Marktplaats etiquette?
donderdag 5 maart 2015 om 11:59
Ik doe weinig op marktplaats en twijfel soms een beetje hoe het daar heurt..
Situatie 1:
Iemand verkoopt iets voor een 'vanaf prijs' van 100 euro. Dat is naar redelijke maatstaven te veel. Biedingen staan echter gewoon open en ik heb sinds 3 dagen een hoogste bod van 70 euro staan (dat is echt een goed bod, de voorlaatste kwam niet verder dan 45 euro). Er komt geen reactie en ook geen bod meer overheen. Kan ik gewoon een berichtje sturen naar de verkoper met de mededeling: graag reactie, anders trek ik mijn bod weer in en zoek ik verder?
Situatie 2:
Iemand verkoopt iets met 'bieden vanaf 150 euro'. Dit bedrag is te hoog; advertentie staat er al ruim 2 maanden zonder reactie. Lager bieden dan het minimum dat de verkoper heeft ingesteld, lukt niet. Kan ik hier een berichtje sturen naar de verkoper met mijn bod (dat bijvoorbeeld een week geldig blijft oid)?
Vraag is eigenlijk: is het wel geaccepteerd MP-gedrag om de verkoper te mailen, ook al verloopt verkoop via een biedingsproces?
Situatie 1:
Iemand verkoopt iets voor een 'vanaf prijs' van 100 euro. Dat is naar redelijke maatstaven te veel. Biedingen staan echter gewoon open en ik heb sinds 3 dagen een hoogste bod van 70 euro staan (dat is echt een goed bod, de voorlaatste kwam niet verder dan 45 euro). Er komt geen reactie en ook geen bod meer overheen. Kan ik gewoon een berichtje sturen naar de verkoper met de mededeling: graag reactie, anders trek ik mijn bod weer in en zoek ik verder?
Situatie 2:
Iemand verkoopt iets met 'bieden vanaf 150 euro'. Dit bedrag is te hoog; advertentie staat er al ruim 2 maanden zonder reactie. Lager bieden dan het minimum dat de verkoper heeft ingesteld, lukt niet. Kan ik hier een berichtje sturen naar de verkoper met mijn bod (dat bijvoorbeeld een week geldig blijft oid)?
Vraag is eigenlijk: is het wel geaccepteerd MP-gedrag om de verkoper te mailen, ook al verloopt verkoop via een biedingsproces?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
donderdag 5 maart 2015 om 12:03
Hallo Janneke,
Ik spreek voor mezelf: wanneer ik "bieden vanaf" instel en ik heb al een tijd geen reacties gekregen vind ik het echt niet erg als iemand me mailt met een ander/lager bod. Je kan het altijd in overweging nemen denk ik dan
Verder moet ik zeggen; er zijn altijd starre mensen die gewoon lomp of onbeschoft terug reageren zie ook het topic marktplaats ergernissen.
Ik spreek voor mezelf: wanneer ik "bieden vanaf" instel en ik heb al een tijd geen reacties gekregen vind ik het echt niet erg als iemand me mailt met een ander/lager bod. Je kan het altijd in overweging nemen denk ik dan
Verder moet ik zeggen; er zijn altijd starre mensen die gewoon lomp of onbeschoft terug reageren zie ook het topic marktplaats ergernissen.
donderdag 5 maart 2015 om 12:08
Zolang je het netjes voorstelt zou ik er geen probleem mee hebben..
Zo had ik iets op MP voor 200euro, ook bieden vanaf 200euro.
Krijg ik een mailtje: "wat is je minimale prijs"
Dus ik stuur terug dat 200euro echt mijn minimum is.
Krijg ik terug, "ik geef je er 100euro voor"
Tja.. Dan doe ik de moeite niet meer om daar op te gaan reageren hoor.
Zo had ik iets op MP voor 200euro, ook bieden vanaf 200euro.
Krijg ik een mailtje: "wat is je minimale prijs"
Dus ik stuur terug dat 200euro echt mijn minimum is.
Krijg ik terug, "ik geef je er 100euro voor"
Tja.. Dan doe ik de moeite niet meer om daar op te gaan reageren hoor.
donderdag 5 maart 2015 om 12:18
Niet geschoten is altijd mis, maar..... Voor mezelf sprekend:
1. Er staat bieden vanaf ¤100. Kun jij teveel vinden maar de verkoper blijkbaar niet. Dat je nog niks gehoord heb kan heel goed betekenen dat je bod gewoon te laag gevonden wordt. Als ik een mail krijg met graag reactie anders trek ik mijn bod in. Tja dan denk ik: je doet maar, je bod is ¤30 lager dan ik graag wil. En dat is veel.
2. Ook hier geldt: jij kan dat hoog vinden, de verkoper niet. Je kunt niet voor niks niet onder dit bedrag bieden.
Dat het er al 2 maanden opstaat zegt niks. Wie weet ligt het de persoon niet in de weg.
Je kunt uiteraard gewoon deze persoon mailen met een bod, wie weet komen jullie eruit.
Biedingen zijn nooit bindend bij mp, een verkoper mag altijd weigeren.
Je zegt: anders zoek ik verder.
Begrijp ik dat je nu op reactie zit te wachten en niet verder zoekt?
Ik zoek en bied ook altijd bij anderen, soms kan het heel lang duren voor je iets van een verkoper hoort.
Ik bied daarom altijd de vraagprijs als ik het echt wil hebben. Of ik doe en bod en mail ook direct dat ik graag hoor wat ze van het bod vinden.
Er is geen mp ettiquette, helaas.
Zie ook het mp ergenissen topic haha.
Maar: niet geschoten is altijd mis. Gewoon proberen dus.
1. Er staat bieden vanaf ¤100. Kun jij teveel vinden maar de verkoper blijkbaar niet. Dat je nog niks gehoord heb kan heel goed betekenen dat je bod gewoon te laag gevonden wordt. Als ik een mail krijg met graag reactie anders trek ik mijn bod in. Tja dan denk ik: je doet maar, je bod is ¤30 lager dan ik graag wil. En dat is veel.
2. Ook hier geldt: jij kan dat hoog vinden, de verkoper niet. Je kunt niet voor niks niet onder dit bedrag bieden.
Dat het er al 2 maanden opstaat zegt niks. Wie weet ligt het de persoon niet in de weg.
Je kunt uiteraard gewoon deze persoon mailen met een bod, wie weet komen jullie eruit.
Biedingen zijn nooit bindend bij mp, een verkoper mag altijd weigeren.
Je zegt: anders zoek ik verder.
Begrijp ik dat je nu op reactie zit te wachten en niet verder zoekt?
Ik zoek en bied ook altijd bij anderen, soms kan het heel lang duren voor je iets van een verkoper hoort.
Ik bied daarom altijd de vraagprijs als ik het echt wil hebben. Of ik doe en bod en mail ook direct dat ik graag hoor wat ze van het bod vinden.
Er is geen mp ettiquette, helaas.
Zie ook het mp ergenissen topic haha.
Maar: niet geschoten is altijd mis. Gewoon proberen dus.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
donderdag 5 maart 2015 om 13:37
Er zijn ook heel veel bieders op MP die verre van serieus zijn (gewoon overal lage bedragen op bieden en zien waar ze reactie op krijgen), mijn ervaring is dus juist dat veel mensen liever direct een mailtje of belletje (als dat erbij staat) van een serieus geïnteresseerde koper ontvangen. Het kan zijn dat de verkoper ècht minimaal 100/150 euro voor zijn product wil hebben, daar kom je dan achter als je even een mailtje stuurt. Veel mensen willen wel wat water bij de wijn doen als ze het idee hebben met een betrouwbaar iemand te spreken. Niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen.
donderdag 5 maart 2015 om 13:57
Ik had eens een mooie commode op MP, iedereen mocht bieden. Dan krijg je echt onzin biedingen van 5 euro. Dus aangepast naar 100 euro minimaal. En uiteindelijk iemand die in de buurt woonde blij gemaakt, zo bood er 75 euro voor, maar kon hem dan ook echt meteen ophalen. Zij was hoogzwanger dus had hem ook direct nodig, mij stond dat ding in de weg. Dan ben ik hem liever voor 75 euro meteen kwijt, dan dat ik nog weken afwacht
donderdag 5 maart 2015 om 13:59
quote:ChineseCrested schreef op 05 maart 2015 @ 13:37:
Er zijn ook heel veel bieders op MP die verre van serieus zijn (gewoon overal lage bedragen op bieden en zien waar ze reactie op krijgen),.
Maar dat doe ik ook hoor, en als het om dingen gaat met een enorm aanbod (en weinig vraag) dan heb ik heel vaak gewoon de mazzel dat ik het voor minder dan de helft van de gevraagde prijs (minimale biedprijs) koop.
En het gebeurt me geregeld, dat iemand mijn bod heel laag vindt en me zegt, dat het echt een heul duur merk is. Joh, en dat zegt mij niks, ik vind het gewoon een leuk shirtje. Maar ga niet voor de merknaam betalen,
Er zijn ook heel veel bieders op MP die verre van serieus zijn (gewoon overal lage bedragen op bieden en zien waar ze reactie op krijgen),.
Maar dat doe ik ook hoor, en als het om dingen gaat met een enorm aanbod (en weinig vraag) dan heb ik heel vaak gewoon de mazzel dat ik het voor minder dan de helft van de gevraagde prijs (minimale biedprijs) koop.
En het gebeurt me geregeld, dat iemand mijn bod heel laag vindt en me zegt, dat het echt een heul duur merk is. Joh, en dat zegt mij niks, ik vind het gewoon een leuk shirtje. Maar ga niet voor de merknaam betalen,
donderdag 5 maart 2015 om 14:21
Persoonlijk vind ik het niet fijn om mailtjes over de prijs te krijgen, die staat in de advertentie, en ik wil graag dat mensen bieden zodat tegen elkaar opgeboden kan worden.
Mailtjes over afmetingen e.d. vind ik prima.
In jouw voorbeelden denk ik dat de verkoper gewoon een minimum bedrag in het hoofd heeft, heb ik meestal ook, als ik iets 100 euro waard vind maar men biedt slechts 30, hou ik het artikel vaak liever zelf.
Mailtjes over afmetingen e.d. vind ik prima.
In jouw voorbeelden denk ik dat de verkoper gewoon een minimum bedrag in het hoofd heeft, heb ik meestal ook, als ik iets 100 euro waard vind maar men biedt slechts 30, hou ik het artikel vaak liever zelf.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
donderdag 5 maart 2015 om 15:17
Een bieden vanaf prijs staat er niet voor niets.
Jij kunt iets te duur vinden, maar bekend van Marktplaats is ook dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ook kopers hebben vaak geen realistisch beeld van de waarde van een product.
Mailen naar een verkoper kan altijd, maar hou er rekening mee dat je niets terugkrijgt.
Jij kunt iets te duur vinden, maar bekend van Marktplaats is ook dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ook kopers hebben vaak geen realistisch beeld van de waarde van een product.
Mailen naar een verkoper kan altijd, maar hou er rekening mee dat je niets terugkrijgt.
donderdag 5 maart 2015 om 17:38
Oh ik bied nooit op marktplaats, mijn ervaring is dat dat helemaal niet werkt. Heel veel onzinbiedingen enzo. Ik stuur gewoon direct een mailtje met wat ik er voor wil geven, en meestal zet ik lager in dan de vraagprijs. Dat is toch een beetje het spelletje met tweedehands. Behalve dan als iets al spotgoedkoop is of als ik het perse wil hebben.
Zeg maar Spijker.
donderdag 5 maart 2015 om 17:52
Verschilt van verkoper tot verkoper. Ik zou mijn bodemprijs instellen als 'bieden vanaf' prijs en dit ook in de advertentie zetten (geen reactie op lager bod). Maar dat ben ik. Sommige verkopers hebben bijvoorbeeld een bodemprijs van 70,- en stellen in 'bieden vanaf 85,-' om te kijken wat er zoal geboden wordt.
Zelf zou ik nooit op de advertenties reageren zoals omschreven in de OP. Ze merken vanzelf wel dat niemand dergelijke bedragen wil geven voor dat artikel. Als de spoeling dun is qua artikel dan koop ik het liever nieuw als het maar 50 euro scheelt met nieuwprijs. Vaak zie je het dan drie maanden later weer verschijnen zonder een 'bieden vanaf' prijs.
Je zou een nette mail kunnen verzenden maar ik zou er wel rekening mee houden dat je wellicht geen reactie terug krijgt.
Zelf zou ik nooit op de advertenties reageren zoals omschreven in de OP. Ze merken vanzelf wel dat niemand dergelijke bedragen wil geven voor dat artikel. Als de spoeling dun is qua artikel dan koop ik het liever nieuw als het maar 50 euro scheelt met nieuwprijs. Vaak zie je het dan drie maanden later weer verschijnen zonder een 'bieden vanaf' prijs.
Je zou een nette mail kunnen verzenden maar ik zou er wel rekening mee houden dat je wellicht geen reactie terug krijgt.
donderdag 5 maart 2015 om 18:02
Als iemand het voor dat bod wil verkopen dan krijg je heus wel reactie, zo niet, dan vindt die persoon het te laag. En dat is zijn goed recht. Misschien ligt het inderdaad niet in de weg en is diegene bereid om lang te wachten op het juiste bod, of het artikel als er helemaal geen bod komt gewoon zelf te houden. Bijeen mailtje met "graag binnen een week reageren, anders trek ik mijn bod in en zoek verder" denkt iemand dan alleen: je doet maar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 5 maart 2015 om 19:08
In situatie 1 zou ik een mailtje sturen (of bellen) om te vragen wat ze van je bod vinden. In ieder geval niet dreigen je bod in te trekken, dat kun je alsnog doen als ze er niet op in gaan.
In situatie 2 zou ik mailen met mijn bod (en er geen termijn aan verbinden). Als ik een mail met een serieus bod krijg na zo'n tijd dan krijg je van mij altijd bericht terug. Vaak met een iets hoger tegenbod of een acceptatie.
In alle gevallen geldt: een nette mail met aanhef en groet (met je echte naam) doet wonderen. Niet te dwingend zijn, wel vriendelijk informeren! Als je betrouwbaar overkomt maak je meer kans om ook de koper te worden.
In situatie 2 zou ik mailen met mijn bod (en er geen termijn aan verbinden). Als ik een mail met een serieus bod krijg na zo'n tijd dan krijg je van mij altijd bericht terug. Vaak met een iets hoger tegenbod of een acceptatie.
In alle gevallen geldt: een nette mail met aanhef en groet (met je echte naam) doet wonderen. Niet te dwingend zijn, wel vriendelijk informeren! Als je betrouwbaar overkomt maak je meer kans om ook de koper te worden.