Reiskostenvergoeding?
zaterdag 21 februari 2015 om 22:34
Waarschijnlijk is mijn google kapot... Dus ik vraag t maar even hier
Dit jaar zullen we ivm een chronische ziekte bij ons kind regelmatig maar een academisch ziekenhuis 150 km verderop moeten. Ik heb afgelopen week brieven gekregen waarop ik daarnet pas zag staan: bewaar deze brief ivm vergoeding reiskosten door verzekering (in die trant).
Nu heb ik even op de site van de Menzis gekeken of/wat er vergoed zou worden, maar ik kan t niet vinden.
Enige dat ik wel kan vinden is dat op ziekenbezoek gaan wel wordt vergoed.
Nou kan ik natuurlijk gewoon maandag de menzis bellen, maar ik ben nieuwsgierig en ik vind t stom dat ik het niet kan vinden
Iemand hier van wie de google t wel goed doet??
Dit jaar zullen we ivm een chronische ziekte bij ons kind regelmatig maar een academisch ziekenhuis 150 km verderop moeten. Ik heb afgelopen week brieven gekregen waarop ik daarnet pas zag staan: bewaar deze brief ivm vergoeding reiskosten door verzekering (in die trant).
Nu heb ik even op de site van de Menzis gekeken of/wat er vergoed zou worden, maar ik kan t niet vinden.
Enige dat ik wel kan vinden is dat op ziekenbezoek gaan wel wordt vergoed.
Nou kan ik natuurlijk gewoon maandag de menzis bellen, maar ik ben nieuwsgierig en ik vind t stom dat ik het niet kan vinden
Iemand hier van wie de google t wel goed doet??
zaterdag 21 februari 2015 om 22:37
http://www.menzis.nl/web/ ... /ReiskostenDeclareren.htm
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 21 februari 2015 om 22:38
Ja dat kan: http://www.zorginstituutn ... pakket/zvw-kompas/vervoer
moet je wel bij Menzis een formulier op vragen voor medische verklaring. Het ligt er dus aan hoe vaak je gaat ivm de hardheidsclausule (de berekening staat op die site).
moet je wel bij Menzis een formulier op vragen voor medische verklaring. Het ligt er dus aan hoe vaak je gaat ivm de hardheidsclausule (de berekening staat op die site).
zondag 22 februari 2015 om 09:19
Ah, mooi al genoeg tips voor de aanvraag en het eigen risico per kalenderjaar. Daarnaast handig om alles te bewaren. Wanneer je de reiskosten vanaf het begin indient, dus ook wanneer je die ¤96,- eigen bijdrage nog moet betalen heb je het wel op papier via Menzis. Men zegt namelijk wel dat ziektekosten niet meer fiscaal aftrekbaar zijn, maar dit is niet helemaal waar. Mijn accountant vraagt altijd wel om een overzicht van alle gemaakte kosten. Wanneer je namelijk boven een bepaalde drempel zit (boven de eigen risico's) is het nog wel degelijk aftrekbaar. Misschien wist je dit al, maar dacht geef de tip toch nog maar even. Dus ook alle medicatie die zelf betaald moet worden en dergelijke. Over 2013 kreeg ik toch nog ¤600,- terug.
Daarnaast een dikke knuffel!
Daarnaast een dikke knuffel!
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
zondag 22 februari 2015 om 17:22
Dank jullie wel! Ik hou voor mezelf al bij naar welk ziekenhuis we wanneer zijn geweest, welke medicijnen we hebben moeten betalen etc... Ook voor belastingaangifte volgend jaar.
Is t verstandig reiskosten telkens als we geweest zijn te declareren of kan ik t ook 'opsparen'?
Ik zal maandag toch Menzis maar even moeten bellen voor de hardheidsclausule.
Ik ben echt een nitwit op dit gebied merk ik wel haha
Is t verstandig reiskosten telkens als we geweest zijn te declareren of kan ik t ook 'opsparen'?
zondag 22 februari 2015 om 19:10
quote:hokus_pokus schreef op 22 februari 2015 @ 17:22:
Dank jullie wel! Ik hou voor mezelf al bij naar welk ziekenhuis we wanneer zijn geweest, welke medicijnen we hebben moeten betalen etc... Ook voor belastingaangifte volgend jaar.
je moet gewoon een machtigingsformulier in vullen met de arts want die moet verklaren dat de behandeling noodzakelijk is (logisch) en om te kijken of het om zorg gaat die is gedekt (naar een klankschaal therapeut niet, chemotherapie wel, om maar iets te noemen).
Die hardheidsclausule is gewoon een berekening: (aantal maanden) x (aantal keren p/week) x (aantal weken p/maand) x (aantal km enkele reis) x 0,25 (= wegingsfactor)
Dus als je 4 maanden eens per week gaat is dat 4 x 1 x 4 x 150 x 0.25 = 600, dit is groter dan 250 en dan heb je recht op vergoeding.
je moet gewoon een machtigingsformulier in vullen met de arts want die moet verklaren dat de behandeling noodzakelijk is (logisch) en om te kijken of het om zorg gaat die is gedekt (naar een klankschaal therapeut niet, chemotherapie wel, om maar iets te noemen).
Die hardheidsclausule is gewoon een berekening: (aantal maanden) x (aantal keren p/week) x (aantal weken p/maand) x (aantal km enkele reis) x 0,25 (= wegingsfactor)
Dus als je 4 maanden eens per week gaat is dat 4 x 1 x 4 x 150 x 0.25 = 600, dit is groter dan 250 en dan heb je recht op vergoeding.