Entertainment alle pijlers

Bizarre eters

28-02-2015 10:36 1084 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw bij RTL5: Bizarre Eters

Verslaafd aan spaghetti met kaas, 70 pakjes kant-en-klare noedelsoep per dag of alleen wit brood met hagelslag? Sommige mensen lusten zó weinig dat hun gezondheid en sociale leven heel wat te verduren krijgen. In Bizarre Eters worden deze extreem moeilijke eters geholpen om weer een gezond eetpatroon op te bouwen. In elke aflevering worden twee kandidaten gevolgd en bijgestaan door voedingspsycholoog Lieveke Goossens. Zal het de kandidaten lukken hun einddoel te bereiken? Vanaf maandag 2 maart wekelijks om 21:30 uur bij RTL 5.

Ik kan mij er dus helemaal niets bij voorstellen. Ben wat dat betreft een bourgondiër. Uiteraard ga ik kijken, ben benieuwd of het de kandidaten lukt om ook andere dingen te gaan eten.

Gaan jullie ook kijken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:gladoortje74 schreef op 01 maart 2015 @ 10:02:

Ik denk eigenlijk dat de mensen zelf ook wel hulp hebben gezocht maar dat ze het niet hebben kunnen oplossen daarmee. En ik denk dat ze erg hopen dat het publiek er meer begrip door krijgt. Dat is ook vast waar ze mensen mee lokken, dat ze het ook doen voor andere mensen met een stoornis. Misleidend vind ik dat, bij kwetsbare mensen.

Ik hoop dat ik ernaast zit. Maar daarom wil ik dan ook eigenlijk een follow up zien. Hoe gaat het een jaar later? Hoe ging men om met herkend worden van tv om iets genants? Daar hoor je nooit iets over. Misschien levert het ook positieve dingen op. Maar dat zou ik de mensen zelf graag willen horen vertellen dan.

Persoonlijk denk ik dat je niet moet denken dat ze het doen om begrip te kweken voor een stoornis. Daar is het RTL echt niet om te doen, ze zijn geen filantropische instelling.

En bij een ander programma van RTL zag je wel eens een follow up, bijv bij die vrouw die ontelbare honden en katten had en in een verwaarloosd huis woonde, maar toen de camera weg was, heeft ze alle dieren weer terug genomen uit het asiel. Die vrouw was helemaal niet geholpen met haar probleem. Wat ook niet kan in de paar gesprekken die ze heeft gehad met een psych die meewerkt aan zulke programma`s.

Vaak hoor of lees je er achteraf nog iets over maar ik denk dat je niets moet voorstellen van de Nazorg van RTL, lees de posting van Lugh..... maar, het gaat RTL om de kijkcijfers en het geld wat het oplevert, geloof mij, niets meer.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:gladoortje74 schreef op 01 maart 2015 @ 08:23:

.

[...]

Als ik erover nadenk of ik aan zo'n programma mee zou willen doen, zou ik dat alleen willen doen om er meer begrip mee te creeren voor mijn stoornissen. Maar gebeurt dat wel bij het grote publiek? Wie controleert dat? Houden de programma makers zich bezig met de vraag, hoe meer begrip te kweken? Of kan dat ze echt niks schelen? Krijgen mensen er nu niet juist minder begrip voor?

[...]

Als je in een goed programma op tv zou willen voor vooral begrip, zou ik eerder 'Je zal het maar hebben' nemen. Hierin wordt, vind ik, op een duidelijke manier uitgelegd wat iemand heeft. Er wordt ook zo luchtig mogelijk mee omgegaan, maar de presentator gaat vaak wel tot de kern en stelt vragen, die anderen niet durven vragen. En er is geen dramatische voice-over, a là Jambers.
Later is nu
quote:gladoortje74 schreef op 01 maart 2015 @ 10:02:

Ik denk eigenlijk dat de mensen zelf ook wel hulp hebben gezocht maar dat ze het niet hebben kunnen oplossen daarmee. En ik denk dat ze erg hopen dat het publiek er meer begrip door krijgt. Dat is ook vast waar ze mensen mee lokken, dat ze het ook doen voor andere mensen met een stoornis. Misleidend vind ik dat, bij kwetsbare mensen.

Ik hoop dat ik ernaast zit. Maar daarom wil ik dan ook eigenlijk een follow up zien. Hoe gaat het een jaar later? Hoe ging men om met herkend worden van tv om iets genants? Daar hoor je nooit iets over. Misschien levert het ook positieve dingen op. Maar dat zou ik de mensen zelf graag willen horen vertellen dan.Ik denk ook dat het aan de zender ligt. RTL zal het anders doen dan de publieke omroepen. Bij RTL gaat het lijkt mij meer om de amusementswaarde.
quote:Lughnasadh schreef op 01 maart 2015 @ 09:35:

Nee, het gaat programmamakers niet om begrip kweken en dat is dus ook niet de opzet van een dergelijk programma. Het gaat om de amusementswaarde. Al zal dat uiteraard nooit de officiële verklaring zijn, want dat klinkt niet positief. Dus wordt er geknipt en geplakt, om het zo smeuïg mogelijk te maken, om kijkers de mond open te laten vallen, zodat ze er de dag erna bij de koffieautomaat over napraten. Hoe meer bekendheid, hoe meer kijkcijfers, hoe meer kijkcijfers hoe meer geld in het laatje, uiteindelijk.

En dat weet toch eigenlijk iedereen wel. Waarom dus wel met je ziel en zaligheid, angsten en fobieën op de tv, maar durf je niet zelf fatsoenlijke hulp in te schakelen?Dus dat. Ook met die programma's (ook RTL trouwens) zoals Extreme Lichamen of zoiets. Dan zeggen ze zich enórm te schamen voor hun vetschort of hangborsten, maar laten die vervolgens wel aan heel Nederland zien, open en bloot en meestal niet al te smakelijk gefilmd. Terwijl je dat gewoon allemaal volstrekt anoniem kan laten verhelpen door een plastisch chirurg. Maar nee, lekker exhibitionistisch op tv, aandacht aandacht, en met een beetje geluk de operatie gratis.
Ik vind 'je zal het maar hebben' idd een integer programma. Ze laten mensen veel meer in hun waarde daar, vind ik. Toch zijn het ook voornamelijk gesprekken tussen mensen. Het is misschien idd maar net hoe je het monteert.

Ik ken iemand die heel veel honden had en op tv kwam daardoor. Bij ons was ze al berucht omdat haar voornamelijk kleine hondjes ons, loslopend, hysterisch blaffend en overmoedig tegemoet kwamen rennen in het hondenloslooppark. Wij hebben twee grote honden en lijnden die aan als we haar zagen. Die kleine donders bleven uitdagen en keffen, heel onopgevoed. En onze honden wilden ze dan graag even opvoeden, op hardhandige wijze dus ontweken we haar meestal om die reden.

Een stuk of vijftien waren het er. Na het programma drie of vier. En na een paar weken weer een stuk of tien. Maar na een paar maanden, zagen we haar helemaal niet meer. Geen idee hoe het nu met haar gaat. We maakten wel altijd een praatje. En over dat programma was ze heel negatief en boos. Zij had zichzelf niet aangemeld maar was in eerste instantie wel positief. Maar er bleek veel meer aan de hand te zijn dan wat ze lieten zien op tv. En daar konden ze haar helemaal niet bij helpen. De bron van het probleem was er nog steeds, de vele honden eigenlijk maar een symptoom.

Jammer is dat toch want tv programma's kunnen wel als voorlichting dienen en voor emancipatie van kwetsbare groepen zorgen. Maar dat levert te weinig kijkcijfers op. Da's niet leuk genoeg.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Genante lijven dan idd. Ik was een keer dromerig aan het zappen, kijk ik ineens in de endeldarm van een keurige mevrouw. Ik vind wel dat het programma voorlichting biedt. Maar moet dat nou zo plastisch in beeld worden gebracht? Ik zou het iig prettiger vinden op een of andere manier als de presentatoren/trices zelf ook de broek zouden laten zakken om die aambei met paarse puntjes eens in beeld te brengen. Je vindt voorlichting belangrijk, oke, maar nu jij.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:gladoortje74 schreef op 01 maart 2015 @ 10:59:

Genante lijven dan idd. Ik was een keer dromerig aan het zappen, kijk ik ineens in de endeldarm van een keurige mevrouw. Ik vind wel dat het programma voorlichting biedt. Maar moet dat nou zo plastisch in beeld worden gebracht? Ik zou het iig prettiger vinden op een of andere manier als de presentatoren/trices zelf ook de broek zouden laten zakken om die aambei met paarse puntjes eens in beeld te brengen. Je vindt voorlichting belangrijk, oke, maar nu jij. bij de Engelse versie doen ze dat ook. Niet letterlijk de broek laten zakken, maar wel bepaalde onderzoeken zoals een nieuw soort mammografie om voorlichting te geven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Er is wel verschil tussen de zenders natuurlijk. Een programma van de commerciëlen is alleen voor de amusementswaarde gemaakt, daarbij kun je uitgaan van smakeloosheid en de zogenaamde hulp, tsja. "Dubbeltje" is zo'n typisch voorbeeld. Kun je lekker voor de tv je fijn gaan zitten voelen omdat jij tenminste niet zo'n enorme puinhoop van je leven maakt.

Vrienden van ons hebben ooit eens mee gedaan met een SBS-programma. Uiteraard werd er gezegd dat er geen mensen voor lul werden gezet want dat was helemaal niet de opzet van het programma, maar uiteindelijk gebeurde dat natuurlijk wel. Ze waren er wel op voorbereid en weigerden suggestieve vragen te beantwoorden, maar er werd gewoon zo geknipt en geplakt dat het alsnog niet overkwam zoals zij gezegd hadden.

Bij de publieke omroepen is dat meer integer, maar ook daar wil men graag veel kijkers en zal men dus extremen uitkiezen.
Ik ga het ook kijken. Vind het wel een wel een geruststelling dat het altijd erger kan. Ben zelf ook best kieskeurig, maar vergeleken met die mensen lust ik nog veel. Ik eet ook altijd wit brood, heb een hekel aan pitjes en zaden. Groente en fruit eet ik wel, hoewel ik ze niet allemaal lust. De meeste vleessoorten lust ik wel. Maar heb een gezond gewicht en ben bijna nooit ziek.
Als je meedoet aan zo'n programma dan kan je er wel vanuit gaan dat het op een bepaalde manier word neergezet.

Als je dat niet wil moet je niet meedoen, heel simpel.
quote:gladoortje74 schreef op 01 maart 2015 @ 10:52:

Jammer is dat toch want tv programma's kunnen wel als voorlichting dienen en voor emancipatie van kwetsbare groepen zorgen. Maar dat levert te weinig kijkcijfers op. Da's niet leuk genoeg.

Probeer dat eens los te laten, commerciele zenders interesseren zich niet in de mens die zij `tentoonstellen`, ze knippen en plakken tot er een programma ontstaat dat je met een open mond zit te kijken.

Het is ook aardig naief als je met zo`n programma mee doet denkt dat je ermee geholpen is, ja de eerste stap is gemaakt maar dan ben je er nog niet.

Als voorbeelden heb je bijv. een dubbeltje op zijn kant. Ik heb eens gekeken of het klopt wat ze beweren dat IEDEREEN een paar honderd euro per jaar kan besparen. Nou weet ik al als feit dat het bij mij niet kan maar goed, even de test op internet gedaan van Sloop de Crisis.

Bij bijv. mijn tv/internet en bellen; dan moet je jouw gegevens invoeren, ik betaal voor onbeperkt bellen, Digitale tv en internet bij Online 30 euro per maand. Je moet je profider aangeven en dan geeft hij aan dat je 56 ? euro ofzo per maand moet betalen, dat bedrag kan ik niet veranderen in wat ik per maand betaal. Dus berekenen ze per jaar hoeveel je bespaart, via hun was het per maand 29.95 euro, nou wat een besparing. En voor de grappenmakers die zeggen, ja toch 5 cent per maand goedkoper ................... nee ik heb nu onbeperkt bellen en bij hun was het niet onbeperkt bellen dus er komen nog veel kosten bij voor het bellen.

Dus even een voorbeeld uit mijn eigen situatie en zo heb ik er meer van Sloop de Crisis.

Maar wel heel NL aansmeren dat het echt aan jezelf ligt en IEDEREEN kan HONDERDEN euro`s per jaar besparen, dat is gewoon niet waar.
Ik geloof in het goede van de mens. Ik denk dat er best wel een intentie is om mensen te helpen, onder andere door een probleem zichtbaar te maken. Maar dan hebben ze alsnog te maken met kijkcijfers.

Maar als ik denk aan de presentatrices en presentatoren, die je bij dit soort programma's hebt, denk ik best dat die begaan zijn met de mensen. Ik denk ook dat zij vaak denken "hoe kun je in hemelsnaam zover komen" tenslotte hebben zij vaak ook hard gewerkt om daar te komen, waar ze zijn. Dan lijkt me inleven best moeilijk.
Later is nu
Maar zo'n presentator of presentatrice heeft niet zo heel veel inbreng in die presentatie hoor. Die presenteert dat programma niet uit de losse pols en is ook niet vrij in zijn of haar teksten. Wat er uitgesproken wordt hoeft lang niet altijd te zijn wat ze daadwerkelijk vinden.
Nee, dat geloof ik. En in de gesprekken wordt ook weer enorm geknipt. Daarnaast hebben ze ook gewoon geld nodig voor brood op de plank. Toch geloof ik best dat er ook een stuk bij zit, dat ze problemen aan de kaak willen stellen, zichtbaar willen maken en een andere kant willen laten zien. Zodat mensen niet bij alles wat afwijkt van het normale denken "ach, stel je niet zo kinderachtig aan, je hebt gewoon een schop onder je kont nodig"

En zo'n programma als Dubbeltje; misschien zien kijkers, die ook zulke problemen hebben, wel het licht, door te zien hoe anderen reageren. Misschien helpt het ze een bepaalde streep over, die ze eerder nooit gezien hadden. Zoals hier ook wel met topics, waarvan je heel hard denkt 'dit is nep'; er hoeft maar één iemand te zijn die het ziet of leest die er wat mee kan, dat is dan toch al meegenomen?
Later is nu
Ik geloof ook best dat er presentatoren van goede wil zijn en dit niet met de intentie doen om iemand eens flink te kakken te zetten. Maar ook voor hen is het hun baan, waar ze brood mee op de plank moeten krijgen en dus afhankelijk zijn van wat ze aangeboden krijgen.

Maar hoe dan ook, ik geloof niet dat je als kandidaat in zo'n programma nou echt de juiste hulp krijgt en met je kop op tv verschijnen met je stoornis een goed idee is om die stoornis aan te pakken. Je bent al kwetsbaar in zo'n situatie en dan ga je ook nog eens bij ik weet niet wie over de tong, dat zal vast helpen.
Nee, voor de kandidaten is het denk ik het minst behulpzaam en in sommige gevallen kun je je ook nog afvragen hoe vrijwillig het is. Als je er geen gat meer in ziet, met welk probleem dan ook, en je wordt bij de hulpverlening van het kastje naar de muur gestuurd, wat allemaal nog geld kost ook, misschien voelt dit dan als de oplossing.
Later is nu
Nah, ze houden er heus wel eens wat aan over hoor. Zie ook dat Genante Lijven, toch weer mooi een borstvergroting of buikwandcorrectie gratis in ruil voor filmpjes die vervolgens wel op internet blijven hangen. Of zoals bij Geld maakt gelukkig. Mensen zijn tot veel bereid voor een beetje geld. Je kan je wel afvragen of dat het wel waard is. Ik bedoel, ik zou dan zelf wel als het moest jarenlang sparen voor de plastisch chirurg in dat geval in plaats van de boel op en en bloot op tv te gooien.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 01 maart 2015 @ 14:19:

Nah, ze houden er heus wel eens wat aan over hoor. Zie ook dat Genante Lijven, toch weer mooi een borstvergroting of buikwandcorrectie gratis .Is dat zeker; dat het gratis is? Of denk je dat?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Stom voorbeeld misschien hier. Maar 'make-overs' bij Eigen Huis En Tuin bijvoorbeeld zijn ook niet gratis. Daar moet je flink voor in de buidel tasten. Daarnaast is het door tijdsgebrek soms slordig afgewerkt, verf nog nat, dat soort dingen. Je schiet er niet altijd veel mee op.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Dat weet ik zeker; er worden deals gemaakt met partijen in ruil voor zendtijd. Een plastisch chirurg krijgt op die manier veel exposure. Chirurg blij, patient blij, want anders had ie flink moeten sparen voor die -vaak niet medisch noodzakelijke- operatie. Zie ook bv Uitstel van Executie, waar Martijn gaat 'lullen voor spullen'. Logo van de keukenboer uitgebreid in beeld. Zo werkt dat, zeker bij commerciele omroepen.

Niks mis mee, maar dat maakt wel duidelijker waarom mensen ondanks hun 'schaamte' de boel open en bloot tonen. Ze houden er immers iets aan over.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 maart 2015 @ 14:24:

Stom voorbeeld misschien hier. Maar 'make-overs' bij Eigen Huis En Tuin bijvoorbeeld zijn ook niet gratis. Daar moet je flink voor in de buidel tasten. Daarnaast is het door tijdsgebrek soms slordig afgewerkt, verf nog nat, dat soort dingen. Je schiet er niet altijd veel mee op.O, dat zou ik ook never nooit doen. Dan heb je pas echt je huis in puin.
Ach mensen doen zoveel voor een beetje aandacht op tv.

En dan achteraf zeuren omdat ze toch anders worden afgeschilderd als hoe ze daadwerkelijk zijn.

Al valt dat vaak te betwijfelen maar oke.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 01 maart 2015 @ 14:26:

Dat weet ik zeker; er worden deals gemaakt met partijen in ruil voor zendtijd. Een plastisch chirurg krijgt op die manier veel exposure. Chirurg blij, patient blij, want anders had ie flink moeten sparen voor die -vaak niet medisch noodzakelijke- operatie. Zie ook bv Uitstel van Executie, waar Martijn gaat 'lullen voor spullen'. Logo van de keukenboer uitgebreid in beeld. Zo werkt dat, zeker bij commerciele omroepen.

Niks mis mee, maar dat maakt wel duidelijker waarom mensen ondanks hun 'schaamte' de boel open en bloot tonen. Ze houden er immers iets aan over.Er zijn ook zat behandelingen waarvan je nou niet bepaald kunt zeggen dat ze niet noodzakelijk maar puur voor de mooi zijn. Huidziektes, verzakkingen, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ook bij Genante lijven: iemand met, vond zij zelf, te grote schaamlippen. Vol in beeld! In close up!

Werd geopereerd en vervolgens mocht ze haar 'gecorrigeerde' punani weer in vol ornaat tonen.

WHY????? denk ik dan. Nou ja, gratis operatie dus.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 maart 2015 @ 14:29:

[...]

Er zijn ook zat behandelingen waarvan je nou niet bepaald kunt zeggen dat ze niet noodzakelijk maar puur voor de mooi zijn. Huidziektes, verzakkingen, etc.Ja, helemaal waar, maar blijkbaar krijg je dan toch niet altijd de operatie vergoed. Zoals die mensen die na vaak heel veel afvallen (vaak na een maagverkleining) heel veel vel overhouden. Dat wordt dan blijkbaar lang niet altijd vergoed, zag het ook een paar keer bij Geld maakt gelukkig voorbijkomen. En dan loopt het flink in de papieren als je daar wat aan wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven