk vinden dat elk gezinslid een auto heeft. Dat kan echt noodzakelijk zijn, maar is het misschien niet altijd.

Cartoon die laat zien hoeveel ruimte er is 'weggegeven' aan de auto's
Later is nu
Het verbaast mij wel hoe automatisch men even de auto pakt of denkt nodig te hebben.

Het is toch vaak puur het gemak, want het ding staat toch voor de deur.

Heb ik mezelf ook op betrapt, toen we nog ieder een auto hadden.

Nu we er toch 1 verkocht hebben blijken we hem eigenlijk niet te missen. Had ik nooit verwacht.
Hier zijn extra parkeerplaatsen aangelegd langs de doorgaande weg in de wijk, waardoor je niet bij de voordeur, maar wel bij de achterdeur kan parkeren. Probleem opgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven