stroom uitgevallen filter nu stuk

26-02-2015 10:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook al is dit geen dierenforum, ik probeer het eerst even hier omdat ik toch een profiel heb

Vanmorgen bij het wakker worden knipperde mijn wekker 00.16. Kwartier ervoor dus stroomuitval gehad. Niet bij stilgestaan verder.

tot ik zojuist opmerk dat mijn 4 vissen bovenin zwemmen. Nu ben ik geen expert op het gebied van vissen gedrag maar dit viel op omdat het anders is. En inderdaad, de filterpomp doet het niet meer. Geen stroming niets.

Weet iemand hoe dit kan.....wat ik kan doen. Uiteraard ga ik naar de dierenwinkel straks maar ik hoop eigenlijk dat ik het zelf kan oplossen.

Mijn filter zit trouwens vast in mijn aquarium. Dus alleen filter meenemen gaat niet. En het zijn sluierstaarten.
Heb je al gekeken of er geen zekeringen uit liggen? Een stroomuitval en de daaropvolgende opstart hebben zowel oorzaken als gevolgen. En de zekeringen zijn de zaken die die klap vaak opvangen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Nee dat heb ik niet gedaan omdat alles het nog doet. Als een zekering springt gaat het toch niet vanzelf weer aan. En de filter zit in dezelfde verdeeldoos als het aquarium licht en dat doet het wel.
Misschien ga ik nu iets heel doms zeggen ( ), maar misschien kun je met een rietje even wat zuurstof in het water blazen? Dat je vissen weer even wat zuurstof krijgen?
Stroomuitval en daarna opstart levert meestal een piekspanning op, bepaalde apparaten kunnen dat minder goed hebben, lees gaan kapot.

meestal ligt dan de zekering van het desbetreffende apparaat eruit.

Maar sommige gaan ook definitief kapot.

Dus checken, die zekering van die pomp zal niet in het aquarium zitten.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Nee is niet dom, denk ik. Ik heb zelf net geroerd

Baal hier zo van. Arme visjes.
quote:paulaner schreef op 26 februari 2015 @ 10:48:

Stroomuitval en daarna opstart levert meestal een piekspanning op, bepaalde apparaten kunnen dat minder goed hebben, lees gaan kapot.

meestal ligt dan de zekering van het desbetreffende apparaat eruit.

Maar sommige gaan ook definitief kapot.

Dus checken, die zekering van die pomp zal niet in het aquarium zitten.

Oké.

De zekering van de filter....ga ik zoeken. En het kan niet bij mij vandaan komen als alles het weer doet toch?
Alles doet het, behalve die pomp dus

Dus is die stuk, of de zekering ligt eruit.

Hoe dan ook zal je voor beide naar de winkel moeten. een nieuwe zekering hebben de meeste mensen niet in huis.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Ja ik heb hem gevonden. Eruit gesloopt en ga zo weg.

Het zal wel uitval door iets van buiten zijn geweest. En dat weet ik alleen omdat mijn wekker knipperde.

Hopelijk overleven mijn visjes een paar dagen zonder stroming.
Zorg dat je eerst tenminste de helft van het water ververst, dan red je misschien de vissen nog.

Filter zo snel mogelijk verschonen.

Bij stroomuitval ontstaan er in gesloten filtersystemen van een aquarium zeer giftige stoffen.
Niet geschoten is altijd mis
Zoveel mogelijk water verversen.
verba volant, scripta manent.
Sta buiten bij de dierenwinkel. Toevallig nog op voorraad. Nu hopen dat dit het was. Ga het zo proberen.

Bedankt allen voor het meedenken. Ook namens blub 1 t/m 4!
Als het vervangen van de filter veel geld kost, kan je nog kijken of je een claim kan indienen bij de energieboer, of bij je eigen verzekering.
Bij de netbeheerder kun je het vergeten.

Die keren bij dit soort dingen niet uit.

Idem als er iets sneuvelt na de (slimme)meterwisseling , dit valt onder eigen risico.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Gismo, ja daar zat ik in al mijn paniek vanmorgen aan te denken. Ik heb ooit een nieuwe wasmachine gekregen (dat was zeker 10 jaar geleden) nadat de energie maatschappij een fout had gemaakt waarna veel apparaten aangesloten in onze straat kapot gingen.

Maar goed, nu was het 30 euro. Nog een smak ineens maar liever dat dan dode visjes.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 26-02-2015 13:19
Reden: energie maatschappij is enkelvoud!
% gewijzigd
quote:happy-daddy schreef op 26 februari 2015 @ 13:08:

Bij de netbeheerder kun je het vergeten.

Die keren bij dit soort dingen niet uit.

Idem als er iets sneuvelt na de (slimme)meterwisseling , dit valt onder eigen risico.Ben ik het niet met je eens, wij kregen een nieuw modem nadat er een stroomstoring was geweest en die bij het aangaan kapot was gegaan.
quote:gismo72 schreef op 26 februari 2015 @ 13:41:

[...]

Ben ik het niet met je eens, wij kregen een nieuw modem nadat er een stroomstoring was geweest en die bij het aangaan kapot was gegaan.

Dan heb je mazzel gehad.

Al deze gevallen Werden bij ons steeds afgewezen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven