Overblijfperikelen..........

12-08-2008 21:02 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb hier nog geen topic over gezien en ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Mijn zoontje van 8 zit sinds gisteren in groep 5, dus bovenbouw.

Ze blijven nu over met groep 5,6,7 en 8. Ik vind dit zelf echt vreselijk want ze hebben vreselijk veel kids die moeten overblijven op zeer weinig begeleiders (moeders).

Mijn zoontje werd vandaag gelijk al "uitgedaagd" door een joch uit groep 8. Hij kreeg een duw en nog eentje. Probeerde weg te lopen maar die jongen bleef ook proberen. Mijn zoontje was gewoon aan het spelen met 2 anderen en die oudere jongen was aan het voetballen en kwam dus uit het niets eraan.

Ik weet niet wat ik hier mee moet.Ik word zo verdrietig van dit soort dingen. Ik weet wel dat het erbij hoort enz enz maar ik kan er gewoon niet tegen.

Nou heb ik al tegen mijn zoontje gezegd dat hij uit de buurt moet blijven van de groten maar eigenlijk slaat dat nergens op natuurlijk!

Pffff ben ik de enige met deze zorgen? Hebben jullie tips?
Maak je niet druk, bij ons op school bleef iedereen over, er waren geen overblijfmoeders, we zijn wel allemaal groot geworden.

Je moet je kind beetje bij beetje los laten hoor.
Kusunum,

Ja dat weet ik wel, ik ben ook wel groot geworden..Maarja, mn hart zegt in dit soort situaties andere dingen dan mn verstand.........
Wie zegt dat dit soort situaties mbt het uitdagen niet gebeuren in de normale pauze?

Oudste zit op een school waar iedereen overblijft en zelfs zonder moeders. Gewoon met de docent in de eigen klas in groep 1 en 2. In de hogere groepen mengen de groepen onderling. Ik hoor geen negatieve verhalen van hem, hij is net vier en niet anders gewend.
Op school eens navragen hoeveel leidsters/moeders er zijn bij het overblijven en of er dan ook gelet wordt op het aantal kinderen. Volgens mij is dat wel verplicht, bijvoorbeeld een moeder op 20 kids ofzo.

En dan nog een vraag....welke moeders zijn daar? Op onze school zijn het echt wel een beetje moeders die van aanpakken houden en zelf bijvoorbeeld een groot gezin hebben.

Verder valt er misschien te praten over de school te verdelen in kleinere groepen overblijvers.

Bij ons blijven de kleuters (groepen 1 en 2) samen over, de middenbouwers (groepen 3, 4 en 5) en de bovenbouw (6, 7 en 8). Dat scheelt natuurlijk ook weer.

Geef het aan bij de MR of de leerkracht en/of directeur en stel je vragen...het is tenslotte JOUW kind.

Sterkte.
Ja Bertje, dat zal ook wel gebeuren tijdens de gewone pauzes. Ik ben het ook wel eens met Kusunum dat dit erbij hoort.

Ik ben waarschijnlijk dan van het overbezorgde type...heel lastig type is dat trouwens...
Vandaag was er een leidster op iets van 50 kids (onderbezetting).

Uiteindelijk heeft ze hulp kunnen krijgen in de vorm van een of twee andere moeders.

Een van de leidsters is idd een pittige vrouw die ik graag als leidster heb op de overblijf.

Ze willen graag gaan scheiden maar er schijnt geen ruimte voor te zijn.
1 moeder op 20 kids is veel te weinig,1 moeder op 10 kinderen maximaal.
Dan kun je nagaan hoe druk ze het vandaag hadden.
Geen wonder dat het bij sommige scholen TS zo'n zooitje is...
Ja idd,

ik zit echt ik dubio

Aan de ene kant vind ik dat ik mij niet zo aan moet stellen en dat het straks op de middelbare school nog veel erger is. Aan de andere kant baal ik ervan dat ik dan aldoor in onrust zit als ze op de overblijf zijn.
Geef het gewoon aan dat ze te weinig begeleiding hebben TS.

Regelt school het of een kinderopvangorganisatie?
Dat zal ik morgen even nagaan.De betaling gaat nu via een organisatie, dus ik neem aan dat alles via die organistatie gaat en dat school alleen ruimte moet bieden.

We betalen nu ook 2,40 per uur per kind en het was eerst 1 euro....
Mijn kinderen zijn een stuk jonger, maar oudste vond de overblijf verschrikkelijk. Heel veel lawaai (vindt ie niet fijn) veel kinderen (50 stuks meestal in een overblijflokaal) en 2 of 3 moeders.

Op de dag dat juf vertelde dat mijn zoon (toen nog 4) aan haar had gevraagd dat hij, nu hij in de pauze zijn broodtrommel al helemaal had leeggegeten, niet naar de overblijf dan hoefde, was ik er klaar mee. Hij gaat nu naar de tussenschoolse opvang op de BSO ( hij is nu 7, dochter 4, ze mogen beiden kiezen of ze naar overblijf of BSO willen en beiden willen ze absoluut niet naar de overblijf op school). Wel duurder, maar geeft mij een beter gevoel.

Ik kan me je gevoel hel goed voorstellen, tuurlijk weten we allemaal dat je je kind moet loslaten en dat hij dit soort dingen ook moet leren, maar dat maakt het nog niet leuk om te horen.
Is er overal TS zo weinig begeleiding?

Slechte zaak,1 op 10 kinderen,bij 50 kinderen is 3 leiding veel te weinig.Krijgen de overblijfhulpen zo slecht betaald,norm is 8 euro voor dat uurtje en dat is dan onbelast.Als ik lees dat TO 2.40 betaald en dat er 50 kinderen zijn kunnen daar wel meer overblijfhulpen vanaf zeg.Ben benieuwd of school het regelt of een extern kinderopvangorganisatie,die hebben de teugels toch meestal wel beter in handen.
Nou, een juf heeft ook makkelijk tegen de 30 kinderen (mijn oudste zat ik groep 1 op het laatst met 39 kinderen en 1 juf in de klas en dat ging perfect) onder haar hoede, dus ik vind een moeder op 20 kinderen geen gek getal, zeker niet voor een uurtje.

MAAR, dan moet het wel iemand zijn die weet wat hij doet.

Dus toch maar een gesprekje aanknopen.
Ik hoor om mij niet vaak betere verhalen over de OB.

Helaas hebben wij niet de keuze om voor BSO te kiezen. Dat is alleen na schooltijd.

Ik ga zo even info inwinnen op school.

Idd Nellebelletje, een juf is opgeleid mag ik hopen. Bij ons zijn de OBkrachten vaak moeders zonder extra training.
Bij ons op school was de tmo altijd geweldig geregeld, een vader had alles in de hand, zelfs brood was op school, hoefde niet mee en we betaalden 1 eur per keer. De begeleiders hadden de kinderen erg goed onder controle, hoewel er niet 1 op 10 was maar veel minder.

Toen kwamen er regels van overheidswege en wat strubbelingen met schoolleiding. Nu regelt de school de overblijf, of het gaat via organisatie van gemeente, zoiets. En sindsdien klagen de kinderen. De overblijf juffen zijn (te) streng en de regels onduidelijk (kennelijk gelden voor het ene kind andere regels dan voor het andere)

De kinderen kwamen vorig jaar verschillende keren met sjachrijnige hoofden thuis, om 5 uur dan pas, dat ze in het vervolg wel zelf naar huis gingen en/of dat ze wel naar mijn werk kwamen .. daar heb ik ze uit kunnen praten met hele verhalen dat je ook wel dingen moet doen, die niet leuk zijn en dat er nou eenmaal regels zijn, waar ze zich aan dienen te houden.

Ook ben ik toen 1x per week naar huis gegaan, zodat ze minder over hoefden te blijven. We hebben ze toen beloofd dat ze na de vakantie alleen thuis mochten zijn, tussen de middag, maar ik zit erover te denken ze toch 1x per week over te laten blijven. De vrijdag was altijd wel leuk, dus die dag wordt het dan, denk ik.

Succes ermee

Zo net na de vakantie moet het allemaal ook weer wennen, natuurlijk

(na jouw verhalen vraag ik me bijna af of jouw kinderen bij de mijne op school zitten )
Later is nu
Dat zou grappig zijn Dreamer. Woon je in het noorden? Wij wel.

Ik ga eerst proberen met mijn werk te regelen dat ik een dag mag ruilen. Als mij dat lukt hoeven ze alleen de dinsdag over te blijven. Als dat dan ook nog een ramp is, kunnen ze eventueel de dinsdag naar huis gaan....

Pff energiezuigend dit soort zaken.

Heb de overblijfmoeder net gesproken. Zij pakt het desbetreffende kind morgen nog even aan.

Hij staat bekend om zijn gedrag hoorde ik net...
Ehh, ja, ik woon in het Noorden
Later is nu
Een juf heeft inderdaad ongeveer 30 kinderen.Maar die zijn van dezelfde leeftijd en blijven meestal tamelijk rustig in de klas omdat ze les krijgen.En de leerkracht heeft een PABO opleiding.Totaal wat anders dan 50 kinderen bij elkaar van diverse leeftijden die ff uit moeten razen van een paar uur stilzitten en luisteren naar hun leerkracht.Zet daarbij zoals ik hier vaak lees 3 hulpkrachten zonder kindgerichte opleiding,maar oke wel ervaring als moeder.Maar in 9 van de 10 gevallen word het dan een ongeregeld zooitje.

Ben blij dat op de school van mijn kind iedereen TS gewoon overblijft in hun eigen klas bij hun eigen leerkracht:-))
Hahaha, het zal vast niet dezelfde school zijn.

Wij hadden nl nooit een vader die de overblijf regelde zoals jij net schreef.
Dat lijkt mij ook beter, gewoon in de klas met eigen leerkracht.
Dat is natuurlijk de allerbeste oplossing voor de kinderen. Zou ik meteen voor pleiten, maar ik kan me ook voorstellen dat een leerkracht ook even graag op adem wil komen/even blijkletsen met collega's/internetten, kortom even een halfuurtje rust.

Zou wel fijn als de pauzes dan verkort werden en de scholen eerder uit waren (bij onze school is de pauze van 12 tot kwart over 1 en dan weer school tot kwart over 3).
Het is bij ons net verkort van anderhalf uur (veeeeeeeel te lang) naar een uur en een kwartier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven