Plat achterhoofdje...wat nu?
woensdag 6 augustus 2008 om 21:39
Ik kijk al tijden met argusogen naar het achterhoofdje van mijn dochtertje. Op advies van het cb heb ik haar altijd op de rug te slapen gelegd. Al enkele keren heb ik mijn zorgen over de vorming van het hoofdje uitgesproken op het cb, maar er werd altijd gezegd dat het wel weer bij zou trekken als ze ging kruipen en zitten. Ik bleef het maar braaf geloven, maar toen de crecheleidster vandaag haar zorgen over het hoofdje van m'n dochtertje uitte zat het me helemaal niet lekker meer. Ze hadden op het kdv meer kindjes met redressiehelmpjes gehad en ze vond het dan ook de normaalste zaak van de wereld en het schijnt ook mooi resultaat te hebben, maar als ik ga Googlen word ik niet echt positief. Vooral ook omdat over de gevolgen op langere termijn nog niets bekend is.
Ik overweeg een afspraak met de huisarts te maken. Want ik wil nu wel eens echt weten of we actie moeten ondernemen of dat dit vanzelf zal herstellen.
Wie heeft hier ook ervaring mee? En heb je gekozen voor een helm of is de kans dat het hoofdje op een natuurlijke manier 'herstelt' groot?
Ik overweeg een afspraak met de huisarts te maken. Want ik wil nu wel eens echt weten of we actie moeten ondernemen of dat dit vanzelf zal herstellen.
Wie heeft hier ook ervaring mee? En heb je gekozen voor een helm of is de kans dat het hoofdje op een natuurlijke manier 'herstelt' groot?
woensdag 6 augustus 2008 om 21:49
Hoi,
Ik heb een dochter van nu 15 maanden. Zij heeft vanaf haar 7e maand een redresiehelmpje gedragen. Dit tot haar 1e jaar.
Bij Luna kon ik vanaf een week of 4 een afplatting zien van haar hoofdje. Dit werd naarmate zij ouder werd alleen maar erger. Ik heb hierover ook mijn zorgen uitgesproken op het cb, en ook bij mij werd dit in eerste instantie afgewimpeld met dezelfde "argumenten"als bij jou.
Ik heb na aandringen het advies gekregen om eerst een kinderfysio in te schakelen. Luna heeft meerdere keren fysiotherapie gehad. maar dit heeft er niet voor gezorgd dat de afplatting minder werd. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in het ziekenhuis waar er een speciale poli was voor kindjes met een afplatting.
Er is nu niets meer te zien en ze heeft een mooi rond bolletje!
Kan er heel veel over vertellen dus vraag maar raak!
Ik heb een dochter van nu 15 maanden. Zij heeft vanaf haar 7e maand een redresiehelmpje gedragen. Dit tot haar 1e jaar.
Bij Luna kon ik vanaf een week of 4 een afplatting zien van haar hoofdje. Dit werd naarmate zij ouder werd alleen maar erger. Ik heb hierover ook mijn zorgen uitgesproken op het cb, en ook bij mij werd dit in eerste instantie afgewimpeld met dezelfde "argumenten"als bij jou.
Ik heb na aandringen het advies gekregen om eerst een kinderfysio in te schakelen. Luna heeft meerdere keren fysiotherapie gehad. maar dit heeft er niet voor gezorgd dat de afplatting minder werd. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in het ziekenhuis waar er een speciale poli was voor kindjes met een afplatting.
Er is nu niets meer te zien en ze heeft een mooi rond bolletje!
Kan er heel veel over vertellen dus vraag maar raak!
woensdag 6 augustus 2008 om 21:52
Ik zou zeker even langs de huisarts gaan en een verwijzing vragen naar de kinderfysio. Met oefeningen kun je vaak resultaat behalen. Ook zou ik wel een helmpje doen als het moet. De dochter van mijn vriendin is er ook vroeg mee begonnen met een prachtig resultaat.
Een consult bij een kinderfysio kan geen kwaad. Wij zijn ermee begonnen toen kleine meid 3 weken oud was. Ze had een sterkte voorkeur, maar door de oefeningen werd het beter.
Een consult bij een kinderfysio kan geen kwaad. Wij zijn ermee begonnen toen kleine meid 3 weken oud was. Ze had een sterkte voorkeur, maar door de oefeningen werd het beter.
woensdag 6 augustus 2008 om 21:52
Mijn dochter van anderhalf heeft een plat en enigszins scheef achterhoofdje. Ons is gezegd dat het ook zou bijtrekken, maar ondanks het feit dat ze alleen maar wil zitten en niet meer liggen sinds ze 7 maanden is(behalve als ze slaapt dan), is het niet echt bijgetrokken. Gelukkig zie je er niet veel van omdat ze een flinke bos krullend haar heeft. Een redressiehelmpje was voor ons geen oplossing, ze heeft een neussonde en dat vonden we al genoeg toeters en bellen aan haar hoofd(denk aan sonde verwisselen, om de paar dagen pleisters verschonen), we wilden het haar niet nog oncomfortabeler maken dan het nu al is.
Maar als je staartjes in haar haar doet zie je het duidelijk, da's jammer.
Maar als je staartjes in haar haar doet zie je het duidelijk, da's jammer.
woensdag 6 augustus 2008 om 21:53
Moest je dochter erg wennen aan de helm? Mijn dochter kan nog niet eens een zonnehoedje ophouden met dit weer, dat moet meteen af want anders begint ze te huilen.
Moet zo'n helm al die maanden 23 uur per dag op? Of mag hij na verloop van tijd wat vaker af of is dit geheel afhankelijk van het herstel van het hoofdje?
Heeft ze verder ook 'last' gehad van de helm, huidkwaaltjes ofzo, en heeft het haar ontwikkeling ook beïnvloed, want ik las ergens iets dat kinderen soms niet kruipen omdat hun hoofdje te zwaar is.
Moet zo'n helm al die maanden 23 uur per dag op? Of mag hij na verloop van tijd wat vaker af of is dit geheel afhankelijk van het herstel van het hoofdje?
Heeft ze verder ook 'last' gehad van de helm, huidkwaaltjes ofzo, en heeft het haar ontwikkeling ook beïnvloed, want ik las ergens iets dat kinderen soms niet kruipen omdat hun hoofdje te zwaar is.
woensdag 6 augustus 2008 om 21:55
van een voorkeurshouding is hier allang geen sprake meer trouwens, ze rolt 's nachts om in haar slaap en ligt regelmatig op haar zij te slapen en overdag ligt ze alleen maar op haar buik te spelen of ze tijgert. Zo is het al een paar maanden en het is nog maar heel licht bijgetrokken. Maar goed, die huisarts ga ik sowieso bellen.

woensdag 6 augustus 2008 om 22:12
Nou dan is een helmpje waarschijnlijk geen optie meer, ben ik bang. Zo rond een jaar groeien de schedelnaden dicht en heeft een helmpje geen effect meer. Maar je zegt dat haar achterhoofdje plat is, is het ook scheef? Ik denk als het "alleen" maar plat is, het idd wel zal verbeteren als ze ouder wordt en meer gaat zitten enzo. Ze ligt steeds minder op haar rug.
woensdag 6 augustus 2008 om 22:19
Mijn zoontje (5 mnd) heeft ook een afplatting. Hij heeft hier fysiotherapie voor gehad, maar dit veranderde weinig tot niets. Inmiddels is hij onder behandeling bij een osteopaat. Dit werkt wel en zijn voorkeurshouding en afplatting is inmiddels een stuk minder geworden. Ik was ook aan het denken over een helmpje (ik weet niet hoe oud je dochter is, maar hier beginnen ze sowieso pas vanaf 6 mnd mee), omdat de fysiotherapeute dit noemde. De osteopaat heeft ons echter nadrukkelijk afgeraden dit te doen. Zoals je zelf al zei omdat er nog niets bekend is over de effecten op de langere termijn. Volgens de osteopaat zou het wel eens zeer traumatisch kunnen zijn voor zo'n kleintje om zich niet vrij te kunnen bewegen en een contunue druk op het schedel te moeten ervaren. Bovendien is hij ervan overtuigd dat er andere behandelingen zijn die de afplatting uiteindelijk verhelpen.
Het is natuurlijk ieders persoonlijke keuze, maar wij hebben mede door dit advies (maar vooral omdat het heel erg tegen mijn gevoel in ging) besloten om hem geen helmpje te laten aanmeten.
Het is natuurlijk ieders persoonlijke keuze, maar wij hebben mede door dit advies (maar vooral omdat het heel erg tegen mijn gevoel in ging) besloten om hem geen helmpje te laten aanmeten.
banba wijzigde dit bericht op 06-08-2008 22:20
Reden: TO heeft dochter, geen zoon...
Reden: TO heeft dochter, geen zoon...
% gewijzigd
The time is now
woensdag 6 augustus 2008 om 22:23
quote:Wyfke schreef op 06 augustus 2008 @ 21:53:
Moest je dochter erg wennen aan de helm? Mijn dochter kan nog niet eens een zonnehoedje ophouden met dit weer, dat moet meteen af want anders begint ze te huilen.
Nee, het ging eigelijk vanaf het begin goed! Ze sliep goed, at goed en was gewoon haar vrolijke zelfje. En een zonnenhoedje is hier wel een ramp!
De eerste week wordt het opgebouwd. Eerst een paar uur op dan weer een paar uur af. en dit werd bij ons per dag opgebouwd. zo ook met het slapen. Dit deden we eerst alleen bij de middagslaapjes en na een week ook gedurende de nacht. Ook hier hebben we geen problemen mee gehad. Luna sliep al door en deed dit met helm ook gelukkig.
Na een week droeg Luna de helm idd 23 uur per dag. Het uur wat ze hem niet droeg was niet een aaneengesloten uur maar de momenten dat ze in bad ging en omgekleed werd. Ook deed ik de helm bij bv af. Ze kreeg toen nog 2 keer bv per dag en ik vond het door die helm veel minder intiem. Ook werd het mij geadviseerd om zo af en toe lekker te knuffelen zonder helm.
Last in de zin van huidirritaties heeft ze amper gehad. Het kan zijn dat kindjes last krijgen van zogenaamde drukplekken. de huis is dan wat rood. Dit is heel makkelijk op te lossen door een stuk natuurzeem op die plek van de helm te plakken. Hier heeft Luna 1 keer last van gehad.
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat kinderen met een helm achterlopen in de ontwikkeling of dit mogelijk gaan doen. Dit werd ook nadrukkelijk tegengesproken door de kinderarts en de mensen van Livit (bedrijf wat de helmpjes maakt en waar je ook op controle gaat)
Toch heb ik hier mijn bedenkingen over. Luna heeft nooit gekropen, ze schuift wel op haar billen maar ook "pas" sinds haar eerste verjaardag (toen we al aan het afbouwen waren) Ook staat ze "pas" sinds 2 weken.
Maar nogmaals volgens cb, kinderarts en de mensen bij Livit is dit toeval. Ook had ze geen moeite met het rechtop houden van haar hoofdje toen ze de helm droeg.
Nee, het ging eigelijk vanaf het begin goed! Ze sliep goed, at goed en was gewoon haar vrolijke zelfje. En een zonnenhoedje is hier wel een ramp!
De eerste week wordt het opgebouwd. Eerst een paar uur op dan weer een paar uur af. en dit werd bij ons per dag opgebouwd. zo ook met het slapen. Dit deden we eerst alleen bij de middagslaapjes en na een week ook gedurende de nacht. Ook hier hebben we geen problemen mee gehad. Luna sliep al door en deed dit met helm ook gelukkig.
Na een week droeg Luna de helm idd 23 uur per dag. Het uur wat ze hem niet droeg was niet een aaneengesloten uur maar de momenten dat ze in bad ging en omgekleed werd. Ook deed ik de helm bij bv af. Ze kreeg toen nog 2 keer bv per dag en ik vond het door die helm veel minder intiem. Ook werd het mij geadviseerd om zo af en toe lekker te knuffelen zonder helm.
Last in de zin van huidirritaties heeft ze amper gehad. Het kan zijn dat kindjes last krijgen van zogenaamde drukplekken. de huis is dan wat rood. Dit is heel makkelijk op te lossen door een stuk natuurzeem op die plek van de helm te plakken. Hier heeft Luna 1 keer last van gehad.
Het is niet wetenschappelijk bewezen dat kinderen met een helm achterlopen in de ontwikkeling of dit mogelijk gaan doen. Dit werd ook nadrukkelijk tegengesproken door de kinderarts en de mensen van Livit (bedrijf wat de helmpjes maakt en waar je ook op controle gaat)
Toch heb ik hier mijn bedenkingen over. Luna heeft nooit gekropen, ze schuift wel op haar billen maar ook "pas" sinds haar eerste verjaardag (toen we al aan het afbouwen waren) Ook staat ze "pas" sinds 2 weken.
Maar nogmaals volgens cb, kinderarts en de mensen bij Livit is dit toeval. Ook had ze geen moeite met het rechtop houden van haar hoofdje toen ze de helm droeg.

woensdag 6 augustus 2008 om 22:26
Nou, mijn dochtertje heeft het zeker niet als traumatisch ervaren hoor. Ze was (en is) een vrolijke meid. Ze heeft ook fysio gehad, dat heeft zeker geholpen om van haar voorkeurshouding af te komen. (Haar nekspieren zaten ook vast). Maar ondertussen had ze al een behoorlijk scheef achterhoofdje, ik zou niet weten met welke behandeling je dat zou kunnen corrigeren.

woensdag 6 augustus 2008 om 22:35
woensdag 6 augustus 2008 om 22:42
fysiotherapie heeft dacht ik ook met name zin als het kindje nog veel ligt. Als het al wat groter is en dus meer zit en minder slaapt, is er ook minder kans dat de afplatting door een andere lighouding gecorrigeerd wordt. Mijn kindje had ook een afplatting, maar dan zo dat het hoofd erg scheef was (wegens voorkeurshouding). We zijn met drie maanden begonnen met fysiotherapie en dat hielp erg goed.
Is er overigens ook een medisch probleem als het hoofdje plat is? Of is het een esthetisch probleem? Het hoofd van mijn kind was zo scheef dat het ook in het gezicht zichtbaar was en dat vond ik echt wel een probleem, vooral ook omdat het steeds erger werd. Bovendien had mijn kind een voorkeurshouding en dat was wel echt een medisch probleem dat verholpen moest worden omdat er anders problemen in de ontwikkeling van de motoriek zouden kunnen ontstaan.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat mijn probleem groter is dan het jouwe, want ik kan me voorstellen dat je er wel een probleem mee hebt, maar ik probeer de noodzaak van je zorg even in te schatten. Als het "alleen" om esthetisch gaat, dan kan een haardos ook een hoop doen.
Is er overigens ook een medisch probleem als het hoofdje plat is? Of is het een esthetisch probleem? Het hoofd van mijn kind was zo scheef dat het ook in het gezicht zichtbaar was en dat vond ik echt wel een probleem, vooral ook omdat het steeds erger werd. Bovendien had mijn kind een voorkeurshouding en dat was wel echt een medisch probleem dat verholpen moest worden omdat er anders problemen in de ontwikkeling van de motoriek zouden kunnen ontstaan.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat mijn probleem groter is dan het jouwe, want ik kan me voorstellen dat je er wel een probleem mee hebt, maar ik probeer de noodzaak van je zorg even in te schatten. Als het "alleen" om esthetisch gaat, dan kan een haardos ook een hoop doen.
woensdag 6 augustus 2008 om 23:00
Ik heb even voor je rondgeneust en vond de vond de volgende informatie van het Sophia Kinderziekenhuis:
De belangrijkste schedelvormverbetering wordt
gezien in de 7e en 8e levensmaand. Om die reden wordt de helm na de 8e levensmaand niet meer voorgeschreven.
Als je het hele artikel wilt lezen, is hier de link:
http://www.beasy.nl/uploads/nvfk/Abstra ... richem.pdf
De belangrijkste schedelvormverbetering wordt
gezien in de 7e en 8e levensmaand. Om die reden wordt de helm na de 8e levensmaand niet meer voorgeschreven.
Als je het hele artikel wilt lezen, is hier de link:
http://www.beasy.nl/uploads/nvfk/Abstra ... richem.pdf
The time is now
woensdag 6 augustus 2008 om 23:42
Excuus voor mijn mening/evaring waar TO niks mee kan (maar naar ik hoop andere ouders wellicht wel)
Mijn zoons zijn krap twee jaar na elkaar geboren.
Natuurlijk deed ik precies wat op het cb tegen mij gezegd werd, ik zou niks anders gedurfd hebben, bij de eerste:
Na elke voeding op de zij in bed leggen, met ruggesteuntje tegen het op de rug rollen, en de armpjes zo dat er niet doorgerold kon worden naar het buikje.
Eventueel slijm of wat dan ook kon makkelijk uit het mondje naar buiten lopen, tegen verslikken.
Resultaat: een prachtig rond bolletje.
Wel heel consequent linker en rechterzij afgewisseld!!
Tegen de tijd dat de tweede geboren werd, zag ik regelmatig kindjes die op hun rug te slapen werden gelegd, plat achterhoofdje en geen haar op het onderste deel achterop.
In die periode was het protocol van het te slapen leggen idd veranderd van zij- naar rugligging.
Ik heb het dan ook bewust anders gedaan dan het advies dat ik kreeg. Wat me bij de eerste goed bevallen was, heb ik met de tweede niet anders gedaan.
Deze jongen ontwikkelde in de babytijd ook een prachtig mooi koppie.
Als ik andere babies zag met platte hoofdjes, waren ze bijna altijd op hun ruggetje te slapen gelegd.
Ik ben blij dat ik het anders gedaan heb.
Mijn zoons zijn krap twee jaar na elkaar geboren.
Natuurlijk deed ik precies wat op het cb tegen mij gezegd werd, ik zou niks anders gedurfd hebben, bij de eerste:
Na elke voeding op de zij in bed leggen, met ruggesteuntje tegen het op de rug rollen, en de armpjes zo dat er niet doorgerold kon worden naar het buikje.
Eventueel slijm of wat dan ook kon makkelijk uit het mondje naar buiten lopen, tegen verslikken.
Resultaat: een prachtig rond bolletje.
Wel heel consequent linker en rechterzij afgewisseld!!
Tegen de tijd dat de tweede geboren werd, zag ik regelmatig kindjes die op hun rug te slapen werden gelegd, plat achterhoofdje en geen haar op het onderste deel achterop.
In die periode was het protocol van het te slapen leggen idd veranderd van zij- naar rugligging.
Ik heb het dan ook bewust anders gedaan dan het advies dat ik kreeg. Wat me bij de eerste goed bevallen was, heb ik met de tweede niet anders gedaan.
Deze jongen ontwikkelde in de babytijd ook een prachtig mooi koppie.
Als ik andere babies zag met platte hoofdjes, waren ze bijna altijd op hun ruggetje te slapen gelegd.
Ik ben blij dat ik het anders gedaan heb.
woensdag 6 augustus 2008 om 23:46
Mijn dochtertje heeft zo'n helm gekregen toen ze een maand of 9 was, en ze heeft 'm gedragen tot ze anderhalf was. Eerder ermee beginnen heeft meer effect, maar het is toch een mooi rond bolletje geworden. Ik vind het rugslapen echt het meest idiote advies ever, als je je kind gewoon beurtelings op de linker- en rechterzij legt, groeit het bolletje vanzelf mooi rond.
Mijn dochter had ook een algehele achterstand en fysio en de hele mikmak, maar ik geloof geen moment dat de helm daar de oorzaak van is geweest. Ik denk eerder dat ze haar hoofdje al vanaf de geboorte slecht heeft kunnen bewegen/draaien en daardoor een voorkeurshouding ontwikkelde, en weer daardoor a. haar hoofd afplatte, en b. ze die achterstand heeft opgelopen.
Anyway, ik vind een scheef hoofd zowel een esthetisch als een praktisch probleem. Zet maar eens een bril comfortabel op als je oren op verschillende hoogtes zitten, bijvoorbeeld.
Mijn dochter had ook een algehele achterstand en fysio en de hele mikmak, maar ik geloof geen moment dat de helm daar de oorzaak van is geweest. Ik denk eerder dat ze haar hoofdje al vanaf de geboorte slecht heeft kunnen bewegen/draaien en daardoor een voorkeurshouding ontwikkelde, en weer daardoor a. haar hoofd afplatte, en b. ze die achterstand heeft opgelopen.
Anyway, ik vind een scheef hoofd zowel een esthetisch als een praktisch probleem. Zet maar eens een bril comfortabel op als je oren op verschillende hoogtes zitten, bijvoorbeeld.
donderdag 7 augustus 2008 om 07:10
ons dochtertje( nu 3 maanden) had een beginnende afplatting, terwijl we haar meestal op haar zij legde , afwisselend links en rechts met een handdoekrolletje in haar rug. Dat kwam bij haar door een sterke voorkeurshouding en ze draaide ondanks die handdoekrol toch nog vaak weer terug naar haar favoriete zij of liever nog op haar ruggetje. Maar sinds we bij een osteopaat zijn geweest is die voorkeurshouding stukken minder en ze draait haar nekje nu ook veel soepeler. Verder hebben we op advies van een (antroposofische) huisarts een gierstkussentje gemaakt en dat onder haar lakentje gelegd, dat is gewoon een (tamelijk plat) kussensloopje (zelfgemaakt) met kleine gierstkorreltjes er in. Daardoor wordt het gewicht van het hoofdje wat meer verspreid. Het voelt heel lekker aan, zou zelf wel zo'n kussentje willen

donderdag 7 augustus 2008 om 07:32
Ik ben nu 32 en ik heb zelf ook een plat achterhoofd. Ik heb er zelf niet veel last van. Het enige is wat af en toe een beetje vervelend is is dat je het wel goed kunt zien bij een slechte haardag. Als het dan al wat platter zit, dan wordt het er niet mooier op....maar goed een groot probleem is het niet natuurlijk.