Ik ben zwanger en studerende

31-01-2015 15:28 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De afgelopen maand ben ik behoorlijk ziek geweest en heeft mijn anticonceptie dus niet gewerkt. Eenmalig geslachtsgemeenschap gehad zonder condoom en waarschijnlijk van die keer ook zwanger geworden.

Gister 2 Etos huismerktesten gedaan en op beide testen een heeeel licht streepje. Daarna een test van Clearblue gedaan die zwanger 1-2 aangaf. Ik ben nu dus +/- 2 weken zwanger, heel pril en spannend allemaal.

We zijn er ook super blij mee. Ik ben 21, mijn vriend wordt 25, wonen samen, mijn vriend heeft een baan, máár ik ben nog studerende. Volgens internet ben ik in oktober uitgerekend en in november doe ik mijn examens.... In oktober vindt volop de examenvoorbereiding plaats, die ik dan dus mis. Daarnaast begint mijn stageperiode volgende week, 36 uur per week t/m juli. Hoe moet ik dit bekend gaan maken op stage en kan stage mij wat maken? Het zijn erg schappelijke mensen zoals ik ze tot nu toe ken... En school, zijn daar regelingen in te treffen?

Ik had het allemaal niet zo voor me gezien en heb verkeerd gedacht. ''Nou, een ongelukje, dat overkomt mij toch niet...'' Begrijp me niet verkeerd, ben er hartstikke blij mee en het begint langzaam te bezinken, maar toch ben ik ervan geschrokken omdat dit niet in mijn plaatje past hoe ik die voor me had gezien. Wij wilde in december van dit jaar gaan beginnen om zwanger te worden en nu dus 11 maanden eerder, onverwachts in verwachting.

Ondanks het hierboven geschreven verhaal ben ik er erg blij mee, maar moet ik nog even aan het idee wennen. Maandag maar eerst de dokter bellen.

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen met mij willen/kunnen delen, of die mij wat betreft school/stage tips kunnen geven.
Zijn er ook eerdere examengelegenheden, in juli of zo (einde schooljaar)? Als je toch gemakkelijk leert en de examens onder je niveau liggen (en de zwangerschap verloopt verder naar wens) zou je dat ook nog kunnen overwegen. Dan heb je het maar gehad, en na zo'n bevalling ben je vaak toch wat minder fit zal ik maar zeggen .
quote:victoria_87 schreef op 31 januari 2015 @ 16:22:

Gefeliciteerd.

Met wat steun van je vriend en familie komt het hopelijk goed. Mijn zus was bevallen van haar zoontje op een zaterdag en maandag bracht mijn vader haar naar de tentamenha voor een erg belangrijk tentamen (ze studeerde geneeskunde, bijna klaar). Ze liep nog wat moeilijk door de hechtingen en mijn vader heeft toen drie uur in de auto op haar gewacht tot ze klaar was. En ze had een erg goed cijfer ook nog. Heel trots was ik!

Dat bedoel ik. Hartstikke goed. Waar een wil is is een weg zeg ik maar.

waarschijnlijk heb ik een maand de tijd om "bij te komen", dus ik ga er vanuit dat het me moet Gaan lukken. De discipline is er iig.
quote:Lady-Voldemort schreef op 31 januari 2015 @ 16:22:

Zijn er ook eerdere examengelegenheden, in juli of zo (einde schooljaar)? Als je toch gemakkelijk leert en de examens onder je niveau liggen (en de zwangerschap verloopt verder naar wens) zou je dat ook nog kunnen overwegen. Dan heb je het maar gehad, en na zo'n bevalling ben je vaak toch wat minder fit zal ik maar zeggen .Nee, ik verwacht niet dat die er zijn. Maar ik vroeg me af of ik inbreng heb in wat ik wil. Ik bedoel als school zegt nee, geen examens in november en ik wil dat wel.. Wat dan?
Ik hoop (en gun je) dat het je lukt om die examens te doen, maar ik denk wel dat je wat ruimte voor jezelf moet inbouwen dat het ook kan zijn dat het niet lukt ook al wil jij het nog zo graag. Je kan van tevoren gewoon niet weten hoe die weken zijn. Bespreek dit dan na 2-2,5 maand met de decaan; die kan meedenken in oplossingen (versneld afronden, of juist later de examens alsnog doen). Ze kunnen misschien wel een uitzondering maken.

Je stage zou geen probleem moeten zijn lijkt me, maar echt; kijk het gewoon met de tijd aan hoe het gaat. En hopelijk blijf je je goed voelen :-)

@Wolkewitje: dat lijkt me ook niet echt goed, maar misschien zijn het 2 uitersten en zou je best wat langer kunnen doorwerken dan die 6 weken van tevoren, maar wel eerder moeten stoppen dan 1 week van tevoren. Mag je wel eerder stoppen? En in sommige beroepen stop je toch al wanneer je weet dat je zwanger bent? Zoals kinderopvang heb ik wel eens gehoord?
quote:ponny schreef op 31 januari 2015 @ 16:31:

Ik hoop (en gun je) dat het je lukt om die examens te doen, maar ik denk wel dat je wat ruimte voor jezelf moet inbouwen dat het ook kan zijn dat het niet lukt ook al wil jij het nog zo graag. Je kan van tevoren gewoon niet weten hoe die weken zijn. Bespreek dit dan na 2-2,5 maand met de decaan; die kan meedenken in oplossingen (versneld afronden, of juist later de examens alsnog doen). Ze kunnen misschien wel een uitzondering maken.

Je stage zou geen probleem moeten zijn lijkt me, maar echt; kijk het gewoon met de tijd aan hoe het gaat. En hopelijk blijf je je goed voelen :-)

@Wolkewitje: dat lijkt me ook niet echt goed, maar misschien zijn het 2 uitersten en zou je best wat

langer kunnen doorwerken dan die 6 weken van tevoren, maar wel eerder moeten stoppen dan 1 week

van tevoren. Mag je wel eerder stoppen? En in sommige beroepen stop je toch al wanneer je weet dat je

zwanger bent? Zoals kinderopvang heb ik wel eens gehoord?

Welk beroep dan?

Ik weet er geen een!
quote:Bullun schreef op 31 januari 2015 @ 16:29:

[...]

Nee, ik verwacht niet dat die er zijn. Maar ik vroeg me af of ik inbreng heb in wat ik wil. Ik bedoel als school zegt nee, geen examens in november en ik wil dat wel.. Wat dan?

Ik denk dat jij gewoon examens mag doen in november. Het lijkt me niet dat ze je dat kunnen verbieden. Iets anders is dat het wel eens niet zo goed uit zou kunnen komen zo vlak na de bevalling, en ik zou wel met de decaan gaan praten over oplossingen voor dat probleem. En het kan ook nog zijn dat je zwangerschap toch niet zo van een leien dakkie loopt en dat je daar al studievertraging door oploopt. Dan moet je om te beginnen al weten wat voor gevolgen dat heeft voor je stufi en zo.

Maar eerst maar eens die 12 weken afwachten. Vóór die tijd zou ik geen slapende honden wakker maken, ook niet op je stage.
quote:Lady-Voldemort schreef op 31 januari 2015 @ 16:39:

[...]

. En het kan ook nog zijn dat je zwangerschap toch niet zo van een leien dakkie loopt en dat je daar al studievertraging door oploopt. Dan moet je om te beginnen al weten wat voor gevolgen dat heeft voor je stufi en zo.

Juist daarom zou ik het wel zsm met de decaan bespreken.
Je bent zelf een theepot
quote:dubbeltje4 schreef op 31 januari 2015 @ 16:36:

[...]

Welk beroep dan?

Ik weet er geen een!In Nederland zou ik het niet weten, maar ik weet wel dat in andere landen bij sommige beroepen (onder andere werk met kinderen) uit voorzorg meteen met werken wordt gestopt. Het idee daarbij is dat een zwangere niet met onnodig veel bacteriën in aanraking zou moeten komen.
quote:dubbeltje4 schreef op 31 januari 2015 @ 16:36:

[...]

Welk beroep dan?

Ik weet er geen een!

Het ging over Belgie niet over NL, en ik gaf aan dat ik het wel eens gehoord had, maar niet dat het ook zo IS. Misschien kan Wolkewitje hier meer duidelijkheid over geven.

Wat ik gehoord heb is dat als je in de kinderopvang werkt je stopt op het moment dat je zwanger bent, omdat de kinderen waar je mee werkt ziektes kunnen hebben die je niet moet krijgen als je zwanger bent (mazelen? waterpokken? bof? I dunno). Zeg ook niet dat het ZO IS!
quote:melissa-x schreef op 31 januari 2015 @ 16:44:

[...]

In Nederland zou ik het niet weten, maar ik weet wel in andere landen bij sommige beroepen (onder andere werk met kinderen) uit voorzorg meteen met werken wordt gestopt. Het idee daarbij is dat een zwangere niet met onnodig veel bacteriën in aanraking zou moeten komen.Volgens mij woont TO in NL en gaat ze geen stage lopen in de kinderopvang maar als secretaresse. Onzinopmerking dus
Je bent zelf een theepot
Succes met je zwangerschap!

Is het een optie om gaandeweg met de decaan te bespreken dat je je examens op voorhand doet?

Dus nog voor je geplande bevalling, ergens eind september of begin oktober?

Natuurlijk moet je dat nu nog niet bespreken (wacht daarmee tot je wat verder bent), maar misschien dat er wel een uitzondering gemaakt kan worden.
quote:SuzanneSuus schreef op 31 januari 2015 @ 16:43:

[...]

Juist daarom zou ik het wel zsm met de decaan bespreken.Als er voor die twaalf weken al problemen zijn (extreme misselijkheid of zo) zal ze inderdaad wel eerder aan de bel moeten hangen ja.
hopen voor je dat je weinig last hebt van kwaaltjes. Mij had het niet gelukt aangezien ik van week 6 tot week 20 alleen maar op bed lag met een kotsemmer naast mij en een paar x ben opgenomen met uitdroging.
quote:melissa-x schreef op 31 januari 2015 @ 16:44:

[...]

In Nederland zou ik het niet weten, maar ik weet wel dat in andere landen bij sommige beroepen (onder andere werk met kinderen) uit voorzorg meteen met werken wordt gestopt. Het idee daarbij is dat een zwangere niet met onnodig veel bacteriën in aanraking zou moeten komen.Ja maar ja, ze woont in Nederland he. En hier is het niet gebruikelijk om uit voorzorg meteen na de bevruchting maar met werken te stoppen. Bovendien studeert ze voor directiesecretaresse, niet voor kleuterjuf.
quote:SuzanneSuus schreef op 31 januari 2015 @ 15:52:

[...]

Waarom verborgen houden?Veel zwangeren willen het de eerste periode nog even voor zichzelf houden.
quote:Lady-Voldemort schreef op 31 januari 2015 @ 16:54:

[...]

Ja maar ja, ze woont in Nederland he. En hier is het niet gebruikelijk om uit voorzorg meteen na de bevruchting maar met werken te stoppen. Bovendien studeert ze voor directiesecretaresse, niet voor kleuterjuf.Klopt. Mijn uitleg was alleen maar een antwoord op "welk beroep dan? Ik weet er geen een!". Ik was niet degene die dit noemde wat betreft de situatie van TO.
ik weet wel een beroep hoor. Waar je met chemicaliën werkt bijv.
quote:melissa-x schreef op 31 januari 2015 @ 16:57:

[...]

Klopt. Mijn uitleg was alleen maar een antwoord op "welk beroep dan? Ik weet er geen een!". Ik was niet degene die dit noemde wat betreft de situatie van TO.Ah, zo. Sorry
quote:Lady-Voldemort schreef op 31 januari 2015 @ 17:00:

[...]

Ah, zo. Sorry Geeft niet!
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 31 januari 2015 @ 17:00:

ik weet wel een beroep hoor. Waar je met chemicaliën werkt bijv.Cytostatica of zo ja. Dat lijkt me dan weer minder gezond als je net zwanger bent.
Er zijn functies waar je bijvoorbeeld zwaar fysiek werk doet of met 'biologische agentia' (bloed, mest, dode dieren etc. etc.). In dat geval kan het zijn dat je die functie niet meer MAG uitvoeren volgens het zwangerschapsbeleid van de organisatie en ze je dus alternatief werk moeten aanbieden. Dat heeft dan te maken met bescherming van het ongeboren kind en ligt heel erg aan welke werkzaamheden je doet normaal gesproken.

In dit geval is dat niet aan de orde, omdat je als secretaresse niet in de poep aan het grijpen bent en over het algemeen ook geen fysiek zwaar werk doet. Je stage kun je dus gewoon doen, maar het is natuurlijk wel handig om eens door het zwangerschapsprotocol te kijken van de betreffende organisatie wat daarin staat. Ik zou zo niet weten wat er bij een administratieve functie in kan staan waar je rekening mee moet houden, maar het kan geen kwaad om dat even op te zoeken. Ook van je opleiding kan het best dat er een protocol is wat ergens op de website te vinden is van je opleiding hierover. Heb je daar al naar gezocht?

Verder natuurlijk gefeliciteerd en succes bij de verloskundige!
Natuurlijk kan het zijn dat de zwangerschap niet gaat zoals ik hoop. Maar ik ga daar niet vanuit en ben geen miepert die bij een misselijkheidje al "ziek" is. Ik wil er voor gaan, alleen al om z.s.m. aan de bak te kunnen en te kunnen bouwen aan de toekomst van mijn kind.

Ik ga eerst maar eens deze 12 weken uitzingen. Ik heb wel de vertrouwenspersoon gemaild van mijn school. Zij kan mij hopelijk alvast wat advies geven. Na de 2,5 maanden wil ik school en stage gaan inlichten.
Je weet dat je zwanger bent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie he? :-) Dus je bent nu dan dus 4 a 5 weken zwanger. De eerste weken krijg je cadeau.

Het is moeilijk in te schatten of je veel last ervan krijgt. Ik ben nu zwanger en ben er redelijk fluitend doorheen aan het gaan *klopt af*, maar er zijn er genoeg om me heen die elke dag moesten kotsen. Dat belemmert je natuurlijk wel in je studie :-). Al scheelt het natuurlijk als je er positief in staat!
Even als 'correctie'/aanvulling: als de clearblue 1-2 weken aangeeft, ben je 3-4 weken 'zwanger'.

De test telt vanaf bevruchting, maar officieel telt een zwangerschap vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie; en die is gemiddeld 2 weken voor de ovulatie. Die 2 weken krijg je er dus altijd gratis bij.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 31 januari 2015 @ 17:11:

Even als 'correctie'/aanvulling: als de clearblue 1-2 weken aangeeft, ben je 3-4 weken 'zwanger'.

De test telt vanaf bevruchting, maar officieel telt een zwangerschap vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie; en die is gemiddeld 2 weken voor de ovulatie. Die 2 weken krijg je er dus altijd gratis bij.in de beschrijving van Clearblue staat dat dit geldt voor een cyclus van 28 dagen. De mijne ligt tussen de 29 en 33 dagen. Moet ik dan ook uitgaan van een zwangerschap van 3 a 4 weken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven