Napraattopic 21

16-01-2015 11:26 3051 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

lees hier de OP van het napraattopic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Steinbeck2 schreef op 22 januari 2015 @ 18:35:

Stoomkatoentjes? Wasdah?Stoomkatoentjes! Jeweettog!
quote:Frizz schreef op 22 januari 2015 @ 18:18:

[...]

Vroeger was het ook gewoon veel normaler, dan had je Jan en Jan was een beetje stom en daarom was ie het hulpje van de garagehouder. Maar nu mag Jan alleen betaalde hulp zijn als ie niveau 2 behaald heeft. En dat kan best lastig zijn, terwijl ie wél goed functioneert bij de garage.Precies en garage is te vervangen door wat dan ook. Ik heb aan zo'n iemand mooie herinneringen, hij zou waarschijnlijk nu niet meer kunnen werken. Maar wat was het goed toen.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 22 januari 2015 @ 18:30:

[...]

Willen jullie een blunder van mij lezen over die stoomkatoentjes?Waar blijft het verhaal
Zo stom, ik heb gereageerd in een topic waar in de topic titel een bijzonder irritante taalfout staat. En nu zie ik elke keer die topic titel met super irritante taalfout in mijn favorieten staan.

Ey Steinbeck, ik zag de postbode net langs jouw deur lopen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Steinbeck2 schreef op 22 januari 2015 @ 18:41:

Zo stom, ik heb gereageerd in een topic waar in de topic titel een bijzonder irritante taalfout staat. En nu zie ik elke keer die topic titel met super irritante taalfout in mijn favorieten staan.

[img]http://i898.photobucket.com/albums/ac18 ... addesk.gif[/img]Sollicitatie brief? :p
quote:Miss.Innuendo schreef op 22 januari 2015 @ 18:42:

Ey Steinbeck, ik zag de postbode net langs jouw deur lopen.Ik heb het pakketje meegegeven.
quote:Maackii schreef op 22 januari 2015 @ 18:44:

[...]

Sollicitatie brief? :p

Nee hoor. Vriendin maakt relatie uit omwille van mijn familie. Dat moet zijn vanwege, niet omwille.

Maar het is misschien muggenziften dat ik daar over val.

Heb je de brief verstuurd?
quote:Istar_ schreef op 22 januari 2015 @ 18:41:

[...]

Waar blijft het verhaal [afbeelding]Idd
quote:StoraHuntur schreef op 22 januari 2015 @ 18:39:

[...]

Stoomkatoentjes! Jeweettog!

Nee, helaas.

Ik krijg er wel allerlei gedachten bij, maar dat klopt vast niet.
Dreetje was gisteren jarig!
Dreetje gegoogled. Zoon van andré hazes.
een taalfout heeft met een verkeerd geschreven woord te maken, niet met een compleet ander woord.

wel rot voor je dat je daar zo'n last van kan hebben
quote:StoraHuntur schreef op 22 januari 2015 @ 18:52:

Dreetje was gisteren jarig! [afbeelding]Fijn he dat we daarvan op de hoogte worden gehouden?!
quote:Steinbeck2 schreef op 22 januari 2015 @ 18:47:

[...]

Ik heb het pakketje meegegeven.Verkeerde pakketje.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:fluim schreef op 22 januari 2015 @ 19:01:

een taalfout heeft met een verkeerd geschreven woord te maken, niet met een compleet ander woord.

wel rot voor je dat je daar zo'n last van kan hebben

Dank je voor je troost Fluim, dat doet me goed.

Al ben ik het niet met je eens

https://onzetaal.nl/taala ... typfout-spelfout-taalfout
quote:Miss.Innuendo schreef op 22 januari 2015 @ 19:09:

[...]

Verkeerde pakketje.Hersteld.
ik durf niet op die link te klikken
quote:fluim schreef op 22 januari 2015 @ 19:24:

ik durf niet op die link te klikken

Is ook niet verplicht!
Voor Fluim:

Typfout, spelfout, taalfout

Wat is het verschil tussen typfouten, spelfouten en taalfouten?

Typfouten, spelfouten en taalfouten zijn drie soorten fouten die in teksten kunnen voorkomen. Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt, maar eigenlijk gaat het om drie verschillende soorten fouten.

Typfouten

Typfouten (ook wel tikfouten) zijn foutjes die per ongeluk gemaakt worden tijdens het typen van een tekst. Voorbeelden zijn: vna in plaats van van en excaleren in plaats van escaleren. De spellingcontrole herkent dit soort fouten over het algemeen goed.

Spelfouten

Spelfouten hebben een andere oorsprong; dit zijn 'overtredingen' van de spellingregels: management assistent in plaats van managementassistent of onmiddelijk in plaats van onmiddellijk. Hoewel ook deze fouten veelal onbewust worden gemaakt, is er toch een verschil met typfouten. Wie vna typte, weet heus wel dat het van moet zijn, maar lette even niet op. Een fout als management assistent is van een andere orde: het is goed mogelijk dat de schrijver inderdaad niet weet dat deze woorden eigenlijk aaneen moeten worden geschreven (ze vormen een samenstelling). Als hij dat wel weet, maar toch een keer per ongeluk de spatie typt, zou je management assistent een typfout kunnen noemen. In de praktijk is niet altijd duidelijk welk van de twee aan de orde is.

Taalfouten

Bij taalfouten gaat het bijvoorbeeld om verkeerd gebruikte woorden, of grammaticale fouten. Voorbeelden zijn: 'Het meisje die daar loopt, ken ik niet' (die moet volgens veel mensen dat zijn), 'Ze verhuist omdat ze heeft een nieuwe baan' (verkeerde woordvolgorde), 'Mag ik even interveniëren?' (bij het onderbreken van een rustig gesprek – hier is interrumperen beter) of 'Hier zet men koffie en over' (dit is een foutieve samentrekking).

De meningen zijn verdeeld over de vraag of spelfouten ook altijd taalfouten zijn. Voor veel mensen is spelling een wezenlijk onderdeel van de taal, en zijn spelfouten dus ook taalfouten. Maar je kunt ook zeggen dat spelling 'alleen maar' een afspraak is over de weergave van gesproken taal, en dat alleen fouten als in de alinea hier direct boven 'taalfouten' zijn.

Sommige fouten bevinden zich op de scheidslijn van spel- en taalfouten, denk daarbij aan fouten in de werkwoordspelling. Er is redelijk wat grammaticakennis voor nodig om dat goed te doen (je moet bijvoorbeeld weten wat een persoonsvorm is en je moet het onderwerp van de zin kunnen herkennen). Toch lijkt het hier eerder om spel- dan om taalfouten te gaan. Dat geldt zeker voor het schrijven van vormen als opend en werdt – waarbij geen woordsoorten verward worden, maar spellingregels verkeerd worden toegepast. Ook een veelgemaakte fout als me moeder is eerder een spelfout dan een taalfout. Het is niet zo waarschijnlijk dat iemand hier het persoonlijk voornaamwoord me en het bezittelijk voornaamwoord mijn door elkaar heeft gehaald. Vermoedelijk is me een fonetische weergave van mijn – in de spreektaal klinkt mijn immers al snel als me.

In drukwerk wordt ook nog wel gesproken over zetfouten of drukfouten: dat zijn fouten die ontstaan zijn bij het opmaken, zetten en drukken van een tekst. Vroeger werd een tekst door de loodzetter letter voor letter uit de letterbak gehaald en in een letterhaak gelegd (het letterzetten). Daarbij werden natuurlijk weleens fouten gemaakt. Door de digitalisering van het drukproces komen echte druk- of zetfouten weinig meer voor, maar de term is nog niet verdwenen.
quote:fluim schreef op 22 januari 2015 @ 19:24:

ik durf niet op die link te klikken Zou ik maar wel doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi, waar waren die kleinschalige all inclusives die jij pas postte? Welke reisorganisatie?
nou nouschi, er zou toch zomaar eens een andere link onder geplakt kunnen zitten
och en wat stom haha, ik schrijf je zelfs nog na met het woord taalfout.

maar ik hoop dat je er echt overheen kan gaan lezen.

desnoods reageer je in 10 andere goedlopende topics, dan blijft hij wel achterwege.
Jahoor, een 17-jarig meisje heeft presentaties gegeven op een HBO-V opleiding

Echt niet dat wij presentaties van middelbaar scholieren moesten bijwonen. We hadden wel wat beters te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven