Geld & Recht alle pijlers

Fiscaal partners, machtigen?

23-08-2026 10:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde even snel iets regelen op belastingdienst.nl maar liep tegen allerlei gedoe. In verband met een nieuw huis wilde ik mijn voorlopige aanslag aanpassen voor 2026. Ik heb al berekend hoeveel ik meer wil terugkrijgen. Allereerst moest ik daarvoor al ál mijn gegevens weer opnieuw aanpassen (spaarrekeningen, hypotheekdelen, hoofdverblijf, de hele rataplan). Ging eerst nog mis, was mijn grondslag sparen en beleggen ineens 9,5 ton (was dat maar waar). Toen kwam ik bij het onderdeel fiscaal partner (die heb ik er nieuw bij). En toen ik dat er ook allemaal bij had gevonden, moest de fiscaal partner ook inloggen om mijn aanvraag goed te keuren.
Daar liep het vast. Hij krijgt steeds de melding ‘u mag deze gegevens niet inzien, vraag een machtiging’. Dat leek me onwaarschijnlijk, maar goed, weer die machtiging aangevraagd. Kreeg hij alsnog weer de mededeling dat hij de gegevens niet mocht inzien.
Ik ga morgen de belastingtelefoon bellen, maar hebben jullie dit ook zo moeten doen? Of heb ik ergens wat verkeerds ingevuld.
Raar. Nooit iets aangevraagd als een machtiging hier en zodra de ander dan ook inlogt met digid kunnen we weer verder met de aangifte.

Vind het alsnog lastig omdat ik nooit iets kan doen zonder dat partner in de buurt is om af en toe in te loggen.
Fucupcake schreef:
23-08-2026 11:07
Raar. Nooit iets aangevraagd als een machtiging hier en zodra de ander dan ook inlogt met digid kunnen we weer verder met de aangifte.

Vind het alsnog lastig omdat ik nooit iets kan doen zonder dat partner in de buurt is om af en toe in te loggen.
Nee, het leek me ook al niet kloppen. Ik vond het sowieso al raar dat hij apart moest inloggen. We houden bewust zijn deel en mijn deel uit elkaar, maar dan moeten we dat over en weer kennelijk wel goedkeuren. Morgen maar bellen dus.
Nee, nooit die vraag gehad. Wel dat de fiscale partner moest inloggen.
Alleen ooit een machtiging moeten regelen als een adviseur onze aangifte deed, anders gewoon inloggen met DigiD partner.
Fucupcake schreef:
23-08-2026 11:07

Je hoeft toch niet in de buurt te zijn? Zolang hij/zij maar in de gelegenheid is de code te sturen.

Ik doe ook de aangifte voor een familielid en zij is dan niet in de buurt als ik wil inloggen.
Pelle schreef:
23-08-2026 11:39
Je hoeft toch niet in de buurt te zijn? Zolang hij/zij maar in de gelegenheid is de code te sturen.

Dat is dan vaak het probleem. Slecht bereikbaar tijdens werk. Dus.
TO, vul je niet per ongeluk in dat je aangifte wil doen voor een ander?
Als partner inlogt bedoel ik.
Staat er niet bij 'fiscaal partner' iets van een vraag als: wil je samen aangifte doen?
Bij jou zal die op 'ja' staan, want je moet de gegevens van je fiscale partner invullen.
Misschien staat die bij je partner op 'nee', kan hij daardoor jouw gegevens niet invullen en krijgt hij de machtigingsvraag.
Ik ben geen expert hoor - ik suggereer even iets.

Maar het lijkt me wel zinvol om hier met een belastingdeskundige naar te kijken. Want nu jullie samen een koophuis hebben, zijn jullie sowieso fiscaal partners (daar was je al achter), maar dat betekent ook dat zijn financiën invloed hebben op jouw (voorlopige) teruggave. Het klinkt alsof je daar wat te makkelijk overheen stapt.
Dinges
Pelle schreef:
23-08-2026 11:43
TO, vul je niet per ongeluk in dat je aangifte wil doen voor een ander?
Het klinkt idd als dit. Als je aangeeft dat je aangifte wilt doen voor een ander, moet die ander je machtigen / heb je een machtiging nodig.
Als je aangeeft dat je aangifte wilt doen met een ander, moet diegene gewoon inloggen.
Misschien iets niet helemaal goed gelezen en per ongeluk het verkeerde aangeklikt?
Gewoon _melon met login problemen
Probeer eens in te loggen met DidiD van partner met bijvoorbeeld een andere browser.
Dus zeg maar even opnieuw met een schone lei proberen in te loggen met de gegevens van partner om de voorlopige aanslag te bevestigen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
KamilleT schreef:
23-08-2026 11:11
Nee, het leek me ook al niet kloppen. Ik vond het sowieso al raar dat hij apart moest inloggen. We houden bewust zijn deel en mijn deel uit elkaar, maar dan moeten we dat over en weer kennelijk wel goedkeuren. Morgen maar bellen dus.

Ik vind dit zorgelijk klinken. Volgens mij kan dat niet echt als je fiscaal partners bent.

Overigens klinkt het na de tweede keer lezen voor mij nu ook alsof hij nu probeert in te loggen met jouw gegevens. Hij moet inloggen met zijn eigen DigiD.
Dinges
Courage schreef:
23-08-2026 16:55
Ik vind dit zorgelijk klinken. Volgens mij kan dat niet echt als je fiscaal partners bent.

Overigens klinkt het na de tweede keer lezen voor mij nu ook alsof hij nu probeert in te loggen met jouw gegevens. Hij moet inloggen met zijn eigen DigiD.
Dat kan wel, je hoeft niet samen aangifte te doen. Je moet er dan wel op letten dat je de verdeling van de WOZ-waarde, hypotheek(rente) en gezamenlijke bankrekeningen goed invult. Bijvoorbeeld ieder voor 50%.

En ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je een voorlopige aanslag gewoon kunt wijzigen, zonder bevestiging van fiscale partner. Als deze al op jouw naam stond tenminste. Maar ben hier niet zeker van. Misschien heeft ze een gezamenlijke aangevraagd.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Courage schreef:
23-08-2026 12:19
Staat er niet bij 'fiscaal partner' iets van een vraag als: wil je samen aangifte doen?
Bij jou zal die op 'ja' staan, want je moet de gegevens van je fiscale partner invullen.
Misschien staat die bij je partner op 'nee', kan hij daardoor jouw gegevens niet invullen en krijgt hij de machtigingsvraag.
Ik ben geen expert hoor - ik suggereer even iets.

Maar het lijkt me wel zinvol om hier met een belastingdeskundige naar te kijken. Want nu jullie samen een koophuis hebben, zijn jullie sowieso fiscaal partners (daar was je al achter), maar dat betekent ook dat zijn financiën invloed hebben op jouw (voorlopige) teruggave. Het klinkt alsof je daar wat te makkelijk overheen stapt.
Dit was inderdaad het euvel. Op de vraag of je fiscaal partner ook een voorlopige aanslag wilde had ik ‘nee’ geantwoord. Toen ik dat wijzigde in ja, kreeg ik wel zijn vooringevulde gegevens. Het programma wilde dat ik dan ook alle rente ging verdelen, dus daar moest ik wat puzzelen om op het juiste bedrag uit te komen.
We weten overigens wel hoe het werkt, maar ik had vooral problemen met de vraagstelling in het formulier. Dat is niet overal even duidelijk. Er kwam ook een vraag of je in de periode 2012-2026 een woning met winst had verkocht. Het antwoord daarop is ‘ja’, maar ik moest daar nee invullen omdat ze in dat geval niet doelen op een woning die tot medio 2026 nog je hoofdverblijf was. Straks bij de echte aangifte gaan we het wel helemaal goed invullen. Dan krijgt mijn partner ook gewoon zijn stukje HRA, maar ik wilde het nu al.
Courage schreef:
23-08-2026 16:55
Ja, dat kan wel. Je kunt het verdelen zoals je wilt.
Voordeel van fiscaal partner zijn is dat je ook diverse posten kunt schuiven. Ik probeer altijd totaal zo gunstig mogelijk uit te komen. Onderling kun je dan met elkaar verrekenen als je dat wilt.
Aftrekposten bij degene zetten die in hoogte belastingtarief zit, levert meer op.
Mugske schreef:
26-08-2026 16:33
Voordeel van fiscaal partner zijn is dat je ook diverse posten kunt schuiven. Ik probeer altijd totaal zo gunstig mogelijk uit te komen. Onderling kun je dan met elkaar verrekenen als je dat wilt.
Aftrekposten bij degene zetten die in hoogte belastingtarief zit, levert meer op.
De aftrek zit alleen in de HRA en dat mag iedereen tegenwoordig tegen hetzelfde percentage aftrekken. We zitten beide ver boven de grens voor dat tarief, dus schuiven heeft niet zoveel nut. Ik weet niet of het schuiven ook invloed heeft op je heffingskortingen. Daar zouden we misschien wel wat baat bij kunnen hebben, beide zo laag mogelijk qua verzamelinkomen.
KamilleT schreef:
26-08-2026 19:33
De aftrek zit alleen in de HRA en dat mag iedereen tegenwoordig tegen hetzelfde percentage aftrekken. We zitten beide ver boven de grens voor dat tarief, dus schuiven heeft niet zoveel nut. Ik weet niet of het schuiven ook invloed heeft op je heffingskortingen. Daar zouden we misschien wel wat baat bij kunnen hebben, beide zo laag mogelijk qua verzamelinkomen.
Ja dat heeft wel nut volgens mij. Of de een moet een klein bedrag betalen en de ander krijgt alles terug. Bedragen onder de 50 euro worden namelijk kwijtgescholden. Scheelt toch weer 50 euro.
Mugske schreef:
26-08-2026 16:33
Dat was vroeger zo. Hra bij degene die het meeste verdient. Maar tegenwoordig niet meer. Ik schuif altijd voor de beste verdeling en sinds de aftrek een vast percentage is, is het voor ons het gunstigst om de hra juist bij de minst verdienende te nemen. Dat komt omdat het daar het meest effect heeft op de heffingskortingen.
De algemene heffingskorting wordt afgebouwd vanaf 28.406 (2025), vanaf 76.817 is het 0.
Dus als iemand 40.000 verdient, dan scheelt een aftrek van 10.000 hypotheekrente 634 aan algemene heffingskorting. Maar als iemand 90.000 verdient, doet die aftrek niks voor de algemene heffingskorting. Want bij 90.000 krijg je 0 algemene heffingskorting en bij 80.000 ook.
Pelle schreef:
27-08-2026 11:03
Dat was vroeger zo. Hra bij degene die het meeste verdient. Maar tegenwoordig niet meer. Ik schuif altijd voor de beste verdeling en sinds de aftrek een vast percentage is, is het voor ons het gunstigst om de hra juist bij de minst verdienende te nemen. Dat komt omdat het daar het meest effect heeft op de heffingskortingen.
De algemene heffingskorting wordt afgebouwd vanaf 28.406 (2025), vanaf 76.817 is het 0.
Dus als iemand 40.000 verdient, dan scheelt een aftrek van 10.000 hypotheekrente 634 aan algemene heffingskorting. Maar als iemand 90.000 verdient, doet die aftrek niks voor de algemene heffingskorting. Want bij 90.000 krijg je 0 algemene heffingskorting en bij 80.000 ook.
Wat goed dat je dit opmerkt. Ik had het alleen opgezocht voor de arbeidskorting en daar heeft het dus geen invloed op. Helaas stopt de algemene heffingskorting nog eerder, dus zelfs als ik alle HRA bij mezelf zet, kom ik er niet aan :(
Nou ja, we zijn uiteraard niet zielig, maar ik vind het wel stom dat ze het algemene heffingskorting noemen terwijl er dus niets algemeens aan is.
KamilleT schreef:
27-08-2026 11:20
Wat goed dat je dit opmerkt. Ik had het alleen opgezocht voor de arbeidskorting en daar heeft het dus geen invloed op. Helaas stopt de algemene heffingskorting nog eerder, dus zelfs als ik alle HRA bij mezelf zet, kom ik er niet aan :(
Nou ja, we zijn uiteraard niet zielig, maar ik vind het wel stom dat ze het algemene heffingskorting noemen terwijl er dus niets algemeens aan is.
Ik vind het ook stom dat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is geworden. Ik heb het even opgezocht, maar het is al zo sinds 2014. Langer dan ik dacht. Ik had destijds de memo gemist en bij de belastingaangifte merkte ik dat een andere verdeling opeens gunstiger was en ben ik erin gedoken.

Wat ik helemaal stom vind, is dat het hierdoor onduidelijker is geworden hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.
Als je in de 2e schijf valt, denk je dat je 37,5% IB betaalt. Maar tegelijkertijd krijg je bij elke euro meer, 12,9% minder heffingskorting dus per saldo kost het je 50,5%.

Tussen € 45.592 en € 78.426 (de dubbele afbouwzone):Schijftarief (37,56%) + Afbouw algemene heffingskorting (6,40%) + Afbouw arbeidskorting (6,51%) = 50,47% totale druk.

Terwijl iemand die meer dan 132.920 verdient, een belastingdruk heeft van 49,5%.
Tot zover het progressieve stelsel.

Dus:
45.592 – 78.427 36,56%+ 6,40% + 6,51% = 50,47%
78.427 – 132.920. 49,50% + 6,51% = 56,01%
Na de grens van € 132.920 is ook de arbeidskorting volledig afgebouwd en zakt uw marginale druk weer terug naar het zuivere schijftarief van 49,50%.

Dus ook al is de belastingdruk bij iemand van 90.000 hoger dan bij iemand van 60.000, is het toch voordeliger om de hypotheekrente af te trekken bij iemand die 60.000 verdient. Want die heeft een afbouw van 12,91% en iemand van 90.000 een afbouw van 6,51%. Dat scheelt bij 10.000 euro dus 640 euro bij de juiste verdeling.

En als de een 150.000 verdient en de ander 60.000, dan scheelt het zelfs 1.291.

Dus het loont zeker om met de aftrek te schuiven. Ik denk dat veel mensen nog steeds de aftrek bij de meestverdienende zetten.
Pelle schreef:
27-08-2026 13:40
Ik vind het ook stom dat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is geworden. Ik heb het even opgezocht, maar het is al zo sinds 2014. Langer dan ik dacht. Ik had destijds de memo gemist en bij de belastingaangifte merkte ik dat een andere verdeling opeens gunstiger was en ben ik erin gedoken.

Wat ik helemaal stom vind, is dat het hierdoor onduidelijker is geworden hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.
Als je in de 2e schijf valt, denk je dat je 37,5% IB betaalt. Maar tegelijkertijd krijg je bij elke euro meer, 12,9% minder heffingskorting dus per saldo kost het je 50,5%.

Tussen € 45.592 en € 78.426 (de dubbele afbouwzone):Schijftarief (37,56%) + Afbouw algemene heffingskorting (6,40%) + Afbouw arbeidskorting (6,51%) = 50,47% totale druk.

Terwijl iemand die meer dan 132.920 verdient, een belastingdruk heeft van 49,5%.
Tot zover het progressieve stelsel.

Dus:
45.592 – 78.427 36,56%+ 6,40% + 6,51% = 50,47%
78.427 – 132.920. 49,50% + 6,51% = 56,01%
Na de grens van € 132.920 is ook de arbeidskorting volledig afgebouwd en zakt uw marginale druk weer terug naar het zuivere schijftarief van 49,50%.

Dus ook al is de belastingdruk bij iemand van 90.000 hoger dan bij iemand van 60.000, is het toch voordeliger om de hypotheekrente af te trekken bij iemand die 60.000 verdient. Want die heeft een afbouw van 12,91% en iemand van 90.000 een afbouw van 6,51%. Dat scheelt bij 10.000 euro dus 640 euro bij de juiste verdeling.

En als de een 150.000 verdient en de ander 60.000, dan scheelt het zelfs 1.291.

Dus het loont zeker om met de aftrek te schuiven. Ik denk dat veel mensen nog steeds de aftrek bij de meestverdienende zetten.
Dat is echt een enorm verschil, het kan dus wel ruim € 100 euro per maand netto schelen! Het lullige is dat je heel goed moet weten hoe het in elkaar zit om dus zo gunstig mogelijk aangifte te doen (ik weet niet of dit ook uit de rekentool op de website komt). Ik heb pas op latere leeftijd promotie gemaakt en kwam dus steeds achter weer nieuwe regeltjes die me extra belasting kostten. Helaas zit ik dus nog niet boven de 132.000.
Ik ook niet hoor ( verre van) en man ook niet 😀.
Maar die 78.472 is wel voor groter deel van de mensen van toepassing (tov de 132.000 bedoel ik).
En dan is het dus al gunstiger om het bij de andere partner toe te passen.
Ik puzzel standaard met de verdeling. Dus eerst 100% bij de één, dan 100% bij de ander. Als het een verschil geeft, dan alles bij de één mijn een klein bedrag en dat kleine bedrag bij de ander. Er zijn vast rekentools voor, maar ik schuif gewoon een beetje heen en weer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven