Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:Sylphide75 schreef op 14 maart 2015 @ 15:21:

[...]

Haha, ja dat kun je ook doen. Dan blijft de schade beperkt tot een heel laag bedrag (1,00 H&M, 0,95 Esprit bijvoorbeeld). Ik doe het ook wel eens; ongebreideld online vanalles in mijn mandje pleuren en dan bij de kassa gooi ik alles er weer uit. Dan voelt het toch alsof ik even geshopt heb, maar heb ik niks uitgegeven en bovendien is het vaak zo dat hoe langer ik naar een kledingstuk kijk, hoe minder leuk ik het vind.

Dus kan je het ook met plaatjes doen en foto's waarop je kunt bekijken of het echt wel zo prachtig staat.

Maar ik post liever niet meer. Moest wat andere dingen nakijken.
De verzendkosten waren helaas wel wat hoger maar te overzien. Ik zie het het maar als leergeld.

En ik vind het een goed idee om ondergoed uit te sluiten van de challenge, ik heb voor de zomer echt nieuwe bh's nodig en nu waren mijn favorieten met 60% korting. Ik koop overigens zelden ondergoed.

Zo'n misstap als gisteren werkt wel erg relativerend voor mij. Iets dat ik gisteren blijkbaar niet kon weerstaan, zie ik vandaag in en heel ander perspectief. Het voelt nu als vanzelfsprekend om de spullen te retourneren.

EN Pumps, zonder vervelend te willen zijn, ik snap echt niks van je uitleg...
Ik begrijp er ook geen zak van. En wat ik ook niet snap is dat je maar blijft doorgaan,ondanks dat je zegt niet meer te zullen posten en dat we onder de negeerknop staan.

Blijf dan ook weg....
Ik vind het nu steeds makkelijker gaan. Soms heb ik wel opeens in mijn hoofd dat ik iets wil hebben, maar dat is ook snel weer weg. Misschien wat voorbarig, maar ik begin me nu af te vragen hoe ik het volgend jaar ga doen. Ooit heb ik weer iets nieuws nodig. Hoe zorg ik dan dat ik goede keuzes maak? Nou ja, eerst dit jaar maar eens doorkomen. Dan zien we wel verder.
Snap dan maar dat jullie heel erg zeuren over hoe moeilijk het is. Is bedoeld als opbouwende kritiek.

Regeltjes moet je vooral voor jezelf stellen. Doe jullie dat dan wat meer. Mag wel gezegd worden, vind ik. Het vind ik is een eigen mening.

@Spuit elf: Korte opmerking: Blijf kijken naar nieuwe spullen die je nodig hebt. Maak een lijst en dan kom je niet in de verleiding om overbodig te kopen.

Ja, en ik vind het lullig dat ik het al gedaan heb dat bewust overbodig weg laten. Nu veel moest vervangen. Dat heb gedaan op een prima manier. Er van kan genieten om een aankoop te doen die bijna 100% is zonder overbodig.
Ik weet niet wie hier zeurt dat het moeilijk is, maar vooralsnog ben jij degene die het meeste gekocht heeft hier hoor.
Pumps, ik heb me tot nu toe buiten de discussie met jou gehouden, omdat ik het idee had dat je het allemaal niet slecht bedoelde. Maar je laatste post vind ik onnodig flauw. Hoezo zouden wij 'zeuren'? Dit forum is niet alleen bedoeld voor wereldschokkende problemen, maar ook om te kletsen over afvallen, marktplaatsergernissen of minder kleding kopen. Natuurlijk zijn er mensen die veel minder te besteden hebben en daarom nooit iets kopen en mensen die gewoon niet van winkelen houden, maar wij vinden het leuk om kleding te kopen en kunnen het betalen, en daardoor is het soms lastig om de verleiding te weerstaan. Dus daar schrijven we graag over, om elkaar te motiveren. Als je het gezeur vindt, lees dan lekker niet mee.
Oranjetulpen, wat geweldig sterk van je! Goed zeg, dat je zo ook leert inzien dat je impulsaankopen doet, om een slecht gevoel te compenseren en niet omdat het allemaal zo mooi is of zo.

Spuit-elf, dat komt vanzelf weer, dat je beseft dat je jeans echt af zijn bijv en dan ga je alleen dat kopen. Of je hebt een speciale gelegenheid en daar koop je iets voor. Bij mij is mijn koopgedrag echt veranderd, ben veel bewuster gaan kopen en heb een veel evenwichtigere kledingkast nu. Ik koop geen losse kledingstukken meer waar ik later iets bij moet zoeken, ik koop het alleen als ik zeker weet dat het ergens bij past, of ik koop het als setje.
Ja, ik hoop dat ik het na een jaar echt uit mijn systeem heb om zomaar wat te kopen. Ik heb op de één of andere manier altijd veel miskopen. Ik de winkel lijkt het een goed idee, maar na één keer dragen toch te kort/lang/strak/los of wat dan ook. Voorlopig hoef ik daar niet over na te denken in elk geval
Het zeuren is over twee personen hier. Ik koop ook graag en zit ook met veel miskopen. Ik moet ook heel veel afwegen of het wel of niet moet houden.

Ja, dat die twee nu de rest mee krijgen. Dat is mijn eigen schuld. Ik heb gereageerd. Dat had ik niet moeten doen.

Ik zit al langere tijd op dit forum en krijg de tekst niet goed uit mijn toetsenbord. Ik kan niets meer typen zonder in mijn achterhoofd te anticiperen op het gezeik dat ik probeer te vermijden.

Ik haal vaak tekst toch weer weg, maar ook de werkzaamheden hebben er een janboel van gemaakt. Dan kon ik typefouten niet meer herstellen.

Eentje is verdwenen. Die mag niet meer. Ik kreeg geen ban, maar zelfs in andere topics las ik vervelende dingen over mij of suggestieve hints. Is niet leuk. Ik kreeg een reactie terug. Het was geen ban.

Ik kan ook vragen of die nare reacties achterwege kunnen blijven, maar dat doen ze dan juist niet.

Ik herken die zucht naar opeens veel aan te schaffen. Ik stuur het retour en dat kalmeert.

Maar ik blijf wel passen en proberen. Dat is voor mij de enige manier om het mooi in mijn garderobe te kunnen krijgen.
Ik hoop dat ik het, na dit jaar, kan houden bij af en toe een héél mooi item. Iets dat past bij iets wat ik al heb, of een mooie jurk ofzo. En dat mag dan best wat duurder zijn. Ik denk dat ik wel een budget ga instellen volgend jaar.

Ik vind het ook een heel rustig gevoel, niets 'hoeven'.

Het gevoel dat ik echt iets wilde kopen van de week duurde gelukkig niet zo lang
Dat heb ik dus ook, whopper: heerlijk rustig om niet te 'hoeven' winkelen. Waarom deed ik mezelf dat dan steeds aan, haha?

Ik hoop ook dat ik het volgend jaar kan laten bij echt goeie, nuttige aankopen.
Hallo allemaal,

Fijn om de reacties te lezen en om te lezen dat bij jullie rust is ontstaan door niet kopen. Ik herken dat, tot afgelopen vrijdag. Nu weet ik wel waar de impulsieve koopvlaag vandaan kwam maar nog belangrijker: juist het lukraak kopen zorgde voor nog meer onrust. Een belangrijke ervaring want voorheen was Ik mij daar niet van bewust, nu merk ik heel goed dat een slechte dag en/of week gewoon voorbij gaat, ook als ik niks koop. En het gaf rust, niets hoeven kopen.

Ik heb het net nog besproken met mijn man, op het badpak en 1 bh's na gaat alles terug en het geld gaat de spaarrekening op. Omdat ik tegenwoordig een spaardoel heb (een e-bike vanwege mijn gezondheId) wil ik zoveel mogelijk geld dat ik uitspaar door geen kleding te kopen, sparen voor dit doel (dat mij hopelijk veel plezier gaat opleveren).
Nou, dat vind ik nou een heel goed streven met een heel goed doel. Go go go!
Klinkt goed Oranjetulpen!! Dat geeft ergens ook een voldaan gevoel toch?

Ik geef toe dat ik even een moeilijk moment heb. Ik heb best een pittige week gehad. Een leuke weliswaar hoor! Ik heb een nieuwe baan bemachtigd, ben daar heel blij mee. Maar dat maakt ook meteen dat ik mezelf iets 'cadeau' wil doen, om het te vieren. En dan denk je toch al gauw aan shoppen, terwijl dat helemaal niet perse zou hoeven. Ik heb nog ruim 200 euro aan VVV bonnen liggen en wil daar al heel lang een mooi horloge van kopen, maar om een of andere reden komt het er niet van of het voelt niet alsof ik mezelf dan iets cadeau doe. Het lijkt niet genoeg ofzo. Ik kan het niet helemaal goed uitleggen denk ik.

Toch ga ik gewoon door met de challenge. Ik ben nu zo goed op weg, ik wil echt nog even volhouden. Ik heb gewoon al voldoende leuke kleding, rationeel gezien heb ik nauwelijks wat nodig. Enige wat er nu wel echt aan zit te komen is vervanging van mijn basispaar zwarte werkpumps. Die draag ik veel en beginnen een beetje 'op' te raken. Ze zijn ook al zo ingelopen dat ze te groot zijn geworden en ik ze af en toe verlies. Maar ik wil toch proberen of ik het nog een maand of 2 a 3 kan rekken.
Wauw dames, wat mogen we een potje trots op onszelf zijn. Als we al iets kopen is het zeer bewust. Klinkt lekker hoor! Mijn in december bestelde lingeriesetje is nog steeds niet binnen dus op de warme nachtkleding na, hier nog geen big spending. Bijna 3 maanden al. Wat een verschil met vorig jaar. E-bike als spaardoel vind ik ook super klinken. Als ik weer een baan heb, wordt dit voor mij ook een serieuze overweging.
Nou dit weekend ben ik over de scheef gegaan. Officieel niet want ik heb dingen gekregen

Was wel leuk om na 2 maanden te kunnen shoppen...
Over de schreef gaan
quote:marthe16 schreef op 16 maart 2015 @ 11:24:

Over de schreef gaanTututut.....
Ik lees vanaf het begin mee, doe niet mee aan de challenge, maar ben al wat langer bezig met bewuster kleding kopen. Eigenlijk wat jullie ook willen. Complimenten over hoe het gaat bij jullie. Soms is er een kleine misstap, maar kijk eens hoeveel beter het gaat dan eerder en wat het je allemaal aan inzichten heeft opgeleverd. Uit ervaring kan ik vertellen dat het soms lastig is heel kritisch te zijn want je vindt dan vaak niet wat je zoekt, maar het is zoveel beter iets niet te kopen dan iets wat het net niet is. Wat een bijkomend voordeel is is dat je nu ook inzicht krijgt dit jaar in wat je mist of wat je afgelopen winter gemist hebt. Als je daar een lijstje voor maakt weet je wat je echt nodig en hebt en graag wilt wanneer je weer toe bent aan nieuwe kleding. Inmiddels heb ik 'slechts' drie spijkerboeken in mijn kast liggen, eerder veel meer, maar nu liggen er drie waar ik heel erg blij mee doen en al alle eisen voldoen, de andere hadden allemaal punten waardoor ze het net niet waren, dus lagen er veel maar had ik steeds weer zoiets van, nee, die niet, want.... Dat is volgens mij een grote winst door het bewuster kopen van kleding.

Wat spuit elf zegt herken ik. In de winkel lijkt iets helemaal leuk en eenmaal thuis na een of twee keer gedragen lijkt dat toch weer niet het geval. Dat is er helaas nog niet helemaal uit bij mij, ook al ben ik kritisch, maar het komt veel minder voor.

@pumps, ik heb er tot nu toe ook niets over gezegd, maar ik vind het echt vreemd als je in dit topic zegt dat mensen zeuren hoe moeilijk het is niets te kopen. Dat is het hele punt, als het makkelijk was bestond dit topic niet.
quote:Pumps_italiaans schreef op 15 maart 2015 @ 04:31:

Ik herken die zucht naar opeens veel aan te schaffen. Ik stuur het retour en dat kalmeert.

Maar ik blijf wel passen en proberen. 'Die zucht', 'kalmeert'? Dat zijn termen die verslaafden gebruiken. Zie je nu zelf ook niet dat je echt verslaafd bent aan het kopen van kleding? En dan anderen afkatten omdat ze het soms moeilijk vinden om mooie kleding te laten hangen?
Mijn ene uitgezonderde item is gekocht. Spijkerjasje zonder kraag voor slechts ¤15,-. Nu kan ik alvast al mn zomerjurkjes in het voorjaar aan. Als het weer tenminste zo fantastisch blijft.

Verder mn bankrekening eens nagepluist. Zat ik vorig jaar rond deze tijd al op een bedrag van bijna ¤200,- is dat nu net iets boven de ¤20,-. Stiekem best een beetje trots op.
Ik heb vandaag een nieuwe spijkerbroek gekocht. Was noodzaak. Door stress (mijn vader is ernstig ziek) ben ik in een korte tijd best veel afgevallen. Mijn spijkerbroeken zakten van mijn kont, het was geen gezicht.

Schade ¤ 9.90, dus het valt mee.

Ik was bij de C&A en daar hebben ze nu hele leuke zomerjurkjes. Ik ben er heel hard voorbij gelopen. Ik hoop dat ik dat ga volhouden. Ze waren echt heel leuk.... zucht!
@quinta je mag jezelf ook best eens flink verwennen hoor! Hoeft niet per se met kleren, maar mag wel
@Meldepel. Ik heb naar je geluisterd. Ik heb mezelf verwend met 3 jurken. Die had ik wel verdiend in deze rottijd. Ik geef gewoon jou de schuld! LOL

Schade: ¤ 79.70

Totaal uitgegeven vanaf 1 januari t/m nu: ¤ 97.60

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven