Gratis uit eten

25-01-2015 18:53 175 berichten
Ik heb het regelmatig, uit eten en dan gaat er iets mis! Zo mis dat de bediening zich uitput in excuses. De kok uit de keuken komt om ook nog eens zijn excuses aan te bieden. Er bedragen op de nota veranderen in ¤ 0,00. Dat de koffie en de likeur gratis zijn, noem maar op!

Wat overkwam jullie en hoe werd het opgelost?
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 januari 2015 @ 16:18:

[...]

Ik denk dat je bij 't Nonnetje, De Librije, Parkheuvel, de Zwetheul enz. alleen friet vindt bij het kindermenu.

Ik werk met enige regelmaat in de keuken van een zaak met 1 ster, en als de gast daar heel graag friet bij het hoofdgerecht wil, dan krijgt-ie dat. Wel mooie, die dag van verse aardappels gemaakte friet, maar dat kan. Het staat inderdaad niet standaard op de kaart.

Verder eens met Spijker, goede horeca-mensen doen heel veel om het de gast naar de zin te maken. Ik ook, als je het niet leuk vind om die extra stappen te zetten om iemand écht een hele fijne avond te bezorgen, moet je niet in dit vak gaan. Maar van een zin als 'De klant is koning' krijg ik de kriebels. Dat impliceert voor mij namelijk dat de gast ook volkomen onredelijk mag zijn (zoals een hete rode biefstuk eisen ) en daar trek ik wel een lijn.
TO, waarom al die !!!!?

Leest zo irritant.
quote:watzalhetnuweereenszijn schreef op 26 januari 2015 @ 16:51:

Marianne, je gaat toch ook weleens naar de roti tent op de hoek omdat je geen zin hebt om te koken, of zo'n typisch Hollands restaurant waar je overal frietjes bij eet? Ik vind het een beetje snobistisch overkomen als alleen de sterrenrestaurants goed genoeg zijn. En niet helemaal van deze tijd/wereld als zelfs frietjes in een restaurant niet kunnen (ik heb een beetje het idee dat je het erom doet, maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten). Daarbij mis je ook wat culinaire hoogstandjes hoor, want die roti bij mij om de hoek...

Wij gaan ook nooit naar standaard eetcafe's, rotirestaurants of lokale pizzaboeren... vroeger deden we dat nog wel eens, maar het stelt altijd teleur (vet, vies, slechte kwaliteit). Dus wij gaan ook alleen nog maar naar "goede" restaurants, en maken eigenlijk ook nooit gekke dingen mee. En dit weekend gaan we weer eens naar het beste restaurant van Amsterdam, waar we vermoedelijk weer niets geks mee gaan maken

We maken met de kinderen nog wel eens een uitzondering, bij een strandtent oid te gaan eten... maar hebben daar eigenlijk ook altijd spijt van.

Door veel uiteten te gaan wordt je vanzelf kritisch, en helemaal als je zelf ook nog behoorlijk goed kunt koken overigens....
quote:watzalhetnuweereenszijn schreef op 26 januari 2015 @ 16:51:

Marianne, je gaat toch ook weleens naar de roti tent op de hoek omdat je geen zin hebt om te koken, of zo'n typisch Hollands restaurant waar je overal frietjes bij eet? Ik vind het een beetje snobistisch overkomen als alleen de sterrenrestaurants goed genoeg zijn. En niet helemaal van deze tijd/wereld als zelfs frietjes in een restaurant niet kunnen (ik heb een beetje het idee dat je het erom doet, maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten). Daarbij mis je ook wat culinaire hoogstandjes hoor, want die roti bij mij om de hoek...Roti kan ik zelf heel goed maken (alleen de vellen koop ik bij een Surinaamse toko voor het gemak). Koken is mijn hobby, ik kan het ook erg goed en dat is geen opschepperij. Ik vind een zak friet met dubbele mayo op zijn tijd heel lekker maar in een restaurant verwacht ik gewoon wat meer inspanning, daar betaal ik graag voor, een goede chef is zijn gewicht in goud waard. Toen ik nog werkte at ik noodgedwongen meerdere keren per week in één of ander restaurant, ik had geen zin om 's avonds om een uur of negen nog de keuken in te gaan. Je wordt na verloop van tijd vanzelf kritisch. Als ik een snelle hap wil bestel ik wel een satéetje bij Brutus. Ik ben beslist geen snob maar goed en lekker eten is voor mij een beetje heilig. Ik vind het ook helemaal niet erg om 's middags lang in de keuken te staan voor iets dat binnen twintig minuten is opgegeten, als het maar smaakt. Ik kan er een paar dagen in de week ruimschoots de tijd voor nemen, dat kan niet iedereen, dat begrijp ik ook wel.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 26 januari 2015 @ 16:18:

[...]

Ik denk dat je bij 't Nonnetje, De Librije, Parkheuvel, de Zwetheul enz. alleen friet vindt bij het kindermenu.Dat zij sterren hebben betekent niet dat je in die duizenden andere restaurant niet lekker kunt eten natuurlijk. Als ik bij zo'n sterrenrestaurant zou gaan eten, kan ik minder dan eens per jaar uit eten. En persoonlijk hoop ik dat die sterren restaurants geeneens een kindermenu hebben. Ik heet geen Elnienjoo, maar naar zo'n gelegenheid neem je geen kinderen mee die van het kindermenu willen kiezen.
quote:sandt2.0 schreef op 26 januari 2015 @ 19:33:

[...]

Dat zij sterren hebben betekent niet dat je in die duizenden andere restaurant niet lekker kunt eten natuurlijk. Als ik bij zo'n sterrenrestaurant zou gaan eten, kan ik minder dan eens per jaar uit eten. En persoonlijk hoop ik dat die sterren restaurants geeneens een kindermenu hebben. Ik heet geen Elnienjoo, maar naar zo'n gelegenheid neem je geen kinderen mee die van het kindermenu willen kiezen.Jemig mag je niet eens je kinderen meenemen naar een restaurant? Je hebt restaurants genoeg die een menu hebben voor kinderen, staat precies hetzelfde op als het grote mensen menu alleen in jip en janneke taal.
Ik maak het nooit mee. Ben nog nooit in een sterrenrestaurant geweest maar als ik uit eten ga is altijd alles prima in orde. Laatst uit lunchen geweest en dat was ook uitstekend. Dus ik maak eigenlijk nooit missers mee.
quote:KiaOraHoi schreef op 26 januari 2015 @ 19:40:

[...]

Jemig mag je niet eens je kinderen meenemen naar een restaurant? Je hebt restaurants genoeg die een menu hebben voor kinderen, staat precies hetzelfde op als het grote mensen menu alleen in jip en janneke taal.

Ik moet nog een stukje terug lezen maar als je een paar honderd euro spendeert in een sterrenrestaurant, dan zou ik niet gecharmeerd zijn als je vervelende jengelende kinderen of huilende babies hebt. Begrijp mij niet verkeerd, maar in bepaalde tenten weet je dat het zou kunnen, maar veelal zijn dat toch restaurants waar ook duidelijk is dat kinderen ook welkom zijn. En de prijs is daar ook naar.

Of bedoel je iets anders?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:KiaOraHoi schreef op 26 januari 2015 @ 19:40:

[...]

Jemig mag je niet eens je kinderen meenemen naar een restaurant? Je hebt restaurants genoeg die een menu hebben voor kinderen, staat precies hetzelfde op als het grote mensen menu alleen in jip en janneke taal.Er staat toch helemaal niet dat kinderen niet mee mogen naar restaurants, er staat dat sterrenrestaurants niet bij uitstek geschikt zijn voor kinderen. Als jij je kind wel mee wil nemen naar de Librije, moet je dat vooral doen, maar verwacht dan geen kindermenu op de kaart.
quote:Zwartvlekje schreef op 25 januari 2015 @ 22:20:

[...]

Ik en mijn vriend zitten altijd naast elkaar. Thuis, maar ook als we uit eten gaan en het mogelijk is.

Hij vind het afstandelijk en ongezellig om tegen over elkaar te zitten.

Ja precies... dat ook. En het maakt toch geen bips uit of je tegenover of naast elkaar zit?

Er blijven twee plaatsen bezet... maar ik ga daar geen herrie over maken.

Restaurants genoeg...
quote:Mylene_Valerie schreef op 26 januari 2015 @ 20:27:

[...]

Ik moet nog een stukje terug lezen maar als je een paar honderd euro spendeert in een sterrenrestaurant, dan zou ik niet gecharmeerd zijn als je vervelende jengelende kinderen of huilende babies hebt. Begrijp mij niet verkeerd, maar in bepaalde tenten weet je dat het zou kunnen, maar veelal zijn dat toch restaurants waar ook duidelijk is dat kinderen ook welkom zijn. En de prijs is daar ook naar.

Of bedoel je iets anders?

Ik zou behoorlijk beledigd zijn dat ik mijn kinderen niet mee zou kunnen nemen naar een sterren restaurant. Er zijn voldoende ouders die wel hun kinderen fatsoenlijk kunnen opvoeden. Wij zijn ook altijd meegeweest met mijn ouders. Wisten ons ook prima te gedragen. En ja ook naar sterren restaurants werden wij meegenomen. Ook op jonge leeftijd vanaf een jaartje of 4. En sommigen hebben wel een kaartje achter liggen voor kinderen maar moet je er gewoon naar vragen.

Tja kinderen, die ik soms liever aan de tafel naast mij heb zitten dan sommige volwassenen. Die niet op normale toon kunnen spreken, met mond open eten, schetteren tegen bedienend personeel en gaan bellen aan tafel op een toon dat iedereen kan horen hoe stoer hun auto wel niet is....

Het ligt echt aan de ouder, als wij ons zouden misdragen wisten we dat er een consequentie aan vast zat.

Maarja misschien toch beter geen kinderen mee naar een sterrenrestaurant want stel je voor dat ze per ongeluk een geluidje teveel maken en de overige gasten daarom een gratis fles wijn moeten aanbieden.

En buiten een sterrenrestaurant wil ik overal rustig kunnen eten zonder jengelende kinderen. Moet ik natuurlijk niet naar een Mac of een pannenkoeken restaurant gaan....
quote:KiaOraHoi schreef op 26 januari 2015 @ 20:51:

[...]

Het ligt echt aan de ouder, als wij ons zouden misdragen wisten we dat er een consequentie aan vast zat.

Wat was de consequentie dan? Meteen naar huis? Dat is geen straf, dat wil dwarse kleuter juist. Alle andere vormen van consequenties gaan in het geval van mijn kinderen veelal met enige herrie gepaard.

In een restaurant probeer ik te belonen, af te leiden, te entertainen, het gezellig te maken. Mijn kind enkele uren rustig houden in een chique restaurant is niet gezellig, dat is hard werken.
In andere landen zie ik altijd kinderen die rustig aan tafel blijven zitten, speelgoed erbij, kleurboekje. Engelse en Nederlandse kinderen kunnen dat niet.
Dat komt omdat Engelse en Nederlandse kindjes een genetische afwijking hebben waardoor ze alles als een spel ervaren en voortdurend willen spelen. Gelukkig zijn ze al heel ver met medicatie daartegen!
quote:watzalhetnuweereenszijn schreef op 26 januari 2015 @ 22:34:

Dat komt omdat Engelse en Nederlandse kindjes een genetische afwijking hebben waardoor ze alles als een spel ervaren en voortdurend willen spelen. Gelukkig zijn ze al heel ver met medicatie daartegen!Fijn, eindelijk rust.
quote:MarianneDavids schreef op 26 januari 2015 @ 22:18:

In andere landen zie ik altijd kinderen die rustig aan tafel blijven zitten, speelgoed erbij, kleurboekje. Engelse en Nederlandse kinderen kunnen dat niet.Onzin! Ik ken genoeg Nederlandse kinderen die dat ook prima kunnen....
quote:MarianneDavids schreef op 26 januari 2015 @ 22:18:

In andere landen zie ik altijd kinderen die rustig aan tafel blijven zitten, speelgoed erbij, kleurboekje. Engelse en Nederlandse kinderen kunnen dat niet.

Wat zijn dat voor baarlijke nonsens zeg.

Ik weet niks van Engelse kinderen maar ik weet wel dat die van mij het prima konden.
Hier laatst met een hele groep gegeten. Voorgerecht ging prima, hoofdgerecht duurde echt een uur, en vervolgens had iedereen de verkeerde bestelling( verkeerde vlees etc) Niets betaald en vervolgens om de hoek bij een italiaan gaan eten waar we eerder geweest waren en wisten dat het wel goed was.
quote:Moosey schreef op 26 januari 2015 @ 16:54:

[...]

Ik werk met enige regelmaat in de keuken van een zaak met 1 ster, en als de gast daar heel graag friet bij het hoofdgerecht wil, dan krijgt-ie dat. Wel mooie, die dag van verse aardappels gemaakte friet, maar dat kan. Het staat inderdaad niet standaard op de kaart.

Verder eens met Spijker, goede horeca-mensen doen heel veel om het de gast naar de zin te maken. Ik ook, als je het niet leuk vind om die extra stappen te zetten om iemand écht een hele fijne avond te bezorgen, moet je niet in dit vak gaan. Maar van een zin als 'De klant is koning' krijg ik de kriebels. Dat impliceert voor mij namelijk dat de gast ook volkomen onredelijk mag zijn (zoals een hete rode biefstuk eisen ) en daar trek ik wel een lijn.

Precies! Ik wil dat iedereen tevreden de deur uit gaat bij ons maar om nu maar alles gratis weg te geven daar begin ik niet aan hoor.

Ik kan ook wel een topic openen over eigenaardige gasten
quote:Shenandoah schreef op 27 januari 2015 @ 06:40:

Hier laatst met een hele groep gegeten. Voorgerecht ging prima, hoofdgerecht duurde echt een uur, en vervolgens had iedereen de verkeerde bestelling( verkeerde vlees etc) Niets betaald en vervolgens om de hoek bij een italiaan gaan eten waar we eerder geweest waren en wisten dat het wel goed was.

Dit....? Waarom niet betaald voor je voorgerecht, daar was toch niets mis mee?

Asociaal.
quote:spectral schreef op 26 januari 2015 @ 23:01:

[...]

Onzin! Ik ken genoeg Nederlandse kinderen die dat ook prima kunnen....

Die moet je met een lantaarntje zoeken.

Klierende kinderen zijn net zo erg als brallende gasten die hun volledige plebsbestek op tafel gooien zodat iedereen ziet in welke auto ze rijden en welke laatste nieuwe smartphone ze bezitten, ze knippen met hun vingers naar het personeel, soms fluiten ze zelfs en ze maken zoveel kabaal dat de andere gasten meteen wegrennen na de koffie.
quote:MarianneDavids schreef op 27 januari 2015 @ 08:15:

[...]

Die moet je met een lantaarntje zoeken.

Klierende kinderen zijn net zo erg als brallende gasten die hun volledige plebsbestek op tafel gooien zodat iedereen ziet in welke auto ze rijden en welke laatste nieuwe smartphone ze bezitten, ze knippen met hun vingers naar het personeel, soms fluiten ze zelfs en ze maken zoveel kabaal dat de andere gasten meteen wegrennen na de koffie.Ik weet niet in wat voor tenten jij komt maar fluiten en knippen met de vingers kom ik ook werkelijk nooit tegen...
Ik word steeds nieuwsgieriger naar die restaurants van jou MarianneDavids. Je mag niet eten aan de bar, mensen zitten nooit naast elkaar, de gasten knippen met hun vingers en fluiten naar de bediening...

Klinkt als buurtcafés?
Overigens afgelopen jaar in een sterrenrestaurant gegeten waar ook een aantal kinderen waren. Niets aan het handje hoor. Extra gezellig, omdat het restaurant prachtige borden voor ze maakte en kinderen nog zo oprecht enthousiast kunt zijn.

Maar goed, het was ook niet zo'n elitair geneuzel, dat scheelt een hoop.
quote:pruttel schreef op 26 januari 2015 @ 11:29:

Pittige pasta met garnalen.... krijg ik zonder garnalen.... Oeps sorry, garnalen komen er zo bij... ehm.... oke. Is de pasta gewoon helemaal echt smakeloos, alleen een klontje boter hadden ze erdoor gegooid geloof ik, dus ik heb de bediening erbij geroepen, dat ze het bord toch maar even mee moesten nemen en dat ik het nergens naar vond smaken. Zegt ze: We waren nog niet met de garnalen begonnen, wilt u dan misschien iets anders uitkiezen. Ik : Ja, doe maar wat het snelst klaar is, want dan kan ik tegelijk met de rest eten. Kreeg ik spaghetti bolgnese, best goed te eten, maar ja, heel anders dan pasta met garnalen. Komt later de kok bij mij aan tafel of het gesmaakt heeft, dus ik vertel hem dat de spaghetti bolognese prima was, maar die andere niet. Zegt ie: Nee, die vond u te pittig he???? Ik heb het er maar bij gelaten.Dit vind ik raar. Je geeft zelf aan dat je datgene wil dat het snelst klaar is. Dat het dan iets heel anders is dan je andere gerecht, had je kunnen verwachten. Vind niet dat je daar dan nog over kan miepen als je zelf zegt dat ze maar moeten geven wat er klaar is op dat moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven