Citytrip Rome (eind april)

07-03-2015 09:35 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind april ga ik samen met een vriendin naar Rome. We zullen daar 4 nachten verblijven in hotel Accademia (nabij de Trevi fontein).

Wie heeft tips? Welke dingen moeten we zeker gezien hebben (zowel bekende als misschien minder bekende dingen)? En hoeveel tijd trekken we er best ongeveer voor uit?

We houden van cultuur en geschiedenis, maar ook van shoppen of eens lekker gaan eten. We zouden graag het één en ander zien, maar wel op een relax tempo.

De dag na onze aankomst is blijkbaar Natale di Roma (stichtingsdag van Rome) en dan zou er ook vanalles te doen zijn in de stad.

We dachten zelf al aan het Colosseum, Vaticaanstad, Spaanse Trappen,... Maar met de planning moet ik nog beginnen :-)
Inderdaad alle highlights afgaan: spaanse trappen, st. Pieterplein met Vaticaanstad, trevi fontein, colosseum, patheon en evt uitrusten in villa borghese. Nog een tip: zeg niet dat je feijenoordsupporter bent
Oh, ik heb gehoord dat er nogal veel gestolen wordt... Is het veilig daar rond te lopen met mijn spiegelreflexcamera? Of is dat gewoon vragen om een overvallen te worden? ;)
Als je het vaticaans museum wil doen, koop tickets online. Wij konden gewoon binnenlopen terwijl er buiten een rij van 2.5 uur stond.

Voor het Forum Romanum en Collosseum hadden wij een gegidste toer geboekt. Was leuk, en zorgt ervoor dat je niet moet aanschuiven.

Wij hebben ons nooit onveilig gevoeld, maar ik weet wel dat pickpockets vaak rondlopen bij de toeristische dingen. Dus gewone basis voorzichtigheid is geboden.

En verder mijn standaard tip voor alle citytrips: koop een Capitoolgids, daar staan altijd leuke wandelingen in. En vind ik beste gids voor citytrips.
Je camera kan je overdag best meenemen maar ik zou hen savonds thuis laten.

Zeker even van tevoren een "plaats" voor Villa Borghese reserveren. Het museum in de Villa laat maar zon 30 mensen per dag binnen dus je moet ruim van tevoren even bellen. Staan echt fantastische beelden van Bernini.

De tuin is ook mooi om even uit te rusten maar het museum is echt bijzonder vond ik.
Zolang je je camera in de hand hebt is er niet zo veel aan de hand. Bij iemand die ik ken zijn wel zijn zakken gerold. Daar moet je echt voor uitkijken. Wat ik heel mooi vond, was Villa d'Este. Dat ligt net buiten Rome en is het zeker waard om te bezoeken.
Verder heb ik me in het openbaar vervoer, samen met nog wat vriendinnen wel onveilig gevoeld. Dezelfde verhalen heb ik ook van andere meiden gehoord. Als het druk is in de bus (en dat is het nogal vaak) staan mannen echt bovenop je en zie of voel je soms wel handen (of blikken) ergens heen schuiven waar je het niet hebben wilt. We waren echt zo blij toen we uitstapten en hebben ons voorgenomen nooit meer de bus daar te nemen als er niet wat mannelijke vrienden bij zijn.
Ik was met een vriendin en de enige plek waar we ons niet veilig voelden was rond het Termini station,we wisten niet hoe snel we daar weg moesten.

Wij hebben een fietstocht langs de highlights gedaan en zijn de dag er na zelf lekker gaan rondlopen. Hebben het meeste lopend gedaan alleen naar Vaticaanstad met de metro maar later kwamen we al rondslenterend daar ook weer terecht.
Ik vond eigenlijk alle hotspots in Rome ook echt wel de moeite waard .

De beste tips die ik gekregen had: tickets voor Museum Vaticaanstad van tevoren boeken (wij liepen heerlijk langs die lange rij en boeken kan gewoon online) en een combiticket kopen voor Forum Romanum en Colloseum. Wij gingen eerst naar Forum Romanum, daar stond geen rij bij de kassa, combiticket gekocht en toen konden we bij het Colloseum zo doorlopen (weer langs een megarij!). Heel fijn.

Verder vond ik het heerlijk om gewoon op een plein te gaan zitten en te kijken naar al die mensen en straatartiesten. En 's avonds langs de Tiber lopen, langs alle kraampjes e.d. De beste pizza aten wij bij Baffetto, heerlijk! Personeel is wel lomp, dus daar moet je van houden
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Als je het niet erg vindt om je als een echte toerist te gedragen, dan kan ik je de dubbeldekkerbussen aanraden.

Je kunt dan een dagkaart kopen, op de bus stappen en deze stopt bij alle bezienswaardigheden. Je stapt dan weer af en als je klaar bent, wacht je tot de volgende dubbeldekkerbus langskomt.

http://www.viatorcom.nl/n ... tseeingtour/d511-6980ROME

Je kunt van te voren kaartjes kopen, maar in Rome zelf verkopen ze ook op diverse plaatsen de kaartjes. Staat meestal duidelijk aangegeven.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Mijn oom had me ook al aangeraden een aantal tickets op voorhand (online zelfs) te bestellen om de lange wachtrijen te vermijden.

Dan kan ik eventueel mijn spiegelreflex wel meenemen (ik volg fotografie, dus het kriebelt om daar wat mooie plaatjes te maken) en dan neem ik mijn klein compactje mee voor 's avonds. Dat kan ik toch ergens wegmoffelen.

Weet iemand of de catacomben de moeite waard zijn? En heeft iemand Natale di Roma al meegemaakt?
neem je rijbewijs mee en huur een vespa! super leuk, je wordt niet doodmoe van dat geslenter, en je ziet de stad op een hele andere manier!
quote:bijna2013 schreef op 07 maart 2015 @ 14:53:

neem je rijbewijs mee en huur een vespa! super leuk, je wordt niet doodmoe van dat geslenter, en je ziet de stad op een hele andere manier!

....maar pas wel op, want het is een gekkenhuis in het verkeer.

Ik ben geen mietje, maar ik vond 't best spannend af en toe. Iedereen doet maar wat.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Oh de crypte van de Santa Maria della Concezione dei Cappuccini is ook gaaf. Heel luguber maar wel heel indrukwekkend!
Engelenburcht, ook heel erg mooi. En zeker te voet de St. Pieterskerk beklimmen. Op een gegeven moment moet je daar helemaal schuin lopen, anders stoot je je hoofd. Het aantal treden is wel een uitdaging;). En dan lunch meenemen en daar lekker boven met het uitzicht over de stad je broodjes opeten. Qua eten zou ik gewoon 's avonds naar een van de piazza's gaan en daar een lekkere pizza bestellen. De sfeer daar is dan super en dan heb je gelijk weer een bezienswaardigheid gehad!
"It is our choices that show what we truly are far more than our abilities."(Dumbledore, J.K. Rowling)
tvp
Bedankt voor alle tips!
quote:AnAppleADay schreef op 07 maart 2015 @ 15:13:

Oh de crypte van de Santa Maria della Concezione dei Cappuccini is ook gaaf. Heel luguber maar wel heel indrukwekkend!

Dit inderdaad! En zoals verder gezegd wordt: zoveel mogelijk tickets online boeken om rijen te omzeilen. En probeer als het kan om in een van de laatste rondes de Sint Pieter te beklimmen, niks mooiers dan daar bovenop staan tijdens zonsondergang

Boekjes uit de serie '100%' zijn ook leuk. In het 100% Rome boekje staan leuke tips, wandelingen, routes en net even wat aparte dingen waar je anders niet zo snel zou komen.
I would rather shit in my hands and clap
- Spaanse trappen

- St. Pieterplein met Vaticaanstad

- Trevi fontein (mijn favoriete plekje, zowel door de dag als in de avond erg mooi)

- Colesseum

- Patheon

- Engelbucht

- Mond der waarheid

- Crypte van de Santa Maria della Concezione dei Cappuccini

Ik pak in elke stad ook de hop on hop off bus. Je komt langs veel plekjes en je kunt wanneer je op een bepaalde plaats klaar bent weer opstappen.

Tip: bij het Colesseum staan mannen met pakjes aan. Ze zijn heel vriendelijk en willen wel een foto met je maken. Echter, daarna moet je wel flink dokken ervoor. Ik zou ze dus lekker negeren. Een vriendin van me dacht dat het gratis was. Die kreeg dus in eerste instantie haar camera niet terug.

Geniet van je trip! Rome is zo mooi!
Carpe Diem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven