Werk & Studie alle pijlers

SPSS-selectie respondenten

12-03-2015 22:12 12 berichten
Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik kom er niet uit

Ik voel mij er een beetje dom onder, omdat het basisstatistiek is, maar dit heb ik nooit hoeven te doen omdat we direct over gingen naar de "moeilijke" onderdelen van statistiek, wat ik dus wel beheers, maar dit dus niet

Het is een longitudinaal onderzoek van meerdere jaren en ik wil in de dataset alleen de respondenten hebben die meegedaan hebben aan 3 opvolgende meetmomenten. Hoe doe ik dat in SPSS?

Thanks alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Als je per meting een variabele hebt, die aangeeft of iemand heeft meegedaan, dan kan dat gewoon met een filter (via Select cases en dan select if). Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=5AVWlYyPnQo
Ik heb nu alle data van de variabelen die ik onderzoek van alle respondenten van de desbetreffende meetmomenten. Maar ik wil eerst de steekproef hebben van de respondenten die meedoen aan alledrie de meetmomenten en dan via listwise deletion per variabele respondenten eruit gooien.

Dit zodat ik kan wat vollediger kan rapporteren over de steekproef en met "missende waarden".

Ik weet wel hoe ik per variabele respondenten eruit kan gooien, maar niet de respondenten te selecteren die aan alledrie de meetmomenten mee gedaan hebben. Of ik begrijp je antwoord niet....Dat kan ook
Ik heb nu alle data van de variabelen die ik onderzoek van alle respondenten van de desbetreffende meetmomenten. Maar ik wil eerst de steekproef hebben van de respondenten die meedoen aan alledrie de meetmomenten en dan via listwise deletion per variabele respondenten eruit gooien.

Dit zodat ik kan wat vollediger kan rapporteren over de steekproef en met "missende waarden".

Ik weet wel hoe ik per variabele respondenten eruit kan gooien, maar niet de respondenten te selecteren die aan alledrie de meetmomenten mee gedaan hebben. Of ik begrijp je antwoord niet....Dat kan ook

Heb je het youtube filmpje bekeken? Je kan gewoon meerdere variabelen bij IF combineren. Dus als je voor elke meting een variabele hebt die weergeeft of een respondent aan die betreffende metingheeft meegedaan, dan kan je die drie combineren met AND.
Grrrrrrr, sorry van de multipele berichten. Ik heb echt ruzie met Vivaforum vandaag

Sorry, ik snap het niet Ik heb meerdere dingen al geprobeerd: eerst een schalen van de variabelen gemaakt met alle items en dan via select cases inderdaad via de AND optie. Dan alle items los...maar ik kom er maar niet uit. Waardeloos dit

Heb nu wel ten horen gekregen dat ik het ook handmatig kan doen.....dus via sort ascending en dan de respondenten die niks ingevuld hebben eruit gooien.....Zo lukt het volgens mij ook toch? Volgens mij een beetje omslachtig, maar uren een "moeilijkere" methode uitzoeken is ook niet handig.

Bah statistiek!
Je kan een commando geven waarbij hij de zaken selecteert.

Dus als je van elke respondent de variabele hebt van meegedaan met meetmoment 1/2/3, met 0=niet meegedaan, en 1 = wel meegedaan.

Dan Select if M1=1 and M2=1 and M3=1.

Dan krijg je alle casussen die aan die voorwaarde voldoen. Het exacte commando moet je even opzoeken, maar dat is via google wel te vinden.
Maar heb je nu wel of niet variabelen die weergeven of iemand meedeed met een meting? Of haal je die info puur uit de missings op bepaalde schalen? Kijk anders ook hier eens.

Handmatig kan erook vanalles, maar dat verdient nou niet echt de schoonheidsprijs. Ik krijg er altijd heel erg de kriebels van als mensen zo te werk gaan.
Ben ik weer

Ik weet niet welke respondenten aan welke metingen precies allemaal gedaan hebben. Ik krijg bv van een variabele op meting 1 alle data van respondenten die aan dat meetmoment mee gedaan hebben. Zo ook voor de variabele op meting 3. Maar mensen die aan meting 3 mee gedaan hebben, hebben als het goed is niet per se aan meting 1 mee gedaan. Dus hiermee gaat jouw oplossing he;aas niet op Stokstaartje

En hiermee heb ik antwoord gegeven op jouw vraag Maxi. Ik heb dus geen variabelen die weergeven wie aan welke meting mee gedaan hebben. Ik doe liever ook niks handmatig, zeker met zo'n grote dataset, want SPSS heeft daar functies voor maar het is voor nu niet anders. Ik heb voor een paar andere zaken gelukkig wel de select cases functie gebruikt

Ik zat te denken dat ik mijn begeleider hierover iets gezegd had. Ik heb namelijk wel de respondentennummers en dat ik iets moest doen met een nieuwe dataset waarin de respondentennummer en de variabele op meetmoment 1 alvast erin staan en dan via 'merge files', vervolgens 'add variables' en dan is respondentennummers de keyed variable (oid) waardoor ik alleen de data overneem van respondenten die aan T1 meegedaan hebben. Dus zo haal ik dan de respondenten eruit die wel aan T3 mee gedaan hebben en niet aan T1. Maar geen idee of wat ik zeg hout snijdt en of de bewerking die ik in mijn hoofd heb klopt.
Dit documentje gaat over de manier die je begeleider bedoelt. Dat staat bij het stukje over Keyed tables. Succes.
Even druk gehad, sorry voor de late reactie!

Ik kende de KEEP commando nog niet!!! Maar wat een handig document en volgens mij precies de oplossing voor mijn vraagstuk!!! HEEL HEEL HEEL erg bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven