Sensorische integratie?
donderdag 12 maart 2015 om 08:04
Een aantal weken geleden bij gesprek op school kwam het er op neer dat ons kind veel onrust in het lijf heeft. Dat is te merken aan niet stil kunnen zitten, soms blijven staan, snel afgeleid, wiebelig. (Nu moet ik zeggen dat ik dat niet heel bijzonder vind voor een kind van 8, maar ik maak het niet mee in de klas en misschien heeft het er onbewust last van...het zegt zelf van niet).
Het is soms best een bijzonder kind, niet altijd even handig, maar niet in die zin dat het in de weg zit...denk ik.
Ons werd geadviseerd om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut in de buurt, die o.a. sensomotorische therapie geeft.
Toen ik die belde kreeg ik een heel verhaal over mij heen over dat het eerst getest kan worden, ook door school vragen te stellen, dan vast te stellen hoe/wat en daarop actie te ondernemen..
Nu is mijn vraag aan jullie; zijn jullie bekend met sensomotorische integratie/therapie? Waarvoor is het nuttig? Heeft het geholpen?
Het komt bij mij nl. best zweverig over en heb er best mijn vraagtekens bij.. Gaan we iets overhoop halen, is het de moeite waard?
(Zoals jullie kunnen lezen laat ik geslacht even vaag, vanwege herkenbaarheid)
Het is soms best een bijzonder kind, niet altijd even handig, maar niet in die zin dat het in de weg zit...denk ik.
Ons werd geadviseerd om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut in de buurt, die o.a. sensomotorische therapie geeft.
Toen ik die belde kreeg ik een heel verhaal over mij heen over dat het eerst getest kan worden, ook door school vragen te stellen, dan vast te stellen hoe/wat en daarop actie te ondernemen..
Nu is mijn vraag aan jullie; zijn jullie bekend met sensomotorische integratie/therapie? Waarvoor is het nuttig? Heeft het geholpen?
Het komt bij mij nl. best zweverig over en heb er best mijn vraagtekens bij.. Gaan we iets overhoop halen, is het de moeite waard?
(Zoals jullie kunnen lezen laat ik geslacht even vaag, vanwege herkenbaarheid)
Ozo.
donderdag 12 maart 2015 om 08:51
donderdag 12 maart 2015 om 09:12
Vroeger was je gewoon een rotkind, toen hadden dit soort kinderen ADHD, maar nu is SI of SPD ook een mogelijkheid. Het komt er dan gewoon op neer dat hij de prikkels niet juist kan verwerken en bepaalde filters niet werken.
Het is absoluut niet zweverig; het hoort bij fysiotherapie/ ergotherapie. Mijn kind heeft een deel van de test gehad. Ik wist die dingen al lang en nu heeft het een naam. Therapie kun je er ook in volgen. Ze gaan dan uitzoeken wat een kind rustig maakt; wat zwaardere middelen zijn inbinden, borstelen van huid of verzwaringsdekens/vest. Voor mijn kind spelen er nu nog andere dingen die meer aandacht nodig hebben, dus er is nog geen therapie geweest.
Ik ben vrij nuchter en zal dan ook wel er op letten of ik verbetering zie.
Jouw kind is 8. Zou een tingeltangel kunnen helpen? Daar kan hij dan zittend op zijn stoel mee spelen of friemelen en dan toch zijn hoofd bij de les houden. Als hij graag iets in zijn mond heeft, bestaat er ook een speciale ketting met een rubber vormpje eraan (bv robot) waar hij zijn "stress" op kwijt kan. Misschien is dat net genoeg om hem bezig te houden.
Op www.senso-care.nl staan materialen.
Het is absoluut niet zweverig; het hoort bij fysiotherapie/ ergotherapie. Mijn kind heeft een deel van de test gehad. Ik wist die dingen al lang en nu heeft het een naam. Therapie kun je er ook in volgen. Ze gaan dan uitzoeken wat een kind rustig maakt; wat zwaardere middelen zijn inbinden, borstelen van huid of verzwaringsdekens/vest. Voor mijn kind spelen er nu nog andere dingen die meer aandacht nodig hebben, dus er is nog geen therapie geweest.
Ik ben vrij nuchter en zal dan ook wel er op letten of ik verbetering zie.
Jouw kind is 8. Zou een tingeltangel kunnen helpen? Daar kan hij dan zittend op zijn stoel mee spelen of friemelen en dan toch zijn hoofd bij de les houden. Als hij graag iets in zijn mond heeft, bestaat er ook een speciale ketting met een rubber vormpje eraan (bv robot) waar hij zijn "stress" op kwijt kan. Misschien is dat net genoeg om hem bezig te houden.
Op www.senso-care.nl staan materialen.
donderdag 12 maart 2015 om 09:26
Ja hier ervaring ermee.
In ons geval bleek het achteraf adhd te zijn en was de therapie daardoor ook niet echt zinvol.
Maar baat het niet dan schaad het ook niet zeg maar.
Ben het volledig met Sensy eens dat je op je eigen gevoel moet af gaan.
Voor ons was het nl al jaren duidelijk dat het meer was dan gewoon een actief kind. Dus laat je inderdaad niks aanpraten en volg je eigen gevoel.
In ons geval bleek het achteraf adhd te zijn en was de therapie daardoor ook niet echt zinvol.
Maar baat het niet dan schaad het ook niet zeg maar.
Ben het volledig met Sensy eens dat je op je eigen gevoel moet af gaan.
Voor ons was het nl al jaren duidelijk dat het meer was dan gewoon een actief kind. Dus laat je inderdaad niks aanpraten en volg je eigen gevoel.
donderdag 12 maart 2015 om 09:32
donderdag 12 maart 2015 om 09:42
Ze geven absoluut goede tips en oefenen spelenderwijs ook de grove/fijne motoriek.
Dus echt zweverig of geheel nutteloos is het absoluut niet.
Het gewenste effect was bij ons,als het werkte,steeds van korte duur waardoor het alleen maar duidelijker werd dat ons kind die onrust zelf niet kon handelen.
Dus echt zweverig of geheel nutteloos is het absoluut niet.
Het gewenste effect was bij ons,als het werkte,steeds van korte duur waardoor het alleen maar duidelijker werd dat ons kind die onrust zelf niet kon handelen.
donderdag 12 maart 2015 om 10:49
Het heeft in de klas ook een tangle liggen, om te kunnen friemelen.
Er spelen een aantal dingen door mijn hoofd, we weten dat het soms onhandig is, lichamelijk en geestelijk, in omgang met anderen. Maar niet in die mate dat het storend is, het is best wat te sturen. Soms merk je dat het energie kwijt moet, en gaan we even lekker naar buiten ofzo, maar hebben dat niet alle kinderen?
En het leest graag, en kan zich langere tijd op een boek concentreren.
Maar ik moet er meteen bij zeggen dat het thuis niet voor langere tijd geconcentreerd hoeft te zijn, net als op school, dus als we het daarmee kunnen helpen, is dat natuurlijk fijn.
Er spelen een aantal dingen door mijn hoofd, we weten dat het soms onhandig is, lichamelijk en geestelijk, in omgang met anderen. Maar niet in die mate dat het storend is, het is best wat te sturen. Soms merk je dat het energie kwijt moet, en gaan we even lekker naar buiten ofzo, maar hebben dat niet alle kinderen?
En het leest graag, en kan zich langere tijd op een boek concentreren.
Maar ik moet er meteen bij zeggen dat het thuis niet voor langere tijd geconcentreerd hoeft te zijn, net als op school, dus als we het daarmee kunnen helpen, is dat natuurlijk fijn.
Ozo.
donderdag 12 maart 2015 om 19:39
quote:hallekie schreef op 12 maart 2015 @ 19:31:
@Summerdance, dat is ook wel een beetje mijn gedachte stiekem. Is het niet gewoon iets kind-eigen?
Thuis is het niet zo extreem dat ik het idee heb dat we er iets aan moeten doen.
Ik weet niet zozeer of het kind eigen is hoor
Mijn zus is de rust zelve
Altijd geweest vanaf het moment dat ze geboren was
En ik, altijd een druktemaker vanaf het moment dat ik geboren was
@Summerdance, dat is ook wel een beetje mijn gedachte stiekem. Is het niet gewoon iets kind-eigen?
Thuis is het niet zo extreem dat ik het idee heb dat we er iets aan moeten doen.
Ik weet niet zozeer of het kind eigen is hoor
Mijn zus is de rust zelve
Altijd geweest vanaf het moment dat ze geboren was
En ik, altijd een druktemaker vanaf het moment dat ik geboren was
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
vrijdag 13 maart 2015 om 15:42
Ja ik ken het. Ik ben si tberapeut.
niks zweverigs aan, en ook geen diagnose aan je broek. Gewoon neurologie. Sommige kinderen hebben nou eenmaal meer moeite alle prikkels uit de omgeving en hun lijf een plekje te geven. Een si fysio of ergo geeft het kind en jou tips en een zetje de goede kant op zodat het je je kind kunt stimuleren in zijn ontwikkeling. Zeker doen dus. Je leert je kind beter begrijpen en het kind zichzelf ook
en ja, te druk zijn kan een probleem zijn. Te druk is vask een vorm van ' stress' en dan kunnen kinderen niet leren omdat ze met andere dingen bezig zijn.
Er zijn veel materiaal beschikbaar, maar het gaat in eerste instantie om achterhalen wat er precies mis gaat in de prikkelverwerking. In het wilde weg materiaal aanschaffen heeft niet zo veel zin dus
niks zweverigs aan, en ook geen diagnose aan je broek. Gewoon neurologie. Sommige kinderen hebben nou eenmaal meer moeite alle prikkels uit de omgeving en hun lijf een plekje te geven. Een si fysio of ergo geeft het kind en jou tips en een zetje de goede kant op zodat het je je kind kunt stimuleren in zijn ontwikkeling. Zeker doen dus. Je leert je kind beter begrijpen en het kind zichzelf ook
en ja, te druk zijn kan een probleem zijn. Te druk is vask een vorm van ' stress' en dan kunnen kinderen niet leren omdat ze met andere dingen bezig zijn.
Er zijn veel materiaal beschikbaar, maar het gaat in eerste instantie om achterhalen wat er precies mis gaat in de prikkelverwerking. In het wilde weg materiaal aanschaffen heeft niet zo veel zin dus