Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:goddess23 schreef op 15 februari 2015 @ 13:40:

[...]

Mee eens. Die moeder vond dat zij maar initiatief had moeten tonen. Is het zo moeilijk voor te stellen dat het voor Machteld ontzettend zwaar was??? Tenminste durft die vader zijn hand in eigen boezem te steken en te zeggen dat het een en ander beter aangepakt had kunnen worden. Mooi om te zien dat hij nog wel zelfreflectie heeft. Die moeder kan van mij achter het behang geplakt worden.

Heeft iemand trouwens die docu over Khadafi gezien. Tsjongejonge wat vreselijk zeg. Kwaad in vlees en bloed. Wees of schoolkinderen aanwijzen en laten meenemen door beveiliging. Medisch laten checken op maagdelijkheid en dan....

Ben blij dat hij zo een vernederende dood is gestorven.Joe heet die docu over khadafi?
Ik zit nu de kleine wereld van machteld te kijken.

Wat een eenzaamheid

En wat een lul van een vent heeft ze. Vuile egoïst 😡
Frankly my dear, I don"t give a damn

Wat een eenzaamheid

Ik ga het opnemen voor haar man, het is voor hem ook niet makkelijk!
Dubbel
dubbel
dubbel
dubbel.
quote:calvijn1 schreef op 16 februari 2015 @ 22:09:

Wat een eenzaamheid

Ik vond alleen met dat feestje dat hij had het wel een beetje raar. Maar, hij mag toch ook wel leuke dingen doen?

En inderdaad, voor hem is het ook niet makkelijk.

Ik vond meer die moeder heel naar.
quote:*speels* schreef op 16 februari 2015 @ 22:26:

Ik ga het opnemen voor haar man, het is voor hem ook niet makkelijk!

Nee, maar voor haar is het het ergst. Ik vond hem behoorlijk kinderachtig reageren af en toe

Haar ouders ook idd. Dat stukje met kerst dat er totaal geen rekening met haar gehouden werd. Kan die vader dat fluitje wel door zijn strot slaan
Naar aanleiding van jullie commentaar toch maar de documentaire over de kleine wereld van Machteld gekeken, maar ik zie eigenlijk helemaal nergens dat haar man zo'n lul zou zijn. Ik zie een man die verliefd is geworden op een vrouw met behoorlijk wat complicaties (/bagage/beperkingen, hoe je het ook wilt noemen) en die daar totaal overbelast door is geraakt. Ik vind in de stukjes over hun relatie haar soms juist onsympathiek overkomen. Niet omdat ze in mijn ogen onsympathiek is, maar wel omdat ze lijkt te vallen over elke korrel waarvan ze denkt dat hij 'm op haar pad legt. Waarbij ze onredelijk lijkt te zijn over wat ze van hem kan verwachten. Wat ik overigens volkomen kan begrijpen, van haar uit gezien. Ik ben hier thuis degene met de beperkingen en het zwaard van damocles en dat ís gewoon zwaar. En het ís onhandig en frustrerend dat een ander niet vanuit jouw belevingswereld z'n kader zet, maar vanuit z'n eigen belevingswereld. Maar ze reageert wel erg boos op hem. Eigenlijk reageren ze gewoon boos op elkaar. Maar ook dat herken ik wel van mijn eigen relatie, van de periodes waarin we onder stress stonden. Je voelt je gewoon ontzettend machteloos dat je in een leven zit waarin zo'n groot zwaard van damocles boven je hoofd hangt. Dat is voor haar echt niet moeilijker dan voor hem. Hij zit net zo goed gevangen in haar steeds beperktere leven. Kijk maar naar de manier waarop dat avondje uit geregeld wordt. Ook dat herken ik. Je gunt je partner z'n avondje uit, maar intussen weet je dat de last die daarmee op jouw schouders komt simpelweg te zwaar is. Maar je gunt het, je zegt het toe en als puntje bij paaltje komt en je geconfronteerd wordt met je eigen beperkingen en onmacht daarover, dan ziet hij dat toch aan je. Dat je het liefst terug zou krabbelen. Waarbij het heel moeilijk is om je eigen avondje uit als gezonde partner te handhaven, want hoe leuk en hoe belangrijk is dat nou als je ziet wat voor belasting het voor je partner is. En dan reageer je vervolgens allebei bokkig en onredelijk tegen elkaar. Hij doet dat in de documentaire, maar zij doet dat net zo goed. En zoals ik het zie: allebei uit onmacht. En misschien dat jaloezie ook nog wel een rol speelt, dat hij dingen gaat doen die zij simpelweg niet meer kan...

Het voorbeeld van het feestje wat aangehaald wordt: daarvóór werd verteld dat ze nooit aangegeven heeft hoeveel last ze van dat soort herrie heeft. Hoe kan een ander dan weten dat hij daar rekening mee moet houden? Dat kan die niet. En sterker nog: mijn ervaring is dat als je het wél aangeeft, een ander daar misschien vijf of tien minuten rekening mee houdt, voor diegene weer gewoon vanuit z'n eigen denkkader gaat handelen en volstrekt vergeet dat die manier voor handelen ervoor zorgt dat jij er vervolgens alleen nog maar voor spek en bonen bij zit. (In die context kan ik juist heel goed begrijpen waarom zij juist taart gaat aansnijden en koffie gaat schenken. Dan heeft ze op het feestje tenminste nog een functie, anders dan mooi wezen maar nergens aan deel kunnen nemen.)

Mijn ervaring is dat het voor buitenstaanders, zelfs als die heel dichtbij je staan, heel moeilijk en misschien zelfs onmogelijk is om zich zo blijvend en consequent aan jouw beperkingen aan te passen. Dat merk ik zelfs bij mijn man en bij mijn ouders, dat sommige dingen gewoon niet begrepen worden of beklijven.

Ik vond de documentaire net zo beklemmend als ik me van tevoren voorgesteld had en ik herken van de omgangsvormen tussen Machteld en haar ouders en Machteld en haar partner veel van hoe het hier ook gaat. Met iets minder ruzie gelukkig, maar de onmacht, de frustratie, de angst, de overbelasting, de korte lontjes vanwege die overbelasting en angst, het je wereld steeds kleiner zien worden, niet alleen als lijdend voorwerp zelf, maar ook als partner van en de frustraties die dat oplevert... dat zijn allemaal fases waar mijn man en ik net zo goed doorheen zijn gegaan. Ik kan om die reden niet anders dan respect hebben voor de man van Machteld, dat hij wel blijft vechten voor hun relatie en dat hij haar niet in de steek laat.
Het is voor Machteld natuurlijk wel heel wat zwaarder dan voor haar man.

En aan de ene kant vind ik dat hij ook af en toe leuke dingen mag doen, maar als je weet dat je vrouw thuis zit met twee kleine kinderen en zelf weinig kan, dan snap ik niet dat hij toch gaat. Als mijn man zo thuis zou zitten, zou ik helemaal geen leuke avond hebben.

Het is zo dubbel allemaal. Ik vond hem geen lul, maar hij reageerde af en toe wel heel lullig. En zij ook, maar zij zit met haar handicap en hij niet. Dus ik vind dat hij af en toe best wat mag slikken en de 'wijste' mag zijn van de twee.
Wijs was geweest om geen kinderen te nemen als je kampt met zo'n zware aandoening.
quote:dubbeltje4 schreef op 17 februari 2015 @ 15:51:

Wijs was geweest om geen kinderen te nemen als je kampt met zo'n zware aandoening.

Daar kun je toch niet over oordelen?

Een kinderwens kan zo groot zijn, daar hoeft een beperking toch geen probleem voor te zijn?

Alsof alleen gezonde mensen kinderen mogen krijgen.....
Maar waarom o waarom neem je een tweede als je weet dat je én doof en blind word.

Dat begrijp ik dus niet. Je zadelt je man met 3 "kinderen" op. Want eerlijk is eerlijk met doof én blind kun je een hoop dingen gewoon niet en die zal hij dus moeten doen. Hij moet dus buiten zijn werk voor 3 mensen zorgen. Dat is niet niks hoor.
quote:gedanst schreef op 17 februari 2015 @ 15:59:

[...]

Een kinderwens kan zo groot zijn, daar hoeft een beperking toch geen probleem voor te zijn?

Alsof alleen gezonde mensen kinderen mogen krijgen.....Maar waarom die tweede als ze op dat moment al zo slecht zag en hoorde. Dat is toch gewoon onverantwoordelijk
quote:dubbeltje4 schreef op 17 februari 2015 @ 15:51:

Wijs was geweest om geen kinderen te nemen als je kampt met zo'n zware aandoening.Wat een nare opmerking....
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
quote:nina1966 schreef op 17 februari 2015 @ 16:03:

Maar waarom o waarom neem je een tweede als je weet dat je én doof en blind word.

Dat begrijp ik dus niet. Je zadelt je man met 3 "kinderen" op. Want eerlijk is eerlijk met doof én blind kun je een hoop dingen gewoon niet en die zal hij dus moeten doen. Hij moet dus buiten zijn werk voor 3 mensen zorgen. Dat is niet niks hoor.

Ze weet niet of ze helemaal doof en blind wordt, het kan ook zo blijven.

En ja, ze hebben vooraf de keuze gemaakt om een kind te willen, dan snap ik dat ze ook een tweede wil.

Mensen met beperkingen mogen net zo goed kinderen krijgen als gezonde mensen. En dan mopper je maar af en toe even op elkaar als je het moeilijk hebt. Ik snap best dat hij af en toe boos is, maar hij wist hoe zwaar het zou worden en voor Machteld is het nog veeeeeel zwaarder dan voor hem. Ik heb zo met haar te doen, vind het zo erg voor haar.
quote:sweetfirefly schreef op 17 februari 2015 @ 16:06:

[...]

Wat een nare opmerking....Maar wel een met een grond van waarheid. Hij heeft zichzelf ziek gemeld omdat het allemaal te veel is. Zonder kinderen had dat heel anders gegaan.
quote:gedanst schreef op 17 februari 2015 @ 16:08:

[...]

Ze weet niet of ze helemaal doof en blind wordt, het kan ook zo blijven.

En ja, ze hebben vooraf de keuze gemaakt om een kind te willen, dan snap ik dat ze ook een tweede wil.

Mensen met beperkingen mogen net zo goed kinderen krijgen als gezonde mensen. En dan mopper je maar af en toe even op elkaar als je het moeilijk hebt. Ik snap best dat hij af en toe boos is, maar hij wist hoe zwaar het zou worden en voor Machteld is het nog veeeeeel zwaarder dan voor hem. Ik heb zo met haar te doen, vind het zo erg voor haar.Nou nee hoor. Toen ik mijn vriend leerde kennen hebben we het ook over kinderen gehad. Maar hij vond dat een van hemzelf wel leuk was maar dat mijn gezondheid voor ging. En dat het tillen ed gewoon te zwaar zou zijn en dat de verzorging voor zoon ook niet in het gedring mocht komen.

Dus hier maar 1. In hun geval is die tweede duidelijk te veel zorg.
quote:gedanst schreef op 17 februari 2015 @ 15:59:

[...]

Alsof alleen gezonde mensen kinderen mogen krijgen.....

Hoho, dat zeg ik dus helemaal niet!

Er zijn zat beperkingen te bedenken die geen onoverkomelijk probleem hoeven te zijn in combinatie met een kind.

Maar doof en blind................??

(of in ieder geval een grote kans dat ze in de toekomst helemaal blind en doof wordt)
quote:dubbeltje4 schreef op 17 februari 2015 @ 16:13:

[...]

Er zijn zat beperkingen te bedenken die geen onoverkomelijk probleem hoeven te zijn in combinatie met een kind.

(of in ieder geval een grote kans dat ze in de toekomst helemaal blind en doof wordt)Daarbij is één nog wel te hanteren. Die kun je continu in de gaten houden met aanraken ed. Maar 2? dat is voor gezonde mensen al een tweedeling laat staan als je haast niets ziet en slecht hoort.
quote:sweetfirefly schreef op 17 februari 2015 @ 16:06:

[...]

Wat een nare opmerking....

Oh ja?

We vinden inmiddels toch ook dat zwakbegaafden, mensen met een zware psychiatrische aandoening, en mensen met een verslaving beter geen kinderen kunnen krijgen.

Ondertussen krijgen zat mensen met bovenstaande aandoeningen wel een kind.

Maar of het verstandig is?
quote:dubbeltje4 schreef op 17 februari 2015 @ 16:13:

[...]

(of in ieder geval een grote kans dat ze in de toekomst helemaal blind en doof wordt)

Dan nog mag niemand anders oordelen over het graag willen krijgen van kinderen.

Wie ben jij om te bepalen dat het wijs zou zijn om geen kinderen te krijgen?
Ik vind dat haar houding ook wel een groot deel door haar ouders komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven