Ik ben zwanger en studerende

31-01-2015 15:28 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De afgelopen maand ben ik behoorlijk ziek geweest en heeft mijn anticonceptie dus niet gewerkt. Eenmalig geslachtsgemeenschap gehad zonder condoom en waarschijnlijk van die keer ook zwanger geworden.

Gister 2 Etos huismerktesten gedaan en op beide testen een heeeel licht streepje. Daarna een test van Clearblue gedaan die zwanger 1-2 aangaf. Ik ben nu dus +/- 2 weken zwanger, heel pril en spannend allemaal.

We zijn er ook super blij mee. Ik ben 21, mijn vriend wordt 25, wonen samen, mijn vriend heeft een baan, máár ik ben nog studerende. Volgens internet ben ik in oktober uitgerekend en in november doe ik mijn examens.... In oktober vindt volop de examenvoorbereiding plaats, die ik dan dus mis. Daarnaast begint mijn stageperiode volgende week, 36 uur per week t/m juli. Hoe moet ik dit bekend gaan maken op stage en kan stage mij wat maken? Het zijn erg schappelijke mensen zoals ik ze tot nu toe ken... En school, zijn daar regelingen in te treffen?

Ik had het allemaal niet zo voor me gezien en heb verkeerd gedacht. ''Nou, een ongelukje, dat overkomt mij toch niet...'' Begrijp me niet verkeerd, ben er hartstikke blij mee en het begint langzaam te bezinken, maar toch ben ik ervan geschrokken omdat dit niet in mijn plaatje past hoe ik die voor me had gezien. Wij wilde in december van dit jaar gaan beginnen om zwanger te worden en nu dus 11 maanden eerder, onverwachts in verwachting.

Ondanks het hierboven geschreven verhaal ben ik er erg blij mee, maar moet ik nog even aan het idee wennen. Maandag maar eerst de dokter bellen.

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen met mij willen/kunnen delen, of die mij wat betreft school/stage tips kunnen geven.
De dokter bellen kan je overslaan hoor. Je hebt een verloskundige nodig.

En het een ongelukje noemen is natuurlijk onzin.

Maar als jij er blij mee bent, gefeliciteerd.
Bespreken met je decaan. En gefeliciteerd .
Zoals je zegt eerst even contact opnemen met de docter.

Daarnaast is twee weken erg kort, bedenk je ook dat er nog van alles mis kan gaan.

Even langslopen bij de decaan op je studie, die heeft dit vast wel eerder meegemaakt en weet precies wat je rechten hierbij zijn.

Het kan zijn dat je studievertraging oploopt, het kan ook zijn dat je kindje eerder of later komt.

Geniet er van en vraag je omgeving om hulp waar je deze nodig hebt. Regelingen treffen op een studie moet het probleem niet zijn.
Waarom een dokter? Is ze ziek?
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn dat je er blij mee bent, ondanks dat het wat eerder is dan gepland; je zoekt naar een oplossing.

Wat voor studie doe je (mbo/hbo?) particulier of aan een grotere onderwijsinstelling (ROC/Hogeschool)? Je geeft aan alleen je voorbereiding op de examens te missen, maar het lijkt me niet dat je 4 weken na je bevalling wel de examens gaat maken, dus stel je er maar vast op in dat je die ook gaat missen. Is het een opleiding die 2 keer per jaar start? Dan heb je kans dat je op een ander moment in het jaar dezelfde examenronde kan doen.
waarom zou je geen stage kunnen lopen?
quote:ponny schreef op 31 januari 2015 @ 15:42:

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn dat je er blij mee bent, ondanks dat het wat eerder is dan gepland; je zoekt naar een oplossing.

Wat voor studie doe je (mbo/hbo?) particulier of aan een grotere onderwijsinstelling (ROC/Hogeschool)? Je geeft aan alleen je voorbereiding op de examens te missen, maar het lijkt me niet dat je 4 weken na je bevalling wel de examens gaat maken, dus stel je er maar vast op in dat je die ook gaat missen. Is het een opleiding die 2 keer per jaar start? Dan heb je kans dat je op een ander moment in het jaar dezelfde examenronde kan doen.

Bedankt voor je reactie.

Ik studeer aan het ROC, een MBO opleiding niveau 4. Om precies te zijn de opleiding directiesecretaresse. In november doe ik examens op niveau 3 secretaresse en kan dan vervolgens aansluitend in een half jaar de opleiding directiesecretaresse behalen. De stof die ik nu al krijg is op niveau 4. Ik ga alles op alles zetten om wél examen te kunnen doen in november. Dit is ruim een maand na de bevalling (uitgerekende datum), als ik ook daadwerkelijk rondom deze datum beval. Ik bereid me dan zoveel mogelijk thuis voor. Het scheelt dat ik vrij makkelijk kan leren.

Het is een opleiding die eenmaal per jaar start. Daarnaast moet ik vermelden dat ik docenten heb die altijd met je mee proberen te denken en ik denk dan ook dat er wel een oplossing te vinden is. Ik heb nu fulltime stage en dus tot na de zomervakantie geen school meer. Ik zit erover te denken om te vragen of ik vooruit kan werken, dus dat ik nu alvast met de opdrachten van het volgend schooljaar begin. Met de 2 mnd wil ik het vertellen aan mijn docent en op stage.. dus hopelijk weet ik het tot die tijd verborgen te houden.
Langs de decaan, je bent vast niet de eerste en laatste.

Je stage kun je natuurlijk prima doen, gewoon zeggen dat je zwanger bent zodra je daar begint.
Je bent zelf een theepot
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 januari 2015 @ 15:47:

waarom zou je geen stage kunnen lopen?Geen idee, daarom vraag ik het hier.
quote:Bullun schreef op 31 januari 2015 @ 15:51:

[...]

Met de 2 mnd wil ik het vertellen aan mijn docent en op stage.. dus hopelijk weet ik het tot die tijd verborgen te houden.Waarom verborgen houden?
Je bent zelf een theepot

[...]

Geen idee, daarom vraag ik het hier.de meeste zwangere vrouwen gaan zo'n 4/6 weken voor de uitgerekende datum met verlof, dan is die stage allang afgelopen
Hoe bedoel je 'kan stage mij wat maken'? Ze kunnen je van alles maken, ook als je niet zwanger bent.

Stap 1: Koop foliumzuur en ga dat slikken. Stap 2: Bel niet de dokter, maar een verloskundige. Die zal waarschijnlijk rond de 8 weken een echo doen, dan weet je al wat beter of het goed zit. Na 12 weken zwangerschap wordt de kans op een miskraam heel klein, dus dan kun je dingen gaan regelen met stage en studie. Eerder als je je heel ziek voelt door de zwangerschap. En stel je dan gewoon volwassen op: beste stagebegeleider, ik ben zwanger en heb daardoor behoefte aan x / kan y niet meer doen, hoe kunnen we dat oplossen?

Komt allemaal goed. Het kind is zo te horen gewenst en komt in een stabiele situatie terecht. Je zal er misschien wat vertraging door oplopen, maar dat is geen ramp. Gefeliciteerd! Leuk hoor, zo jong moeder worden!

[...]

Geen idee, daarom vraag ik het hier.

??

Er zijn hele hordes vrouwen die zwanger zijn en werken
Je bent zelf een theepot
Als je stage is afgelopen ben je pas 6 maanden zwanger dus dat kan prima. Tenzij je stage erg lichamelijk belastend is, zie ik niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Daarnaast kun je bij de meeste studies vaak wel iets van 6 maanden uitstel krijgen als je een goede reden hebt en zwanger zijn is een prima reden. Ik zou daarnaast pas je stage bedrijf en decaan inlichten als je op ongeveer 13 weken zit. Ongeveer 50% van de zwangerschappen eindigen in een miskraam. Vroeger wist men dit niet echt omdat er nog geen zwangerschapstesten waren. Dan werd je gewoon een week later ongesteld en daarmee was het klaar.

Door al die vroege testen weten mensen het veel eerder maar dat verandert niks aan de kans op een miskraam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Miskraam

Dus ik zou, als ik jou was, nog even niet meteen naar je decaan gaan. Daarnaast heeft de dokter niks te maken met je zwangerschap dus die hoef je ook niet te bellen. Verloskundige kun je wel bellen maar die zal je toch pas willen zien met ongeveer 8 of 9 weken.

succes!
Proficiat met je zwangerschap en succes met je stage!
quote:SuzanneSuus schreef op 31 januari 2015 @ 15:53:

[...]

??

Er zijn hele hordes vrouwen die zwanger zijn en werkendenk meer dat de vraag is of een stage plek een zwangere vrouw wil
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
quote:Pudding123 schreef op 31 januari 2015 @ 16:01:

[...]

denk meer dat de vraag is of een stage plek een zwangere vrouw wil

Daar hebben ze toch niets in te willen?

Bovendien, het is nog zo pril, het duurt nog tijden voordat TO iets moet gaan vertellen.
Je kunt toch gewoon je stage doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:dubbeltje4 schreef op 31 januari 2015 @ 16:05:

[...]

Bovendien, het is nog zo pril, het duurt nog tijden voordat TO iets moet gaan vertellen.

Jawel, officieel gezien niet. Dat mogen ze niet. Maar goed dan verzinnen ze wel wat anders. Maar als je er al even stage loopt en je stage loopt toch af voor je op zwangerschap verlof zou gaan lijkt me niet dat ze daar een probleem van maken

TO mag het zelfs pas over 5 maanden vertellen als ze wil. Mja haha moet je je buik heeeel goed kunnen verbergen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Als je 2 weken later bevalt ga je dus 2 weken na je bevalling examens doen? Ik denk echt dat je dan andere dingen aan je hoofd hebt, en ook in de laatste weken voor je bevalling zou je je op je bevalling moeten richten en tot rust moeten komen. Het is niet voor niets dat zwangerschapsverlof 4-6 weken voor de uitgerekende datum begint.

Zelf ben ik over 9 weken uitgerekend en je gaat echt nog wel merken dat je prioriteiten misschien gaan verschuiven en dat is ook goed. Ik dacht dat ik tijdens mijn verlof wel even een eigen zaak kon opzetten en een wilde in de weken voor de bevallig zorgen voor het ondernemingsplan en de financiering. HAHA no way; fulltime werken (kantoorbaan) kost me al meer dan moeite genoeg om vol te houden tot 4 weken omdat je gewoon moe bent, en zo fit mogelijk je bevalling in wil gaan. En dan gaat bij mij alles goed, je kan ook complicaties krijgen of zelf al vanaf het begin hebben. Probeer er daarom niet vanuit te gaan dat je die examens echt kan/wil doen 4 weken na je uitgerekende datum.

En zoals eerder al aangeraden; wacht even tot de 12 weken met het te vertellen op school/stage; er kan nog van alles gebeuren.
quote:dubbeltje4 schreef op 31 januari 2015 @ 16:05:

[...]

Bovendien, het is nog zo pril, het duurt nog tijden voordat TO iets moet gaan vertellen.Vertellen doe ik het pas met de 2 a 2,5 maanden, of ik moet erg ziek worden. Momenteel voel ik me nog kiplekker, behalve wat gerommel in mn buik. Maar goed, t is dan ook nog heel pril. Maak me meer zorgen om het feit wat het besluit van school gaat worden. Heb ik daar ook inbreng in, willen ze het verlengen, mag ik gewoon mn examens doen in november als ik dat persee wil. En natuurlijk toch om de reactie op stage..
quote:ponny schreef op 31 januari 2015 @ 16:11:

Als je 2 weken later bevalt ga je dus 2 weken na je bevalling examens doen? Ik denk echt dat je dan andere dingen aan je hoofd hebt, en ook in de laatste weken voor je bevalling zou je je op je bevalling moeten richten en tot rust moeten komen. Het is niet voor niets dat zwangerschapsverlof 4-6 weken voor de uitgerekende datum begint.

Zelf ben ik over 9 weken uitgerekend en je gaat echt nog wel merken dat je prioriteiten misschien gaan verschuiven en dat is ook goed. Ik dacht dat ik tijdens mijn verlof wel even een eigen zaak kon opzetten en een wilde in de weken voor de bevallig zorgen voor het ondernemingsplan en de financiering. HAHA no way; fulltime werken (kantoorbaan) kost me al meer dan moeite genoeg om vol te houden tot 4 weken omdat je gewoon moe bent, en zo fit mogelijk je bevalling in wil gaan. En dan gaat bij mij alles goed, je kan ook complicaties krijgen of zelf al vanaf het begin hebben. Probeer er daarom niet vanuit te gaan dat je die examens echt kan/wil doen 4 weken na je uitgerekende datum.

En zoals eerder al aangeraden; wacht even tot de 12 weken met het te vertellen op school/stage; er kan nog van alles gebeuren.Klopt. Maar zoals ik al zei leer ik vrij makkelijk en vooral de examens onder mijn niveau moeten goed te doen zijn, lijkt me.. natuurlijk weet ik niet hoe dat zit als ik net bevallen ben, maar ik wil echt alles op alles zetten om geen verlenging te krijgen.
quote:ponny schreef op 31 januari 2015 @ 16:11:

Het is niet voor niets dat zwangerschapsverlof 4-6 weken voor de uitgerekende datum begint.

In Nederland. In België mag je doorwerken tot een week voor de uitgerekende datum. En dat blijkt meestal ook prima te gaan.
Gefeliciteerd.

Met wat steun van je vriend en familie komt het hopelijk goed. Mijn zus was bevallen van haar zoontje op een zaterdag en maandag bracht mijn vader haar naar de tentamenha voor een erg belangrijk tentamen (ze studeerde geneeskunde, bijna klaar). Ze liep nog wat moeilijk door de hechtingen en mijn vader heeft toen drie uur in de auto op haar gewacht tot ze klaar was. En ze had een erg goed cijfer ook nog. Heel trots was ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven