Verhuizen met kinderen
dinsdag 27 januari 2015 om 11:20
Ik zat wat te twijfelen over op welke pijler dit thuishoort, zoals je ziet heb ik voor deze gekozen.
Wij gaan in de zomervakantie verhuizen naar een ander deel van NL. Speciaal voor de kinderen hebben we de zomervakantie gekozen, zodat ze hun schooljaar gewoon af kunnen maken, en ook wat tijd hebben om aan de nieuwe omgeving te wekken voor ze naar een nieuwe school moeten.
Mijn kinderen zijn 6 en 8. En ze vinden het lastig, zoals te begrijpen is. Maar ze zien ook wel de voordelen en vinden het leuk dat ze een nieuwe kamer krijgen en kunnen meebepalen hoe die eruit komt te zien.
Ik ben eigenlijk op zoek naar tips om de verhuizing wat makkelijker te maken.
Ze hebben allebei hobby's die ook in de nieuwe omgeving te doen zijn. Daar zijn ze wel blij mee.
Nu vroeg ik me af of het aan te raden is om een fotoboekje te maken, met foto's van de huidigde omgeving. Huis, school, speeltuin, buren, vriendjes e.d. Ik denk dat ze daar heel blij mee zouden zijn, maar ben ook een beetje bang dat ze dan als we straks verhuisd zijn, erg verdrietig worden als ze het boekje weer zien.
Hoe zouden jullie dit aanpakken/ heb je het gedaan?
Wij gaan in de zomervakantie verhuizen naar een ander deel van NL. Speciaal voor de kinderen hebben we de zomervakantie gekozen, zodat ze hun schooljaar gewoon af kunnen maken, en ook wat tijd hebben om aan de nieuwe omgeving te wekken voor ze naar een nieuwe school moeten.
Mijn kinderen zijn 6 en 8. En ze vinden het lastig, zoals te begrijpen is. Maar ze zien ook wel de voordelen en vinden het leuk dat ze een nieuwe kamer krijgen en kunnen meebepalen hoe die eruit komt te zien.
Ik ben eigenlijk op zoek naar tips om de verhuizing wat makkelijker te maken.
Ze hebben allebei hobby's die ook in de nieuwe omgeving te doen zijn. Daar zijn ze wel blij mee.
Nu vroeg ik me af of het aan te raden is om een fotoboekje te maken, met foto's van de huidigde omgeving. Huis, school, speeltuin, buren, vriendjes e.d. Ik denk dat ze daar heel blij mee zouden zijn, maar ben ook een beetje bang dat ze dan als we straks verhuisd zijn, erg verdrietig worden als ze het boekje weer zien.
Hoe zouden jullie dit aanpakken/ heb je het gedaan?
dinsdag 27 januari 2015 om 11:30
dinsdag 27 januari 2015 om 11:32
Wij zijn geëmigreerd en geremigreerd met 4 kinderen. Ik heb ze van tevoren alleen foto's laten zien van waar ze terecht zouden komen. Aparte boekjes heb ik niet gemaakt, we bekijken af en toe gewoon wat foto's, net als iedereen, maar die pakken ze nooit uit zichzelf. Ook voor de afscheidscadeautjes (met foto's) van de scholen, hebben ze weinig interesse.
De oudste 3 hebben wel nog zelf via internet contact gehouden, maar dat werkt bij de een beter dan bij de ander.
De oudste 3 hebben wel nog zelf via internet contact gehouden, maar dat werkt bij de een beter dan bij de ander.
dinsdag 27 januari 2015 om 11:35
Ik denk dat kinderen erg snel gewend zijn. Ik ben verhuisd toen ik 7 was (incl andere school) en heb daar helemaal geen last van gehad. Mijn zusje ook niet. Meteen op school nieuwe vriendinnetjes, leuke buurkinderen en niet meer getaald naar mijn oude omgeving. Het was juist leuk en spannend. Ik heb het wel altijd leuk om foto's van het oude huis en de oude straat te zien en om er zo nu en dan eens langs te rijden. Dus een fotoboekje zou zeker leuk zijn. Ik ken je kinderen natuurlijk niet, maar ik denk niet dat ze daar verdrietig van worden.
Ik denk dat je ze gewoon goed voor moet bereiden, er al een paar keer naartoe gaan met ze en de buurt verkennen of zo. Verder passen kinderen zich hartstikke makkelijk aan, dus ik zou me niet te druk maken. Ik ken een gezin dat vorig jaar naar Engeland is verhuisd, die kinderen waren daar binnen een week gewend (8 en 10 jaar).
Ik denk dat je ze gewoon goed voor moet bereiden, er al een paar keer naartoe gaan met ze en de buurt verkennen of zo. Verder passen kinderen zich hartstikke makkelijk aan, dus ik zou me niet te druk maken. Ik ken een gezin dat vorig jaar naar Engeland is verhuisd, die kinderen waren daar binnen een week gewend (8 en 10 jaar).
dinsdag 27 januari 2015 om 11:44
Wij gaan deze zomer ook verhuizen naar een ander deel van Nederland. Wij kiezen er juist voor om een maand voor de zomervakantie te verhuizen zodat onze oudste zoon nog wat vriendjes kan maken in zijn nieuwe klas voordat hij 6 weken lang vrij is. Binnenkort gaat hij al een keertje naar zijn nieuwe school om daar kennis te maken. De school is dicht bij mijn werk, dus het is redelijk makkelijk te coördineren.
Onze jongste is nu 2, die ondergaat het gewoon verwacht ik.
Een fotoboekje maken is wel een leuk idee.
Onze jongste is nu 2, die ondergaat het gewoon verwacht ik.
Een fotoboekje maken is wel een leuk idee.
dinsdag 27 januari 2015 om 11:50
Ik hoop dat je niet aan het begin van de vakantie verhuist. Dat lijkt mij heel naar voor je kinderen. 6 weken lang geen bekende kinderen om mee te spelen en alle verenigingen stoppen ook nog eens in de zomervakantie.
Misschien kan je een vriendje te logeren vragen?
Uitzoeken of er activiteiten in de vakantie worden georganiseerd voor kinderen. Dan kunnen ze daar aan mee doen en alvast wat kinderen leren kennen.
Uitzoeken of er activiteiten in de vakantie worden georganiseerd voor kinderen. Dan kunnen ze daar aan mee doen en alvast wat kinderen leren kennen.
dinsdag 27 januari 2015 om 11:59
quote:sugarmiss schreef op 27 januari 2015 @ 11:50:
Ik hoop dat je niet aan het begin van de vakantie verhuist. Dat lijkt mij heel naar voor je kinderen. 6 weken lang geen bekende kinderen om mee te spelen en alle verenigingen stoppen ook nog eens in de zomervakantie.
Als je naar een kindvriendelijke buurt verhuist, zijn vriendjes zó gemaakt. Op een camping hebben kinderen toch ook altijd snel contact?
Ik zou me er helemaal niet druk over maken!
Als je naar een kindvriendelijke buurt verhuist, zijn vriendjes zó gemaakt. Op een camping hebben kinderen toch ook altijd snel contact?
Ik zou me er helemaal niet druk over maken!
dinsdag 27 januari 2015 om 12:04
dinsdag 27 januari 2015 om 12:22
quote:Thordis2.0 schreef op 27 januari 2015 @ 11:38:
Maak je het niet een beetje groot?Dit is ook mijn vraag. Als je het zelf heel belangrijk en misschien ook wel niet-leuk-spannend vindt, gaan je kinderen dat voelen natuurlijk. Ik zou vooral focussen op wat leuk is, goed op je kinderen blijven letten en er verder nog niet al te veel aandacht aan besteden op dit moment. Het duurt nog 5 maanden!
Maak je het niet een beetje groot?Dit is ook mijn vraag. Als je het zelf heel belangrijk en misschien ook wel niet-leuk-spannend vindt, gaan je kinderen dat voelen natuurlijk. Ik zou vooral focussen op wat leuk is, goed op je kinderen blijven letten en er verder nog niet al te veel aandacht aan besteden op dit moment. Het duurt nog 5 maanden!
dinsdag 27 januari 2015 om 12:39
Wij zijn een klein jaar geleden naar een woonplaats gegaan die ze al kende, waar bekende en familie wonen. Nog elke dag heeft de oudste het over haar vorige school en het andere huis. Ze is bijna 7. De jongste heeft er geen last van.
Toen ik kind was, ben ik meermaals naar andere steden versleept. Ik heb er geen dag last van gehad. Maar mijn zussen wel.
Er valt niet vooraf te zeggen of ze het leuk gaan vinden of makkelijk wennen.
Toen ik kind was, ben ik meermaals naar andere steden versleept. Ik heb er geen dag last van gehad. Maar mijn zussen wel.
Er valt niet vooraf te zeggen of ze het leuk gaan vinden of makkelijk wennen.
dinsdag 27 januari 2015 om 12:54
Wij zijn van een huurwoning verhuisd naar een koopwoning, 2 straten verderop. Mijn oudste heeft het er moeilijk mee gehad, zeker een jaar moeten wennen. De middelste en jongste hebben totaal geen probleem gehad. Ligt erg aan het kind. Als je kind het niet leuk vindt laat het dan niet leuk vinden, mijn oudste had het er best moeilijk mee, dat iedereen maar zei hoe leuk het wel was. Ze vond het helemaal niet leuk.
dinsdag 27 januari 2015 om 12:56
Iedereen bedankt voor de reacties.quote:Thordis2.0 schreef op 27 januari 2015 @ 11:38:
Maak je het niet een beetje groot?
Dit vraag ik mij ook af. Vandaar dat ik hier even kom polsen. Zelf ben ik toen ik 4 was verhuisd, maar daarna nooit meer.
Wel heb ik kinderen die nogal nostalgisch kunnen zijn. Zo hebben we sinds een jaar een andere auto, maar denkt één van de kinderen af en toe nog steeds met weemoed aan de auto terug.
We moeten het maar gewoon gaan zien denk ik.
Ik vind het zelf inderdaad erg spannend, maar wel leuk-spannend. We moeten nu veel regelen met koopcontract, notaris, hypotheek en dan alles wat er in het huis moet gebeuren.
Voor wie het vroeg we hebben inderdaad eerst ons huis verkocht, met levering in de vakantie. Daarna een nieuw huis gezocht.
Maak je het niet een beetje groot?
Dit vraag ik mij ook af. Vandaar dat ik hier even kom polsen. Zelf ben ik toen ik 4 was verhuisd, maar daarna nooit meer.
Wel heb ik kinderen die nogal nostalgisch kunnen zijn. Zo hebben we sinds een jaar een andere auto, maar denkt één van de kinderen af en toe nog steeds met weemoed aan de auto terug.
We moeten het maar gewoon gaan zien denk ik.
Ik vind het zelf inderdaad erg spannend, maar wel leuk-spannend. We moeten nu veel regelen met koopcontract, notaris, hypotheek en dan alles wat er in het huis moet gebeuren.
Voor wie het vroeg we hebben inderdaad eerst ons huis verkocht, met levering in de vakantie. Daarna een nieuw huis gezocht.
dinsdag 27 januari 2015 om 13:03
Ik vond de verhuizing op mijn 10e een behoorlijk heftige gebeurtenis en heb nog heel lang heimwee gehad naar mijn oude straat, het oude huis en mijn oude school. Ik weet nog dat ik het helemaal niet leuk vond en gewend was ik ook niet zomaar (ondanks dat iedereen dat zei).
Later in mijn leven nog heel vaak verhuisd zonder 1 enkel probleem, maar dat was mijn eigen beslissing. Voor mij een principieel verschil.
Vooraf zou ik er niet te veel woorden aan vuilmaken, maar kijk na de verhuizing wel goed naar je kinderen en neem ze vooral serieus (dat ik regelmatig terug wilde kruipen naar mijn oude woonplaats durfde ik echt niet te vertellen).
Later in mijn leven nog heel vaak verhuisd zonder 1 enkel probleem, maar dat was mijn eigen beslissing. Voor mij een principieel verschil.
Vooraf zou ik er niet te veel woorden aan vuilmaken, maar kijk na de verhuizing wel goed naar je kinderen en neem ze vooral serieus (dat ik regelmatig terug wilde kruipen naar mijn oude woonplaats durfde ik echt niet te vertellen).