Werk & Studie alle pijlers

vrijwilligerswerk?!

02-02-2015 11:11 30 berichten
Ik zit inmiddels al ruim een half jaar in de ziektewet.

Binnenkort zal ik een keuring krijgen om mijn belastbaarheid te bepalen.

Nu wil ik zelf ook kijken of ik iets kan doen.

Ik had in eerste instantie begrepen dat het uwv mij eerst vrijwilligerswerk zou laten doen, maar dat is niet zo. Ik zou dan van ziektewet direct naar ww gaan.

Ik moet dus zelf achter vrijwilligerswerk aangaan.

Dus dat wil ik gaan doen.

Maar waar en wat?

Het vrijwilligerswerk dat ik ken is sociaal zijn in o.a. verzorgingshuizen.

Dit is op zich prima, maar wat is er nog meer?

En wat is handig als ik het zou willen doen om zelf te kijken naar mijn belastbaarheid...

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat het UWV toestemming moet geven voor vrijwilligerswerk, en dat het vrijwilligerswerk je beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt niet in de weg mag staan.
Mijn gemeente heeft een Vrijwilligerscentrale (Google eens), met een vacaturebank
http://www.google.nl/url? ... oQ2Bm91EoT2SSVHPPF2oxkwPQ
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=soo ... ligerswerk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Probeer het eens bij verenigingen in de buurt. Voetbal, tennis, hockey etc.

Onze scoutingvereninging is bijvoorbeeld altijd op zoek naar mensen om leiding te geven, te helpen met het organiseren van evenementen, klusjes in en om het gebouw etc. Gaat vaak maar om een dag of avond per week, maar zijn ook voorbereidingen bij die je gewoon thuis kunt doen.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Ik ziekenhuizen is men ook blij met vrijwilligers, al is het maar om 's ochtends sinaasappels uit te persen en de gratis kranten langs te brengen. Scholen zijn blij met overblijfmoeders.
verba volant, scripta manent.
Kantinedienst doen bij een sportvereniging, kleedkamers schoonmaken, een bestuursfunctie nemen, het clubblad meehelpen schrijven/in elkaar zetten/ rondbrengen. Tafeltje dekje maaltijden bezorgen. Een functie bij een kerk. Spelletjes doen in ziekenhuizen met mensen/kinderen.

Werken in de bibliotheek, bij de voedselbank, als hulpmoeder (lezen, knutselen, computeren enz.) op basisscholen.
Bij vluchtelingenwerk werken ze vooral met vrijwilligers en zijn ze dus goed ingespeeld op mensen die hun belastbaarheid nog niet kennen.

Je kan daar bijvoorbeeld het spreekuur draaien en mensen helpen met hun post.

Er is ook veel vraag naar maatjes, maar dat vraagt vaak een tijdsinvestering voor minimaal een jaar.
Heb je al bij humanitas geïnformeerd? Zij hebben vele vormen van vrijwilligerswerk en het is een prima organisatie.
De museum-wereld draait zowat op vrijwilligers. Suppoost, kassa...
Wat vind je leuk om te doen?

Er zijn veel grote projecten zoals:

Ronald McDonaldhuis zoekt vaak vrijwilligers.

Mappa Mondo Huis (Rode Kruis)

Je kan ook juist in je buurt rondvragen, googlen, kijken om iets voor een project of organisatie in je buurt te doen. Er zijn door heel Nederland tal van kleine stichtingen en organisaties die allerlei ondersteuning van vrijwilligers nodig hebben. Als je een beetje rond googlet op (combinaties van) woorden en onderwerpen zul je ook een hoop vinden, vooral op sites lezen en links doorklikken.
Oja en zowat alle zorg/GGZ/gehandicaptenzorg instellingen hebben heel veel vrijwilligersvacatures op hun websites staan.
quote:lilalinda schreef op 02 februari 2015 @ 11:18:

Mijn gemeente heeft een Vrijwilligerscentrale (Google eens), met een vacaturebankIn mijn woonplaats ook. Tevens kan je hier je opgeven bij een Sociaal Wijkteam en aangeven dat je vrijwilligerswerk wil gaan doen en dan kunnen jullie samen even kijken waar je voorkeur naar uit gaat.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Musea (gastvrouwen/heren, collectiebeheer, rondleidingen en dergelijke), bibliotheken (leesmaatjes bij laaggeletterdheid), wereldwinkel, sportverenigingen, culturele instellingen als filmhuizen, jongerencentra en dergelijke, verzorgingshuizen, ziekenhuizen. De lijst is eindeloos, het soort werk ook.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Wow, wat een mogelijkheden waar ik nog niet aan had gedacht...

Ik weet dat vrijwilligerswerk wel in samenspraak met uwv moet gaan en dat als ik straks in de ww zit ik wel beschikbaar moet zijn voor werk.

Het gaat mij meer om kijken voor mijzelf wat ik weer aankan, bezig zijn en wellicht ook vinden wat ik straks zou willen gaan doen, mits ik daarin de keuze heb.

Ook ben ik van plan om straks weer te gaan studeren, kijken of ik werk kan vinden waar ik mij echt in thuis zou kunnen gaan vinden.
Ik doe vrijwilligerswerk in een sportkantine. Mensen jonger dan 23 jaar krijgen daar een vrijwilligersvergoeding voor van 2,50 per uur. Vanaf 23 jaar is dat 4,50 per uur. Het maximale wat je per maand belastingvrij mag bijverdienen is 150 euro per maand en op jaarbasis is dat 1500 euro. Wij komen heel veel vrijwilligers te kort want er zijn niet veel mensen die dit willen doen voor zo weinig geld. Het is wel hard werken.
Dierenasiels of dierenambulance als je van dieren houdt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Blondie456 schreef op 02 februari 2015 @ 12:16:

Ik doe vrijwilligerswerk in een sportkantine. Mensen jonger dan 23 jaar krijgen daar een vrijwilligersvergoeding voor van 2,50 per uur. Vanaf 23 jaar is dat 4,50 per uur. Het maximale wat je per maand belastingvrij mag bijverdienen is 150 euro per maand en op jaarbasis is dat 1500 euro. Wij komen heel veel vrijwilligers te kort want er zijn niet veel mensen die dit willen doen voor zo weinig geld. Het is wel hard werken.Meestal moet je wel lid zijn van zo'n vereniging. Mijn sportclub zet in ieder geval niet zomaar een 'vreemde' vrijwilliger achter de bar.
Dat klopt nessemeisje. Ik ben ook lid van de club. Heeft ook te maken met dat je anders niet verzekerd bent mocht er iets gebeuren tijdens het werk.
quote:Blondie456 schreef op 02 februari 2015 @ 12:16:

Ik doe vrijwilligerswerk in een sportkantine. Mensen jonger dan 23 jaar krijgen daar een vrijwilligersvergoeding voor van 2,50 per uur. Vanaf 23 jaar is dat 4,50 per uur. Het maximale wat je per maand belastingvrij mag bijverdienen is 150 euro per maand en op jaarbasis is dat 1500 euro. Wij komen heel veel vrijwilligers te kort want er zijn niet veel mensen die dit willen doen voor zo weinig geld. Het is wel hard werken.ligt maar net aan of het een beetje rijke vereniging is. Waar ik vrijwilligerswerk doe, krijgt alleen de kantinebeheerder een vrijwilligersbijdrage.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En wij hebben niet eens een kantinebeheerder ;)

Maar je krijgt wel gratis koffie, thee en koekjes als je achter de bar staat.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:may_ka schreef op 02 februari 2015 @ 13:41:

En wij hebben niet eens een kantinebeheerder ;)

Maar je krijgt wel gratis koffie, thee en koekjes als je achter de bar staat. wie doet dan de inkoop en personeelsrooster maken enzo? Wij mogen eten en drinken wat we willen, maar moeten het alleen even opschrijven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ik doe vrijwilligerswerk op het gemeentearchief. Oude namenregisters overzetten op de pc.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:rosanna08 schreef op 02 februari 2015 @ 13:55:

[...]

wie doet dan de inkoop en personeelsrooster maken enzo?De vrijwilliger die daarvoor verantwoordelijk is.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven