Huishouden en samenwonen

19-02-2015 10:11 41 berichten
Mijn vriend en ik wonen samen, maar hebben een totaal andere kijk op het huishouden. Hij is iemand die het een tijdje laat liggen, tot hij plotseling een humeur heeft om op te schieten en dan gelijk alles gedaan wil hebben omdat hij niet tegen troep kan. Ik daarentegen maak net iets te gemakkelijk troep en vind het lastig om orde in de chaos te scheppen.

Probleem: hij ziet eerder waar er troep ligt dan ik, en neemt me dat kwalijk.

Oplossing: ik wil een lijst maken met alle huishoudklusjes, zodat ze met regelmaat gebeuren.

Zou allemaal perfect werken... Als hij het idee om er een lijstje van te maken niet volkomen belachelijk vond. Ik zie de troep gewoon niet (goed genoeg), en ik heb het idee dat er vooralsnog dingen te weinig worden gedaan. Hij en ik dragen allebei ons steentje wel bij, maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen.

Ik ben er een beetje moedeloos van, tips?
quote:Wintersportdame27 schreef op 19 februari 2015 @ 11:48:

[...]

Bedenk mij net dat de kraamzorg natuurlijk ook in de douche komt. Ga zo gelijk een sopje maken en poetsen, waar dit topic al niet goed voor is succes
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 19 februari 2015 @ 11:36:

[...]

Of je doet elke dag na het wassen snel een lapje over de wasbak. Dan valt het wel mee naar een maand geen grote poetsbeurt. Ben ik zeker de enige die vieze voegen krijgt en aangekoekte tegels? Heb ik niet eens over de haren op de grond voor de wasbak en de tandpastaspetters op de spiegel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zonde om over te bakkeleien. Lijstjes en schema’s, al dan niet in excel sheets, lijken mij horror. Daar kun je trouwens ook weer onenigheid over krijgen.

Neem een hulp, wit, grijs, of zwart, en een afwasmachine. Zodat je zeker weet dat sanitair, keuken en vloer elke week schoongemaakt worden. Of anders: doe samen een keer in de week de hele boel. Even doorzetten, en klaar. Na gedane arbeid: hef het glas op je gezellige huis. Altijd spic & span is nergens voor nodig en je houdt tijd over voor leukere activiteiten. Dat de een rommeliger is dan de ander: dat is altijd zo. Een kwestie van persoonlijke stijl, die moet je elkaar zonder gezeur gunnen, anders zit je de rest van je gezamenlijke leven vast aan regelmatig irritant gekift over iets onbelangrijks.

Precies hetzelfde denken over schoonmaken en opruimen gebeurt alleen als twee mensen met geheide smetvrees elkaar vinden in de liefde... a match made in heaven or hell?
quote:lilalinda schreef op 19 februari 2015 @ 11:10:

"maar de keren dat ik met de vaat blijf zitten of hij de vloer moet stofzuigen en dweilen zijn niet op 1 hand te tellen."

Dan spreek je iets af als: wie kookt, hoeft niet ook nog de vaat te doenOf doet juist wel de vaat! Ik ruim altijd onder het koken al dingen op, spoel af, na mijn kookbeurt is de vaat een makkie. Sandtman maakt meer vaat dan eten, dus ooit deden we ieder onze eigen vaat. Tegenwoordig doet de vaatwasser het trucje!
Ik ben via dit forum ooit eens gewezen op de FLY lady zie google. Ik vind de methodes die deze dame toepast heel fijn incl electronische app die je kunt delen met je partner.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:sandt2.0 schreef op 19 februari 2015 @ 12:44:

[...]

Of doet juist wel de vaat! Ik ruim altijd onder het koken al dingen op, spoel af, na mijn kookbeurt is de vaat een makkie. Sandtman maakt meer vaat dan eten, dus ooit deden we ieder onze eigen vaat. Tegenwoordig doet de vaatwasser het trucje!

kan ook, maakt niks uit. Gaat om wat je afspreekt.

Voor mij is 'de vaat' trouwens alles wat hoort van het moment dat je je laatste hap neemt, tot een schoon aanrecht. Dus niet letterlijk de borden afwassen. Maar ook afruimen, lapje over fornuis etc.
quote:sandt2.0 schreef op 19 februari 2015 @ 12:44:

[...]

Of doet juist wel de vaat! Ik ruim altijd onder het koken al dingen op, spoel af, na mijn kookbeurt is de vaat een makkie. Sandtman maakt meer vaat dan eten, dus ooit deden we ieder onze eigen vaat. Tegenwoordig doet de vaatwasser het trucje!

Ja veel mannen schijnen een ravage in de keuken achter te laten als ze koken..
Het huishouden:

quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 februari 2015 @ 12:10:

[...]

Ben ik zeker de enige die vieze voegen krijgt en aangekoekte tegels? Heb ik niet eens over de haren op de grond voor de wasbak en de tandpastaspetters op de spiegel.

Ik heb dus de schurft aan schoonmaken en dan helpt "netjes" leven zodat je niet zoveel vies maakt zeker wel. Dus als je een deksel van een pan tilt om even te roeren gelijk het deksel draaien zodat er niets op het fornuis drupt. Zo roeren dat er niets over de pan hedn gaat. Boven je bord eten zodat het niet kruimelt. Niet te veel zeep/ shampoo gebruiken om zeepresten te beperken.

Klein beetje tanpasta gebruiken zodat er geen klodders tandpasta in de wasbak liggen. Kastjes open en dicht doen met het handvat en niet met je hand weer dichtdrukken.
Niet alles teruggelezen, maar in het Hallo! jumbo blaadje van deze maand staan ook allemaal leuke tips en een huishoudschema. Om snel en efficient schoon te maken.

Mijn vriend is er eentje die alleen opruimt op plaatsen waar 'andere mensen' (lees: bezoek, ouders visite) ook komen. De woonkamer en keuken maakt ie schoon, maar de badkamer en de rest van de bovenverdieping niet. Hij snapt ook niet eens dat ik die wel eens schoonmaak

Oh en idd, niet iets 'even' wegleggen, dat gaat net zo goed op de plaats waar het hoort.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
quote:sugarmiss schreef op 19 februari 2015 @ 13:24:

[...]

Ik heb dus de schurft aan schoonmaken en dan helpt "netjes" leven zodat je niet zoveel vies maakt zeker wel. Dus als je een deksel van een pan tilt om even te roeren gelijk het deksel draaien zodat er niets op het fornuis drupt. Zo roeren dat er niets over de pan hedn gaat. Boven je bord eten zodat het niet kruimelt. Niet te veel zeep/ shampoo gebruiken om zeepresten te beperken.

Klein beetje tanpasta gebruiken zodat er geen klodders tandpasta in de wasbak liggen. Kastjes open en dicht doen met het handvat en niet met je hand weer dichtdrukken.geen kinderen? huisdieren?
Kind werkt wat dat betreft inderdaad niet zo mee helaas.
Mooiste moment van de week:

thuiskomen als de werkster geweest is en verder nog niemand thuis is.

Alsof je de eerste stappen zet in verse sneeuw
Bedankt voor de tips tot nu toe, de FLY-lady site ziet er goed uit! Zo min mogelijk rommel maken is er ook eentje om te onthouden. Jumbo zit hier niet om de hoek helaas, maar als ik er toevallig kom dan zal ik het blaadje meepakken.

Een vaatwasser is inderdaad iets om te overwegen, alles er in zetten en gaan. Hulp dan weer wat minder, vindt mijn vriend zonde van het geld en we zijn allebei niet zo dol op extra mensen in huis.

De vaat is hier puur de zooi aan borden, pannen, bestek en kookgerei die zich verzamelt gedurende het koken en eten. Ik spoel het zo snel mogelijk af (een pan soep gaat onder de kraan zo gauw hij leeg is), maar die vaat hebben we beiden gewoon niet zo heel veel mee.
Onze methode toen we nog beiden werkten en geen kind hadden;

Man deed de afwas, ik kookte. Ja, in die volgorde. Ik was namelijk pas tegen zeven uur thuis, we aten rond achten en de afwas bleef dan staan totdat man de dag erna thuis kwam, om kwart voor vijf.

Op zaterdag gingen we samen door het huis. Hij met stofzuiger, ik met de stoflap en de dweil. Hij maaide het gras, ik gooide een scheut chloor in de wc. Badkuip en wastafel werden (en worden) na gebruik even drooggeveegd.

In de woonkamer een mega kast met groooooooooooote lades. Rommel in huis? La open, rommel erin, la weer dicht. Functioneerde prima. Totdat de lades niet meer dichtgingen en dan gooide ik het meeste weg, maar dat terzijde .

Vervolgens samen naar de markt, aansluitend iets drinken in ons favoriete cafe en dan naar huis.

Boodschappen deed ik vaak in mijn pauze, ik had een uur de tijd en werkte in een winkelcentrum in een slagerij, dus alles bij de hand, inclusief koeling.
Heb je nu een conclusie getrokken, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven