kindvriendelijk verven

09-08-2008 15:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De titel slaat waarschijnlijk nergens op, maar ik heb wel een serieuze vraag. Ik heb een aantal 2e hands meubels gekregen van een kinderkamer en wil deze graag schilderen. Nu denk ik echter dat het vanwege het sabbelen op de meubels wat kinderen toch doen, niet verstandig is om gewone verf te gebruiken. Weet iemand waar ik die meubels het beste mee kan verven? is er speciale verf voor dit soort doeleinden?

Alvast bedankt!
Ik heb een vraag die hieraan verwant is: wij willen onze buitenboel gaan verven, maar kan ik als zwangere vrouw zelf de kwast ter hand nemen of is dat giftig spul? Ik neem aan dat het wat andere soort verf is dan de latex op de binnenmuren.
Mijn vader heeft bij de Hornbach "kindermeubelverf" gekocht. Ik zou het dus gewoon even navragen bij de bouwmarkt of een schildersbedrijf.

Ik heb even gegoogeld, omdat mij een "Nijntje-verf" bijstaat. Dit heette eerst Kidscolors en was nieuw omdat het geen zware metalen bevat. Tegenwoordig schijnen er sowieso geen zware metalen meer in verf te zitten.

In dat geval zou ik nog steeds naar een bouwmarkt gaan, waar in elk geval "verse verf" verkocht wordt, en niet naar een opkoper die misschien nog 30 jaar oude blikken op voorraad heeft.
MissMara, voor zover ik begrepen heb is het voor zwangere vrouwen niet goed om de oplosmiddelen van verf op terpetinebasis in te ademen. Ik heb het opgezocht tijdens mijn eigen zwangerschap en weet dat ik voor mezelf de conclusie heb getrokken: liever niet en als wel, dan in een goed geventileerde ruimte (wat buiten natuurlijk wel het geval is ).

(Uiteindelijk heb ik helemaal niets geschilderd, omdat ik in het ziekenhuis mijn best lag te doen mijn kind binnen te houden, terwijl mijn schoonfamilie de babykamer inrichtte... )

Mupke, voor wat betreft meubels is wat ik me herinner: zo lang de verf niet uitgehard is terwijl het kind wel al in de ruimte vertoeft waar de geverfde meubels staan, is het het beste om lak op waterbasis te gebruiken. Kan de verf een paar weken (twee tot drie geloof ik) uitharden vóór je het kind erin te slapen of te spelen legt, dan maakt het niet uit welke verf je gebruikt: beide verfsoorten zijn niet aan te raden als tussendoortje zeg maar. Voordeel van verf op terpetinebasis is dat -zeker de hoogglansvariant- een stuk harder en krasvaster wordt als 'ie uitgehard is. Onze box is geverfd met een verf op waterbasis en die laat weer wat sneller los. Nog los van dat ik het minder mooi vind opdrogen, lak op waterbasis. De streken lopen minder mooi vol dan bij alkyd-verf.
Het eerste wat me te binnen schiet; zolang dat je dat kind niet koppie-onder in dat verfblik doopt ben je kindvriendelijk genoeg bezig
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
het sabbelen op de meubels wat kinderen toch doen

Ik heb echt nog nooit een kind op meubels zien sabbelen. Hoe zie je dat voor je dan? Op een houten stoelpoot? Op een tafelblad?

Op kleine voorwerpjes sabbelen, ja dat doen ze wel, maar op meubels... nee.

En al sabbelen ze er eens op, hoeveel denk je dat ze dan binnen krijgen? happen en happen vol giftige verf? Ze zouden de eersten ooit zijn die ziek worden daarvan.

Ik denk dat de meeste mensen met meubels en kinderen (dat zijn er nogal wat :-) geen speciale kindvriendelijke verf gebruiken. En ik denk dat kindvriendelijke verf een marketingtruc is die inspeelt op het feit dat mensen onterecht denken dat kinderen tegen weet- ik- niet- wat beschermd moeten worden.

Ik zou lekker gewone verf kopen.

Succes met schilderen!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 09 augustus 2008 @ 20:58:

Het eerste wat me te binnen schiet; zolang dat je dat kind niet koppie-onder in dat verfblik doopt ben je kindvriendelijk genoeg bezig En als je dat wél doet, ben je HPL-vriendelijk bezig zeker?
Jemamem, het kan wel degelijk kwaad om je kind in een pas geverfd (dus: wel droog, nog niet uitgehard) ledikant bijvoorbeeld te slapen te leggen als dat met verf op terpentinebasis geverfd is. Vandaar dat aangeraden wordt om kindermeubels (wiegjes, ledikantjes, meubels die op de (slaap)kamer van het kind komen te staan) te verven met verf op waterbasis.

Maar als je de tijd hebt (neemt) om de verf uit te laten harden, dan kan het geen enkel kwaad om verf op terpentinebasis te gebruiken.

Als tussendoortje zijn, zoals ik al schreef, béide verfsoorten niet aan te raden.
Kindvriendelijke verf zou ik niet weten, verven door zwangere vrouwen idd graag op waterbasis en niet op terpentinebasis (niet alleen van google, ook van de verloskundige vernomen). Dat heeft als nadeel dat het wat minder goed houdt en een keer meer moet, dus niet zo ideaal eigenlijk.
quote:jemamem schreef op 09 augustus 2008 @ 21:08:

Ik heb echt nog nooit een kind op meubels zien sabbelen. Hoe zie je dat voor je dan? Op een houten stoelpoot? Op een tafelblad?

Mijn zoon sabbelt op alles, inclusief meubels. Vooral spijlen zijn favoriet, maar de rand van het tafelblad is ook leuk.

Qwertu, acrylverf is toch op waterbasis (i.t.t alcyd(?) verf )
Zit ik nou trouwens acryl en alkyd weer door elkaar te halen?
Ah, ik ben mosterd met mijn eigen stommigheid.

(Daarom gebruik ik normaal ook "waterbasis" en "terpentinebasis", maar ik wist nu opeens ook niet meer hoe je terpentine spelt )
Mijn kinderen sabbelden ook op hun ledikantje. En we hebben dus verf op waterbasis gebruikt.
Misschien is het een idee om de meubels met Aquamarijn verf te verven? Dit is een natuurverf. Voor meer info even googelen op Aquamarijn. Op de site staan verkoopadressen vermeld.
Hmm sorry, ik heb te snel conclusies getrokken omdat mijn kinderen echt nooooit op meubels hebben gesabbeld. Maar ik lees dat andere dat wel doen.

Had allemaal oude meubeltjes dus grote kans dat dat verf op terpentine basis was.

Op zich denk ik dan nog steeds dat ze, zelfs als ze zich ongans hadden gesabbeld aan die verf, er niets aan over zouden houden hebben gehouden, maar goed.

Als je toch nog verf moet kopen dus maar voor de waterbasis gaan, waarom niet!

Wederom succes :-)
quote:jemamem schreef op 09 augustus 2008 @ 21:08:

En al sabbelen ze er eens op, hoeveel denk je dat ze dan binnen krijgen? happen en happen vol giftige verf? Ze zouden de eersten ooit zijn die ziek worden daarvan.Ik heb geen meubelsabbelaars maar meubelknagers. Ze hebben allebei de rand van hun ledikant gedeeltelijk opgegeten. Inderdaad happen er uit. Ik heb nu de rand afgeplakt met ducked tape, vast ook niet gezond om op te kauwen maar minder schadelijk dan houtsplinters in je mond.
Mijn zoon beet ook op zijn meubels, of liever, hij kraste er met zijn tanden in. Leuk joh, al die geultjes in het ledikantje!
quote:qwertu schreef op 09 augustus 2008 @ 21:17:

[...]

En als je dat wél doet, ben je HPL-vriendelijk bezig zeker?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
even over het schilderen door zwangere vrouwen; verf op waterbasis komt door de huid veel sneller in de bloedbaan terecht dan verf op terpentinebasis!! dus zorg ervoor dat je zelf niet onder de verf komt te zitten als je verf op waterbasis gebruikt!
bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik binnenkort, met goed weer, maar buiten ga verven op oliebasis.

Of misschien kijk ik mijn vader wel lief aan, zou nog beter zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven