Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Helaas heb ik in NY wel ontdekt dat er een slijtage gat zat in mijn favoriete spijkerbroek. Die gaat dus richting de kluskleding. Maar eerst even kijken of ik met mijn drie andere spijkerbroeken uitkom, als dat niet lukt moet ik ergens wel een keer een nieuwe. Maar ik draag jeans eigenlijk alleen s avonds en in het weekend (heb een kantoorbaan waarvoor spijkerbroeken niet gepast zijn) dus ik denk dat ik het voorlopig wel red.
Zo, ik had het even zwaar net zeg.... Bij ons door de winkelstraat in het centrum lopend alle leuke boetiekjes hebben sale....

Prachtige lange vesten voor ' weinig', leuke jurken die ik naar mijn werk kan dragen, maar ook de nieuwe collectie lente is op zijn zachtst gezegd aanstekelijk.

Ik heb gekeken, genoten en ben met pijn in mijn hart doorgelopen. Zucht.

Om thuis maar aan de thee en een chocolade eitje te gaan.

Januari, whop, januari......nog èven geduld
Ja, wat echt balen is, is dat de nieuwe mode echt geweldig is voor mij! En dat is de afgelopen jaren niet zo geweest (ik heb een appelfiguur met een erg hoge smalle taille en flinke bovenbenen. Daarnaast een grote boezem. Niets van de afgelopen jaren stond mij. Die hele jaren '80 trend moest ik echt aan me voorbij laten gaan. Dus ik weet niet of ik het volhoud, maar mogelijk beperk ik me wel.
Ik ben wel een beetje klaar met mijn wintergarderobe... heb het idee dat ik om de week hetzelfde aan heb. Ik heb gelukkig nog heel veel zomerjurkjes, dus daar mag het wel tijd voor worden!
Ik vind het nu ook lastig worden. Ik heb vrij veel winter/herfstkleding en weinig zomer/lente. De afgelopen maanden liep iedereen ook saai in het zwart, en nu zie ik allemaal collega's in leuke jurkjes, vrolijke bloesjes en kekke rokjes. Vaak al met blote benen, zelfs. Ik denk steeds: 'Zo'n rokje wil ik ook nog wel. Oh, nee...'.
Pff blote benen al?

Ik loop nog steeds in die 3 wintertruien die ik heb :(
quote:lionlily schreef op 12 maart 2015 @ 10:03:

(ik heb een appelfiguur met een erg hoge smalle taille en flinke bovenbenen. Daarnaast een grote boezem. .lionlily met een erg hoge smalle taille en flinke bovenbenen heb je toch een peerfiguur? Ik heb zelf een appelfiguur, daar valt niets geen taille aan te ontdekken, dat is het kenmerk van appelfiguren.
Nou, mijn taille en navel zitten heel erg hoog, waardoor ik dus een behoorlijke buik heb en als ik iets 'los' aandoe, lijkt het alsof ik helemaal rond ben. Dus misschien een peer, nu je het zegt, maar wel met appel-aspiraties
Ik heb schaamteloos gefaald de laatste week. Gisteren 4 vestjes 1+1 gratis van de Hema. En een leuk jasje. Vandaag 2 jasjes elk 3 euro van de miss etam en een leuk shirtje. Miss etam wel met een fashion cheque. Maar ja alsnog 7 stuks gekocht in 2 dagen. Ik stop maar met mijn shopverbod haha.
Ik heb het ook zwaar, gezien de komende voorjaarscollecties en stemmen in m'n hoofd die steeds zeggen dat er niks in de kast hangt.. :(
Ik heb zojuist gefaald....

Ik had een nieuw badpak nodig omdat mijn oude niet meer goed is. Nu vond mijn man dat ik dat gewoon moest kopen, online (het is nog niet gearriveerd).

Ik weet niet wat er toen gebeurde maar....net of er een rem afging. Ik heb zojuist ook nog 2 goede bh's gekocht in de sale, ook online.

En toen ik even naar de bakker moest, 2 vestjes en n rokje bij de hema gekocht. en online een vest bij steps. Zo in een ochtend totaal voor de bijl gegaan.....en bijna E300 lichter

Ook zo lastig als juist de nieuw collectie totaal mijn ding is (grafische dessins in zwart en wit) en dat ik daar jaren naar heb moeten zoeken en het nu gewoon overal ligt. zucht....

Alles kan nog retour, maar ik vind de spullen zo mooi....bah!
quote:oranjetulpen schreef op 13 maart 2015 @ 13:04:

Ik had een nieuw badpak nodig omdat mijn oude niet meer goed is. Nu vond mijn man dat ik dat gewoon moest kopen, online (het is nog niet gearriveerd).

Ik weet niet wat er toen gebeurde maar....net of er een rem afging. Ik heb zojuist ook nog 2 goede bh's gekocht in de sale, ook online.

En toen ik even naar de bakker moest, 2 vestjes en n rokje bij de hema gekocht. en online een vest bij steps. Zo in een ochtend totaal voor de bijl gegaan.....en bijna E300 lichter

Ook zo lastig als juist de nieuw collectie totaal mijn ding is (grafische dessins in zwart en wit) en dat ik daar jaren naar heb moeten zoeken en het nu gewoon overal ligt. zucht....

Alles kan nog retour, maar ik vind de spullen zo mooi....bah!

Hahaha, net als die reep chocola, als ie eenmaal open is móet ie op

Oh meid, geniet er dan maar van!
quote:oranjetulpen schreef op 13 maart 2015 @ 13:04:

Alles kan nog retour, maar ik vind de spullen zo mooi....bah!Ik moet een beetje lachen, sorry. Zie het helemaal voor me hoe je de verleiding niet langer kunt weerstaan. Zelf doe ik niet mee aan de challenge, maar ik lees wel met jullie mee en het topic heeft me toch maar mooi geïnspireerd om zelf ook niets meer te kopen TENZIJ echt heel hard nodig. Ik ben dus al maanden geen winkel meer in geweest, houd geld over en taal niet meer naar kleren shoppen. Soms koop ik wel eens wat in de kringloop of tweedehands, maar ook niet vaak meer. Ik heb al zoveel en draag maar zo weinig. Ik ben me dus veel bewuster geworden van mijn koopgedrag en ik denk dat ik nooit meer zo zal kopen als vroeger, kopen om het hebben. Nee, nu koop ik omdat ik het nodig heb, dus als er iets vervangen moet worden, en moet ik er ook echt superblij mee zijn, anders doe ik het niet!
Ik was ook een " big spender".

Nu stel ik een aantal vragen voordat ik koop.

Heb ik het nodig?

Waar draag ik het bij?

Ik probeer zo het gat in mijn hand te kunnen dichten.

Maar het gaat goed, ik koop bewust.

Niets kopen lukt mij niet, dat neem ik me niet voor.
Dit topic heeft mij ook aan het denken gezet. Ik geef echt veel minder uit aan kleding.

Deze maand nog helemaal niks.

Het is helemaal niet verkeerd om er eens goed bij stil te staan ;)
Ach, wat sneu dat het niet is gelukt..

Ik heb een ban gekregen omdat ik hier heb gepost wat ik heb gekocht, maar niet gehouden.

In totaal minder dan 250 euro uitgegeven. Dat is jas, schoenen, vesten en broeken voor vervanging van gedateerde en versleten kleding.

Ik zit nog steeds op geen aanschaf vanaf begin februari. En aanschaf vanwege cadeautjes en tegoeden die maar tijdelijk gelden.

Ik heb mezelf niet voor de gek gehouden. Ik ben zeer gelukkig met mijn nieuwe aankopen.

Me inhouden kan ik heel goed.

Maar verschil moet er zijn. Ik was al 3 jaar bezig om bewuster te zijn met aankopen.
Jeetje Pumps, ik heb geen idee wat je hier nog komt doen. Echt niet.

Je mag posten hoor, daar niet van maar je posts blijven maar hetzelfde, je blijft keer op keer hetzelfde liedje afdraaien, en je werkt hard op de irritatie zone van een aantal hier, door maar te blijven zeggen dat je van alles koopt, het terug stuurt, maar toch gekocht hebt, maar toch weer niet, en toch wel wegens tegoeden en echt vreselijk hoognodige aanschaf en dan afsluit met dat je al jaren bewust / niets koopt.

'Verschil moet er zijn'.

Who are you kidding?
Nee, staf me maar. Ik gebruik de negeerknop.

Ik kijk niet eens meer naar dit topic. Ik kan niet meer alles lezen.
quote:Pumps_italiaans schreef op 14 maart 2015 @ 13:18:

Nee, staf me maar. Ik gebruik de negeerknop.

Ik kijk niet eens meer naar dit topic. Ik kan niet meer alles lezen.Nee hoor, ik staf je niet, zo zit ik niet in Elkaar. Maar ik vraag me werkelijk af wat je hier nog haalt. Als je hier niet eens meer kijkt, de negeerknop aan hebt staan, niet meer alles leest én al een keer een ban hebt gekregen hier, wat zoek je hier dan nog? Soms vraag ik me af of wel goed met je gaat. Je zegt rare dingen....
Pumps, wat bedoel je precies met: verschil moet er zijn? Bedoel je dat als opbouwende kritiek?

Ben vandaag gelukkig wat gekalmeerd; ik merkte dat ik gisteren een vervelend gevoel overhield aan mijn acties. Heb dus besloten om maandag mijn aankopen van de hema te retourneren.

Verder wacht ik de online aankopen even af: ondergoed en noodzakelijk badpak vind ik ok. Is toch anders dan kleren kopen om het leuke.

Het vest dat ik online besteld heb moet echt helemaal fantastisch zijn, wil ik het houden. Maar evengoed stuur ik het terug, alleen al om mijn eigen gedrag te corrigeren.

Het gebeuren heeft me weer eens laten inzien dat ik mijn zwakte heb als ik niet goed in mijn vel/energie zit. Moet mijzelf beschermen en dan niet de winkel ingaan en/of online!
quote:oranjetulpen schreef op 14 maart 2015 @ 14:35:

Pumps, wat bedoel je precies met: verschil moet er zijn? Bedoel je dat als opbouwende kritiek?

Ben vandaag gelukkig wat gekalmeerd; ik merkte dat ik gisteren een vervelend gevoel overhield aan mijn acties. Heb dus besloten om maandag mijn aankopen van de hema te retourneren.

Verder wacht ik de online aankopen even af: ondergoed en noodzakelijk badpak vind ik ok. Is toch anders dan kleren kopen om het leuke.

Het vest dat ik online besteld heb moet echt helemaal fantastisch zijn, wil ik het houden. Maar evengoed stuur ik het terug, alleen al om mijn eigen gedrag te corrigeren.

Het gebeuren heeft me weer eens laten inzien dat ik mijn zwakte heb als ik niet goed in mijn vel/energie zit. Moet mijzelf beschermen en dan niet de winkel ingaan en/of online!Het mooie van online winkelen is dat, als je eenmaal de 'kick' van het kopen hebt gevoeld, de spullen vaak minder belangrijk voor je zijn als ze bezorgd worden. Dat heb ik tenminse....Wat je kunt doen is het pakket niet eens open maken en gewoon retourneren. Zonde van de verzendkosten maar het scheelt je een hoop denk ik.....
quote:whopper schreef op 14 maart 2015 @ 15:16:

[...]

Het mooie van online winkelen is dat, als je eenmaal de 'kick' van het kopen hebt gevoeld, de spullen vaak minder belangrijk voor je zijn als ze bezorgd worden. Dat heb ik tenminse....Wat je kunt doen is het pakket niet eens open maken en gewoon retourneren. Zonde van de verzendkosten maar het scheelt je een hoop denk ik.....Haha, ja dat kun je ook doen. Dan blijft de schade beperkt tot een heel laag bedrag (1,00 H&M, 0,95 Esprit bijvoorbeeld). Ik doe het ook wel eens; ongebreideld online vanalles in mijn mandje pleuren en dan bij de kassa gooi ik alles er weer uit. Dan voelt het toch alsof ik even geshopt heb, maar heb ik niks uitgegeven en bovendien is het vaak zo dat hoe langer ik naar een kledingstuk kijk, hoe minder leuk ik het vind.
In 2013 heb ik ook meegedaan. BH's heb ik uitgezonderd: met een F cup kan en wil ik me niet veroorloven om geen fatsoenlijke BH's te hebben. Bij het sporten kan ik echt niet zonder.

Voor de kinderen heb ik het niet gedaan. Ik wil niet dat een puber per se mee moet met de no shopping frenzy van zijn moeder. Jammer genoeg houden de heren niet van winkelen, anders kon ik mooi compenseren.

Nu doe ik aan shop minderen en dat valt niet mee. Maar ik houd dapper vol. Ik vraag nu ook aan de jongste wat hij van mijn beoogde aankopen vindt. Als hij niet enthousiast reageert koop ik ze niet. Scheelt ook veel geld.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Nee, voor mijn puber geldt het ook niet. Die kan ik niet een jaar zonder nieuwe kleren laten lopen, die groeit veel te hard.

En ondergoed geldt bij mij ook niet, en ik heb twee pyjamabroeken gekocht. Ik had grote gaten in het kruis van mijn beide broeken
quote:oranjetulpen schreef op 14 maart 2015 @ 14:35:

Het gebeuren heeft me weer eens laten inzien dat ik mijn zwakte heb als ik niet goed in mijn vel/energie zit. Moet mijzelf beschermen en dan niet de winkel ingaan en/of online!

Afkicken? Nieuwe ervaring? Dit is de uiting daarvan en met de breng je het in beeld.

Nee, het opbouwende WAS dat ik intens gelukkig en blij was, maar het toch niet .....

Maar toch.... heb ik een aantal prachtige ontdekkingen gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven