Entertainment alle pijlers

Bizarre eters

28-02-2015 10:36 1084 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw bij RTL5: Bizarre Eters

Verslaafd aan spaghetti met kaas, 70 pakjes kant-en-klare noedelsoep per dag of alleen wit brood met hagelslag? Sommige mensen lusten zó weinig dat hun gezondheid en sociale leven heel wat te verduren krijgen. In Bizarre Eters worden deze extreem moeilijke eters geholpen om weer een gezond eetpatroon op te bouwen. In elke aflevering worden twee kandidaten gevolgd en bijgestaan door voedingspsycholoog Lieveke Goossens. Zal het de kandidaten lukken hun einddoel te bereiken? Vanaf maandag 2 maart wekelijks om 21:30 uur bij RTL 5.

Ik kan mij er dus helemaal niets bij voorstellen. Ben wat dat betreft een bourgondiër. Uiteraard ga ik kijken, ben benieuwd of het de kandidaten lukt om ook andere dingen te gaan eten.

Gaan jullie ook kijken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zag een voorstukje wat ging over een vrouw die alleen maar spaghetti met kaas eet, 5 x op een dag ofzo.

En ze is zwanger.

Dan ben je toch wel een beetje zwakzinnig en heb je meer problemen dan alleen: da lus ik nie....
Het wordt in de voorstukjes ook niet voor niets een eetstoornis genoemd toch?

Dat is wel even iets anders dan gewoon een zeikerd zijn die niets zegt te lusten maar ook niks wíl proberen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 01 maart 2015 @ 19:33:

Volgens mij is het vaak eerder gewenning dan een ernstig psychisch probleem. Er zit ook een man in die alleen pizza en junkfood eet, he. Die lust dus van alles, zolang het maar iets ongezonds is. Kinderen zullen van nature ook liever ongezonde dan gezonde dingen eten, dat wordt ze doorgaans door hun ouders aangeleerd.Wordt kinderen nou aangeleerd om gezond of ongezond te eten, volgens jou?
Later is nu
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2015 @ 19:16:

[...]

nee hoor, want er zijn een heleboel dingen die ik lekker vind. Maar zelfs al zou dat niet zo zijn, ik ga geen dingen tegen mijn zin in eten. En al helemaal niet iets klaarmaken, dat ik niet lekker vind en alleen zelf op zal eten. Zonde. Eten doe je ook voor je plezier en koken is leuker als je je verheugt op het resultaat.
Later is nu
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 11:00:

Ik zag een voorstukje wat ging over een vrouw die alleen maar spaghetti met kaas eet, 5 x op een dag ofzo.

En ze is zwanger.

Dan ben je toch wel een beetje zwakzinnig en heb je meer problemen dan alleen: da lus ik nie....Maar om zoiemand nou gelijk zwakzinnig te noemen.. dat vind ik toch wel heel ver gaan hoor. Dat het verder gaat dan lusiknie geloof ik, maar zwakzinnig is van andere orde.
Later is nu
Dat ligt toch aan de ouders in kwestie?

Je hebt ouders die zelf voornamelijk leven op junkfood, of juist heel gezond eten en dat op hun kinderen overbrengen.

Je hebt ook ouders die hun bloedje nooit en te nimmer willen dwingen of frustreren en kind dus alleen maar laten eten wat het zelf wil, of "agossie zielig, nu eet hij niet, mama maakt wel een bammetje met hagelslag voor je".

En je hebt ook ouders die vinden dat dwingen een goede manier is om je kind te laten eten, tot het extreme aan toe.

Een ouder met hersens in zijn hoofd, gaat hulp zoeken als hij of zij vastloopt, het zelf niet meer kan en inziet dat wat zij trachten te doen, niet het gewenste effect heeft.
Ik denk dat ouders inderdaad veel kunnen sturen, al was het maar dat je kind ook dingen eet, die het niet echt lekker vindt. Maar wel tot op zekere hoogte. Bij mij is het er vroeger ook ingedouwd, minder erg dan bij Gladoortje en ik lust alles, geen trauma's hoor. Vroeger was dat ook vrij normaal, volgens mij. Bij mijn kinderen lukte dat gewoon niet (en mijn moeder heeft het geprobeerd.. "ahjoh.. gewoon wat meer druk zetten.. " die was bang dat mijn kinderen slechte eters als mijn man werden.. toch moest mijn man vroeger ook alles eten, maar dat geloofde ze geloof ik niet)

Mijn kinderen eten nu wel vrijwel alles, maar vroeger koos ik zeker wel eens voor een boterham, als we wat aten dat ze niet lekker vonden. Zeker na een crechedag, want dan hadden ze op de creche al goed gegeten en aten ze sowieso minder. Omdat ik dan moe was van een dag werken, en geen zin had in strijd, kregen ze een boterham. Gelijk al, dus niet nadat ze weigerden wat te eten. In sommige gevallen lusten ze de saus wel, maar bijvoorbeeld geen rijst. Kregen ze brood bij de saus, werkte ook.

Maar een vriendin van mij haar zoon at ook slecht en werd echt helemaal overstuur, als hij dan toch moest. Gillen en krijsen. Nou.. als je dan nog rustig wilt eten, geef je wel sneller toe, denk ik. En.. weer, al voordat hij overstuur werd, zodat je niet toegeeft, zeg maar. Die jongen eet nu wel meer dan vroeger, nu hij ouder is leert hij natuurlijk ook beter met zijn antipathie om te gaan, maar nog lang niet alles. en dan bijvoorbeeld ook geen taart.
Later is nu
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 11:00:

En ze is zwanger.

Dan ben je toch wel een beetje zwakzinnig en heb je meer problemen dan alleen: da lus ik nie....Dat is nog één ding, maar wat ik mij afvraag is of zo'n kind als het groter wordt dan wel iets anders mag proberen/proeven en of de ouder dan niet kwaad zal worden als het kind wel een tomaatje of plakje komkommer naar binnen durft te werken.
Gevarieerd eten aanbieden lijkt me wel van belang, trouwens... hoewel dat niet alles zegt. Mijn man kreeg vroeger voornamelijk AVG, Hollandse pot dus. Dat is juist wat hij niet lekker vindt, behalve het vlees dan
Later is nu
Toch vraag ik mij of mensen dat wel zullen doen dan, iets koken wat ze niet lekker vinden. Hoe komen de kinderen dan met ander voedsel in aanraking?

Ook ben ik wel benieuwd naar hoe mensen het zelf ervaren om een slechte eter te zijn en weinig te lusten, of ze zich juist schamen of dat er gevoelens van trots achter schuilen. Die indruk heb ik namelijk maar ik weet niet of dat terecht is.
Maar toegeven bij gillen en krijsen levert je uiteindelijk alleen maar meer ellende op. Op dat moment is het niet leuk nee, maar je bereikt meer met het negeren van dat gedrag dan toch maar een boterham met hagelslag smeren.

Deze mensen zijn eigenlijk een prima voorbeeld van wat er niet goed is gegaan. Welke ouder wil nu graag dat zijn of haar volwassen kind een dergelijke eetstoornis krijgt?
Mijn man kan er erg van balen. Nou eet hij net gevarieerd genoeg om dagelijks wat anders op tafel te kunnen zetten, maar als hij mij ziet genieten van iets, zou hij ook wel zo willen eten, zegt hij. Maar dan probeert hij het en lust het gewoon niet. Sja.. dan houdt het op. Qua uit eten gaan beperkt het wel een beetje, hoewel ze vrijwel overal spareribs op het menu hebben. En Chinees, Grieks of Italiaans vindt hij erg lekker.

Bij mij thuis kregen de kinderen bijvoorbeeld geen bloemkool, omdat mijn man dat niet lekker vindt en het bij mij ook niet echt in de top 10 staat. Gelukkig aten ze dat dan weer wel bij mijn ouders. Net als vis, wat ik heel lekker vind, maar waar mijn man bijna van over z'n nek gaat als hij het alleen al ruikt.

dus.. als je kinderen eens ergens logeren en er is iets wat jullie echt niet klaarmaken, maar vragen of de mensen op het logeeradres dat willen maken

Die zwangere vrouw, die zal toch ook een partner hebben, die gevarieerder eet? En als het goed is weet je toch dat je in elk geval voor je kind meer moet maken dan macaroni met kaas? Dat hoop ik maar. Ik schrik er soms wel van wat mensen weten over eten.
Later is nu
quote:Lughnasadh schreef op 02 maart 2015 @ 12:35:

Maar toegeven bij gillen en krijsen levert je uiteindelijk alleen maar meer ellende op. Op dat moment is het niet leuk nee, maar je bereikt meer met het negeren van dat gedrag dan toch maar een boterham met hagelslag smeren.

Deze mensen zijn eigenlijk een prima voorbeeld van wat er niet goed is gegaan. Welke ouder wil nu graag dat zijn of haar volwassen kind een dergelijke eetstoornis krijgt?Dat klopt, maar mijn vriendin is toen begonnen met aanbieden wat hij wel lust en dat langzaamaan uitbreiden. Toen hij ouder werd, moest hij meer eten, maar als 1-2 jarige was het een drama aan tafel, behalve als ze aanbood wat hij at. Dan maar geen drama.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 02 maart 2015 @ 12:39:

Mijn man kan er erg van balen. Nou eet hij net gevarieerd genoeg om dagelijks wat anders op tafel te kunnen zetten, maar als hij mij ziet genieten van iets, zou hij ook wel zo willen eten, zegt hij. Maar dan probeert hij het en lust het gewoon niet. Sja.. dan houdt het op. Qua uit eten gaan beperkt het wel een beetje, hoewel ze vrijwel overal spareribs op het menu hebben. En Chinees, Grieks of Italiaans vindt hij erg lekker.

Bij mij thuis kregen de kinderen bijvoorbeeld geen bloemkool, omdat mijn man dat niet lekker vindt en het bij mij ook niet echt in de top 10 staat. Gelukkig aten ze dat dan weer wel bij mijn ouders. Net als vis, wat ik heel lekker vind, maar waar mijn man bijna van over z'n nek gaat als hij het alleen al ruikt.

dus.. als je kinderen eens ergens logeren en er is iets wat jullie echt niet klaarmaken, maar vragen of de mensen op het logeeradres dat willen maken

Die zwangere vrouw, die zal toch ook een partner hebben, die gevarieerder eet? En als het goed is weet je toch dat je in elk geval voor je kind meer moet maken dan macaroni met kaas? Dat hoop ik maar. Ik schrik er soms wel van wat mensen weten over eten.

Wat dacht je ervan dat ze hier tijdens haar zwangerschap al mee moet gaan beginnen?

En over je laatste zin: ik schrik er soms wel van wat mensen weten over eten: Als je niet weet dat alleen spaghetti en kaas eten tijdens de zwangerschap nou niet heel erg slim is, dan neigt dat wel naar zwakzinnig ja.

Ik geloof er niets van dat dit met niet weten te maken heeft.
Zou het bij de meeste mensen al op kinderleeftijd beginnen? Dat ze weinig tot niks lusten? Of zouden er ook mensen zijn die tot hun tienerjaren/volwassen leeftijd eigenlijk bijna alles met smaak hebben gegeten en daarna ineens een soort beslissing nemen niks meer te lusten?
quote:Baudolino schreef op 02 maart 2015 @ 12:42:

[...]

Wat dacht je ervan dat ze hier tijdens haar zwangerschap al mee moet gaan beginnen?

En over je laatste zin: ik schrik er soms wel van wat mensen weten over eten: Als je niet weet dat alleen spaghetti en kaas eten tijdens de zwangerschap nou niet heel erg slim is, dan neigt dat wel naar zwakzinnig ja.

Ik geloof er niets van dat dit met niet weten te maken heeft.

Wie zegt dat die vrouw dat niet weet dan?

Die vrouw heeft een eetstoornis het is niet zomaar een gevalletje van lussiknie williknie..
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 13:13:

Zou het bij de meeste mensen al op kinderleeftijd beginnen? Dat ze weinig tot niks lusten? Of zouden er ook mensen zijn die tot hun tienerjaren/volwassen leeftijd eigenlijk bijna alles met smaak hebben gegeten en daarna ineens een soort beslissing nemen niks meer te lusten?Ik denk dat het per persoon verschilt..
quote:Dreamer schreef op 02 maart 2015 @ 12:39:

Die zwangere vrouw, die zal toch ook een partner hebben, die gevarieerder eet? En als het goed is weet je toch dat je in elk geval voor je kind meer moet maken dan macaroni met kaas? Dat hoop ik maar. Ik schrik er soms wel van wat mensen weten over eten.Dit idd mijn zoon houdt van wortelen ik vind die krengen niet te vreten dus eet hij dat bij mijn moeder of bij zijn andere oma..
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:17:

[...]

Ik denk dat het per persoon verschilt..Was er al bang voor. Dit omdat mijn zoontje goed en met smaak eet, maar sommige mensen dat willen bagatelliseren.
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:19:

[...]

Dit idd mijn zoon houdt van wortelen ik vind die krengen niet te vreten dus eet hij dat bij mijn moeder of bij zijn andere oma..Maar hij mag het wel! Dat is al heel wat, en jij zegt dan neem ik aan niet: gátverdamme kerel, dat je die dingen hebt gegeten... Je had toch ook kunnen zeggen dat je een boterham met hagelslag wilde.
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:16:

[...]

Die vrouw heeft een eetstoornis het is niet zomaar een gevalletje van lussiknie williknie..

Ik vind het ontzettend moeilijk om hier enig begrip voor op te brengen.

Ik bedoel, ze is zwanger.

Maar goed, misschien eerst aflevering kijken en dan oordelen.
Zou het bij sommige ouders niet door overbescherming kunnen komen en/of het kind heel klein en afhankelijk proberen te houden? Dat als een kind zelf om een appel of bord spaghetti vraagt op een bepaalde leeftijd en de ouder reageert met: och lieve lieve schattebout, hoeft echt echt echt niet hoor, ik weet toch dat je liever die boterham hebt..

Of als een kind dat allang zelf naar de wc kan, dat ouders blijven vragen: hoef ik echt niet te helpen? Terwijl het kind als vijf jaar zelfstandig zijn billen kan vegen.
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 13:16:

[...]

Die vrouw heeft een eetstoornis het is niet zomaar een gevalletje van lussiknie williknie..Dan hadden ze het programma anders moeten noemen en de woorden in de header (extreem moeilijke eters) anders moeten noemen. Maar ja, De Eetstoornis trekt een stuk minder kijkers natuurlijk.
quote:NYC schreef op 02 maart 2015 @ 13:19:

[...]

Was er al bang voor. Dit omdat mijn zoontje goed en met smaak eet, maar sommige mensen dat willen bagatelliseren.

Deed mijne ook. Tot ze twee was

Je bent er nog niet NYC
quote:Star schreef op 02 maart 2015 @ 13:29:

[...]

Deed mijne ook. Tot ze twee was

Je bent er nog niet NYC

Maar het is niet "verkeerd" toch om hem tot die tijd gewoon maar met de pot te laten mee-eten toch? Zoon heeft ook heus wel voorkeuren maar ik vind het zelf belangrijk dar hij verschillende smaken en structuren leert kennen. En niet om hem, omdat hij het pastahapje toevallig het allerlekkerst vindt, dan maar 365 dagen per jaar alleen pastahapjes te geven.

Denk dat mensen kinderen veeeeeel te snel zielig vinden én dat het tegenwoordig misschien ook wel gebruikelijker is om kinderen in het ritme van de ouders mee te laten gaan dan om het kind te laten bepalen wat het belieft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven