Stookkosten
maandag 26 januari 2015 om 10:29
Hoi,
Sinds een paar dagen heb ik mijn eerste eigen appartementje. Maar ik vraag mij nu af hoeveel ik per maand kwijt zou zijn aan stookkosten. Op het internet kan ik niet echt een goed antwoord daarop vinden.
Informatie over het appartement:
- In totaal 32m2, maar circa 23m2 wordt gebruikt als leefruimte
- Heeft energielabel A, dubbelglas, isolatie
- Heeft een gloednieuwe boiler en nieuwe douche
- Geen last van tocht
- Woon alleen met mijzelf er in
- Onderaan een appartementencomplex en op de hoek
- Temperatuur staat rond de 19,5-20 graden als ik thuis ben, en 's nachts terug naar 16 graden
- Ik ben redelijk zuinig met energie gebruik
Op hoeveel in de maand denken jullie dat ik kwijt ben aan gas/licht/water?
Sinds een paar dagen heb ik mijn eerste eigen appartementje. Maar ik vraag mij nu af hoeveel ik per maand kwijt zou zijn aan stookkosten. Op het internet kan ik niet echt een goed antwoord daarop vinden.
Informatie over het appartement:
- In totaal 32m2, maar circa 23m2 wordt gebruikt als leefruimte
- Heeft energielabel A, dubbelglas, isolatie
- Heeft een gloednieuwe boiler en nieuwe douche
- Geen last van tocht
- Woon alleen met mijzelf er in
- Onderaan een appartementencomplex en op de hoek
- Temperatuur staat rond de 19,5-20 graden als ik thuis ben, en 's nachts terug naar 16 graden
- Ik ben redelijk zuinig met energie gebruik
Op hoeveel in de maand denken jullie dat ik kwijt ben aan gas/licht/water?
maandag 26 januari 2015 om 10:59
Ik denk dat je met 60 euro per maand inderdaad wel safe zit. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van een heleboel andere factoren dan die je in je OP noemt: hoe lang en hoe vaak ga je onder de douche (of in bad) (een boiler is relatief duur in gebruik, vergeleken met een combiketel), hoe vaak was je, heb je een droger of droog je de was op een rekje, gebruik je gloeilampen of spaar- of zelfs ledlampen, enzovoort enzovoort enzovoort.
maandag 26 januari 2015 om 11:03
- Hoe lang douchen: 10-15 minuten, en dat 2x per week.
- Wassen elke ochtend en avond met warm water.
- Geen droger, drogen wordt gedaan op een wasrekje, wasmachine draait 1x per week
Met de lampen zou ik echt niet weten wat spaar-, gloei of ledlampen.
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe! Ik had voor mijzelf ¤100,- de absolute max. genomen. Hiermee kwam ik ook nog goed uit met de kosten (inclusief huur). Dus als dat lager uitvalt is dat altijd mooi
- Geen droger, drogen wordt gedaan op een wasrekje, wasmachine draait 1x per week
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe! Ik had voor mijzelf ¤100,- de absolute max. genomen. Hiermee kwam ik ook nog goed uit met de kosten (inclusief huur). Dus als dat lager uitvalt is dat altijd mooi
maandag 26 januari 2015 om 11:07
quote:roi schreef op 26 januari 2015 @ 11:03:
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe! Ik had voor mijzelf ¤100,- de absolute max. genomen.
Hiermee kwam ik ook nog goed uit met de kosten (inclusief huur). Dus als dat lager uitvalt is dat altijd
mooi Ik betaal liever 100 euro pm dan na het stookjaar bij
Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe! Ik had voor mijzelf ¤100,- de absolute max. genomen.
Hiermee kwam ik ook nog goed uit met de kosten (inclusief huur). Dus als dat lager uitvalt is dat altijd
mooi Ik betaal liever 100 euro pm dan na het stookjaar bij
maandag 26 januari 2015 om 11:15
quote:roi schreef op 26 januari 2015 @ 11:03:
Ik bedoelde hoe vaak je de was doet, met je wasmachine. Maar dat heb je ook al beantwoord.
Maar als het geen probleem is om 100 euro per maand te betalen, dan kun je dat gewoon doen. Of je betaalt 80 euro, daarmee red je het ook wel, en dan weet je zeker dat je niet te weinig betaalt. Dan krijg je het teveel betaalde gewoon terug aan het eind van het jaar. En dan kun je voor het volgende jaar altijd nog je voorschotbedrag laten aanpassen.
Ik bedoelde hoe vaak je de was doet, met je wasmachine. Maar dat heb je ook al beantwoord.
Maar als het geen probleem is om 100 euro per maand te betalen, dan kun je dat gewoon doen. Of je betaalt 80 euro, daarmee red je het ook wel, en dan weet je zeker dat je niet te weinig betaalt. Dan krijg je het teveel betaalde gewoon terug aan het eind van het jaar. En dan kun je voor het volgende jaar altijd nog je voorschotbedrag laten aanpassen.
maandag 26 januari 2015 om 11:21
maandag 26 januari 2015 om 13:51
Je zit nu in de koudste en donkerste maanden, dus maximaal gebruik van je gas/elektriciteit.
Schijnt dat de winter goed is voor wel 75% van je totale gasverbruik.
Ikzelf woon op 40m2 en betaal nu 90 euro per maand. Maar als het goed krijg ik redelijk wat terug: als ik mijn verbruik van december x12 doe, zit ik zelfs nog onder het geschatte jaarverbruik voor een eenpersoonshuishouden.
Denk dat je met goede isolatie en redelijk zuinig energiegebruik zoals je zegt, niet hoger komt dan zo'n 60 euro.
Schijnt dat de winter goed is voor wel 75% van je totale gasverbruik.
Ikzelf woon op 40m2 en betaal nu 90 euro per maand. Maar als het goed krijg ik redelijk wat terug: als ik mijn verbruik van december x12 doe, zit ik zelfs nog onder het geschatte jaarverbruik voor een eenpersoonshuishouden.
Denk dat je met goede isolatie en redelijk zuinig energiegebruik zoals je zegt, niet hoger komt dan zo'n 60 euro.
dinsdag 27 januari 2015 om 13:48
Wat ik gedaan heb (nog geen jaar geleden): woningtype en huishouden ingevuld, en de energieleverancier laten kijken waar zij ongeveer op uitkwamen. Dat bedrag heb ik een poos betaald, en onlangs heb ik gebeld of het maandbedrag niet wat omlaag kon. Voor mij woonden er namelijk twee thuiswerkende zzp'ers met een klein kind, ik ben in mijn uppie . Zeker als er voor jou iemand in een vergelijkbare situatie heeft gewoond, zou ik dat doen (dus: single, werkend, redelijk zuinig).
zaterdag 31 januari 2015 om 23:32
zondag 1 februari 2015 om 16:30
quote:nil.nequit.amor schreef op 31 januari 2015 @ 23:32:
Je gaat 2x per week onder de douche? Getsie! Je bent geen 80 neem ik aan? Tenzij je een ziekte hebt waardoor je niet vaak kunt douchen, dan snap ik het.
On topic, ik zou rekenen op ¤100 pm, dan zit je safe en geld terug krijgen is altijd beter dan betalen.
Twee keer per week onder de douche heeft te maken dat ik zuinig wil zijn met mijn lichaam en met name met mijn haar. Mijn haar werd toen ik elke dag/om de dag douchte heel erg snel vet en dat zag er niet uit. Terwijl het er nu goed en verzorgt uitziet. Hetzelfde geldt voor mijn lichaam.
Ik heb de meterstanden opgemeten van 9 dagen geleden en nu. Ik zit op 24m3 voor gasverbruik en 39KW stroomgebruik. En dit geldt voor 9 dagen (waarvan 2 dagen ik geheel niet thuis ben geweest en de thermostaat dus op 12 graden stond).
Je gaat 2x per week onder de douche? Getsie! Je bent geen 80 neem ik aan? Tenzij je een ziekte hebt waardoor je niet vaak kunt douchen, dan snap ik het.
On topic, ik zou rekenen op ¤100 pm, dan zit je safe en geld terug krijgen is altijd beter dan betalen.
Twee keer per week onder de douche heeft te maken dat ik zuinig wil zijn met mijn lichaam en met name met mijn haar. Mijn haar werd toen ik elke dag/om de dag douchte heel erg snel vet en dat zag er niet uit. Terwijl het er nu goed en verzorgt uitziet. Hetzelfde geldt voor mijn lichaam.
Ik heb de meterstanden opgemeten van 9 dagen geleden en nu. Ik zit op 24m3 voor gasverbruik en 39KW stroomgebruik. En dit geldt voor 9 dagen (waarvan 2 dagen ik geheel niet thuis ben geweest en de thermostaat dus op 12 graden stond).
zondag 1 februari 2015 om 22:21
quote:nil.nequit.amor schreef op 31 januari 2015 @ 23:32:
Ik verbaasde me ook even, 2x in de week douchen en de wasmachine gebruik je maar 1x in de week?
Dan pak je niet vaak een schone handdoek, bed verschonen en schone kleding. Anders red je het niet met 1 trommel..
Ik vind het niet zo fris klinken eerlijk gezegd
Ik verbaasde me ook even, 2x in de week douchen en de wasmachine gebruik je maar 1x in de week?
Dan pak je niet vaak een schone handdoek, bed verschonen en schone kleding. Anders red je het niet met 1 trommel..
maandag 2 februari 2015 om 11:42
quote:pearle schreef op 01 februari 2015 @ 22:21:
[...]
Ik vind het niet zo fris klinken eerlijk gezegdIk heb iets van 10 handdoeken, ik heb deze toen allemaal nieuw gekregen. Bed verschonen is 1x per 2 weken en schone kleding elke 2 dagen iets helemaal anders. Als ik mijn bed verschoon dan was ik wel 2x per week ja.
[...]
Ik vind het niet zo fris klinken eerlijk gezegdIk heb iets van 10 handdoeken, ik heb deze toen allemaal nieuw gekregen. Bed verschonen is 1x per 2 weken en schone kleding elke 2 dagen iets helemaal anders. Als ik mijn bed verschoon dan was ik wel 2x per week ja.
maandag 2 februari 2015 om 17:03
Ik verbruik 950m3 per jaar en dat is 50¤ p mnd. Ik zou het een maand bijhouden en dan x 6 doen voor de wintermaanden en dan nog 6x 0,5 voor de zomermaanden.
Je merkt vanzelf na een jaar hoeveel je verbruikt hebt en kunt dan kijken hoe je het volgende jaar kunt bezuinigen. Ik ben van 1600 naar 1200 naar 900 m3 gegaan. Het duurt eventjes voordat je je huis leert kennen, maar als je per mnd meer betaald is altijd fijner om wat terug te krijgen dan bij te moeten betalen.
Je merkt vanzelf na een jaar hoeveel je verbruikt hebt en kunt dan kijken hoe je het volgende jaar kunt bezuinigen. Ik ben van 1600 naar 1200 naar 900 m3 gegaan. Het duurt eventjes voordat je je huis leert kennen, maar als je per mnd meer betaald is altijd fijner om wat terug te krijgen dan bij te moeten betalen.
maandag 2 februari 2015 om 21:20
Ik douche ook 3x per week max, en 1 of 2 wassen afhankelijk of er beddengoed meegaat (1x per 2 weken). Als je jezelf gewoon elke ochtend en avond aan de wastafel wast, wat is daar dan vies aan? En daar hoef je ook echt niet elke dag een schone handdoek voor te pakken, je bent immers schoon als je jezelf afdroogt.
Niet iedereen is hetzelfde.
Ik betaal trouwens alleen met ruim 80m2 59 energie maar dan heb ik los nog blokverwarming van 60 euro per maand, dus is helaas niet vergelijkbaar.
Niet iedereen is hetzelfde.
Ik betaal trouwens alleen met ruim 80m2 59 energie maar dan heb ik los nog blokverwarming van 60 euro per maand, dus is helaas niet vergelijkbaar.
Don't know, don't care
maandag 2 februari 2015 om 22:07
quote:pearle schreef op 01 februari 2015 @ 22:21:
[...]
Ik was ook maar één keer per week, hoor. Soms zit er zelfs wel 2 weken tussen. Ik heb meerdere dekbedhoezen en een flink stapeltje handdoeken en ondergoed etc. Toch niet zo vreemd? Anders moet ik met een halfvolle wasmachine gaan wassen.
En al douche ikzelf om de dag, 2x per week douchen hoeft ook niet smerig te zijn, zolang je je gewoon dagelijks wast.
Douchen is echt niet zo noodzakelijk als mensen denken, dagelijks douchen is juist slecht voor je huid.
[...]
Ik was ook maar één keer per week, hoor. Soms zit er zelfs wel 2 weken tussen. Ik heb meerdere dekbedhoezen en een flink stapeltje handdoeken en ondergoed etc. Toch niet zo vreemd? Anders moet ik met een halfvolle wasmachine gaan wassen.
En al douche ikzelf om de dag, 2x per week douchen hoeft ook niet smerig te zijn, zolang je je gewoon dagelijks wast.
Douchen is echt niet zo noodzakelijk als mensen denken, dagelijks douchen is juist slecht voor je huid.