Werk & Studie alle pijlers

leefstijl collega

28-01-2015 17:46 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een soort van projectleider op een project. een collega die op dat project werkt is heel vaak ziek. van alles, griep, migraine, niet iets specifiek. het is ook een man die veel op stap gaat in de weekenden. zouden jullie hem aanspreken op zijn leeftsijl ivm verzuim?
Noorderlicht, je lijkt maar te hameren op zijn leefstijl, maar moet jij je niet concentreren op het project? Je lijkt wel jaloers.
quote:Sensy12 schreef op 28 januari 2015 @ 18:00:

[...]

Je bent niet echt een heldere projectleider

Hij is dan ook soort van projectleider.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou trouwens, als hij regelmatig echt lang ziek is, je bezorgdheid uiten. Vragen of de bedrijfsarts hem eventueel kan helpen, en je bezorgdheid koppelen aan het project, dat je dat uit jouw functie ook moet bewaken.

Want uiteindelijk maakt het weinig uit of hij door te veel zuipen vaak ziek is (en dat is al slecht genoeg natuurlijk want als je echt iedere keer afwezig bent door een kater ga je richting verslaving) of iets anders, je moet het er gewoon over hebben want vaker dan een paar keer ziek is gewoon ver boven de norm.

Als het gemakzucht is dan zal hij er niets mee doen, en dan weet je dat ook weer. Dan kan je na denken over vervolg stappen.
Oh ja, soort van en 'eigenlijk'. Tja, ik vind het allemaal maar een beetje vaag. Ik had meer niveau verwacht van een projectleider eerlijk gezegd.
Ik ga het gesprek wel aan met mijn personeel, de werkgever is dat zelfs verplicht.

Een open gesprek moet toch ook kunnen. En anders een telefoontje naar de bedrijfsarts.
.
Een verzuimgesprek aangaan is de enige mogelijkheid. Probeer te achterhalen waarom de werknemer zo vaak ziek is. Wat, hoe en Wanneer dus open vragen stellen. Wat kan hij zelf doen om verzuim te voorkomen en wat de kan de werkgever doen om verzuim te voorkomen. Hij moet ook zelf met oplossingen komen.

Evalueer ook na een tijd of het geholpen heeft.

Jij bent geen arts. Jij kunt niet beoordelen of zijn levensstijl invloed heeft op zijn ziekteverzuim. Dat zijn aannames. Kijk daar mee uit.
Als jij de leidinggevende bent in dat project dan ga je toch een verzuimgesprek aan?

Als mijn medewerkers zo veel ziek zijn (meer dan 3x) dan laat ik ze op gesprek komen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Tuorrebout schreef op 28 januari 2015 @ 18:32:

Een verzuimgesprek aangaan is de enige mogelijkheid. Probeer te achterhalen waarom de werknemer zo vaak ziek is. Wat, hoe en Wanneer dus open vragen stellen. Wat kan hij zelf doen om verzuim te voorkomen en wat de kan de werkgever doen om verzuim te voorkomen. Hij moet ook zelf met oplossingen komen.

Evalueer ook na een tijd of het geholpen heeft.

Jij bent geen arts. Jij kunt niet beoordelen of zijn levensstijl invloed heeft op zijn ziekteverzuim. Dat zijn aannames. Kijk daar mee uit.Hij is een soort van projectleider, ze vallen onder dezelfde leidinggevende. Het is niet aan hem om het verzuimgesprek te voeren, dat doet de leidinggevende.
Als gelijkwaardige collega kun je meer zeggen dan als leidinggevende. Als soort van projectleider kun je de leidinggevende vragen om extra mankracht op het project in te zetten ivm regelmatig ziekteverzuim van betreffende collega, verder nergens mee bemoeien.
De vraag waarom ben je zo vaak ziek en wat denk je daaraan te gaan doen is ook redelijk onzinnig.

Als je met skiën onderuit bent gegaan en je hebt een gebroken been dan kan je antwoord geven op de vraag waarom je een gebroken been hebt. Maar wie weet nou waarom je de griep hebt gekregen.

Ik vind dat bedrijven veel te vaak onmenselijk zijn tegen zieke werknemers.

Ik ken iemand wiens tijdelijke contract niet werd verlengd omdat hij te vaak ziek was.

Alsof die persoon er wat aan kon doen dat hij achtereenvolgens een gescheurde knieband opliep bij het voetballen, daarna een blindedarm ontsteking kreeg en daarna geopereerd moest worden aan galstenen. Was overigens niet dezelfde persoon als die met galstenen in mijn vorige post.

Als je je bij elk klein pijntje een week lang ziek meld dan heeft de werkgever een punt maar vaak genoeg kun je er ook niets aan doen dat je vaker ziek bent dan gemiddeld en dan is het al rottig genoeg voor je zelf.
quote:schattigheid schreef op 28 januari 2015 @ 18:38:

Als gelijkwaardige collega kun je meer zeggen dan als leidinggevende. Huh? Bedoel je dat niet andersom? Als een collega zich gaat bemoeien met mijn ziekmeldingen, dan is dat toch raar?
quote:himalaya schreef op 28 januari 2015 @ 18:40:

[...]

Huh? Bedoel je dat niet andersom? Als een collega zich gaat bemoeien met mijn ziekmeldingen, dan is dat toch raar?Nee dat bedoel ik niet andersom. Als gelijkwaardige collega kun je best zeggen dat je vindt dat iemand eens wat vroeger zou kunnen stoppen met zuipen en wat vaker zou mogen komen werken.
je kunt je natuurlijk ook zelf tot die collega wenden en aangeven dat je je zorgen maakt over het project.

En ik zou ook eens in jouw eigen functie omschrijving kijken wat er nou precies van jou verwacht wordt op dit gebied.

als jij geen ziekmeldingen krijgt te verwerken, heb je er niets over te zeggen. En als dat zo is, is jouw leidinggevende een grote lulhannes OF hij of zij heeft een verborgen agenda waar jij weer niets van af weet. Kijk maar uit dat jij niet geframed wordt.

Kijk eerst maar eens naar de motieven van de spelers in het veld.
quote:schattigheid schreef op 28 januari 2015 @ 18:50:

[...]

Nee dat bedoel ik niet andersom. Als gelijkwaardige collega kun je best zeggen dat je vindt dat iemand eens wat vroeger zou kunnen stoppen met zuipen en wat vaker zou mogen komen werken. dan zou ik die gelijkwaardige collega toch even vragen waar die zich mee bemoeit!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je meldt aan collega en werkgevende dat je door het verzuim denkt dat het project erg veel vertraging heeft opgelopen en of zij mee kunnen denken over een oplossing voor deze vertraging. Meer kan en mag je volgens mij niet doen. Ik erger me wel een beetje over je vooringenomen oordeel over het verzuim. Je bent geen arts. Tijdens mijn chemo dacht 1 collega ook dat ik veel ziek thuis zat. Mijn leidinggevende wist het wel maar ik had er voor gekozen dit niet te vertellen tijdens mijn chemo juist omdat het zo fijn was om even geen patiënt te zijn bij mijn collega's. Ook in ging in het weekend vaak leuke dingen doen. Ga niet op de stoel zitten waar je de kennis niet voor, of de positie niet van, hebt.
Grappig, ik heb net voor mijn hobbyclub iets vergelijkbaars aan de hand. Ik moet samenwerken met iemand, maar zij heeft nooit tijd/energie/concentratie voor het project dat we samen hebben opgepakt. Terwijl ze wel op vakantie kan, naar concerten en op Facebook... Redelijk storend.

Toen de organisator vroeg hoe het ging en of ik al een reactie van haar op mijn laatste bijdrage had, heb ik open kaart gespeeld. Organisator pakte het meteen op en heeft een gesprek geregeld.

Dat lijkt mij de weg: open kaart spelen, zonder de vinger naar je collega's leefstijl te wijzen. Het project stagneert, op deze en deze punten. Dit zijn de taken van x. X is vaak ziek. Ik weet niet goed wat hiermee te doen.
quote:Sensy12 schreef op 28 januari 2015 @ 18:12:

Noorderlicht, je lijkt maar te hameren op zijn leefstijl, maar moet jij je niet concentreren op het project? Je lijkt wel jaloers.uh nee, dat niet. baal van dat hele project, letterlijk een hoofdpijndossier..
quote:sugarmiss schreef op 28 januari 2015 @ 18:39:

De vraag waarom ben je zo vaak ziek en wat denk je daaraan te gaan doen is ook redelijk onzinnig.

Als je met skiën onderuit bent gegaan en je hebt een gebroken been dan kan je antwoord geven op de vraag waarom je een gebroken been hebt. Maar wie weet nou waarom je de griep hebt gekregen.

Ik vind dat bedrijven veel te vaak onmenselijk zijn tegen zieke werknemers.

Ik ken iemand wiens tijdelijke contract niet werd verlengd omdat hij te vaak ziek was.

Alsof die persoon er wat aan kon doen dat hij achtereenvolgens een gescheurde knieband opliep bij het voetballen, daarna een blindedarm ontsteking kreeg en daarna geopereerd moest worden aan galstenen. Was overigens niet dezelfde persoon als die met galstenen in mijn vorige post.

Als je je bij elk klein pijntje een week lang ziek meld dan heeft de werkgever een punt maar vaak genoeg kun je er ook niets aan doen dat je vaker ziek bent dan gemiddeld en dan is het al rottig genoeg voor je zelf.Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind eigenlijk als je zo vaak afwezig bent om allerlei dingetjes, dat je daar zelf ook even goed naar moet kijken. en als er zaken zijn die mogelijk van invloed zijn, die dan aanpakken.
Leg dat bij je leidinggevende neer. Je wilt controle over je collega, het lukt je niet en nu zit je met de frustratie. We hebben tig oplossingen voor je aangedragen. Ga je er wat mee doen of houd je lekker vast aan je hoofdpijn?
Als je het niet erg vindt vanavond niet meer. Overigens herken ik me ook niet zo in je opmerkingen, maar heb wel veel waardevolle tips gelezen hier.
Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat je wel erg hamert op de leefstijl van je collega.

Feit: collega is vaak ziek

Feit: project komt daardoor in problemen

Feit: collega heeft vaak stoere verhalen

Speculatie: Collega is vaak ziek omdat hij ieder weekeinde in de kroeg hangt.

Angst: jouw baas rekent jou af op het niet slagen van het project

Frustratie: jij krijgt straks op je kop omdat je collega vaak ziek is.

Irritatie: collega die vaak ziek is heeft regelmatig stoere verhalen

Invulling: als collega in het weekeinde rustiger aan zou doen, zou hij minder vaak ziek zijn, en dan zou het project goed lopen en jij niet op je kop krijgen.

Klopt het zo een beetje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven