Masteropleiding in Nijmegen?
zondag 1 maart 2015 om 22:21
Hallo!
Ik zit erover te denken om volgend studiejaar mijn masteropleiding te beginnen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik rond op dit moment mijn bachelor af in Groningen. Ik zou dan dus naar een nieuwe stad verhuizen, en dat is natuurlijk toch wel een beetje spannend. Mijn vraag is dan ook of iemand hier toevallig ervaring mee heeft? Ik weet namelijk dat het wel allemaal heel makkelijk gaat om bijvoorbeeld nieuwe mensen te leren kennen als je een bachelorstudie begint omdat je dan allerlei intro activiteiten etc hebt. Maar ik vraag me af hoe dit zit als je een masteropleiding gaat doen? Ik ken zelf namelijk niemand in Nijmegen, en zou daar dan wel mensen willen leren kennen natuurlijk. Heb je voor masteropleidingen ook dingen als introductie enzo? Of moet je dat meer zelf uitzoeken? Ik weet verder eigenlijk ook niet of er veel mensen voor hun master nog naar een andere stad gaan of dat de meeste mensen dit gewoon in dezelfde studiestad gaan volgen. Mocht iemand hier meer van weten, dan hoor ik dat graag! Ik ben erg benieuwd!
Groetjes,
Ik zit erover te denken om volgend studiejaar mijn masteropleiding te beginnen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik rond op dit moment mijn bachelor af in Groningen. Ik zou dan dus naar een nieuwe stad verhuizen, en dat is natuurlijk toch wel een beetje spannend. Mijn vraag is dan ook of iemand hier toevallig ervaring mee heeft? Ik weet namelijk dat het wel allemaal heel makkelijk gaat om bijvoorbeeld nieuwe mensen te leren kennen als je een bachelorstudie begint omdat je dan allerlei intro activiteiten etc hebt. Maar ik vraag me af hoe dit zit als je een masteropleiding gaat doen? Ik ken zelf namelijk niemand in Nijmegen, en zou daar dan wel mensen willen leren kennen natuurlijk. Heb je voor masteropleidingen ook dingen als introductie enzo? Of moet je dat meer zelf uitzoeken? Ik weet verder eigenlijk ook niet of er veel mensen voor hun master nog naar een andere stad gaan of dat de meeste mensen dit gewoon in dezelfde studiestad gaan volgen. Mocht iemand hier meer van weten, dan hoor ik dat graag! Ik ben erg benieuwd!
Groetjes,
maandag 2 maart 2015 om 09:07
Mijn ervaring is dat master introducties amper wat voorstellen en totaal niet te vergelijken zijn met bachelor introducties. Moet je wel eerlijk toegeven dat ik nooit een master op de RU gedaan heb, dus dit kan verschillen. Er zijn sowieso wel meer studenten die vanaf een andere bachelor komen en dus in hetzelfde schuitje zitten. Als je makkelijk contact maakt met mensen dan zal het niet z'n probleem worden. Nijmegen is wel echt een super super leuke stad, dus ik wens je heel veel plezier en succes met de studie!
maandag 2 maart 2015 om 09:14
Ik heb aansluitend op een Bachelor in Groningen een Master in Nijmegen gevolgd. Mijn ervaring, maar dat is denk ik heel persoonlijk, is niet erg positief. Ik vond de cultuur op de universiteit in Nijmegen heel erg verschillen van die in Groningen en mij paste de sfeer in Nijmegen niet zo goed. De studenten in Groningen vond ik een stuk volwassener, kritischer en de sfeer vond ik in Groningen meer dynamisch en open. Mijn medestudenten in Nijmegen waren nog erg gericht op 'thuis'. Gingen in de weekends naar hun ouders en kwamen op maandag met een tasje schone kleren weer naar Nijmegen. Veel medestudenten kwamen uit Limburg en spraken onderling, ook als er niet-Limburgers bij stonden, in dialect. Kortom, ik voelde me een wat vreemde eend in de bijt. Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring en kan ook verschillen per studierichting.
Wij hadden wel een introductieperiode voorafgaand aan de Master.
Wij hadden wel een introductieperiode voorafgaand aan de Master.
maandag 2 maart 2015 om 09:36
Ik ben ook van studiestad geswitcht tussen bachelor en master. Wat mij erg hielp is dat ik bij de studievereniging ben gegaan, deze was speciaal voor mensen met deze master en voor mensen in hun bachelor die al weten dat ze de master willen gaan doen.
Zo leer je meteen veel mensen kennen zonder in een introductie te vallen met 18-jarigen (zoals bij studentenverenigingen)
Zo leer je meteen veel mensen kennen zonder in een introductie te vallen met 18-jarigen (zoals bij studentenverenigingen)
maandag 2 maart 2015 om 15:01
Danljullie voor de reacties! Zo krijg ik er toch al wel een beter beeld bij. Ik zal ook idd even gaan uutzieken of mijn masteropleiding een eigen vereniging heeft, zoiets zou wel leuk zijn. Want ik heb idd niet echt de behoefte tussen eerstejaars bachelorstudenten te komen zitten :p.
Ja ik heb al wel van meer mensen gehoord dat er toch best een cultuurverschil schijnt te zijn met Groningen idd. Maarja ik heb ook weer geen zin om mn hele leven in Groningen te blijven zitten zegmaar.. :p
En als je idd niet de enige bent die in een nieuwe stad is gaan studeren, maak je denk ik idd ook wel vrij snel een klik.
Hihi, blijf het toch een beetje spannend vinden!
Ja ik heb al wel van meer mensen gehoord dat er toch best een cultuurverschil schijnt te zijn met Groningen idd. Maarja ik heb ook weer geen zin om mn hele leven in Groningen te blijven zitten zegmaar.. :p
En als je idd niet de enige bent die in een nieuwe stad is gaan studeren, maak je denk ik idd ook wel vrij snel een klik.
Hihi, blijf het toch een beetje spannend vinden!
maandag 2 maart 2015 om 16:19
Ik ben ook gewisseld van universiteit (wel andere dan die jij noemt). Ik had snel aansluiting in de stad door huisgenoten en een creatieve cursus die ik volgde. Op de studie was het soms lastig, zeker met met vormen van groepjes voor groepsopdrachten (de meeste kennen elkaar al en vormen dus standaard groepjes), maar er zijn altijd ook andere 'nieuwe' mensen. Ik vond het zelf wel echt een verrijking om zo uit je 'comfort zone' te stappen.
maandag 2 maart 2015 om 16:52
Ik kwam vanuit Nijmegen (bachelor) en nu een master elders. Was destijds wel een van de weinigen die van studiestad (en universiteit) wisselde, maar zeker niet de enige. Tweede master wordt wel weer in Nijmegen. Sfeer is lekker relaxed en de mensen uit Limburg met hun dialect, ach die zie je vast niet bij elke studierichting. Intro heb ik geen ervaring mee w.b. masters, maar je kan je ook altijd aansluiten bij een van de (studenten-)(sport-)verenigingen. Daar lopen er genoeg rond die (veel) ouder dan 18 zijn in hun eerste jaar dat ze daar lid zijn.