De olie van de oliebollen

20-02-2015 18:31 18 berichten
Beetje vreemde vraag in februari, maar ik ben soms een beetje laks

Op mijn aanrecht staat een tweeliterfles met zonnebloemolie die ik 31 december gebruikt heb voor het bakken van de oliebollen. Ik heb wel eens gelezen dat je die olie gewoon kunt bewaren en dan een jaar later opnieuw gebruiken voor je oliebollen.

Heeft iemand dat wel eens gedaan? Of kieper je de oude olie gewoon weg?

(Als ik hem zou bewaren blijft hij niet een jaar op het aanrecht staan hoor, dan zet ik hem op zolder).
Alle reacties Link kopieren
Ik kieper de olie van de oliebollen altijd weg. Er zitten altijd resten, ook als je goed filtert.
leef, geniet en eet!
Door de olie in het daglicht te zetten bekort je de bewaartijd enorm. Ik weet niet of het sowieso een jaar goed blijft, maar zeker niet in het daglicht.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Volgens mij kun je alleen olie bewaren die niet verwarmd is geweest.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik weet niet of het kan, maar ik zou het niet bewaren. Hoe duur is zonnebloemolie nou? Ik ga dan echt niet zo'n vette fles olie met oliebollenrestjes bewaren.
Ik ben snel te overtuigen. Gaat hij bij jullie in de grijze bak, of breng je hem naar een frituurvetinleverpunt?
Wegbrengen en volgend jaar een nieuwe fles.
Vetinzamelpunt natuurlijk.
Nee hoor is vies (qua smaak) en het bevat gedegenereerde eiwitten die giftig zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wegbrengen naar milieustraat!!! (of hoe dat heet bij jullie in de plaats)
quote:retrostar schreef op 20 februari 2015 @ 19:15:

Nee hoor is vies (qua smaak) en het bevat gedegenereerde eiwitten die giftig zijn.

Gedegenereerde eiwitten? In olie? Goh.

Giftig kan het wel worden ja, maar niet door eiwitten.

http://mobiel.voedingscentrum.nl/encycl ... rolie.aspx
Wordt ranzig.
verba volant, scripta manent.
Maar serieus? Dat kost een drol toch?

Ik gooi het na het bakken altijd gelijk weg.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Voor die ene keer in de zoveel maanden koop ik verse olie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nou ik zal dan wel überzuinig zijn, maar ik vind t dan weer zonde om die olie waar misschien 4-5 baksels oliebollen in geweest zijn direct weer weg te kieperen. Kan je inderdaad prima tot volgend jaar bewaren, gewoon terug in de fles en in t donker bewaren. Doe ik al jaren zo, zo van mn ouders geleerd. Laatste beetje met bezinksels natuurlijk niet. Gaat prima, nooit slecht geworden!
Dat kost mij trouwens ook minder werk/ tijd dan naar de milieustraat op en neer. Is hier ook niet direct naast deur (stimuleert zelf recyclen )
Ik zou het niet bewaren voor de volgende keer is niet gezond. Breng het naar een frituurolieverzamelpunt bij een supermarkt. Daar staan van die containers waar je het in kwijt kan.
Zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder gebruikte de olie van de oliebollen altijd om pannenkoeken in te bakken. En of het nou smaak of beleving was weet ik niet, maar dat waren de allerlekkerste oliebollen die we het hele jaar kregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven