Ik ben zwanger en studerende

31-01-2015 15:28 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De afgelopen maand ben ik behoorlijk ziek geweest en heeft mijn anticonceptie dus niet gewerkt. Eenmalig geslachtsgemeenschap gehad zonder condoom en waarschijnlijk van die keer ook zwanger geworden.

Gister 2 Etos huismerktesten gedaan en op beide testen een heeeel licht streepje. Daarna een test van Clearblue gedaan die zwanger 1-2 aangaf. Ik ben nu dus +/- 2 weken zwanger, heel pril en spannend allemaal.

We zijn er ook super blij mee. Ik ben 21, mijn vriend wordt 25, wonen samen, mijn vriend heeft een baan, máár ik ben nog studerende. Volgens internet ben ik in oktober uitgerekend en in november doe ik mijn examens.... In oktober vindt volop de examenvoorbereiding plaats, die ik dan dus mis. Daarnaast begint mijn stageperiode volgende week, 36 uur per week t/m juli. Hoe moet ik dit bekend gaan maken op stage en kan stage mij wat maken? Het zijn erg schappelijke mensen zoals ik ze tot nu toe ken... En school, zijn daar regelingen in te treffen?

Ik had het allemaal niet zo voor me gezien en heb verkeerd gedacht. ''Nou, een ongelukje, dat overkomt mij toch niet...'' Begrijp me niet verkeerd, ben er hartstikke blij mee en het begint langzaam te bezinken, maar toch ben ik ervan geschrokken omdat dit niet in mijn plaatje past hoe ik die voor me had gezien. Wij wilde in december van dit jaar gaan beginnen om zwanger te worden en nu dus 11 maanden eerder, onverwachts in verwachting.

Ondanks het hierboven geschreven verhaal ben ik er erg blij mee, maar moet ik nog even aan het idee wennen. Maandag maar eerst de dokter bellen.

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen met mij willen/kunnen delen, of die mij wat betreft school/stage tips kunnen geven.
Dan ben je misschien 1-3 dagen korter zwanger, maar dat maakt weinig uit. Bij de termijnecho weet je het zeker.
Wanneer was je laatste menstruatie? En ik zou dan uitgaan van 4 a 5 weken.

Bij de eerste echo bij de VK vraagt ze wanneer je laatste menstruatie was en aan de hand daarvan prikt ze een datum. Bij de echo zelf wordt de baby gemeten en daarmee 'bepalen' ze de ongeveer uitgerekende datum. Sommige vrouwen worden een paar dagen naar voren geplaatst, anderen naar achteren. Dat ligt dan niet altijd aan de precieze datum van bevruchting, maar aan de ontwikkeling van je baby. Die datum bijstellen kan tot circa 12 weken, daarna doen ze dat niet meer.
quote:bridt schreef op 31 januari 2015 @ 17:19:

Wanneer was je laatste menstruatie? En ik zou dan uitgaan van 4 a 5 weken.

Bij de eerste echo bij de VK vraagt ze wanneer je laatste menstruatie was en aan de hand daarvan prikt ze een datum. Bij de echo zelf wordt de baby gemeten en daarmee 'bepalen' ze de ongeveer uitgerekende datum. Sommige vrouwen worden een paar dagen naar voren geplaatst, anderen naar achteren. Dat ligt dan niet altijd aan de precieze datum van bevruchting, maar aan de ontwikkeling van je baby. Die datum bijstellen kan tot circa 12 weken, daarna doen ze dat niet meer.31 december 2014 de eerste dag van mijn laatste menstruatie
Dan ben je nu volgens de standaard berekening 4 weken en 3 dagen zwanger. Maar zoals Bridt al zegt kan deze termijn nog worden bijgesteld.

Slik je foliumzuur?
Dan ben je 31 dagen zwanger . Die datum is het enige wat je nu hoeft te onthouden, je weet toch nooit wanneer precies je eisprong was en de bevruchting plaatsvond.
quote:Nushy schreef op 31 januari 2015 @ 17:26:

Dan ben je nu volgens de standaard berekening 4 weken en 3 dagen zwanger. Maar zoals Bridt al zegt kan deze termijn nog worden bijgesteld.

Slik je foliumzuur?Ja, vanmorgen gelijk gehaald.
quote:Pudding123 schreef op 31 januari 2015 @ 16:01:

[...]

denk meer dat de vraag is of een stage plek een zwangere vrouw wilZe leert voor directiesecretaresse. Nou niet echt een stage waar enig risico voor TO of het stagebedrijf aan vast zit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het probleem bij stage zie ik ook niet zo. Het zijn ook erg aardige mensen en mijn begeleider heeft bovendien pas zelf een tweeling gekregen, dus die weet wel waar ze over praat. Daarnaast hoeven zij er geen last van te hebben (behalve als ik het écht niet meer houd van de misselijkheid en als ik naar de verloskundige moet, maar uiteraard probeer ik dit zoveel mogelijk op mijn vrije middag te plannen!:))
Ik ga proberen er écht van te genieten. Het is hartstikke welkom en voor alles is een oplossing denk ik dan maar. Financieel is het mogelijk, we hebben een hartstikke leuk appartement met 2 slaapkamers. Het enige is dus mijn school. Maar met in 2 jaar tijd nog geen enkele onvoldoende en een zeer doorzettende en gemotiveerde mentaliteit moet het mij lukken!
Bullun, misschien is het leuk als je je meldt in dit topic: Uitgerekend 1-15 okt 2015

Daar kun je meeschrijven met vrouwen die in dezelfde fase zitten als jij :-). Succes in elk geval!
quote:bridt schreef op 31 januari 2015 @ 22:14:

Bullun, misschien is het leuk als je je meldt in dit topic: Uitgerekend 1-15 okt 2015

Daar kun je meeschrijven met vrouwen die in dezelfde fase zitten als jij :-). Succes in elk geval!leuk, ga ik doen. Bedankt voor de tip!
Heeft iemand nog tips over het in gesprek gaan met school en het aangeven dat ik absoluut geen verlenging wil?
Ik denk dat je niet veel te willen hebt: als jij te veel verzuimd en/of je studiedoelen niet haalt, zul je niet slagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 01 februari 2015 @ 17:11:

Ik denk dat je niet veel te willen hebt: als jij te veel verzuimd en/of je studiedoelen niet haalt, zul je niet slagen.Dat snap ik. Maar vanaf dinsdag begin ik met mijn stage van 36 uur per week tot aan de zomervakantie. Ik heb dus geen school meer. Als ik nou gedurende deze stageperiode de mogelijkheid krijg om alvast vooruit te werken voor volgend schooljaar, kom ik dus ook niet achter met de stof. Daarnaast vinden er op het moment dat ik ga bevallen voorwaardelijke toetsen plaats die ik moet halen om in november deel te mogen nemen aan de examens. Als deze nou naar voren kunnen worden geplaatst, zijn maar 3 toetsen (waaronder 2 simpele brieven), dan heb ik vervolgens genoeg tijd me voor te bereiden op de bevalling en kan ik in november mits voldoende hersteld, deelnemen aan de examens.
Ik denk niet dat ze speciaal voor jou examens gaan verschuiven.

Ik zou dus rekening houden met studievertraging.
quote:Istar_ schreef op 01 februari 2015 @ 17:36:

Ik denk niet dat ze speciaal voor jou examens gaan verschuiven.

Ik zou dus rekening houden met studievertraging.Het zijn geen examens die verschoven hoeven te worden, maar voorwaardelijke toetsen.
quote:ponny schreef op 31 januari 2015 @ 16:31:

@Wolkewitje: dat lijkt me ook niet echt goed, maar misschien zijn het 2 uitersten en zou je best wat langer kunnen doorwerken dan die 6 weken van tevoren, maar wel eerder moeten stoppen dan 1 week van tevoren. Mag je wel eerder stoppen? En in sommige beroepen stop je toch al wanneer je weet dat je zwanger bent? Zoals kinderopvang heb ik wel eens gehoord?Er zijn inderdaad in Belgie beroepen (kinderverzorgster, kleuterjuf, verpleegster) waarbij een zwangere meteen mag stoppen als je weet dat je zwanger bent. In andere jobs mag je vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum stoppen. Maar het blijven maar 15 weken verlof, dus als je 6 weken voor de uitgerekende datum stopt en je kind komt ook nog later, dan kan het zo maar zijn dat je alweer moet gaan werken als kind 7 weken oud is.
quote:Bullun schreef op 01 februari 2015 @ 17:38:

[...]

Het zijn geen examens die verschoven hoeven te worden, maar voorwaardelijke toetsen.Je kan het allicht vragen toch? Verder lijkt mij dat als je even gemotiveerd over komt bij je begeleider als in dit topic, dat dat wel helder over moet komen. Dus daar zou ik me minder druk om maken. Wel zou ik voor jezelf de optie inbouwen dat je eventueel toch iets van vertraging oploopt. Dat hoeft niet te gebeuren, maar mocht je zwangerschap onverhoopt toch zwaarder zijn dan gehoopt, dan is het wellicht prettig dat je alvast toestemming van jezelf hebt om je niet over de kop te werken. Het is meestal ook in het belang van je opleiding dat je m ook daadwerkelijk af maakt, bij 12 weken om de tafel met school dus en kijken wat de mogelijkheden zijn.
quote:spuit_111 schreef op 01 februari 2015 @ 17:58:

[...]

Je kan het allicht vragen toch? Verder lijkt mij dat als je even gemotiveerd over komt bij je begeleider als in dit topic, dat dat wel helder over moet komen. Dus daar zou ik me minder druk om maken. Wel zou ik voor jezelf de optie inbouwen dat je eventueel toch iets van vertraging oploopt. Dat hoeft niet te gebeuren, maar mocht je zwangerschap onverhoopt toch zwaarder zijn dan gehoopt, dan is het wellicht prettig dat je alvast toestemming van jezelf hebt om je niet over de kop te werken. Het is meestal ook in het belang van je opleiding dat je m ook daadwerkelijk af maakt, bij 12 weken om de tafel met school dus en kijken wat de mogelijkheden zijn.Gemotiveerd ben ik absoluut en dat weten ze op school ook! Iets of wat vertraging maakt me niets uit, als het maar geen heel jaar is gezien mijn opleiding maar eens per jaar start.
Hoi Allemaal,

Inmiddels weet mijn decaan het en zij reageerde best positief eigenlijk. Natuurlijk, het is niet ideaal, maar gezien mijn wilskracht, motivatie en volwassenheid weet zij en ik overigens ook, dat het mij gaat lukken. Ik ga waarschijnlijk vooruit werken in mijn zomervakantie en in november gewoon de examens maken. Voor de voorwaardelijke toetsen gaan we ook een oplossing vinden, desnoods komt er een docent naar mijn huis toe die de toetsen daar afneemt.

Nu nog stage: ik heb a.s. woensdag de echo en ben dan +/- 8 weken. Ik wil het met 10 weken toch wel gaan vertellen, maar hoe? Ze zijn tevreden om wie ik ben en wat ik doe, maar toch ben ik bang voor reacties. De ene naar de andere manager komt er over de vloer en eerlijk is eerlijk, die zijn niet altijd even vriendelijk. Verder heb ik echt super collega's, maar is mijn stagebegeleider toch nét wat serieuzer dan de rest.

Hebben jullie tips over hoe ik het het beste bekend kan maken zonder dat ik mijn stageplek kwijt raak?
Een stage overeenkomst heeft volgens mij juridisch gezien een vergelijkbare status als een arbeidsovereenkomst. Van die laatste is in ieder geval bekend dat die NIET vroegtijdig beëindigd mag worden ivm een zwangerschap. Wel mogen ze je arbeidsovereenkomst niet verlengen nadat die van rechtswegen geëindigd is. Zolang het soort werk wat je doet, niet schadelijk is voor je zwangerschap en je zwangerschap je werk niet nadelig beïnvloed, zou ik, als werkgever, geen reden zien om je stage overeenkomst voortijdig te beëindigen.

Lees je stage overeenkomst eens goed door om te zien of daar iets over in staat.

Evengoed...in het aller ergste geval (langdurig ziek als gevolg van je zwangerschap waardoor je te veel mist op je stage plek) zou je je stage na de geboorte van jullie kindje, over moeten doen. Zelfs dat is nog wel te overzien toch?

Aanvulling: http://www.arbeidsrechter.nl/stage-over ... vergoeding Hier kun je lezen dat hoewel een stage overeenkomst niet hetzelfde is als een arbeidsovereenkomst, de arbeidsvoorwaarden wettelijk wel als hetzelfde worden beschouwd. Daaronder valt ook het ontslagrecht waarin staat dat je wegens of tijdens zwangerschap niet ontslagen mag worden. De stage overeenkomst mag alleen vroegtijdig beëindigd worden wanneer 1 van beide partijen wangedrag vertoont of de afspraken in de overeenkomst verbreekt.
quote:marg81 schreef op 22 februari 2015 @ 13:37:

Een stage overeenkomst heeft volgens mij juridisch gezien een vergelijkbare status als een arbeidsovereenkomst. Van die laatste is in ieder geval bekend dat die NIET vroegtijdig beëindigd mag worden ivm een zwangerschap. Wel mogen ze je arbeidsovereenkomst niet verlengen nadat die van rechtswegen geëindigd is. Zolang het soort werk wat je doet, niet schadelijk is voor je zwangerschap en je zwangerschap je werk niet nadelig beïnvloed, zou ik, als werkgever, geen reden zien om je stage overeenkomst voortijdig te beëindigen.

Lees je stage overeenkomst eens goed door om te zien of daar iets over in staat.

Evengoed...in het aller ergste geval (langdurig ziek als gevolg van je zwangerschap waardoor je te veel mist op je stage plek) zou je je stage na de geboorte van jullie kindje, over moeten doen. Zelfs dat is nog wel te overzien toch?Ik heb een stage waarbij het werk absoluut niet schadelijk is, zit merendeels op een stoel . Het lijkt me ook niet hoor, maar het is toch eng om het bekend te maken. Bij het einde van mijn stage ben ik +/- 27 weken zwanger, dus nog ver voor uitgerekende datum. Zou geen probleem moeten zijn dan lijkt me, mits ik indd niet teveel afwezig ben.
quote:Bullun schreef op 31 januari 2015 @ 17:06:

Natuurlijk kan het zijn dat de zwangerschap niet gaat zoals ik hoop. Maar ik ga daar niet vanuit en ben geen miepert die bij een misselijkheidje al "ziek" is. Ik wil er voor gaan, alleen al om z.s.m. aan de bak te kunnen en te kunnen bouwen aan de toekomst van mijn kind.

Ik ga eerst maar eens deze 12 weken uitzingen. Ik heb wel de vertrouwenspersoon gemaild van mijn school. Zij kan mij hopelijk alvast wat advies geven. Na de 2,5 maanden wil ik school en stage gaan inlichten.Lieve schat, zwangere vrouwen die last hebben van misselijkheid zijn geen zielige pieperds die zich maar wat aanstellen. Het kan je leven helemaal platleggen. Ik hoop voor je dat het precies zo gaat als jij wilt, maar de kans is nogal aanwezig dat dit niet zo is. Ik had ook allerlei plannen, kreeg echter vroegtijdige weeën en mocht nog heel veel weken alleen maar op de bank/m'n bed doorbrengen. En ik ben geen pieper, maar hier had ik toch echt geen controle over.
Ik heb het er ook over dat ik bij een misselijkheid mezelf niet ziek meld, zoals velen wel zullen doen. Ik snap zelf ook wel dat ik mijn zwangerschap niet in de hand heb.
quote:Bullun schreef op 27 februari 2015 @ 23:28:

Ik heb het er ook over dat ik bij een misselijkheid mezelf niet ziek meld, zoals velen wel zullen doen. Ik snap zelf ook wel dat ik mijn zwangerschap niet in de hand heb.

Met een beetje pech kots je 9 maanden lang de hele dag door.

Wedden dat jij je dan ziek meldt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven